:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید:

شیب اکثر قوانین به سمت دولت است، باید هزینه رشد تولید را کاهش دهیم

دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مهار تورم در پی رشد تولید اتفاق می‌افتد و رشد تولید در پی کاهش هزینه‌های تولید حاصل می‌شود بنابراین ما وظیفه داریم هزینه‌های رشد تولید را کاهش دهیم.
کد خبر: ۲۰۶۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

اقتصادگردان- محمدباقر آقاعلیخانی‌، چهارشنبه ۱۰ خردادماه در نشست با تولیدکنندگان استان مرکزی اظهار کرد: ابزارهایی که در حوزه تکنولوژی وارد می‌شود بسیاری از مشکلات را در حوزه های سخت و زیان آور حل کرده است. در دنیا دستگاه‌هایی ساخته می‌شود که دیگر گرما و صدای زیادی ندارند و در واقع، با تغییرات تکنولوژی، چیزی به عنوان آسیب دیگر نباید وجود داشته باشد.

دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور با بیان اینکه باید از منابع نیروی انسانی به نحو احسن استفاده کنیم تصریح کرد: بهره‌وری از نیروی انسانی باید بالا برود. قانون فقط باید به نفع تولید باشد و بحث جداسازی کارگر و کارفرما در قانون منتفی است. 

آقاعلیخانی با تاکید بر اینکه ما باید فضا را به سمت و سوی تغییر قانون در خیلی از حوزه‌ها ببریم گفت: در سال ۸۶ قانونی تصویب شد که باعث شد ۹۳ روز تعطیلی در سال اتفاق بیفتد و طی گزارشی که تهیه شد بهره وری و استفاده از نیروی انسانی به زیر ۵۰ درصد رسیده بود. 

وی با تاکید بر اینکه قانون می‌تواند ریل فرهنگ را بالا ببرد گفت: دو کار اصلی در ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید انجام می‌دهیم. گام اول، بررسی مشکلات و مباحث جزئی و کلی واحدهاست که پس از آن در رابطه با مشکلات تصمیم گیری می‌کنیم و این اجازه را داریم که هر دستورالعملی را که لازم باشد نقض کنیم.

آقاعلیخانی افزود: گام دوم شناسایی قوانین و مشکلات مزاحم در حوزه تولید است تا رفع بشود. ما در حوزه بهره وری تولید به این موضوع رسیدیم که مشکل جدی داریم و باید در این حوزه کار شود و بخش خصوصی را تقویت کنیم در حالی که کرامت کارگر حفظ شود و آسیب اجتماعی به کارگر وارد نشود.

دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور تصریح کرد: وقتی تولید زیاد شود بهره مندی از کارگر نیز بیشتر می‌شود. زمانی رشد تولید بیشتر می‌شود که کارگر و کارفرما منافع تولید را حس کنند و با دلسوزی کار کنند. ما در ستاد ملی آمادگی کامل داریم تا اگر مشکلی در درون استان حل نشد، برای استان‌ها جلسات ویژه برگزار کنیم و مشکلات را حل کنیم.

آقاعلیخانی با بیان اینکه ما وظیفه داریم هزینه رشد تولید را کاهش دهیم گفت: اینکه چند مسئول فنی از چند دستگاه اجرایی به واحدهای تولیدی برای نظارت تحمیل می‌شود، زمینه ساز افزایش هزینه برای واحد تولیدی می‌شود که خلاف نظر ماست. ما در ستاد تسهیل چنین مواردی را اصلاح می‌کنیم. همچنین پروندهای حوزه مالیاتی که به استان‌های دیگر داده ‌می‌شود نیز مشکل اساسی است که امثال این قوانین را به جلسات ستاد تسهیل می‌بریم و نقض می کنیم.

وی در رابطه با مشکلات سیستمی و کامپیوتری گفت: پای همه سیستم‌ها یک شخص ایستاده و اینکه مسئولی می‌گوید سیستم اجازه نمی‌دهد فرایندی انجام شود قابل قبول نیست. شبکه‌های مجازی و کامپیوتری که ایجاد کردیم برای این است که سرعت عمل بالا برود نه اینکه مانعی برای انجام کار شود.

دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور اظهار کرد: مصوبات ستاد ملی تسهیل لازم الاجراست ‌و وزارت صمت موظف است که مصوبات را حتی اگر بار مالی سنگین داشته باشد اجرایی کند. مقام معظم رهبری، شعار سال را بر اساس پشتوانه مطالعاتی عمیق سالانه انتخاب می‌کنند و ما نیز باید این شعار را در طول سال همواره مدنظر قرار دهیم. مهار تورم در پی رشد تولید اتفاق می‌افتد و رشد تولید در پی کاهش هزینه‌های تولید حاصل می‌شود بنابراین ما وظیفه داریم هزینه‌های رشد تولید را کاهش دهیم.

آقاعلیخانی با بیان اینکه شرایط کشور اکنون شرایط خاصی است اظهار کرد: قانونگذار به نقطه ای رسید که تصمیم گرفت ستادی تشکیل شود تا موانع قانونی در مقابل تولید را برطرف کند. ما متاسفانه بخش خصوصی قوی نداریم تا در مجلس برود و از خود دفاع کند. شیب اکثر قوانینی که تصویب شده است به سمت دولت است و قوانین به صورتی است که هر روز بخش خصوصی رو به زوال می‌رود.

وی‌ با تاکید بر اینکه باید همواره عرق ملی داشته باشیم گفت: من مانیتور مشکلات کشور هستم و می‌بینم چه بلایی سر بخش خصوصی می‌آید. مقام معظم رهبری نیز تاکید داشتند که دولتی‌ها راه را برای بخش خصوصی باز کنند. ما متولی بخش صنعتی کشور هستیم و وظیفه ما حمایت از صنعت بخش خصوصی است. سیاست‌گذاری وزارت صمت این بود که مسیرها و عملکرد دستگاه‌ها را شناسایی و مشکلات را رفع کنیم. 

دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور از تمام مدیران دولتی و صنعتی خواست که هرچه انرژی دارند در حوزه تولید بیاورند و گفت: در دبیرخانه ستاد ملی ۱۰۲ مصوبه صادر شده که ۸۵ مورد از آنها عملیاتی و اجرایی شده است. در صورتی که فرد یا دستگاهی از اجرای مصوبات ستاد خودداری کند به دستگاه قضا معرفی می‌شود و اگر نیرویی در مجموعه‌ای وجود دارد که کار انجام نمی‌دهد، بلافاصله برکنارش می‌کنیم.

وی در پاسخ به گلایه تولیدکنندگان از شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی گفت: هزینه‌ شهرک‌های صنعتی به سرعت بالا رفته و اینکه می‌گویند شرکت شهرک ها هزینه نمی‌کند به دلیل این است که منابعشان محدود است. ما در زیرساخت شهرک‌های صنعتی در کل کشور مشکل داریم و مشکل عمده آنها منابع مالی است. اما شرکت شهرک‌های صنعتی نیز باید در نظر داشته باشد، کار اجرایی ارباب رجوع نباید زمین بماند و باید به سرعت انجام شود.