:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
دکتر میرمحمد صادقی: مرکز وکلای قوه قضائیه قابل صدور به سراسر جهان است

تأسیس مرکز وکلا سیاست انقباضی اعطای پروانه وکالت را شکست

اگر فعالیت این مرکز و وجود یک نهاد رقیب نبود، شاید هفتاد تا هشتاد درصد از کسانی که از کانون پروانه گرفتند، با توجه به وجود سیاست‌های انقباضی‌ سابق، نمی‌توانستند پروانه بگیرند؛ پس مرکز نه تنها به کسانی که از خودش پروانه‌ گرفتند حق دارد؛ بلکه کسانی که از نهاد دیگر پروانه گرفتند بدانند که در نبود مرکز وکلا سیاست انقباضی ادامه داشت و موفق به اخذ پروانه وکالت نمی‌شدند
کد خبر: ۲۰۴۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷

اقتصاد گردان -
دکتر حسین میر محمد صادقی رئیس شورای عالی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: قبلا بسیاری از کسانی که تحصیلات حقوقی داشتند امکان دریافت پرونده وکالت را نداشتند و به دلیل محدودیت ها و ظرفیت ها، موفق به دریافت پروانه وکالت نمی شدند. اما در دوره تشکیل مرکز میزان موفقیت وکلا در دریافت پروانه تا بیش از ۸۰ درصد بهبود یافته است. زیرا نه تنها مرکز وکلای قوه قضاییه، بلکه نهاد دیگر یعنی کانون وکلا نیز صدور پروانه وکالت را افزایش داده اند.
 وی که از اولین دارندگان پروانه وکالت از مرکز مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه بوده است، 19 فروردین در مراسم روز پاسداشت حقوق عامه در مرکز همایش های بین المللی صداو سیما، افزود: قبلا دانش آموخته حقوق بسیار فراوان بود اما به دلیل عدم ارائه مجوز و پروانه وکالت تعداد کمتری وکیل وجود داشت.
رئیس شورای عالی وکلای‌ مرکز وکلای قوه قضائیه ادامه داد: گاهی اوقات هجمه‌هایی نسبت به مرکز وکلای قوه قضائیه انجام می‌شود به ویژه از سوی کسانی که از نهاد دیگر یعنی کانون وکلا پروانه وکالت گرفته‌اند و تصور آنها این است که رقیب و وکیل زیاد و بازار وکالت کساد شود.
وی تأکید کرد: اگر فعالیت این مرکز و وجود یک نهاد رقیب نبود، شاید هفتاد تا هشتاد درصد از کسانی که از کانون پروانه گرفتند، با توجه به وجود سیاست‌های انقباضی‌ سابق، نمی‌توانستند پروانه بگیرند؛ پس مرکز نه تنها به کسانی که از خودش پروانه‌ گرفتند حق دارد؛ بلکه کسانی که از نهاد دیگر پروانه گرفتند بدانند که در نبود مرکز وکلا سیاست انقباضی ادامه داشت و موفق به اخذ پروانه وکالت نمی‌شدند.
میرمحمدصادقی ادامه ‌داد: وقتی دانش‌آموخته حقوق زیاد شد، نمی‌شد همان‌ سباست‌های انقباضی را ادامه داد‌ و این رویه در همه اصناف وجود دارد. اما دانش‌آموخته حقوق بسیار زیاد و سیاست گرفتن وکیل بسیار انقباضی بود و برخلاف همه دنیا قاضی شدن در ایران راحت‌تر از وکیل شدن بود.
رئیس شورای عالی وکلای‌ مرکز وکلای قوه قضائیه ادامه داد: مرکز وکلا گرفتن وکیل و کارآموز وکالت را واقع‌گرایانه‌تر کرد که از ثمرات ایجاد مرکز بود.
وی تأکید کرد: اصل استقلال بسیار درست است به شرط اینکه پوششی برای پنهان کردن برخی چیزهای دیگر و به معنای بی‌ضابطگی و عدم نظارت نباشد.
میرمحمدصادقی ادامه داد: وکیل باید محترم باشد اما نمی‌توان نسبت به وکلای نهاد رقیب ‌هجمه‌ها را انجام داد.