:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

روند افزایشی استفاده از چک در مبادلات ادامه دارد ، دارندگان دسته چک قدیمی می‌توانند دسته چک صیادی جدید دریافت کنند

در فروردین‌ماه سال 1402 بیش از 6 میلیون و 400 هزار فقره چک مبادله‌ شد که نسبت به ماه مشابه سال قبل، بیش از ۲۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۲۰۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
اقتصادگردان- به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، براساس آمار چک‌های مبادله‌ای طی فروردین ماه 1402 در سامانه چکاوک بیش از 6 میلیون و 400 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر 3283 هزار میلیارد ریال مبادله شد که از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده در این ماه به ترتیب 93 درصد و 90.5 درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌شده در ماه قبل از آن (اسفند ماه سال ۱۴۰۱) به ترتیب معادل 93 درصد و 91.3 درصد بوده است. همچنین این نسبت در ماه مشابه سال قبل به ترتیب برابر 90.9 درصد و 88.8 درصد بوده است.

دارندگان دسته چک قدیمی می‌توانند دسته چک صیادی جدید دریافت کنند

براساس این گزارش پس از گذشت بیش از دو سال از اجرایی شدن قانون جدید چک و اقبال عمومی مردم به این چک‌ها، روند جایگزین شدن چک‌های قدیمی با جدید به سرعت طی شده و در حال حاضر بیش از 85 درصد چک های وصول شده در سامانه چکاوک از چک‌های جدید بوده است. همچنین میزان برگشت چک‌های جدید، به صورت قابل توجهی کمتر از چک‌های قدیمی است.
بر همین اساس، چک‌های قدیمی (چک های بدون نیاز به ثبت و تایید در سامانه صیاد) تا پایان شهریور ماه سال جاری با چک‌های جدید جایگزین می‌شوند و پس از این تاریخ، چک‌های قدیمی فقط در بانک‌های صادرکننده دسته چک، قابلیت نقدشدن را خواهد داشت. مشتریان شبکه بانکی نیز برای بهره‌مندی از مزایای چک‌های جدید می‌توانند طی ماه‌های آتی به شعب بانک‌های خود مراجعه کرده و دسته چک قدیمی خود را با دسته چک‌ جدید تعویض کنند.