:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
حرکت سکه بین دو کانال 14 و 15 میلیون تومان

کاهش قیمت‌ سکه و طلا در بازار هم زمان با افت دلار / نوسان سکه در کانال 14 و 15 میلیون

فعالان بازار می گویند که نرخ های روز دوشنبه با نوسانات زیادی همراه بوده و نشان دهنده نوسان گیری عده ای در بازار بوده که از اخبار متعدد برای کاهش و افزایش قیمت ها بهره برده اند. قیمت فروش دلار در بازار آزاد روز دوشنبه، ۱۳ تیرماه بین 31350 تا 32 هزار تومان در نوسان بود و با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1808 دلار، سکه بین 14 میلیون و 900 هزار تا 15 میلیون و 300 هزار تومان داد و ستد شد
کد خبر: ۱۹۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
خبراقتصادی – محسن شمشیری
قیمت فروش دلار در بازار آزاد روز دوشنبه، ۱۳ تیرماه  بین  31350 تا 32 هزار تومان  در نوسان بود و با اعلام  هر اونس طلا به قیمت 1808 دلار، سکه بین 14 میلیون و 900 هزار تا  15 میلیون و 300 هزار تومان داد و ستد شد.
فعالان بازار می گویند که نرخ های روز دوشنبه با نوسانات زیادی همراه بوده و نشان دهنده نوسان گیری عده ای در بازار بوده که از اخبار متعدد برای کاهش و افزایش قیمت ها بهره برده اند.   
دلار در صرافی‌های بانکی با ۲۳ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۷۷۶ تومان معامله شد. نرخ فروش یورو  در صرافی‌های بانکی با ۱۰ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته ۲۸ هزار و ۶۹۸ تومان معامله شد.
قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی  ۲۷ هزار و ۴۹۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۱۳ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۵۸۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۸۳۳ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸‌هزار و ۷۶۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۲۱ تومان اعلام شد.همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۸۸۱ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و ۷۷۹ تومان معامله شد.

عقبگرد قیمت سکه به کانال ۱۴ میلیون تومان

قیمت سکه طرح جدید  دوشنبه، ۱۳ تیرماه با ۴۸۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید.
سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌سکه هشت میلیون تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه میلیون تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۰۸ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شد.
در ساعات صبح نیز قیمت اُنس جهانی طلا با پنج دلار کاهش  یک‌هزار و ۸۰۸ دلار و ۴۹ سنت بود. قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است.قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌ میلیون و 393 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 14 میلیون تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 14 میلیون و 750  هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 8 میلیون تومان، ربع سکه بهار آزادی 5 میلیون و 100 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 3 میلیون  تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.هر مثقال طلا در بازار داخلی، 6 میلیون و 35  هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1808 دلار است.در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 27 هزار و 776 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 27 هزار و‌ 499 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 698 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 413  تومان اعلام شده است.


 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به دلیل افت نرخ دلار، از کانال ۱۵ میلیون به کانال ۱۴ میلیون تومان کاهش یافت.

محمد کشتی آرای کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به اینکه بعد از دو روز تعطیلی بازارهای جهانی،  با هر اونس طلا به قیمت ۱۸۱۲ دلار، شاهد بازگشایی بازار جهانی فلزات گران بها بودیم، اظهار داشت: در ادامه روز با کاهش نرخ طلا، هر اونس طلا به ۱۸۰۷ دلار رسید. وی افزود: در چند ساعت گذشته قیمت جهانی طلا از ۱۸۰۷ دلار تا ۱۸۱۴ دلار در نوسان بوده است. همچنین  هر اونس نقره ۱۹ دلار و ۸۷ سنت و هر اونس پلاتین نیز ۸۷۶ دلار است.

به گفته کشتی آرای، در کنار کاهش قیمت جهانی طلا، مجددا کاهش قیمت ارز را در بازار داخلی شاهد بودیم. بنابراین با افت نرخ ارز و طلا، قیمت ها در بازار طلا و سکه با کاهش همراه شد. به گونه ای که سکه از کانال ۱۵ میلیون تومان به کانال ۱۴ میلیون تومان نزول پیدا کرد و سایر سکه ها نیز با کاهش قیمت همراه بوده است.
در معاملات  (دوشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۱) بازار طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین شد. همچنین نیم سکه به رقم ۸ میلیون تومان و ربع سکه نیز به ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز ۳ میلیون تومان دادوستد شد که نشان دهنده کاهش قیمت ها در سومین روز هفته است. همچنین  قیمت هر مثقال طلای آب شده نیز که در چند روز گذشته تا ۶ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت،  به ۶ میلیون و ۸۵ هزار تومان کاهش پیدا کرد.  هر گرم طلای ۱۸ عیار در معاملات  به یک میلیون و ۴۰۵ هزار تومان رسید. بر این اساس هر گرم طلای ۲۰ عیار، یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۱ عیار یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۲ عیار یک میلیون و ۷۱۶ هزار تومان و یک گرم طلای ۲۴ عیار نیز یک میلیون و ۸۷۳ هزار تومان تعیین شد.
کشتی آرای یادآور شد: کاهش قیمت سکه و طلا باعث شد تا  شاهد افت حباب سکه باشیم. به گونه ای که هر قطعه سکه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارای حباب بود ولی  حباب سکه با ۴۰۰ هزار تومان کاهش، به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.