:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه : واردات ماشین آلات باید مشروط به اخذ تعرفه مناسب وارداتی باشد

دولت در حمایت از تولید باید ارزبری 10 میلیارد دلاری واردات ماشین آلات را کاهش دهد

لزوم دستیابی به فناوری های نوین برای تولید ماشین آلات در کشور بر کسی پوشیده نیست. با توجه به ارزبری بالای واردات ماشین آلات در کشور که سالانه حدود 6 الی 10 میلیارد دلار برآورد می شود و ظرفیت های بالایی که در داخل کشور برای تولید این ماشین آلات داریم، نیاز است بر اساس یک برنامه ریزی دقیق به سمت اتکا به خود در این زمینه حرکت کنیم. به نظر می رسد، واردات یکی از موانع اصلی بر سر راه خود اتکایی در حوزه ی تولید ماشین آلات به شمار می رود.
کد خبر: ۱۹۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- به زعم کارشناسان، واردات ماشین آلات در کشور باید با احتیاط بالایی صورت بگیرد. به طوری که ضمن برآوردن نیازهای داخلی از واردات بی مورد جلوگیری شود. به نظر می رسد، دولت در این زمینه وظیفه ی مهمی برعهده دارد و باید بررسی های دقیقی انجام شود که کدام ماشین آلات باید وارد شوند و جلوی واردات کدام موارد را باید بگیریم. واردات ماشین آلات باید با هدف رفع نیازهای صنایع در دستور کار باشد، نه اینکه به ابزاری برای کسب سود برخی افراد سودجو تبدیل شود.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت وگو با تعادل گفت: باید طبق یک برنامه مشروط و تلفیقی به واردات ماشین آلات بپردازیم و ضمناً از تولید داخلی به طور همه جانبه حمایت کنیم. اعطای معافیت واردات دقیقا به مثابه ضربه زدن به تولید داخل است. باید همواره نظام تعرفه‌ای وجود داشته باشد و واردات نیز مشروط به اخذ تعرفه مناسب از واردات باشد. دولت باید به صورت هوشمندانه از تعرفه به عنوان یک ابزار در راستای تنظیم واردات بهره ببرد.
میرتاج الدینی در مورد ضرورت تولید ماشین آلات در داخل کشور تصریح کرد: اینکه بتوانیم خودمان به تولید ماشین آلات بپردازیم و از میزان وابستگی خود به دیگر کشورها کم کنیم، اقدام شایسته ای است. در حال حاضر شرکت های ماشین سازی خوبی در کشور داریم که می توانند در راستای افزایش توان داخلی برای تولید تجهیزات موردنیاز مثمر ثمر باشند. در حال حاضر، کشورهای مختلف در راستای دستیابی به تکنولوژی های برتر برای ساخت ماشین آلات تلاش می کنند و ضرورت دارد کشور ما نیز در این زمینه فعال شود.
وی گفت: متاسفانه ما همیشه در کارها افراط و تفریط داریم. یا کاملاً به خارجی ها وابسته هستیم و واردات را در حد صد در صدی دنبال می کنیم یا به دنبال خودکفایی هستیم و تلاش داریم واردات را کاملاً ممنوع کنیم. دنبال کردن این سیاست های صفر و صدی درست نیست. باید به صورت هوشمندانه و بر اساس تبصره های منطقی کار را پیش ببریم. اینکه الان می خواهیم از تولید ماشین آلات در داخل کشور حمایت کنیم، به این معنا نیست که به صورت کامل جلوی واردات ماشین آلاتی را که در داخل کشور توان تولید آن ها را نداریم و در صنایع نیز به آنها نیاز داریم، بگیریم.
این نماینده ی مجلس ادامه داد: واردات ماشین آلات باید طبق ضوابط وزارت صمت صورت بگیرد. برخی ماشین آلات در کشورهای پیشرفته در دسترس هستند که هنوز شرایط خوبی برای استفاده دارند و عمر مفیدشان از بین نرفته است. می توانیم این تجهیزات را وارد کنیم و در صنایع از آن ها بهره ببریم. اما نباید حمایت از تولید داخلی ماشین آلات مورد غفلت قرار بگیرد. باید شرایطی را فراهم کنیم که با استفاده از ظرفیت های داخلی امکان تولید ماشین آلات در داخل کشور و دستیابی به فناوری های پیشرفته توسط نیروهای متخصص کشورمان به وجود بیاید. باید طبق یک برنامه ریزی تلفیقی در این زمینه پیش برویم. ما هنوز در زمینه ی تولید ماشین آلات به حدی نرسیده ایم که واردات ماشین آلات را متوقف کنیم.
میرتاج الدینی خاطرنشان کرد: نظر من این است که باید طبق یک برنامه ی مشروط و تلفیقی به واردات ماشین آلات بپردازیم و ضمناً از تولید داخلی به طور همه جانبه حمایت کنیم. اما باید حواسمان به واردات بی مورد و غیرهدفمند باشد و از آن اجتناب کنیم. اعطای معافیت واردات دقیقا به مثابه ضربه زدن به تولید داخل است. باید همواره نظام تعرفه‌ای وجود داشته باشد و واردات نیز مشروط به اخذ تعرفه مناسب از واردات باشد. دولت باید به صورت هوشمندانه از تعرفه به عنوان یک ابزار در راستای تنظیم واردات بهره ببرد. باید واردات منضبط در دستور کار قرار بگیرد و از واردات بی رویه اجتناب کنیم. هر جایی که امکان تولید ماشین آلات یا تجهیزات با کیفیت دیگر در داخل کشور وجود دارد باید جلوی واردات گرفته شود. اگر می توانیم در داخل کشور کالایی را به حد کفاف و با کیفیت بالا تولید کنیم، نیازی به واردات نداریم و باید با آن مقابله کنیم.
وی تصریح کرد: در راستای افزایش توان داخلی برای تولید ماشین آلات باید به سمت استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان گام برداریم. در مجلس اقدامات خوبی در راستای حمایت از این شرکت ها انجام شده است و آن ها تحت حمایت همه جانبه ی مجلس قرار دارند. اما باید این را قبول کنیم که این شرکت ها موجودیت های جدیدی هستند و زمان لازم است تا حمایت ها از آن ها در عمل به بار بنشیند و نیاز است که این شرکت ها نیز در عمل توانایی خود را ثابت کنند و نقشی در توسعه ی صنعتی کشور برعهده بگیرند.