:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۵.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱

تهران میزبان دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها

دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به مدت سه روز در روزهای 25 تا 27 تیرماه در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۰۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲

اقتصادگردان - به گزارش خبرنگار اقتصادگردان، مهدی کریمی، رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در نشستی خبری از عزم مرکز جهت دعوت مدیران بیمارستانها، مراکز درمانی و شرکت های گردشگری درمانی کشورها در این رویداد خبر داد و افزود: این کنگره و نمایشگاه جانبی فرصتی مغتنم جهت انتقال تجارب بین المللی در حوزه مدیریت بیمارستانی، آشنایی با تکنولوژی‌های نوین و توسعه ارتباطات شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری سلامت با این مجوعه‌ها است.

کریمی خاطرنشان کرد:‌همایش و نمایشگاه بین المللی بیمارستانها و مراکز درمانی با حمایت سازمان های بین المللی و انجمنهای بیمارستانی کشورها از تاریخ 25 لغایت 27 تیر ماه  1402در شهر تهران بررگزار خواهد شد.

گردشگری سلامت امر مغفول در دولت‌ها

وی با بیان اینکه گردشگری سلامت امر مغفول در دولت‌ها بوده است، عنوان کرد:‌ گردشگری سلامت برای بخش خصوصی درآمد و برای دولت‌ها پشتوانه و ارتباطات بین‌المللی و برای مردم و جوانان اشتغال را به همراه دارد اما همراهی درستی در این زمینه وجود ندارد و استدلال و منطق درستی هم از سوی دولت‌ها ارایه نشده است.

اقتصاد نفتی و مشکلات متعدد بیما‌رستان‌ها و مراکز درمانی

کریمی تصریح کرد:‌ اقتصاد نفتی و تک‌محصولی نتیجه‌اش این است که بیما‌رستان‌ها و مراکز درمانی و خدماتی دچار مشکلات عدیده‌ای شده و وقتی بحث برندسازی برای آنها را مطرح می‌کنیم به ما می‌خندند.

ساخت بیمارستان‌های جدید متوقف شده است

وی ادامه داد: ساخت بیمارستان در کشور متوقف شده و ایجاد بیمارستان‌های جدید به صرفه نیست. بیمه‌ها نیز درگیر در مشکلات متعددی هستند و نگاه بلندمدت و میان‌مدتی برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها وجود ندارد.

رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی تاکید کرد:‌وضعیت کنونی در حالی است که در میان 58 کشور اسلامی تنها شتاب‌دهنده تخصصی در بخش سلامت تنها در ایران وجود دارد.

هر گردشگر سلامت تا 25 شغل ایجاد می‌کند

وی با بیان اینکه وجود هر گردشگر سلامت بین 15 تا 25 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند، عنوان کرد:‌ باید به برندسازی خدمات سلامت که مغفول واقع شده است توجه جدی داشت. اکنون استانداردهای ما در بحث بیمارستانی از جهان عقب مانده و متاسفانه ایران عضو فدراسیون جهانی بیمارستان‌های جهان نیست.

کریمی تاکید کرد:‌ایران باید هر چه سریعتر به عضویت فدراسیون جهانی بیمارستان‌ها درآید. در حالی که باید جزو اولین‌ها باشیم جزو آخرین‌ها شده‌ایم.

نیازمند به خروج از کلونی‌های کوچک هستیم

وی با اشاره به مشکلاتی که بخش سلامت و درمان کشور در زمینه دارو و تجهیزات به روزشده بیمارستانی با آن مواجه است، خاطرنشان کرد:‌ در زمینه دارو، تجهیزات بیمارستانی، فرار نیروی انسانی ماهر و متخصص در این بخش، مشکلات زیادی وجود دارد. نیازمند آن هستیم که از کلونی‌های کوچک خارج و در فاز نخست ارایه خدمات به 14 کشور و در فاز بعدی به 28 کشور جهان را در دستورکار قرار دهیم. باید به جای فرصت سوزی، فرصت سازی کنیم.

تاکنون هیچ یک از مسئولان وزارت بهداشت پای‌کار نیامده‌اند

کریمی در ادامه با انتقاد از بی‌میلی برخی مسئولان دولت نسبت به حضور و فعالیت در برگزاری دومین همایش بیما‌رستان‌ها، خاطرنشان کرد:‌این رویداد اگر در کشوری فقیر هم اجرا می‌شد مسئولان پای کار می‌آمدند اما تاکنون هیچ یک از مسئولان وزارت بهداشت پای‌کار نیامده‌اند.البته از سوی وزارت گردشگری و امور خارجه تعاملاتی برقرار شده است.


در ادامه این نشست، مجید زنگوئی، دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و رئیس انجمن گردشگری سلامت استان تهران از مشارکت گسترده بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی در رویداد IPH 2023 همایش و نمایشگاه بین المللی بیمارستان ها و مراکز درمانی خبر داد.

وی حمایت انجمن‌ها و سازمان های بین المللی فعال در حوزه سلامت و خدمات درمانی را فرصتی بی‌نظیر برای انتقال تجربیات در حوزه مدیریت بیمارستانی دانست و افزود: از تمامی فعالان حوزه سلامت جهت مشارکت موثر در این رویداد دعوت به عمل می‌اید.

وجود پزشکان حاذق و متخصص ظرفیتی مناسب برای گردشگری سلامت و درمانی در کشور

زنگویی با بیان اینکه در ایران پزشکان بسیار حاذق و متخصصی وجود دارد، تصریح کرد:‌ ارایه آموزش‌های تخصصی ،‌افزایش سطح آگاهی،‌معرفی خدمات پزشکی و ظرفیت‌ها و برندسازی خدمات بیمارستانی و مراکز درمانی از جمله اهدافی است که در طول سه روز برگزرای این همایش مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

سطح خدمات و قیمت‌های پزشکی در ایران مناسب است

وی با بیان اینکه سطح خدمات و قیمت‌های پزشکی در ایران مناسب است، اظهار کرد:‌ با وجود این ظرفیت‌های مناسب ایران در حوزه گردشگری درمانی و سلامت در دنیا شناخته شده نیست. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز یک حرکت نظام مند و مستمر را در این زمینه در پیش‌نگرفته و اقدامات انجام‌شده در زمینه گردشگری درمان و سلامت نیز بیشتر موردی و گسسته بوده است.

زنگویی با بیان اینکه در همایش پیش‌رو نمایندگانی از 30 کشور جهان حضور خواهند داشت، بیان کرد: انتظار ما از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و پزشکان این است که با مشارکت در همایش‌هایی از این دست در یک فرآیند یکپارچه طی 5 سال بتوان ظرفیت‌های مجموعه‌های مختلف درمانی را به درستی معرفی کرد.

چهار بخش تخصصی در نمایشگاه و همایش بیمارستان‌ها

دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان ها و مراکز درمانی از چهار بخش تخصصی شامل پنل‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، مراسم رسمی رویداد و مذاکرات رودررو تشکیل شده است.

وی از اعلام آمادگی برخی از بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و دانشگاه علوم پزشکی برای حضور در این همایش خبر داد و افزود:‌از وزارت گردشگری و بهداشت این انتظار وجود دارد که با توجه به بحث گردشگری سلامت و اهمیت آن در اقتصاد کشور مشارکت و حضور جدی‌تری در همایش پیش‌رو داشته باشند.

زنگویی عنوان کرد:‌ در دومین روز برگزاری همایش مراسم رسمی با حضور نمایندگان مجلس، سفرای کشورها و روسای مراکز بیمارستانی و درمانی کشور برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مرکز گردشگری سلامت کشورهای اسلامی کار ارتباط گیری آغاز شده است، تصریح کرد:‌ برای افزایش مشارکت و حضور در این نمایشگاه کار ارتباط گیری با ذی‌نفعان در حال انجام است.

درخواست مدیران 40 بیمارستان برای تشکیل انجمن بیمارستان‌های درمانی

زنگویی در ادامه ازدرخواست مدیران 40 بیمارستان کشور برای تشکیل انجمن بیمارستان‌های درمانی به اتاق بازرگانی در سال گذشته خبر داد و افزود:  این انجمن باید هر چه سریعتر ایجاد شود و اتاق بازرگانی هم روند ایجاد این انجمن را تسریع بخشد.

وی اظهار کرد:‌80 درصد شرکت‌کنندگان در همایش و نمایشگاه به صورت هدفمندانه حضور دارند و با توجه به ضرورت برندسازی یکی از اهداف مهم در این نمایشگاه تلاش برای ایجاد برندهای بیمارستانی و درمانی در کشور است.

زنگویی از برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌هایی در مسقط عمان، بنگلادش، هند، بالکان، اتحادیه اروپا و سایر کشورها خبر داد و افزود:‌ برگزارکنندگان این نمایشگاه بدون حمایت دولت و بخش خصوصی تسهیلاتی را شامل هزینه‌های سفر و اقامت برای شرکت‌کنندگان موثر خارجی در نظر گرفته‌اند.تنها کشورهای همسایه هدف ما در بحث گردشگری سلامت نیستند و تمرکز بر حضور گردشگرانی ازکشورهای آفریقایی، بنگلادش و سایر کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی کشورهای شرکت‌کننده در نمایشگاه پیش‌رو را عمان، بحرین، امارات،‌عراق، افغانستان، ترکیه، آفریقا، هند و برخی از کشورهای دیگر اعلام کرد و افزود: برندهایی مانند بیمارستان ایران مهر، لاله، عرفان، مرکز قلب، اطفال، بیمارستان فرهیختگان، محب کاشان و میلاد کاشان از جمله شرکت‌کنندگان داخلی هستند.

عدم انسجام بخش خصوصی در مورد برندسازی بیمارستانی

زنگویی به وظایف دولت‌ها در ایجاد زیرساخت‌ها اشاره کردو افزود:‌ عدم انسجام بخش خصوصی در مورد برندسازی بیمارستانی و عدم ایجاد زیرساخت‌های ضروری توسط دولت موجب شده است تا مشکلاتی وجود داشته باشد. تیم‌های مدیریتی به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و به اهداف رفاهی مردم توجهی ندارند. اسناد بالادستی نیز به صورت رویایی و آرمانی نوشته می‌شوند که نتیجه آن عدم تحقق این اهداف است.

زنگویی اظهار کرد:‌به دلیل مشکلاتی که بیمارستان‌ها با بیمه‌ها دارند با مشکل تامین مالی مواجه هستند اما به هر میزان که گردشگر درمانی به آنها وارد شود بخشی از مشکلات آنها حل می‌شود و گردشگر سلامت موضوعی مورد توجه برای بیمارستان‌ها است.

گردشگری سلامت نیازمند سرمایه‌گذاری است

وی افزود: کمک ما به بیما‌رستان‌ها این است که چگونه بازیگر یک رویداد بین‌المللی باشند و چه استراتژی‌هایی در نظر بگیرند. مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر گردشگری سلامت نیز از سوی بیمار‌ستان‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری مورد نیاز باید انجام شود.در مجموع بیمارستان‌های کشور حتی یک تیزر حرفه ای برای معرفی در بخش بین‌المللی وجود ندارد.

دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی عنوان کرد:‌ قرار است تفکر سنتی و قدیمی را در میان مدیران بیمارستان‌ها و بخش  درمان تغییر دهیم . به پروسه‌هایی برای برندسازی، تولید محتوا ورود به مجامع و نشست‌های بین‌المللی نیاز هست تا به واسطه آن پس از طی چند سال تبدیل به برندهایی شویم که در دنیا شناخته شده است.

وی تاکید کرد:‌ به واسطه ورود گردشگر خارجی بخشی از مشکلات مالی سیستم‌های درمانی حل شده و قطعا کیفیت خدمات در بخش بیماران داخلی افزایش خواهد یافت. همچنین به واسطه درامدهای ارزی ماندگاری پزشک و کادر درمان نیز در ایران افزایش خواهد یافت.

مجلس مصمم است تا توجه دولتمردان را به بحث گردشگری سلامت جلب کند

در ادامه این نشست خبری محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه خام‌فروشی و اتکای به درآمدهای نفتی معضل همه دولت‌های گذشته بوده است، تصریح کرد:‌ مجلس مصمم است تا توجه دولتمردان را به بحث گردشگری سلامت جلب کند. باید پشتوانه تشکل‌ها به ویژه تشکل‌های بخش خصوصی باشیم.

محسنی بندپی عنوان کرد:‌ بحث بین‌المللی برگزاری این همایش ما را به برقراری ارتباطات بین‌المللی وادار خواهد کرد که یکی از ظرفیت‌های همایش پیش‌رو است.

وی  خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم علاوه بر تمرکز بر توانمندی‌های داخلی احیای روابط بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و استفاده از ظرفیت‌های این همایش نیز فرصتی مغتنم است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد:‌ در بخش گردشگری سلامت موضوع کیفیت‌، قیمت و در دسترس بودن خدمات بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به دستاوردهای همایش‌هایی از این دست خاطرنشان کرد: در سومین همایش باید گزارش‌های تحلیلی و توصیفی قابل توجهی در ارتباط با اهداف این همایش و درصد تحقق آنها تدوین شود و در دسترس جامعه آماری کشور و مراکز درمانی و بیمارستانی قرار گیرد.

بی‌مهری وزارت گردشگری و وزارت بهداشت به نخستین همایش

محسنی بندپی با بیان اینکه نخستین همایش که در سالن گذشته برگزار شد با بی‌مهری وزارت گردشگری و وزارت بهداشت مواجه شده است، تصریح کرد:‌ فراکسیون گردشگری مجلس با تمام قوا تلاش می‌کند تا در همایش پیش رو مشارکت داشته و نظر وزاری بهداشت و گردشگری را برای حضور قوی و موثر در این همایش را فراهم کند.

وی در ادامه با انتقاد از ضعف برنامه‌های توسعه‌ای کشور در زمینه گردشگری سلامت اظهار کرد:‌ در تمامی برنامه‌های توسعه‌ای گذشته ردپای قوی برای حمایت از گردشگری سلامت وجود نداشته اما امسال یک فصل از 24 فصل لایحه برنامه هفتم توسعه به گردشگری و حمایت از صنایع دستی کشور اختصاص یافته است. 

هدفگذاری صادرات سالانه یک میلیارد یورویی دارو و تجهیزات در لایحه برنامه هفتم توسعه

محسنی بندپی با اشاره به هدفگذاری‌های انجام شده در این برنامه عنوان کرد: در فصل سلامت لایحه برنامه هفتم توسعه مقرر شده است تا سالانه یک میلیارد یورو از صادرات دارو و تجهیزات پزشکی درآمد کسب شود.

هدفگذاری درآمد سالانه 6 میلیارد یورو از محل گردشگری سلامت  در لایحه برنامه هفتم توسعه

وی افزود: همچنین مقرر شده است تا سالانه 6 میلیارد یورو از محل گردشگری سلامت  درآمد ارزی کسب شده و سالانه 4.2 میلیون نفر به تعداد گردشگر در این بخش افزوده شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: همچنین در راستای اهداف برنامه مقرر شده است تا استانداران 7 استان ساحلی کشور اختیارات بیشتری داشته باشند تا بتوانند گردشگر بیشتری به کشور جذب کنند.

یکی از مشکلات کشور نبود آمارهای قابل اتکا است

وی در مورد آمار گردشگران سلامت که مطابق با اظهار نظر یکی از مقامات یک و نیم میلیون نفر عنوان شده است، تصریح کرد:‌ یکی از مشکلات کشور نبود آمارهای قابل اتکا است. فرماندار کلاردشت میزان گردشگران خارجی این شهر را یک و نیم میلیون مسافر اعلام کرده است در حالی که اگر این آمارها درست باشد چرا این منطقه از برکات آن بهره‌مند نیست.

در بسیاری از برنامه‌های توسعه‌ای اهداف با زمینه‌های اجرا تطابق نداشته است

محسنی بندپی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادگردان درباره ارمانی اعلام‌شدن برخی از اهداف لایحه برنامه هفتم توسعه در مورد بخش سلامت و درآمد سالانه 6 میلیاردیورویی از گردشگری سلامت اظهار کرد:‌ در بسیاری از برنامه‌های توسعه‌ای اهداف با زمینه‌های اجرا تطابق نداشته است. یا آنان که این برنامه‌ها را نوشته‌اند خیلی حالشان خوب بوده است یا آنکه مجریان چندان حال اجرا نداشته و حالشان بد بوده است به همین دلیل میانگین اجرای 6 برنامه‌ توسعه‌ای کشور حداکثر 30 درصد بوده است.اهداف و برنامه‌ آرمانی و ایده‌آلیستی بوده‌اند اما در کف اجرا به معضلات و مشکلات متعددی برخورد شده است.

وی ادامه داد:‌مجلس یازدهم برای تسهیل کسب و کار و صدور مجوزها اقداماتی انجام داده و هماهنگی‌هایی هم در دولت در این زمینه ایجاد شده است.

هدفگذاری صادرات دارو در لایحه برنامه هفتم محلی از اعراب ندارد
عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره هدفگذاری صادرات سالانه یک میلیارد یورو دارو از کشور به عنوان یکی از اهداف برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: درحالی مشکلات متعددی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم وجود دارد هدفگذاری این میزان صادرات یورویی محلی از اعراب ندارد.وزیر بهداشت اعلام کرده که مشکلاتی در زمینه دارو وجود ندارد اما در کف جامعه و ارتباط با مردم این مشکلات قابل لمس است.

وی عنوان کرد:‌ سازو کار ارایه‌دهندگان برنامه هفتم از هدفگذاری درامد 6 میلیارد یورویی گردشگری سلامت باید مشخص شود. به عنوان عضو کمیسیون بهداشت و فراکسیون گردشگری می‌گویم که تاکنون هیچ برنامه مدونی برای افزایش میزان گردشگران به مجلس ارایه نشده است.
محسنی بندپی خاطرنشان کرد:‌ شاید در نهانخانه وزارتخانه‌ها برنامه‌ای برای تحقق این اهداف وجود دارد که در طول رسیدگی به این لایحه در مجلس نظرات آنها شنیده خواهد شد.

وی ادامه داد:‌در زمانی که ارز 4 هزار و 200 تومانی و 28 هزار و 500 تومانی برای دارو و تجهیزات پزشکی وجود داشت این برنامه‌های آرمانی چندان قابل تحقق نبود چه برسد به اینکه اکنون ارز به بیش از 40 هزار تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادگردان دومین همایش و نمایشگاه بین المللی بیمارستان ها و مراکز درمانی از تاریخ 25 تا 27 تیرماه 1402 در شهر تهران برگزار خواهد شد. این رویداد فرصتی مغتنم جهت انتقال تجارب بین المللی موثر در این حوزه را فراهم خواهد آورد. در دومین دوره این رویداد سعی گردیده است با برگزاری پنل های تخصصی با حضور متخصصین از سراسر دنیا و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی آخرین تحولات و دانش های روز حوزه خدمات درمانی مورد بررسی قرار گیرد.

بیمارستان هاو مراکز درمانی، کلینیک های تخصصی، شرکت های تجهیزات پزشکی و دارویی، شرکت های خدمات گردشگری درمانی، استارتاپ ها و شرکت های دانش بینان مخاطبان این رویداد بوده و می توانند در نمایشگاه و برنامه های جانبی مشارکت کنند.