:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
کاهش 13درصدی صادرات مستقیم، نشانه کاهش خام فروشی در معادن کشور است

139 میلیون دلار صادرات مستقیم مواد معدنی در 1400

صادرات مستقیم معادن در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ درصد و از نظر ارزش معادل ۱۳ درصد کاهش داشته است.این موضوع نشان می دهد که توجه به ساخت داخل و استفاده از مواد معدنی در داخل کشور بیشتر شده و خام فروشی و صادرات مستقیم کمتر شده است
کد خبر: ۲۰۴۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
اقتصاد گردان - نازنین شمشیری

در سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۸۵ هزار تن مواد معدنی به ارزش ۲۷۵ هزار میلیارد تومان تولید شده است. از این مقدار ۱۷۸۰ هزار تن به ارزش ۱۳۹ میلیون دلار مستقیم از معدن به خارج از کشور صادر شده است.
براساس نتایج چهلمین طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری کشوراز سوی مرکز آمار ایران که در سال ١٤٠١ با مراجعه به ٧٢٥٠ معدن برای دستیابی به اطلاعات نهایی شده سال ١٤٠٠ معادن کشور، اجرا شده است، نشان می دهد که در سال ۹۹ معادل ۲۵۴۶ هزار تومان مواد معدنی به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار صادر شده است. به این ترتیب صادرات مستقیم معادن در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ درصد و از نظر ارزش معادل ۱۳ درصد کاهش داشته است.
طرح آمارگیری از معادن در حال بهره برداری کشور در سال ۱۴۰۰ توسط دفتر آمارهای انرژی صنعت و زیربنایی مرکز آمار ایران، فهرست تمامی معادن متشکل و در حال بهره برداری کشور بر اساس مجوزهای صادره توسط وزارت صنعت معدن و تجارت با استفاده از اطلاعات آمارگیری سال های قبل و آمارهای اول فروردین تا آخر اسفند ۱۴۰۰ را مورد توجه قرار داده و نشان می دهد که توجه به ساخت داخل و استفاده از مواد معدنی در داخل کشور بیشتر شده و خام فروشی و صادرات مستقیم کمتر شده است.

عنوان

وزن صادرات مستقیم

 مواد معدنی

هزار تن

ارزش صادرات مستقیم

مواد معدنی

میلیون دلار

تغییر در ارزش صادرات مستقیم نسبت به سال قبل - درصد

1400

1780

139

13-

1399

2546

160

-


 تغییرات طی 5 ساله 1400- 1395 نشان می دهد که ارزش کل تولیدات از بالای ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال 1395 به ۲۷۵ هزار میلیارد تومان در سال 1400رسیده و 17 برابر شده است. تعداد شاغلان از 93 هزار به 130 هزار نفر، جبران خدمات از 2391 میلیارد تومان به 14867 میلیارد تومان رسیده است. ارزش سرمایه گذاری از 2036 میلیارد تومان به 7876 میلیارد تومان رسیده و سه برابر شده است، ارزش داده از 4535 به 58161 میلیارد تومان رسیده و 13 برابر شده است. ارزش ستانده 16862 میلیارد تومان به 277916 میلیارد تومان رسیده و 16.5 برابر شده است، ارزش افزوده از 12 هزار میلیارد تومان به 220 هزار میلیارد تومان رسیده و 18 برابر شده است.
در بین فعالیت های مختلف، سنگ آهن با ۱۷۰ هزار میلیارد تومان، سنگ مس با ۶۱۵۵۸ میلیارد تومان و سنگ سرب و روی با ۱۳ هزار و۳۷۴ میلیارد تومان بیشترین ارزش تولید سالانه را داشتند.

طرح آمارگیری از معادن در حال بهره برداری کشور در سال ۱۴۰۰ توسط دفتر آمارهای انرژی صنعت و زیربنایی مرکز آمار ایران، فهرست تمامی معادن متشکل و در حال بهره برداری کشور بر اساس مجوزهای صادره توسط وزارت صنعت معدن و تجارت با استفاده از اطلاعات آمارگیری سال های قبل و آمارهای اول فروردین تا آخر اسفند ۱۴۰۰ را مورد توجه قرار داده و نشان می دهد که شاخص قیمت تولیدکننده از عدد ۱۰۰ در ۱۳۹۵ به 1026 در سال ۱۴۰۰ رسیده که نشان میدهد قیمت تولیدکننده بخش معدن در طی ۵ سال ۱۰ برابر شده است و در سالهای 97 تا ۱۴۰۰ متاثر از اثر تحریم‌های اقتصادی به ترتیب ۵۹ و ۵۰ و ۸۰ و ۹۳ درصد رشد داشته است.