:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
اقتصاد از نگاه دکترعظیمی

فرق اقتصاد دان با محقق اقتصادی

اقتصاد یعنی کشف و بکارگیری قانونمندیهای علمی به نحوی که ضمن حفظ آزادی و هویت تک تک افراد انسانی، بتوان حداکثر نفع اجتماعی را از عمل آزادانه افراد در زمینة تولید اقتصادی و توزیع متناسب و عادلانه مواهب توسعه به دست آورد.
کد خبر: ۲۱۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۱



خبراقتصادی: فرض كنيد، اقتصادداني جديدترين كتاب در زمينة اقتصاد خرد در يك جامعة صنعتي را كه حتي بهترين كتاب اقتصاد خرد در آن جامعه هم باشد انتخاب نمايد و آن را به عنوان متن درسي در دانشگاههاي ايران تدريس كند. به علاوه فرض كنيد كه اين اقتصاددان به صورت صريح يا ضمني مطالب و قضاياي مطرح شده در اين كتاب را براي حل و فصل مسائل اقتصادي در سطح خرد در جامعة ايران داراي كاربرد وسيع بداند و براي حل مسائل ذيربط سعي كند از اين قضايا كمك بگيرد.

در شرايطي كه قالب اجتماعي ذيربط در ايران متفاوت باشد، مسلم است كه كاربرد اين قضايا در جامعة ما همان نتايجي را كه كاربرد آنها در جامعة صنعتي به بار مي‌آورد، نخواهد داشت. حال، آيا قضاياي مطرح شده در كتاب مزبور اشتباه و غيرعلمي است يا مسئله اين است كه اقتصاددان موردبحث دچار اشتباه شده است و قضايايي را كه مربوط به يك قالب ويژه اجتماعي است در قالبي متفاوت به كار مي‌گيرد و صد البته نتايج مورد انتظار را به دست نمي‌آورد؟
آيا اين اقتصاددان را بايد يك نظريه‌پرداز اقتصادي تلقي كرد؟ يا بايد او را شخصي دانست كه قضايايي را آموخته و حتي به خوبي آموخته و صرفاً اين آموخته‌ها را منتقل مي‌سازد؟ در اين راستا بايد تأكيد كرد كه تفاوت است بين اقتصاددان به مفهوم نظريه‌پرداز و محقق اقتصادي، و اقتصاددان به مفهوم، فرهنگ، مفاهيم، قضايا و نظريات اقتصادي و منتقل كننده صرف اين مقولات به ديگران. 

منبع:
   حسين عظيمي، اصول و مكاتب فكري در مباحث توسعه، قسمت آخر، روزنامه سلام، 20/9/1374. - محسن شمشیری، خسرو نورمحمدی