:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
شرح مذاکرات دیپلماتیک با وزرای خارجه آلمان، انگلیس، فرانسه و روسیه

ظریف درخواست آمریکا برای مذاکره با ایران را تاییدکرد, منافع ایران ورفع نگرانی​ها راهبرد ایران در مذاکرات

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه با حضور در یک گفت و گوی تلویزیونی درخواست آمریکا برای مذاکره با ایران را تایید کرد و گفت: اگر فرصت بررسی این درخواست را داشتیم، مشکلی برای این دیدار وجود نداشت
کد خبر: ۱۹۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۸

خبراقتصادی: «دیدار روحانی و اوباما»  سوال مجری برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما از وزیر امور خارجه بود که طی آن به حاشیه سازی​های رسانه​های خارجی نیز اشاره کرد. محمد جواد ظریف هم که در فواصل دو دیدار دیپلماتیکش ارتباط زنده تلویزیونی با ایران داشت، در پاسخ گفت: همیشه گفته​ایم که موضوع مهم اراده سیاسی برای حل مسائل دو کشور است. دیدار با آمریکا هدف نبوده است. اگر آمادگی و هماهنگی لازم وجود داشت، شاید می توانست چنین دیداری برگزار شود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور مشکلی با اصل دیدار نداشتند، ادامه داد: دیدار برای پیشبرد آرمان های جمهوری اسلامی ایران برای دولت مهم است. اما ما برای کارهای نمایشی به اینجا نیامده ایم. آمده ایم که کار مردم را پیش ببریم. دولت آمریکا روز گذشته ابراز تمایل کرد که دیداری بین روسای جمهور دو کشور برگزار شود اما فرصت کافی برای اینکه بررسی کنیم که این درخواست یک حرکت نمایشی نیست و برای رفع مشکل است، وجود نداشت.

یه گفته وزیر امور خارجه، اگرچنین دیداری  مبنایی برای رفع سوء تفاهمات و نگرانی های مردم ایران باشد، شاید بیش از یک دیدار بتواند به ما کمک کند.

ظریف افزود: فردا در جلسه 1+5 می بینیم که وزیر خارجه آمریکا با چه گرایش و نظری وارد مذاکرات می شود و آیا تمایل دارند که موضوع هسته ای ایران را به سمت منافع ما پیش ببرند یا نه؟ البته نشانه هایی هست که چنین رویکردی وجود دارد و ما هم امیدواریم.

اینکه «آیا اراده سیاسی ای در آمریکایی برای حل مسائل فیمابین دو کشور وجود دارد یا نه؟»، سوال دیگری بود که ظریف در پاسخ به آن گفت: آنچه که در این چند روز دیدم، تغییر لحن طرف​های خارجی بود. در این روزها آنقدر تقاضا برای ملاقات با ما وجود دارد که فرصت پاسخ به برخی از آنها را نداشتیم و این نشان دهنده تغییر رفتار آنها است که اقبال به جمهوری اسلامی و جناب دکتر روحانی را نشان می دهد. اگر این حرکت شروعی برای اقدامات عملی و به سمت راه حل برای مشکلات موجود باشد، آینده بهتری را برای ایران و منطقه و جهان خواهیم داشت.



مجری برنامه از ظریف پرسید: ریشه تغییر لحن مقامات اروپایی و غربی در قبال ایران چه بود؟ وزیر امورخارجه هم در پاسخ با بیان اینکه «مردم با حضور حماسی خود در انتخابات، این رویکرد را باعث شدند»، ادامه داد: جهانیان دیدند که مردم ایران از طریق صندوق های رای دیدگاه​های خود را عنوان می​کنند. مردم در حرکتی هوشمندانه و انتخابی مدبرانه دیدگاه تدبیر و امید و مبارزه با خشونت را انتخاب کردند. دکتر روحانی هم پیام مردم را در سازمان ملل بیان کردند و به همین دلیل هم مورد استقبال قرار گرفتند.

تاکید بر لحن منطقی و عاقلانه ایران که برای طرف مقابل قانع کننده بود

مجری برنامه از ظریف درباره بیش از 30 دیدار وی با همتایان خارجی​اش سوال کرد و او از همراهی​اش با روحانی در ملاقات با روسای جمهور فرانسه و لبنان و ... سخن گفت و افزود: به دلیل تعدد دیدارهای خودم، امکان حضور در تمامی ملاقات​های رئیس جمهور را نداشتم. آنچه در همه این ملاقات ها دیده می شود این است که ایران را یک بازیگر عمده در مجمع عمومی در سازمان ملل می بینند که حرفی برای گفتن دارد و با اعتماد به نفس و خودباوری این موضع مستقل را بدون استفاده از ادبیات خشن و تهدید بیان می کند. به این ترتیب مواضعی را که خیلی از دولت ها از آن خود می دانند با لحنی منطقی و قابل پذیرش و با زبان بین الملل مطرح می کنیم

به گفته وی، برداشت وزرای خارجی​ای که با او دیدار کرده اند مثبت بوده است. در این دیدارها مطالبات مردم بیان شده اما با لحنی منطقی و عقلانی که برای طرف مقابل قانع کننده بود. انشالله در مذاکرات فردا با خانم اشتون در نشست 1+5 هم این لحن را بدون ایجاد حواشی مورد سوء استفاده از سوی دشمنان، بیان کرده و از منافع مردم استفاده خواهیم کرد.

منافع ایران و رفع نگرانی​های خارجی دو راهبرد آتی ایران در مذاکرات هسته​ای

وزیر خارجه در ادامه سطح مذاکرات فردای 5+1 را یک جلسه محتوایی در سطح وزرای خارجه عنوان کرد و افزود: موضوع هسته​ای را در راستای تامین منافع ایران و رفع نگرانی های خارجی دنبال می کنیم. این مذاکرات دو مرحله​ای -توافق بر سر یک راه حل جامع و اقدامات مرحله​ای برای رسین به اهداف- در فاصله زمانی کوتاه مدت از نظر ما اعتماد زا است. به نظر می​رسد که اگر کشورهای عضو 1+5 همین آمادگی را داشته باشند، این جلسه می تواند شروع و نمایانگر اراده سیاسی طرفین باشد. امیدواریم در نیمه ماه اکتبر دور بعدی مذاکرات نیز انجام شود.

تنها صندلی خالی، صندلی رژیم صهیونیستی بود/جلوگیری از مظلوم نمایی اسرائیل

ظریف در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به اینکه تنها صندلی خالی حین سخنرانی رئیس جمهور ایران، صندلی رژیم صهیونیستی بود، اظهار داشت: آنها می دانستند با بازی مظلوم نمایی تبلیغاتی نمی توانند دیگر کشورها را وادار کنند که با آنها همراهی کنند. از همین رو از ابتدا در نشست مجمع عمومی حضور نیافتند.

به گفته وی مسئولان رژیم صهیونیستی می دانستند که نمایش هر ساله آنها که تعدادی از افراد سالن را ترک کنند، رخ نمی دهد. چراکه حتی در نزدیکی سخنرانی روحانی برخی از مسئولان کشورها که در حاشیه سالن و بیرون از آن بودند، به صندلی​های خود باز گشتند. بسیاری از روسای هیات​ها و نماینده های دائم هنگام سخنرانی دکتر روحانی وارد سالن شدند. پیام دکتر روحانی درباره جنایات رژیم صهیونیستی هم پیام ملت ایران بود به گونه​ای که امکان مظلوم نمایی برای آنها فراهم نشود.

شرح مذاکرات دیپلماتیک با وزرای خارجه آلمان، انگلیس، فرانسه و روسیه

«دیدگاه وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان در قبال سوریه در مذاکراتشان با ظریف»، سوال دیگری بود که وزیر خارجه در پاسخ به آن گفت: متاسفانه مردم سوریه دو سال و اندی است که در وضعیت اسف باری به سر می​برند و به همین دلیل مجمع عمومی امسال سازمان ملل به این موضوع اختصاص داشت. همه می گفتندکه ایران ستاره مثبت نشست امسال بوده است. در تمامی ملاقات​هایی که امسال داشتیم، چند محور را  مورد تاکید قرار دادیم. نخست اینکه استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی هر کسی که باشد، محکوم است. در مذاکراتمان هم تاکید کردیم که هر برنامه بین المللی ای برای خلع سلاح های شیمیایی باید شامل حال نیروهای تکفیری هم بشود. این موضوع مورد قبول وزرای خارجه فرانسه و آلمان و روسیه هم بود. همه هم قبول داشتند که مشکل سوریه سیاسی است و باید با راه حل سیاسی مرتفع شود. تلاش می​کنیم در دیدار با دبیرکل سازمان ملل و قائم مقام وی و اخضر ابراهیمی هم اعلام کنیم که منافع ما در صلح و مراجعه به آرای مردم در سوریه است.