:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶

رونمایی از نخستین سامانه تاکسی آنلاین کشور

با مجوز اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اتاق اصناف ایران سامانه تاکسی آنلاین رونمایی شد.
کد خبر: ۲۱۱۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶

اقتصادگردان - محمدتقی مهدیخانی، عضو انجمن شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی در مراسم رونمایی از این سامانه عنوان کرد:‌ با هدف بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و براساس ماده 3 آئین‌نامه اجرائی قانون مربوط به امور تاکسیرانی وحمل ونقل مسافر وهمچنین  ماده 202 و203 آئین نامه راهنمائی ورانندگی که بر عدم جابه‌جایی مسافر توسط خودروهای شخصی تاکید دارد سامانه تاکسی آنلاین راه‌اندازی شد.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات حقوقی که برای همکاران تاکسیران درکل کشور وجود دارد نیاز به یک سامانه اختصاصی برای ناوگان تاکسی‌های رسمی کاملا ضروری بود، البته قبلا شرکتی وجود داشت که بنا به دلایلی ازادامه فعالیت باز ماند.
عضو انجمن شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی بیان کرد:‌ به همین دلیل این سامانه به طور اختصاصی برای ناوگان تاکسیرانی طراحی وبه زودی آماده بهره‌برداری است ، این سامانه مختص تاکسی است و خدمات‌دهندگان آن رانندگان تاکسی ناوگان رسمی حمل ونقل مسافر در کشور خواهند بود. 
وی گفت:‌ اپلیکیشن تی بی تی به هزینه سفر مردم فکر کرده، بطوریکه هزینه سفر براساس، زمان ترافیک ومسافت طی شده به گونه ای در این اپلیکیشن دیده شده است که تاکسیران براساس ارائه خدمات واقعی حمل ونقلی در آمد منطقی داشته وپرداخت هزینه واقعی سفر،، باعث رضایتمندی مسافر وراننده خواهد بود و ناوگان تاکسیرانی فرصت بیشتری برای درآمد زائی منطقی وقانونی در طول شبانه خواهند داشت.
مهدیخانی با اشاره به اعتماد جامعه به تاکسی‌های مجاز ورسمی تحت نظارت متولیان قانونی حمل ونقل ،‌عنوان کرد: ‌به طور قطع نظارتهای عالیه مانع از مشکلاتی خواهد شد که در گذشته در این حوزه توسط برخی از ارائه‌دهندگان این خدمات به وجود آمده بود، می‌شود.
عضو انجمن شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی بیان کرد:هویت و سوابق خودرو و راننده  در سازمان تاکسیرانی ثبت و ضبط است و بعد از تائید مراجع ذیصلاح با صدور مجوز رسمی از متولی قانونی حمل ونقل، موفق به اخذ پروانه فعالیت در حوزه حمل و نقل عمومی خواهد شد.
عضو انجمن شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی با اشاره به هدفگذاری افزایش احساس امنیت در سیستم جابه‌جایی مسافر اظهار کرد:‌ این سامانه با مشارکت تاکسیرانان متعهد دارای پروانه تاکسیرانی در سراسر کشور اجرایی می‌شود و تنها رانندگان تاکسی هستند که به مردم ارائه خدمات خواهند داشت. 
وی با تاکید براینکه در دراز مدت شاهد تحول فرهنگی در فرهنگ تاکسیرانی و حمل ونقل شهر نیز خواهیم بود، خاطرنشان کرد:‌تمامی فعالان و کارآفرینان در سیستم آنلاین حمل و نقل و جابه‌جایی مسافر در حال تلاش برای ارایه خدمات به مردم و در بخش حمل و نقل عمومی هستند اما این سامانه آنها را به چالش بزرگ افزایش امنیت سفر و ارائه خدمات اصولی  به رانندگان تاکسی مطابق با خواسته و نیاز و اراده شهروندان و احترام به کسوت تاکسیرانان دعوت می‌کند.
مهدیخانی با بیان اینکه این سامانه متعلق به اولین شرکت  تاکسیرانی خصوصی کشوراست،‌عنوان کرد:پس از 20 سال فعالیت به مشکلات  تاکسیرانان زحمتکش و نیازشهروندان آگاهی داریم وبرهمین اساس به ارائه خدمات بر بستر تکنولوژی اقدام کرده‌ایم. ما مدعی هستیم که در مسیر افزایش احساس امنیت مردم و بهبود وضعیت رانندگان تاکسی گام‌های مهمی برخواهیم داشت. ضمن اینکه در حوزه هزینه مسافر و درآمد راننده تاکسی نرخی را ارائه می‌کنیم که با نرخ‌گذاری سایرفعالان این حوزه متفاوت است و با توجه به نوع خدماتی که تاکسیران  براساس تقاضای شهروند ارائه می‌دهد در انتهای سفر فاکتور با ثبت کلیه جزئیات سفر به گوشی مسافر ارسال می‌شود که مصداق رعایت حقوق طرفین خواهد بود.
وی با بیان اینکه یک نر خ مشخص و مصوب درزمان تقاضای سفر به مسافر و راننده اعلام می‌شود، عنوان کرد: عملاً نیازی به روش‌های غیر مرسوم بوجود نخواهد آمد به این دلیل که قصد نداریم از عجله مردم کسب درآمد کنیم.
وی عنوان کرد:‌ به عنوان حلقه اتصال عرضه وتقاضا در خصوص خدمات اصولی و بهینه حمل ونقل متعهد به تعهدات قانونی خود هستیم. این نوعی جدید ازتعهد خدمات  برای اولین بار در حوزه حمل ونقل درون شهری در کشور است بنابراین شهروندان با استفاده از تی بی تی انتخابی جدید وبیشتر نسبت به حمل ونقل درون شهری خواهند داشت.
مهدیخانی تاکید کرد: هزینه سفر براساس زمان، ترافیک ومسافت طی شده به گونه‌ای تعیین شده که تاکسیران براساس ارائه خدمات واقعی حمل ونقلی در آمد منطقی داشته و پرداخت هزینه واقعی سفر، باعث رضایتمندی مسافر وراننده شود و ناوگان تاکسیرانی فرصت بیشتری برای درآمدزائی منطقی وقانونی در طول شبانه‌روز خواهند داشت.
مهدیخانی درباره مشکلات و معضلاتی که راه‌اندازی این سامانه با آن مواجه بوده است، عنوان کرد:‌در سال 83 که تلاش‌ها برای ایجاد انجمن شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی صورت گرفت ما به اندازه 2 قرن دوندگی کردیم. اکنون نیز بسیاری از دستگاه‌ها با ما همراهی نکردند و حتی در مسیر فعالیت ما سنگ‌اندازی کرده و چوب لای چرخ ما گذاشتند اما اکنون سامانه‌‌ای حرفه‌ای تهیه شده و رضایت رانندگان و مشتری برای ما اهمیت دارد.
در ادامه این نشست امیری،‌مدیرعامل سامانه آنلاین تاکسی در پاسخ به پرسش پانا درباره مجوزهای راه‌اندازی این سامانه عنوان کرد: مجوزهای قانونی از مراجع ذی‌صلاح از جمله اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اتاق اصناف ایران،‌اتحادیه حمل و نقل مسافر درون‌شهری و سازمان تاکسیرانی اخذ شده است.
وی افزود: این سامانه با هدف ارایه خدمات بهینه و قابل اطمینان به مردم به زودی در سراسر کشور فعال خواهد شد اما در فاز نخست در استان‌های تهران و فارس به صورت پایلوت بهره‌برداری خواهد شد.ما در مرحله اول ضوابط و شرایط سخت‌گیرانه در نظر نمی‌گیریم و درمرحله بعد با ارایه مشوق‌هایی مانند طرح تعویض خودرو،‌ارایه لاستیک و سایر حمایت‌ها تسهیلاتی برای رانندگانی که در این طرح مشارکت می‌کنند در نظر خواهیم گرفت.
امیری میزان درصد رانندگان را نیز در این طرح پائین‌تر از سایر فعالان این حوزه اعلام کرد و افزود:‌ حوزه حمل و نقل عمومی به اندازه‌ای وسیع است که فعالان بسیاری در آن امکان فعالیت دارند و در این مرحله بحثی برای رقابت با سایر فعالان این حوزه وجود ندارد.
امیری عنوان کرد:‌ تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای جذب رانندگان انجام شده و به زودی این طرح آماده بهره‌برداری خواهد شد. 
‌مدیرعامل سامانه آنلاین تاکسی تاکید کرد:‌ بزرگترین امتیاز ما اعتماد مردم است. مردم به رانندگان شناخته شده تاکسی اعتماد بیشتری دارند و ما با استفاده از نوآوری که نیاز هر مجموعه‌ای است تلاش می‌کنیم تا خدمات بهتری به مردم ارایه دهیم.