:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
بازار سرمایه وارد کانال 1 میلیون و 241 هزار واحد شد و نمادهای سهام قرمز شدند

کاهش 67 هزار واحدی شاخص کل بورس در یک هفته اخیر

شاخص کل بازار سرمایه، در اولین روز آبان ماه به کانال 1.2 میلیونی سقوط کرد و نوید دهنده ماهی بحرانی برای معامله‌گران بود. خروج پول حقیقی 114 درصد افزایش یافت و به 210 میلیارد تومان رسید. کارشناسان از خروج پول قابل توجه به دنبال سقوط 67 هزار واحدی شاخص کل خبر داده اند و معتقدند که فعلا نمی توان در مورد آینده بازار سهام اظهار دقیقی داشت.
کد خبر: ۱۹۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹

اقتصادگردان- علی محمد نیکخواه- با توجه به گزارش های میان دوره ای و شش ماهه، نسبت قیمت به درآمد هر سهم بورس به 5.5، در فرابورس8.5، در کل بازار 5.8 واحد تعدیل شده است.

شاخص کل در یک ماه اخیر از 1 میلیون و 390 هزاردر 20 شهریور به 1 میلیون و 241 هزار در روز 4 آبان 1401 رسیده و در طول یک هفته نیز از 1 میلیون و 308 هزار به 1 میلیون و 241 هزار رسیده و
بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات رفتند که روز یکشنبه شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی سقوط کرد. روز یکشنبه شاخص کل 9 هزار و 280 واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن هزار و 105 واحد نزول کرد. شاخص کل فرابورس نیز 68 واحد پائین آمد. در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 236 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 422 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 64 درصد بازار افت قیمت داشتند.
معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته رفتند که در 5 روز گذشته شاخص کل افت شدیدی داشته است. به طوری که در این 5 روز بیش از 42 هزار واحد پائین آمده است.
تمامی فاکتورهای عملکردی بورس تهران در روزهای اخیر منفی بوده است. به نظر می‌رسد فعلا چشم انداز بورس تهران روشن نیست.
اما در عین حال تحلیلگران تکنیکال، 6 سهام پتروشیمی را به خریداران پیشنهاد می کنند که شامل نماد تاپیکو - شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین، نماد نوری - پتروشیمی نوری، نماد فارس - صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نماد آریا - پتروشیمی آریاساسول، نماد پترول - گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و  نماد جم - پتروشیمی جم می باشد.
پتروشیمی از اصلی‌ترین ارکان صنعت نفت بوده و سهام شرکت‌های فعال در این حوزه جزء پرطرفدارترین سهم‌های موجود در بازار سرمایه هستند. بخش مهمی از این محبوبیت به این دلیل است که شرکت‌های پتروشیمی در میان سهامداران خود، سود نقدی توزیع می‌کنند. به این معنا که شرکت‌های پتروشیمی سود ده، درصد زیادی از سود حاصل از یک سال مالی خود را به حساب سهامداران واریز می‌کنند. شرکت‌های پتروشیمی که سود نقدی قابل توجهی میان سهامداران توزیع می‌کنند و تاثیر گذاری بیشتری بر شاخص دارند.

عملکرد بورس در طول هفته

در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 10 هزار و 678 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 267 هزار و 59 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 3 هزار و 571 واحد پائین آمد و در رقم 369 هزار و 666 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 163 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 488 واحد رسید.
در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 135 نماد رشد قیمت و 543 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 20 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 80 درصد بازار افت قیمت داشتند.
روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ سرمایه گذاری توسعه آذربایجان (وآذر)، شرکت کشت و صنعت پیاذر (غاذر) و شرکت صنایع جوشکاب یزد (بکاب) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود (ثرود) و شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان (غگلپا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
در بورس نمادهای رمپنا (شرکت مپنا)، وبهمن (شرکت سرمایه گذاری بهمن) و وبیمه (شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه دی (ودی)، شرکت پخش رازی (درازی) و شرکت سوژمیران (فسوژ) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
در معاملات سه‌شنبه 36 نماد صف خرید داشتند و 87 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 17 درصدی به 107 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 10 درصد کاهش یافت و 173 میلیارد تومان بود.
در پایان معاملات ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 54 میلیون تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 67 میلیارد تومان ایستاد.
در پایان معاملات نماد وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) با صف‌ خرید 25 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وآذر، نمادهای خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) و گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) بیشترین صف خرید را داشتند.
بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد رمپنا تعلق داشت که ارزش آن 22 میلیارد تومان بود. پس از رمپنا، نمادهای غدشت، بالبر، ثفارس و حفارس صف فروش داشتند.
معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که در 5 روز گذشته شاخص کل افت شدیدی داشته است. به طوری که در این 5 روز بیش از 42 هزار واحد پائین آمده است.
همچنین برای هجدهمین روز متوالی روند خروج پول ادامه داشت. خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار 399 میلیارد تومان بود که نسبت به روز دوشنبه رشد 51 درصدی داشته است.
روز سه‌شنبه نمادهای وامید، رمپنا، کگل، فولاد، کچاد، فملی، وپاسار، وغدیر، میدکو، شپدیس، شپنا و تاپیکو بزرگان بازار در روز سه‌شنبه بودند که بیشترین تأثیر را در ریزش شاخص داشتند. همچنین نمادهای بپاس، وبملت، فملی، شپنا، وامید، فولاد، تفارس، نوری، رمپنا، اتکام، پارس، خودرو، غگل، خساپا، وپاسار و آریا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
ارزش معاملات خرد سهام هم افت کرد و با ریزش 5 درصدی نسبت به دوشنبه به 2 هزار و 301 میلیارد تومان رسید.
به نظر می‌رسد بازار در ناامیدی مطلق به سر می‌برد. خصوصا پس از انتشار گزارشات 6 ماهه نه چندان خوب شرکت‌ها که سیگنال منفی مهمی به بازار بود. بنابراین فعلا چشم انداز بورس تهران روشن نیست.
روز یکشنبه در بورس شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان (غشان)، شرکت‌ واسپاری ملت (ولملت) و شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان (غشصفا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت کشت و دامداری فکا (زفکا)، شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان (غگلپا) و شرکت ریل پرداز سیر (حریل) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
در بورس نمادهای دکیمی (شرکت کیمی دارو)، فخوز (شرکت فولاد خوزستان) و شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت شرکت‌ تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان) و شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب (ثغرب) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
در معاملات یکشنبه 60 نماد صف خرید داشتند و 64 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 20 درصدی به 183 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 46 درصد افزایش یافت و 123 میلیارد تومان بود.
در پایان معاملات ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 33 میلیون تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 98 میلیارد تومان ایستاد.
در پایان معاملات نماد وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) با صف‌ خرید 16 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وآذر، نمادهای بالبر (شرکت کابل البرز) و خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.
بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد گدنا تعلق داشت که ارزش آن 19 میلیارد تومان بود. پس از گدنا، نمادهای فخوز، کمرجان، آسیاتک و بهپاک صف فروش داشتند.
دیروز بورس تهران برای سومین روز متوالی نزول کرد و شاخص کل با ریزش 9 هزار واحدی به کانال پائین‌تر سقوط کرد.  
همزمان با نزولی شدن بازار و افزایش نرخ افت آن، روند خروج پول حقیقی نیز برای شانزدهمین روز متوالی ادامه داشت.
شپنا، حفارس، ونوین، دی، فولاد، فملی، وبملت، وغدیر، آریان و وپاسار بیشترین خروج پول را داشتند و نمادهای فارس، فولاد، کگل، کچاد، فخوز، نوری، ومعادن، شفن، شپنا، وامید، وپاسار و شپدیس نمادهای بزرگ بورس بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند.

علاوه بر این با توجه به انتشار گزارش‌های مالی میان دوره‌ای، تنها امید سهامداران اثر مثبت گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها بر بازار بود که این امید نیز نقش بر آب شد. هرچند که برخی از تحلیلگران معتقدند انتشار شبانه گزارش‌ها موجب شده که معامله گران نسبت به آن غفلت کرده باشند اما به نظر می‌رسد که این تحلیل ساده نگارانه باشد. ریزش 9 هزار واحدی نمی‌تواند نتیجه غفلت معدودی از معامله‌گران باشد. با این وصف انتظار می‌رود که معاملات امروز نیز نزول شاخص آغاز شود.