:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
گزارش اقتصادگردان از حمایت بانک کشاورزی از تولید در راستای امنیت غذایی:

اقدامات حمایتی بانک کشاورزی برای ایجاد زیرساخت‌های بخش کشاورزی و امنیت غذایی پایدار

تسهیلات‌دهی بانکی و تامین سرمایه نقش به سزایی در افزایش سطح تولید بخش‌های اقتصادی و از جمله بخش کشاورزی دارد. در ایران به دلیل محدویتهای موجود در بازارهای مالی و سرمایه، منابع بانکی از جمله تسهیلات یکی از عوامل مهم در تجهیز سرمایه در بخش کشاورزی است.
کد خبر: ۲۰۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

به گزارش خبرنگار اقتصادگردان، بانک کشاورزی از ابتدای سال 1401 تا آغاز دهه فجر بالغ بر 167 هزار میلیارد تومان تسهیلات در حمایت از تولید، اشتغال و امنیت غذایی کشور پرداخت کرده که در مقایسه با مقطع مشابه سال گذشته 84 درصد افزایش داشته است. 

کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند وجود یک بخش کشاورزی پیش‌رو و نیرومند از ضروریات فرایند توسعه اقتصادی بوده و تا زمانی که موانع توسعه این بخش برطرف نشود، سایر بخشها نیز به شکوفایی، رشد و توسعه دست نخواهند یافت.

 تجربه کشورهای موفق در زمینه تولید محصولات کشاورزی نشان می‌دهد که به کارگیری تجهیزات سرمایهای در فعالیتهای مختلف کشاورزی منجر به افزایش بهرهوری عوامل تولید از جمله مدیریت، نیروی کار و زمین شده است. این امر، علاوه بر پوشش هزینه نهادههای تولید و ایجاد بازدهی مناسب برای سرمایهگذاریها، مازاد عرضه داخلی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی را به همراه داشته است.

به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، افزون بر 141 هزار میلیارد تومان معادل 85 درصد تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در سال جاری به صورت تخصصی به بخش کشاورزی تزریق شده و در زمینه های مختلفی چون کشت گلخانه ای، مکانیزاسیون کشاورزی، زراعت و باغداری، شیلات و آبزی پروری، صنایع تبدیلی و تکمیلی، بذر گواهی شده، دام و طیور و ... در اختیار فعالان بخش کشاورزی و صنایع وابسته قرار گرفته است.

این گزارش می افزاید: بانک کشاورزی همچنین در سال جاری تا کنون حدود 3.5 درصد از تسهیلات پرداختی خود که حدود 6 هزار میلیارد تومان بوده است را در عمل به تکالیف اجتماعی خود از جمله تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزند آوری به متقاضیان پرداخت کرده و الباقی تسهیلات پرداختی نیز در حمایت از تولید و اشتغال صورت گرفته است.

هدایت اعتبارات بانک کشاورزی به سمت بخش کشاورزی با هدف تولید پایدار محصولات 

آنگونه که از سوی بانک کشاورزی به عنوان تخصصی‌ترین بانک در زمینه حمایت از بخش کشاورزی اعلام شده بخش عمده تسهیلات پرداختی امسال در این بانک از بخش کشاورزی انجام شده است و اعتبارات با هدف تولید پایدار محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی در کشور به این سمت سوق داده شده است.

تامین امنیت غذایی از ارکان اصلی توسعه پایدار کشورها

کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند تامین امنیت غذایی از ارکان اصلی توسعه پایدار کشورهاست و مقابله با ناامنی غذایی باید به عنوان یکی از اهداف کلان برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در نظر گرفته شود.

امنیت غذایی؛ نظام غذا و تغذیه پایدار

پرسشی که شاید برای برخی مطرح باشد این است که مفهوم امنیت غذایی چیست؟ امنیت غذایی تلاش برای ایجاد یک نظام غذا و تغذیه پایدار با درنظرگرفتن راهکارهایی ازجمله توجه به ظرفیت‌های آب‌وخاک، حفظ محیط‌زیست، کاهش ضایعات مواد غذایی و ترویج تولید و مصرف غذاهای بومی و حمایت از کشاورزی روستایی است.

از سوی دیگر، امنیت غذایی نه تنها برای ایران که برای تمامی کشورها به ویژه کشورهای همسایه ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است افزایش قیمت مواد غذایی، بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، خشکسالی و بی ثباتی سیاسی کشورهای همسایه تأثیر منفی بر امنیت غذایی مردم خواهد داشت و مهاجرت افراد از مناطق جغرافیایی استراتژیک مرزی تهدیدهای امنیتی نیز به همراه دارد. 

بر اساس نقشه بین المللی امنیت غذایی ایران در زمره کشورهای پرخطر قرار دارد و  استان‌هایی مانند هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد،سیستان و یلوچستان در دسته بسیار ناامن و استان‌های خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر در دسته ناامن قرار دارند.به همین دلیل اهمیت هدایت تسهیلات به بخش کشاورزی و ایجاد زیرساخت‌ها در این زمینه بسیار جدی است.

ضرورت اقدامات اساسی و زیرساختی با هدف تضمین امنیت غذایی

به همین دلیل کارشناسان اقتصادی بر این مهم تاکید دارند که برای تضمین امنیت غذایی و آبی کشور، اقدامات اساسی و زیرساختی از اهمیت جدی برخوردار است.

فرشید فرخ نژاد مدیرعامل بانک کشاورزی، بهمن امسال در اجرای برنامه های توسعه بازار و تعامل با شرکت ها و سازمان های بزرگ به ویژه شرکت‌های  فعال در بخش کشاورزی و صنایع غذایی، دیداری با مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران داشت.

فرخ نژاد با اشاره به نقش حمایتی و سابقه همکاری بانک کشاورزی با شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی، بر توسعه تعاملات دوجانبه بانک با این شرکت‌ها تأکید و خاطر نشان کرد: همفکری درباره راهکارهای توسعه این همکاری‌ها و سرعت در رفع موانع و همچنین ایجاد فرآیندهای آسان و منعطف برای ارائه خدمات جامع بانکی ضروری و راهگشا است.

وی با اشاره به گستره فعالیت شرکت پگاه در سراسر کشور، هماهنگی و همکاری تنگاتنگ مدیریت های شعب در استان ها و ستاد مرکزی بانک با واحدهای استانی این شرکت را برای گسترش این تعاملات، مهم دانست و تصریح کرد: همکاران ما ضمن روان سازی و تسهیل فرآیندها، افزایش سرعت در رسیدگی به پرونده های اعتباری و همچنین ارائه خدمات بانکی متناسب با نیاز این شرکت را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

فرخ نژاد ضمن تأکید بر آمادگی بانک کشاورزی برای ارائه خدمات بانکی ریالی، ارزی و  بانکداری الکترونیک به این شرکت و شرکت های زیرمجموعه یادآور شد: این تعاملات در قالب تفاهم نامه همکاری و با رعایت مقررات جاری بانک، قابل  ارائه  و اجرا خواهد بود.

سند امنیت غذایی کشور برای نخستین بار در حال تدوین است

سید مجتبی خیام‌نکویی ، معاون وزیر جهاد کشاورزی و  رییس سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور در روزهای اخیر گفت: سند امنیت غذایی کشور برای نخستین بار در دولت سیزدهم در حال تدوین است و در مراحل نهایی قرار دارد که بر اساس آن تولید و امنیت غذایی کشور برای ۱۰ سال آینده ترسیم می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در استقلال کشورها، اظهار داشت: استقلال سیاسی هر کشور به استقلال اقتصادی آن وابسته است و این مهم به تولید و تامین محصولات راهبردی (استراتژیک) کشاورزی بستگی دارد از این رو امروز غذا به سلاح و ابزاری برای تسلط بر کشورها تبدیل شده است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت محصولات غذایی در جهان در پی جنگ اوکراین و روسیه سبب شد تا بار دیگر امنیت غذایی جایگاه ویژه خود را پیدا کند و همه کشورها از جمله ایران به این مهم بیش از پیش توجه کنند.

رییس سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار داشت: در واقع باید گفت دغدغه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت امنیت غذایی آن طور که شایسته بوده در طول این ۴۳ سال محقق نشده اما دولت سیزدهم برای تحقق این مهم همت کرده است.

خیام‌نکویی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت سیزدهم، تصریح کرد: در این بیانات تاکید زیادی بر امنیت غذایی شد این به معنی آن است که در کشور موضوع مهمتری از امنیت غذایی وجود ندارد.