:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
تحریم خودروسازی ایران با دستور رئیس جمهور آمریکا قابل رفع است

همایش بین المللی صنعت خودرو با هدف رشد سرمایه گذاری خارجی، 9 آذر با حضور 150 شرکت برگزار می شود

شور و نشاط و امید در صنعت خودروسازی ایران در دولت روحانی و به دنبال پیشرفت مذاکرات ایران و آمریکا و 5+1
کد خبر: ۲۰۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴




خبراقتصادی – محسن شمشیری: همایش بین المللی صنعت خودرو 9 آذر با دعوت از 200 شرکت خودروسازی، قطعه سازی، انجمن های تخصصی و تشکل های صنعتی اروپایی، آسیایی و آمریکایی در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار می شود که پیش بینی می شود حدود 100 تا 150 شرکت در این همایش بزرگ حضور یابند...


ساسان قربانی، دبیر همایش بین المللی صنعت خودرو روز شنبه 4 آبان 92 در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن اعلام این خبر گفت: هدف از برگزاری این همایش بین المللی، معرفی مزیت ها، ظرفیت ها و توانایی های قطعه سازان و خودروسازان ایران در تولید قطعه و خودرو در ایران و همچنین دعوت از شرکت های بین المللی برای انعقاد قراردادهای تولید مشارکتی، تبدیل ایران به مرکز منطقه ای صادرات خودرو و قطعات به کشورهای همسایه، خاورمیانه، آسیا و اروپا ، افزایش کیفیت خودروهای ساخت ایران، بالابردن سطح توانایی، انتقال دانش فنی، تولید انبوه با صرفه اقتصادی، و استفاده از مزیت های اقتصادی انرژی، نیروی کار تخصصی و بازار منطقه ای است.



ساسان قربانی


این عضو انجمن قطعه سازان ایران، در پاسخ به پرسش خبرنگار خبراقتصادی، مبنی بر ضرورت بهبود و پیش بینی فضای کسب وکار از جمله سیاست های ارزی برای جلب سرمایه گذاری خارجی و رشد آن و توجیه شرکت های خارجی  در مورد ثبات سیاست ارزی و فضای کسب وکار، و  همچنین توجه به انتظار مردم برای بهبود قیمت ها در اثر افزایش ساخت داخل و محاسبه هزینه تمام شده براساس ریال نه براساس نرخ ارز آزاد و محاسبه خودروهای با درصد ساخت بالای داخلی به ریال نه دلار، و توجه به کاهش مصرف ارز و مبنای تولید علمی و صنعتی سازی  و تولید داخلی به جای مبنای تجارت و سود و استفاده از دلار 1000 تومانی و یارانه نفتی طی مدت 15 سال  گذشته که موجب واردات قطعات از چین به جای بالابردن توان ساخت داخل و خودکفایی ارزی،شد و نوسان نرخ ارز باعث کاهش شدید تولید و رشد زیاد قیمت خودرو و خسارت به مردم و مشتریان شده است و... گفت: دولت جدید و وزارت صنایع تلاش دارد که به سمت تک نرخی شدن ارز برود و فضای کسب وکار به گونه ای شکل گیرد که زیرساخت ها و فضای کلان برای جلب سرمایه گذاری خارجی آماده شود اما باید توجه داشت که خودکفایی کامل امکان پذیر نیست و باید براساس مزیت ها کار کنیم و نمی توانیم انتظار داشته باشیم که همه قطعات را در داخل تولید کنیم و شرکت های خارجی نیز همین گونه فکر می کنند....
به گزارش خبراقتصادی، در این زمینه لازم است که مدیران خودروسازی، حداقل با مقررات سخت گیرانه، قطعه سازان را ملزم کنند که در صورت بالا رفتن نرخ ارز و گران شدن واردات قطعه از چین، حداقل امکان تولید قطعه در داخل را داشته باشیم و رشد قیمت ها به مردم فشار مضاعف وارد نکند و خودروسازی کشور به جای تکیه کردن بر بانک ها و فشار بر دولت برای تامین منابع، از طریق تقویت مدیریت خود و تامین نیازها از داخل کشور، تولید خودروهای پر تیراژ و با ساخت داخل بالای 85 درصد را تامین کنند.


قربانی معتقد است که این همایش بین المللی، فرصت بزرگی برای قطعه سازان، شرکت های توانمند صنعتی ایران و خودروسازان کشور است که در فضای کنونی تجارت جهانی بتوانند که ضمن ارائه و معرفی توانایی های خود، با شرکت های معتبر و با تخصص بالای آمریکایی و اروپایی و آسیایی، در زمینه انتقال دانش فنی، تولید مشارکتی، عرضه خودروهای با کیفیت بالاتر متناسب با انتظار به حق مردم ایران، صادرات خودرو به کشورهای منطقه همکاری داشته باشند.
وی افزود: تامین هزینه ها و برنامه ایجاد ارتباط و روابط عمومی و تشریفات این همایش، به همت دو شرکت خودروسازی داخلی و از طریق دبیرخانه این همایش صورت گرفته است و ما از حدود 30 شرکت خودروسازی معتبر و شناخته شده آمریکایی و اروپایی و آسیایی  و همچنین انجمن های تخصصی قطعه سازی و تشکل های مرتبط خودروسازی برای حضور در همایش دعوت کرده ایم که هر یک از این تشکل ها و انجمن های تخصصی خودروسازی و قطعه سازی، موضوع همایش درتهران را به اطلاع 20 تا 30 قطعه ساز و شرکت فعال در این رشته ها اعلام کرده اند و پیش بینی می شود که حدود 200 شرکت در این زمینه برای حضور در همایش دعوت شده اند که به نظر می رسد حدود 100 شرکت در این همایش شرکت کنند.
وی ادامه داد: طیف شرکت های دعوت شده از شرکت های معتبر و تراز اول و غول های خودروسازی جهان در آمریکا و اروپا تا شرکت های چینی شناخته شده را شامل می شود و تمام شرکت هایی که علاقه مند به حضور در بازار ایران، هند، کشورهای همسایه ایران، شمال ایران، کشورهای عربی، کشورهای آسیایی و... نسبت به حضور در این همایش ابراز تمایل کرده اند.
همچنین تعدادی از سفارتخانه های کشورهای مختلف در تهران طی تماس با دبیرخانه همایش، خواستار حضور در همایش شده اند.

ساسان قربانی  اظهار کرد:‌ در این میان خودروسازان اروپایی استقبال قابل توجهی از این همایش داشته‌اند.

وی با بیان این‌که احتمالا خودروسازان آمریکایی نیز از این همایش استقبال خواهند کرد، خاطرنشان کرد: خودروسازان چینی هم مانند همیشه هیچ فرصتی را برای حضور در بازار ایران از دست نخواهند داد.

دبیر همایش بین‌المللی صنعت خودرو ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که با توجه به شرایط جدید، خودروسازان کره‌ای نیز فرصت حضور در همایش بین‌المللی صنعت خودرو را از دست ندهند.

وی افزود: با توجه به اطلاع‌رسانی گسترده رسانه‌های ژاپنی از این همایش احتمالا خودروسازان ژاپنی نیز حضور فعالی در آن خواهند داشت.

قربانی با بیان این‌که مهمترین هدف از برگزاری این همایش، سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت خودروی ایران است، تصریح کرد: بنابراین حضور این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری و تولید مشترک در ایران خواهد بود نه صرفا واردات و فروش خودرو.

وی ادامه داد: علاوه بر خودروسازان بیشتر شرکت‌های قطعه‌سازی بزرگ در اروپا، ژاپن و کره نیز برای حضور در همایش بین‌المللی صنعت خودرو اعلام آمادگی کرده‌اند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران تصریح کرد: همایش بین‌المللی صنعت خودرو نهم آذرماه امسال (30 نوامبر ) برگزار خواهد شد. دعوتنامه حضور خودروسازان و قطعه‌سازان بزرگ خارجی برای حضور در این همایش ارسال شده است.

بازدید از ایران خودرو و سایپا در روز دوم

 دبیر همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران از حضور حدود 150 شرکت خارجی در این همایش خبر داد. علاوه بر حضور در سالن برج میلاد و سخنرانی مدیران و کارشناسان، برنامه بازدید از شرکت های خودروسازی و قطعه سازی ایران، سایپا و ایران خودرو، در روز دوم همایش پیش بینی شده است

ساسان قربانی در نشستی خبری اظهار کرد: برای تمام خودروسازان بزرگ دنیا که خودرو را در تیراژ انبوه تولید می‌کنند دعوتنامه حضور در این همایش فرستاده شده است.

وی با بیان این‌که تاکنون برای حدود 30 شرکت خودروساز و بیش از صد شرکت قطعه‌سازی این دعوتنامه فرستاده شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از این شرکت‌ها برای حضور در همایش اعلام آمادگی کرده‌اند که اسامی آن‌ها بعدا اعلام خواهد شد.

دبیر همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران ادامه داد: برای تامین هزینه‌های این همایش از پتانسیل‌های دو شرکت بزرگ خودروسازی استفاده شده و هزینه‌های لازم از این طریق تامین خواهد شد. در حاشیه برگزاری همایش مذاکرات دو جانبه شرکت‌های داخلی و خارجی برای برقراری ارتباط و تولید مشترک محصول در ایران برگزار خواهد شد.

قربانی با بیان این‌که با برگزاری این همایش انسجام داخلی و وجود وحدت در برنامه‌ریزی صنعتی را به دنیا نشان خواهیم داد، تصریح کرد: هم‌اکنون اراده لازم برای تقویت صنعت کشور شکل گرفته است که امیدواریم به نتیجه برسد.

قربانی در پاسخ به پرسشی در مورد تحریم خودروسازی ایران و احتمال رفع آن و موانع موجود سرمایه گذاری گفت: در صورت کاهش تحریم های اقتصادی، صنعت خودروسازی از بخش هایی است که قبل از بقیه بخش ها با رفع تحریم ها مواجه می شود زیرا این تحریم ها با دستور رئیس جمهور آمریکا قابل برطرف شدن است و جزو تحریم های کنگره آمریکا و شورای امنیت و... محسوب نمی شود و به عقیده مدیران خودروسازی و قطعه سازی ایران، احتمال رفع تحریم خودرو زیاد است.


دعوتنامه برای حضور مرسدس بنز، جنرال ‌موتورز، فورد، کرایسلر، فولکس واگن، فیات و تویوتا


دعوتنامه حضور خودروسازانی چون مرسدس بنز، جنرال ‌موتورز، فورد، کرایسلر، فولکس واگن، فیات و تویوتا برای حضور در "همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران" به زودی ارسال خواهد شد.

 همزمان با بالا گرفتن احتمال لغو تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا، انجمن‌های قطعه‌سازان، خودروسازان و خدمات پس از فروش همایش بین‌المللی را با هدف "توسعه صنعت خودرو و مشارکت بین‌المللی، حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و پاسخگویی به نیاز مشتریان داخلی" در تاریخ نهم ‌آذر ماه امسال (30 نوامبر) برگزار خواهند کرد.

به زودی از خودروسازان و قطعه‌سازان رده یک جهان از جمله مرسدس بنز، جنرال‌ موتورز، فورد، کرایسلر، فولکس واگن، فیات ،تویوتا، هیوندای، دوو، کیا و شرکت‌های چینی برای حضور در این همایش دعوت خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان با توجه به شرایط مذاکرات بین‌المللی در دولت تدبیر و امید به نظر می‌رسد دولت آمریکا نیز با هدف نشان دادن حسن نیت خود در مذاکرات، تا زمان برگزاری این همایش تحریم یک جانبه صنعت خودرو را لغو کند تا خودروسازان جهانی بتوانند در ایران حضور یابند.

هم‌اکنون بسیاری از خودروسازان و قطعه‌سازان رده یک بین‌المللی خواستار حضور در صنعت خودروی ایران هستند اما تحریم‌های آمریکا مانع از این اقدام است.

در دعوتنامه تهیه شده برای ارسال به شرکت‌های خارجی با اشاره به ظرفیت تولید بیش از دو میلیون دستگاهی صنعت خودروی ایران اشاره شده که هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت بسیار سودمند خواهد بود.

در این دعو‌تنامه پیش‌بینی شده که تحریم صنعت خودروی ایران در ماه‌های آینده برداشته شده و صنعت خودرو به محل سرمایه‌گذاری شرکت‌های معتبر خارجی با سودآوری بالا تبدیل شود.

علاوه بر خودروسازان معتبر از قطعه‌سازان اروپایی، کره‌ای و ژاپنی و همچنین قطعه‌سازان شبکه تامین خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در این همایش دعوت شده است.

همایش بین‌المللی صنعت خودرو یک روزه بوده و روز بعد از آن نیز تور بازدید از شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی داخلی برگزار خواهد شد.

نکته جالب توجه همزمانی برگزاری این همایش با نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو است که شرایط را برای نشان دادن پتانسیل‌های کشور در این حوزه افزایش خواهد داد.
فعالان صنعت خودرو پیش‌بینی می‌کنند که دولت آمریکا به منظور نشان دادن حسن نیت خود به زودی تحریم صنعت خودرو را لغو کند. به این ترتیب شرایط برای حضور بزرگان این عرصه در ایران فراهم خواهد شد.  زیرا تحریم خودروسازی از طریق دستور رئیس جمهور آمریکا قابل رفع است و نیازی به مصوبه کنگره آمریکا، شورای امنیت و.... ندارد.
براین اساس، پیش بینی می شود که بعد از تشکیل دولت جدید  و گفت وگوی حسن روحانی رئیس جمهور با اوباما رئیس جمهور آمریکا، مذاکرات ظریف و جان کری وزرای خارجه دو کشور ایران و آمریکا و نشست کارشناسان وزارت خارجه و دولت های دو کشور، گشایش در روابط خارجی ایران و اروپا و آمریکا و همچنین بهبود فضای کسب وکار برای صنعت خودرو را شاهد باشیم و شور و نشاط و امید تازه ای در صنعت خودروسازی ایران ایجاد شود.