:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
مجید شاکری کارشناس اقتصادی

نگاه 61 اقتصاددان درباره تحریم‌ و FATF مثل 10 سال قبل است

نوع نگاه نامه 61 اقتصاددان درباره تحریم‌ و FATF مثل 10 سال قبل است. تصور می کنند تحریمها بدلایل سیاسی امنیتی وضع شده اند و اگر مثلاسیاستمدار "زور آزمایی در عرصه بین المللی" نکند لابد تحریمها رفع مى شود
کد خبر: ۱۹۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
خبراقتصادی - بعضی فرازهای نامه ٦١ نهادگرا انصافا محترم است مثل "سیاستگذارى اقتصادی عرضه آزمون و خطا نیست" یا لزوم بهبود حکمرانى برای اجراى موفق اصلاحات قیمتی. ‏مع الاسف هنوز اقتصاددانان این را نپذیرفته اند که بخشی از بار رفع تحریمها با آنهاست، و مسئله صرفا این نیست که آنها به سیاستمدار دستور دهند که تحریمها را رفع کند.
‏بخش مهمی از ضعیف بودن تیمهای مذاکراتى ایران از ٨٢ تا کنون به این بر می گردد که اقتصاددانان ایرانی مگر نوادرى درکی از اینکه تحریم چیست و چگونه کار مى کند ندارند. دقیقا به همین خاطر هم بسته های طرف ایرانی معمولا بطرز شرم آورى ضعیف و حقوقی-سیاسی و غیر اقتصادی هستند.
شما همین حالا از این عزیزان امضا کننده بپرسید در عمل منظورشان از رفع تحریم چیست؟ هرگز به یک پاسخ نسبتا هماهنگ درباره معنای "رفع" و "تحریم" نمى رسید که حداقلی از نسبت را با واقعیات روى زمین داشته باشد. درک تفاوت تگها و شکل اعمال و تاریخچه اثر که بماند.
مادامى که نفهمیم تحریم بدلایل اقتصادی (عموما ژئواکونومى) وضع شده و مذاکره و یا مقاومت در مقابل آن هم در درجه اول امرى است اقتصادی و نه سیاسی-امنیتی-هسته ای، فرمان دادن ما به سیاستمدار دردی را دوا نمی کند.
از آن ترسناکتر امر دوستان درباره fatf است که تصور مى کنند مسئله چیزی در ید سیاستمدار ایرانی است و لابد اگر مثلا به دو کنوانسیون الحاق کنیم،  آنها هم  ایران را از بیانیه خارج مى کنند!