:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
فشار هزینه ای بر خانوارها برای تامین معیشت در سال های 1401 – 1399 روبه افزایش است / روند دو سال اخیر افزایش قیمت خوراکی ها در 1401 نیز ادامه دارد

افزایش 49.4 درصدی قیمت خوراکی ها در یکسال اخیر / تورم ماهانه 3.5 درصدی قیمت ها تنها در اردیبهشت ماه 1401

تورم نقطه به نقطه به 39 درصد رسید / تورم ماهانه، نقطه ای و دوازده ماهه خوراکی ها و آشامیدنی ها در اردیبهشت 1401 به ترتیب معادل 3.3 درصد، 49.4 درصد و 49.2 درصد بوده است./ تورم دوازده ماهه یا فشار هزینه ای دوازده ماه منتهی به اردیبهشت 1401 نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت 1400 نشان می دهد که تورم دوازده ماهه نان و غلات 49 درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده های گوشتی 40 درصد، گوشت قرمز و مرغ 38 درصد، ماهی 57 درصد، شیر و پنیر و تخم مرغ 57 درصد، روغن و چربی47 درصد، میوه و خشکبار43 درصد، سبزیجات 66 درصد، قند و شکر و مربا و عسل و شکلات و شیرینی 57 درصد، چای و قهوه و نوشابه 46 درصد، بوده است
کد خبر: ۱۹۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۵
خبر اقتصادی -  محسن شمشیری
عدد شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار در اردیبهشت 1401 به قیمت ثابت سال 1395=100 به عدد  429.6 رسید که نسبت به 415 فروردین معادل 14.6 واحد اضافه شده است که به معنای رشد 3.5 درصدی قیمت ها در یک ماه اردیبهشت نسبت به فروردین ماه است. به عبارت دیگر، تنها در یک ماه، 3.5 درصد تورم داشته ایم و قیمت ها رشد زیادی داشته است و پیش بینی می شود که با توجه به رشد قیمت ها و حذف دلار 4200 تومانی، شاهد افزایش زیاد تورم در خرداد 1401 باشیم.
تورم نقطه به نقطه یا افزایش هزینه ها در اردیبهشت 1401 نسبت به اردیبهشت سال 1400 نیز معادل 39.3 درصد بوده است.
تورم دوازده ماهه یعنی فشار هزینه ای و افزایش قیمت ها در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت 1401 نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت 1400 نیز معادل 38.7 درصد بوده است.
براین اساس تورم ماهانه، نقطه ای و دوازده ماهه اردیبهشت 1401 به ترتیب معادل 3.5 درصد، 39.3 درصد و 38.7 درصد بوده است. رشد تورم ماهانه و نقطه ای نشان دهنده این واقعیت است که تورم دوازده ماهه نیز در ماه های آینده متاثر از تورم نقطه ای و ماهانه افزایش خواهد یافت.

رشد بالای قیمت خوراکی ها

شاخص تورم اقلام خوراکی ها و آشامیدنی ها نیز به عدد 587.5 رسید که نسبت به 568.6 فروردین معادل 18.9 واحد اضافه شده است و براین اساس تورم خوراکی ها تنها در اردیبهشت معادل 3.3 درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه خوراکی ها نیز معادل 49.4 درصد بوده که رشد زیادی را نشان می دهد و حکایت از افزایش نزدیک به 50 درصدی قیمت خوراکی ها تنها در یک سال است که فشار هزینه ای زیادی را به مردم و خانوارها وارد خواهد کرد.

تورم دوازده ماهه خوراکی ها یعنی فشار هزینه ای و افزایش قیمت ها در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت 1401 نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت 1400 نیز معادل 49.2 درصد بوده است.
براین اساس تورم ماهانه، نقطه ای و دوازده ماهه  خوراکی ها و آشامیدنی ها در اردیبهشت 1401 به ترتیب معادل 3.3 درصد،  49.4 درصد و 49.2 درصد بوده است.
شاخص غیر خوراکی ها نیز به 370.5 رسید که نسبت به 357.5 فروردین معادل 13 واحد اضافه شده و تورم یک ماه غیر خوراکی ها در اردیبهشت معادل 3.7 درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه غیر خوراکی ها نیز معادل 34 درصد بوده است که افزایش 34 درصدی قیمت این دسته از کالاها را در یکسال اخیر نشان می دهد.
تورم دوازده ماهه غیر خوراکی ها یعنی فشار هزینه ای و افزایش قیمت ها در این دوازده ماه منتهی به اردیبهشت 1401 نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت 1400 نیز معادل 33.3 درصد بوده است.

براین اساس تورم ماهانه، نقطه ای و دوازده ماهه  غیرخوراکی ها در اردیبهشت 1401 به ترتیب معادل 3.7 درصد،  34 درصد و 33.3 درصد بوده است.

افزایش  زیاد قیمت خوراکی ها

در حالی که رشد تورم دوازده ماهه قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها به طور میانگین در یکسال اخیر معادل 49.4 درصد بوده، تورم نقطه ای یا افزایش قیمت یکساله خوراکی ها نزدیک به 51 درصد اعلام شده است.
افزایش قیمت خوراکی ها در اردیبهشت 1401 نسبت به اردیبهشت 1400 نشان می دهد که تورم نقطه ای یا افزایش قیمت یکساله در خوراکی ها با رشد های بالا و افزایش فشار هزینه ای بر خانوارها همراه بوده است. این افزایش قیمت ها در دوسه سال اخیر نیز ادامه داشته و قیمت خوراکی ها با افزایش های زیادی در چند سال اخیر مواجه شده اند و برخی کالاها از 60 تا 130 درصد افزایش قیمت مواجه شده اند. 


تورم نقطه به نقطه خوراکی ها

در یکسال اخیر، تورم نقطه به نقطه یا اردیبهشت 1401 به اردیبهشت 1400 نشان می دهد که تورم نقطه ای یا رشد قیمت نان و غلات 65.7 درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده های گوشتی 31.9 درصد، گوشت قرمز و مرغ 30.5 درصد،  ماهی 40.6 درصد، شیر و پنیر و تخم مرغ 47 درصد، روغن و چربی 32 درصد، میوه و خشکبار 47 درصد، سبزیجات 74 درصد، قند و شکر و مربا و عسل و شکلات و شیرینی 55 درصد، چای و قهوه و نوشابه 26.7 درصد بوده است.

تورم دوازده ماهه خوراکی ها

همچنین  تورم دوازده ماهه یا فشار هزینه ای دوازده ماه منتهی به اردیبهشت 1401 نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت 1400 نشان می دهد که تورم دوازده ماهه نان و غلات 49 درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده های گوشتی 40 درصد، گوشت قرمز و مرغ 38 درصد،  ماهی 57 درصد، شیر و پنیر و تخم مرغ 57 درصد، روغن و چربی47 درصد، میوه و خشکبار43 درصد، سبزیجات 66 درصد، قند و شکر و مربا و عسل و شکلات و شیرینی 57 درصد، چای و قهوه و نوشابه 46 درصد، بوده است.
مقایسه تورم دوازده ماهه و تورم نقطه ای خوراکی ها نشان می دهد که فشار افزایش قیمت خوراکی ها در دو سال اخیر همواره وجود داشته و به همین دلیل تورم دوازده ماهه و نقطه ای نزدیک به هم حرکت می کند و این روند در سال 1401 به خاطر حذف دلار 4200 تومانی، همچنان ادامه خواهد داشت و تشدید شده است. این موضوعات نشان می دهد که فشار هزینه ای بر خانوارها و کاهش قدرت خرید مردم برای معیشت رو به افزایش است و همچنان قیمت ها افزایش می یابد.

تورم نقطه ای غیر خوراکی ها

همچنین دخانیات 40 درصد ، پوشاک و کفش 46.8 درصد، مسکن و آب و برق و گاز و سوخت 29.6 درصد، اجاره مسکن 30.4 درصد، مبلمان و لوازم خانگی 30 درصد، بهداشت و درمان 32.6 درصد، حمل و نقل 42 درصد، تفریح و فرهنگ 29.2 درصد، آموزش 27.5 درصد، هتل و رستوران 61 درصد افزایش قیمت داشته اند.  

تورم شهری و روستایی

نرخ تورم سالانه‌ی اردیبهشت برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣٨,٣ درصد و ٤٠.٨ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ٠,٤ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ٠.٨ واحد درصد کاهش داشته است.
مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٣٨,٧ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٥ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

افزایش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه ١٤٠١ به عدد ٣٩,٣ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٩.٣ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ٣,٧ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ها و دخانیات» با افزایش ٦,٠ واحد درصدی به ٤٩.٤ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٢.٧ واحد درصدی به ٣٤.٠ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٣٩,٢ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٤.٠ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٠.١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٩ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ١٤٠١ به ٣,٥ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٣.٣ درصد و ٣.٧ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٣,٧ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٣٨,٧ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٥ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣٨,٣ درصد و ٤٠.٨ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ٠,٤ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ٠.٨ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «روغن و چربی‌ها» (روغن نباتی جامد و روغن مایع)، گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر و نبات)  و گروه «نان و غلات» (نان باگت، ماکارونی و رشته آش) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» گروه «حمل و نقل» (انواع کرایه‌)، گروه «هتل و رستوران» (ساندویچ و انواع غذاهای سرو شده در رستوران) و گروه «بهداشت و درمان» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در اردیبهشت ماه ١٤٠١ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٧,٧ درصد برای دهک نهم تا ٤١.٢ درصد برای دهک اول است.