:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
معاون وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد

واردات پیاز به کشور، قصد داریم صادرات را برنامه‌محور کنیم

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه در قانون صادرات و واردات چنانچه کمبودی داشته باشیم قانون به دولت اجازه داده است که واردات انجام شود گفت: در حال حاضر مقداری پیاز وارد کشور شده است.
کد خبر: ۲۰۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
اقتصادگردان- علیرضا مهاجر در نشست خبری که به مناسبت  گرامیداشت دهه فجر برگزار شد در پاسخ به این سوال که چرا قیمت پیاز افزایشی شده است؟ گفت: یکی از مشکلاتی که در تولید محصولات کشاورزی داریم‌ بحث صادرات است. طبق قانون مجاز به جلوگیری از صادرات نیستیم و باید اجازه دهیم صادرات انجام شود. وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد محصولات کشاورزی با قیمت بالایی صادر می‌شود و قیمت داخلی نیز دچار نوسان می‌شود. سال‌هایی نیز داشتیم که  صادرات انجام نشد و محصولات روی دست کشاورز ماند.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که صادرات را برنامه محور کنیم تا هر تاجر یا شرکتی که می‌خواهد محصولی را به هرکجای دنیا صادر کند از قبل برنامه‌ریزی داشته باشد و به صورت کشاورزی قراردادی  محصولات برای آنها تولید و بر اساس تولید صادرات انجام شود.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: در قانون صادرات و واردات چنانچه کمبودی داشته باشیم قانون به دولت اجازه داده است که واردات انجام شود که در حال حاضر مقداری پیاز وارد کشور شده است.

در ادامه حسین اصغری  - مدیرکل دفتر امور سبزی و صیفی  وزارت جهاد کشاورزی - نیز در این خصوص، گفت: مقداری پیاز وارد کشور شده و در حال حاضر در بندر جاسک است و پس از بررسی سلامت و کیفیت آن وارد کشور خواهد شد.

وی افزود: در شهریور، مهر، آبان پیاز زیادی صادر شد که البته ارز آوری خوبی برای کشور داشت.

اصغری تصریح کرد: باید قبول کرد که کشاورزی مبتنی بر اقلیم است. وقتی بارندگی رخ می‌دهد برداشت و ارسال محصولات با تاخیر مواجه می‌شود. خوشبختانه با بهبود شرایط اقلیمی اوضاع بازار بهتر خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور سبزی و صیفی وزارت جهاد تصریح کرد: روزانه برداشت ما در جنوب کرمان به حدود ۳۰۰۰ تن می‌رسد و برداشت پیاز هرمزگان و سیستان نیز شروع شده است و قطعا برداشت روزانه ۴۵۰۰ تن پیاز نیاز کشور را پاسخ خواهد داد.