:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
عضو مجمع تشخیص مصلحت در همایش جوانان، رشد تولید؛ الگوی پیشرفت مطرح کرد؛

کمبود نیروی کار متخصص در بخش صنعت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد:‌ اکنون مشکل آن است که شغل هست اما شاغل نیست.در تهران 200 هزار فرصت شغلی وجود دارد اما نیروی کار مناسب و متخصص در کشور وجود ندارد.
کد خبر: ۲۰۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱

اقتصادگردان - علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش جوانان، رشد تولید؛ الگوی پیشرفت که امروز در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: فراهم‌کردن دسترسی و بهره‌گیری از عوامل هنری است که باید به منظور ایجاد شرایط بهتر از آن استفاده کرد. استفاده از نیروی کار جوان در اقتصاد نیز فرصت مناسبی را در اختیار قرار می‌دهد.

وی افزود: اگر واحد زمان را ثانیه در نظر بگیریم جوانان فرصت کافی برای بروز خلاقیت و طرح ایده‌ها را دارند. برای بروز خلاقیت نیاز به ممارست، تمرین و آزمون وجود دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد:‌ هوش مصنوعی و هر تحولی نیازمند انسان و نیروی انسانی است.این پرسش مطرح است که آیا می‌توان در پله 1000 باشیم بی‌آنکه که پله 999 را ساخته باشیم. در بحث نیروی انسانی نیز پیشرفت‌ها نیازمند آموزش نیروی کار است اما یکی از ضعف‌های موجود در صنعت ما این است که در صنعت ما نیروی انسانی آموزش لازم را ندیده است.

آقامحمدی خاطرنشان کرد: نیروی انسانی در محیط‌های کاری باید شکوفا باشد و کارگر نباید کارگر وارد و کارگر خارج شود و طی دوره کار و فعالیت باید رشد کند.

وی تصریح کرد:‌ برای جذب و به کارگیری نیروی انسانی در بخش صنعت یا سایر بخش‌های اقتصادی نباید مدل‌های قبلی طی شود چون انسان خلاق تولید نمی‌کند.نیروی کار باید رشد کند و اولین اقدام در این زمینه بحث زنجیره‌هاست و باید تقسیم کار به صورت زنجیره‌ای شود.سرمایه‌گذاری لازم باید در مورد نیروی انسانی صورت گیرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد:‌ اکنون مشکل آن است که شغل هست اما شاغل نیست.در تهران 200 هزار فرصت شغلی وجود دارد اما نیروی کار مناسب و متخصص در کشور وجود ندارد.


قوانینی که زمینه‌ساز رشد تولید هستند در کشور اجرایی نمی‌شوند

رضا امیدوار تجریشی، دبیر هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت نیز در همایش رشد تولید؛ الگوی پیشرفت که امروز در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: برخی از مواد قانونی که می‌تواند زمینه‌ساز رشد تولید در کشور شود، اجرایی نمی‌شود. به طور مثال مطابق با ماده ۲۵ قانون تسهیل بهبود کسب و کار دولت موظف است تا در زمان قطع برق و گاز خسارت صنایع و تولیدکنندگان را از خسارتهایی که به واسطه توقف روند تولید ایجاد می‌شود پرداخت کند اما با وجود اصرار قانونگذار، این ماده قانونی اجرایی نشده است.


وی افزود: اکنون علاوه بر خسارت‌های قطع گاز و برق کندی سرعت یا قطع اینترنت نیز به شرایط سخت تولید افزوده شده است.


امیدوار تجریشی با انتقاد از وضع قوانینی که بدون نظرات بخش خصوصی و تشکل‌ها مصوب می‌شود، عنوان کرد: با وجود آنکه مطابق با قانون بهبود تسهیل کسب و کار معین شده که قوانین جدید باید با نظر تشکل‌ها و فعالان اقتصادی منعقد شود، قوانین و ضوابط بدون نظر آنها مصوب و ابلاغ می‌شود.


وی در بخش دیگری از این همایش مهاجرت نیروی انسانی متخصص را به عنوان معضلی مهم برای ادامه روند تولید در کشور عنوان کرد و افزود: جوانان که پیشران صنعت و تولید کشور هستند در حال خروج از کشور بوده و با مهاجرت قابل توجه نیروی انسانی متخصص از پزشک و مهندس گرفته تا فعالان صنعت آی تی روبه‌رو هستیم که کشور را در سال‌های آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد و طبیعی است که باید برای جلوگیری از خروج آنها باید تدابیری در نظر گرفته شود.

امیدوار تجریشی تصریح کرد: با مجو گسترده نیروی کار متخصص مواجهیم؛ استارت آپها کرکره را پایین کشیده‌اند و از کشور خارج می‌شوند در حالی که اگر قرار است با رشد تولید مواجه باشیم باید به نقش مهم نیروی انسانی در تولید توجه داشته باشیم. 

دبیر هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران عنوان کرد: صنعتگران و فعالان اقتصادی شهدای تحریم هستند در حالی که تلاش می‌کنند تمامی موانع و مشکلات آن را دور بزنند اما با بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی جدید از جمله مشکلات تامین ارز و بازگشت ارز حاصل از صادرات مواجه هستند و به نوعی با تحریم‌های داخلی نیز مواجه هستند.


وی با اشاره به محورهای این همایش عنوان کرد: این همایش با محورهای جوانان سرمایه‌ای برای کارآفرینی، جوانان فناوری‌های نوظهور، جوانان توسعه پایدار برای الگوی پیشرفت و جوانان، رشد تولید و الگوی پیشرفت برگزار شده است.

صنعت کارت رونمایی شد

همچنین در پایان همایش ملی جوانان،‌رشد تولید؛ الگوی پیشرفت صنعت کارت با همکاری فینوداد مرکز نوآوری بانک ملی و خانه صنعت معدن تجارت جوانان ایران رونمایی شد.

صنعت کارت با حضور دکتر علی آقا محمدی عضو تشخیص مصلحت نظام و رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و دکتر حسین سلاح ورزی رئیس اتاق بازرگانی و محمد رضا بهرامن نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و رئیس خانه معدن و دکتر عمرانی معاون سابق قضایی دادستان کل کشور و دیگر مقامات رونمایی شد.

صنعت کارت ملی، یکی از انواع کارت های چند منظوره بانک ملّی است یک کارت بانکی عضو شبکه شتاب است که علاوه بر اینکه کارت شناسایی فرد محسوب می شود، تمامی قابلیت‌های کارت‌های بانکی داراست.

این کارت متعلق به اعضای خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران بوده و شرکتهای عضو خانه صمت جوانان از طریق این کارت و افتتاح حساب در بانک ملی تا از مزایای بانک باشگاه مشتریان و سرویس (BNPL) و هچنین زنجیره تامین مالی (SCF) بهره ببرند و همچنین اعضای خانه صنعت معدن‌تجارت جوانان در صورت ارایه محصولات قابل فروش جز صاحبان کسب و کارهای باشگاه مشتریان و ... نیز قرار می‌گیرند

سید امیر حسین شبیری مدیر عامل فینوداد گفت: صنعت کارت با توجه تفاهم منعقد شده بین فینوداد بعنوان مرکز نوآوری بانک ملی و خانه صنعت معدن تجارت جوانان ایران بعنوان محصول مشترک در راستای ابزار های نوآوری بانکی با اتصال به صنعت طراحی و رونمایی شد.
انشاالله در آینده نیز این شرکت با همکاری صنعت در راستای حمایت از استارت آپ ها و مجموعه های دانش بنیان به کمک رفع نیاز های صنعت اقدامات دیگری خواهد نمود.