:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
در نشست تخصصی نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی مطرح شد

نبود تفکر سیستمی و مشکلات نگهداشت ساختمان

دبیر شورای سیاستگذاری همایش «نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی» گفت:‌ نبود تفکر سیستمی باعث دردسر در بخش‌های مختلف نگهداری از ساختمان خواهد شد، موضوعی که باید دقیق و تخصصی بررسی شود.
کد خبر: ۲۱۳۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
در نشست خبری کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی، منوچهر شیبانی اصل دبیر شورای سیاستگذاری این نشست تخصصی گفت:  در مبحث ۲۲ ملی ساختمان تاکید شده که اگر بازرس ساختمانی را ناایمن تشخیص دهد، آن ساختمان باید تخلیه شود؛ چراکه این مورد در تعارض با منافع شخصی مردم بوده و به همین دلیل تابه حال انجام نشده است.
شیبانی اصل ادامه داد:نبود تفکر سیستمی باعث دردسر در بخش‌های مختلف نگهداری از ساختمان خواهد شد. در برخی از کشور‌ها حتی تعویض پریز هم به عهده نماینده نگهداری ساختمان گذاشته است. موضوعاتی از این قبیل می‌تواند در فرایند بهبود وضعیت و نگهداری ساختمان مهم وتأثیرگذار باشد.
وی تأکید کرد: در جریان حادثه پلاسکو اگر سیستم نگهداشت ساختمانی داشتیم و اعمال هم می‌شد، قطعاً این حادثه رخ نمی‌داد.
شیبانی گفت: با پدیده عجیبی روبه‌رو هستیم که به آن دونقشه‌ای گفته می‌شود. زمان تصویب نقشه منطبق با اصول جامع و تفصیلی روی پروانه ساخت قرار می‌دهد و نقشه دیگری را اجرا می‌کند.
وی تأکید کرد: این معضل را باید در این حرفه حل کنیم. اگر می شود طرح جامع و تفصیلی اشتباه کند و ساختمان ۳ طبقه، ۹ طبقه شود پس طرح را اصلاح کنیم و اگر درست است جلوی آن را بگیریم. تا چه زمانی با فروش تراکم می خواهیم شهر را اداره کنیم!
دبیر شورای سیاستگذاری همایش نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی ادامه داد: بحث درآمد شهرداری از تخلف باید حذف بشود و به جای آن درآمدهای دیگری برای شهرداری در نظر گرفته شود، آسیب درآمدزایی شهرداری از محل خلاف ها به آیندگان ما خواهد رسید.
دست افراد غیر حرفه‌ای از بخش ساختمان کوتاه شود
در ادامه نشست تخصصی همایش نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی، محمد رضا جواهری تفتی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مسکن گفت: یکی از مهمترین دستاورد‌های نگهداشت ساختمان افزایش طول عمر ساختمان و کاهش هزینه‌های دوباره کاری است.
وی ادامه داد: ورود و بررسی به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که ما تا کنون در اجرای آن ناموفق بوده ایم مورد نیاز است. مردم ما عطش اجرای کامل و دقیق این بخش را دارند و بسیاری نیز درگیر عدم اجرای این قانون هستند..
جواهری گفت: باید فضاسازی‌ها برای مردم شکل بگیرد تا مطالبات در این زمینه برپاشود. 
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مسکن ادامه داد: خدمات در حوزه ساختمان گاهی توسط افراد غیر حرفه‌ای انجام می‌شود که برای مردم و حتی سازندگان ساختمان باعث هزینه‌های غیر متعارف می‌شود.  
وی ادامه داد: از ۲۰ سال تاکنون کیفیت ساخت به مرور بهتر شده است؛ چرا که ترتیبات قانونی خوبی وضع شده است. اما درد نگهداشت ساختمان شاهد چنین موضوعی نیستیم.
جواهری تاکید کرد: به نظر من باید در اولین مرحله ترتیب اتخاذ شود که دست افراد غیر حرفه‌ای از کار ساخت و حتی نگهداری و تعمیر ساختمان کوتاه شود و به تبع آن مسئولیت امر به افرادی واگذر شود.
‌ایجاد رشته نگهداری ساختمان در دانشگاه
در بخش دیگری از این همایش، مرتضی رعیتی دماوندی دبیر علمی همایش نگهداشت ساختمان با رویکرد گفت: تمرکز همایش بر مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان کافی نیست. امروز عصر نگهداشت و عبور از اطمینان به اعتماد است؛ صنعت ساختمان را نمی‌توان جدای از اقتصاد دانست.
رعیتی ادامه داد: بحث اتهام به ماده ۱۰۰ شهرداری نیست باید رویکرد عوض شود. باید به سمتی پیش برویم که اقدامات به سمت فرهنگ سازی و آماده سازی مردم برای اجرای نگهداشت ساختمان پیش برود..
دبیر علمی همایش نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی تاکید کرد: اعتماد شرط ساخت است و اطمینان کافی نیست. زلزله بم درس بزرگی برای ما بود و با وقوع هر زلزله ثابت شد که ما باید برای هر واقعه‌ای آماده باشیم.

وی گفت: ساختمان پلاسکو به دلیل افزایش وزن ساختمان با پاشیدن آب به روی البسه فروریخت. وضعیت وخیم اقتصادی نیز می‌تواند بهره برداری را مخدوش کند.
رعیتی تاکید کرد: پیوست طراحی باید دفترچه نگهداری داده شود و برای توسعه این بخش بهترین اقدام این است که در ابتدا رشته نگهداری در دانشگاه ایجاد و در این زمینه فعالیت نخبگان و متخصصان هر بیشتر شود.
پلاک ایمن ضروری است 
عنایتی در پاسخ به سوالی در رابطه با پلاک‌های ایمنی گفت: دریافت پلاک‌های آتش نشانی برای ساختمان حتی برای یک مورد حائز اهمیت است. چرا که حتی از دست رفتن یک نفر هم مانند از دست رفتن تمام افراد جامعه است.
به گفته این کارشناس؛ قطعاً دریافت و نصب پلاک ایمنی( آتش نشانی) قبل از وقوع حادثه می تواند یک برنامه راهبردی و درنهایت اساسی برای کاهش حادثه در ساختمان باشد؛ اما موضوع مهم در این بخش آماده سازی زیرساخت‌ها برای دریافت چنین پلاک‌هایی است که تا کنون شاید خیلی مورد توجه قرار نگرفته باشد.
صنعت ساختمان ۳۰ درصد از اقتصاد کشور را در برمی گیرد
مونا مسگران کریمی عضو شورای سیاست گذاری و عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان مازندران نیز در ادامه این نشست در خصوص اجرا پذیر نبودن برخی موارد در مبحث  ۲۲ مقررات ملی ساختمان گفت : شورای عالی اسناد و مدارک ساختمان حدود ۴۰ سال پیش این مباحث را شروع کرده کرده است . مباحث ۲۲ ترجمه ای شتاب زده از کتابی بوده است که در برخی موارد ارتباطی با شرایط ما ندارد . صنعت ساختمان حدود ۳۰ درصد از اقتصاد ما را در برمی گیرد . به همین دلیل بسیار مهم است که برای اصلاح مباحث ۲۲ و اجرای آن دست به کار شویم . 
در کشورهای پیشرفته ساختمان هایی وجود دارد که بیش از ۴۰۰ سال عمر مفید دارد . این موضوع به اجرای درست نگهداشت ساختمان در این کشور ها برمی گردد.