:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
سقوط پیاپی طلا؛ افزایش دلار

سکه یک میلیون تومان حباب دارد

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: حباب سکه با توجه به تقاضایی که روز گذشته ایجاد شده بود به یک‌میلیون تومان رسید و نسبت به ابتدای هفته ۵۲۰ هزار تومان افزایش داشته است.محمد کشتی آرای در خصوص بازار طلا در یک هفته گذشته اظهار داشت: نرخ ارز در روزها و هفته گذشته دو هزار و ۲۷۰ تومان افزایش یافت و درنتیجه قیمت سکه و طلا نیز با رشد همراه بود
کد خبر: ۱۹۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶
خبراقتصادی  -
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: حباب سکه با توجه به تقاضایی که روز گذشته ایجاد شده بود به یک‌میلیون تومان رسید و نسبت به ابتدای هفته ۵۲۰ هزار تومان افزایش داشته است.

محمد کشتی آرای در خصوص بازار طلا در یک هفته گذشته اظهار داشت: نرخ ارز در روزها و هفته گذشته دو هزار و ۲۷۰ تومان افزایش یافت و درنتیجه قیمت سکه و طلا نیز با رشد همراه بود.

وی ادامه داد: سکه طرح قدیم با ۸۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید، سکه طرح جدید با یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی در آخرین معاملات ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه با ۵۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع‌سکه با ۵۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سکه یک گرمی با ۱۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دادوستد می‌شد.

به گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت هر مثقال طلای آب شده با ۳۶۲ هزار تومان افزایش قیمت هفتگی ۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای آب شده نیز   در آخرین معاملات یک‌میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بود یعنی ۸۴ هزار تومان افزایش قیمت هفتگی داشت.

وی اضافه کرد: بهای انس جهانی در هفته گذشته کاهش یافت و در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه)به یک هزار و ۸۵۰ دلار رسید که نسبت به اول هفته ۳۴ دلار کاهش داشت.

کشتی آرای گفت: حباب سکه با توجه به تقاضایی که روز گذشته ایجاد شده بود به یک‌میلیون تومان رسید و نسبت به ابتدای هفته ۵۲۰ هزار تومان افزایش داشته است. حباب سکه در ابتدای هفته ۴۸۰ هزار تومان بود. بنابراین در هفته گذشته کاهش قیمت انس جهانی طلا تاثیری بر بهای فلز زرد در بازار نداشت و افزایش قیمت‌ها تحت تاثیر رشد نرخ ارز بود.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص قیمت انواع سکه و طلا در هفته آینده گفت: نمی‌توان پیش‌بینی از وضعیت نرخ ارز در هفته آینده داشت، زیرا با مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز نمی‌توان انتظار افزایش قیمت‌ها داشت به همین دلیل در کل نمی‌توان تحلیلی از وضعیت بازار ارز داشت از سوی دیگر انتظار می‌رود انس جهانی طلا نزولی باشد بنابراین نمی‌توان تحلیلی از بازار فلز زرد داشت.

طبق تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، علیرغم کاهش ۳۴ دلاری قیمت اونس جهانی، افزایش نرخ ارز در این هفته منجر به رشد قیمت‌ها در بازار سکه و طلا شد. این در حالیست که همزمان با رشد قیمت‌ها در این بازار، میزان تقاضا از عرضه فراتر رفت و همین موضوع مجدداً حباب سکه را به یک ملیون تومان رساند.

محمد کشتی آرای در این رابطه اظهار کرد: این هفته قیمت جهانی طلا همچنان سیر نزولی خود را که چند هفته ای است آغاز کرده، ادامه داد و بطور متوسط ۳۴ دلار کاهش قیمت هفتگی داشته است که در نوع خود رقم قابل توجهی است. از سوی دیگر اما در روزهای پایانی هفته (از روز سه‌شنبه) نرخ ارز  در داخل روند صعودی پیدا کرد و برخلاف روند قیمت اونس جهانی طلا با افزایش همراه شد؛ به طوری که در طول یک هفته قیمت هر دلار آمریکا ۲۲۷۰ تومان افزایش پیدا کرد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: این افزایش قیمت تاثیر عمده‌ای بر قیمت‌ها در بازار سکه و طلا داشت؛ بطوریکه قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته، به ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم با ۸۰۰ هزار تومان افزایش در آخرین معامالات روز گذشته (پنجشنبه) به ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه نیز در این هفته هر یک ۵۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و به ترتیب در آخرین معاملات پایانی هفته هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شدند.

وی افزود: قیمت سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز در پایان هفته به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به ابتدای هفته ۱۵۰ هزا تومان افزایش را تجربه کرده است. در این هفته طلای آب شده (۱۷ عیار) که مبنای محسابه قیمت طلاست، ۳۶۲ هزار تومان به ازای هر مثقال افزایش قیمت داشته و به شش میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۸۴ هزار تومان افزایش قیمت در آخرین معاملات روز پنجشنبه یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران از بزرگ‌تر شدن مجدد حباب سکه در این هفته خبر داد و گفت: حباب سکه نیز در ابتدای هفته‌ای که گذشت در محدوده ۴۰۰ هزار تومان قرار داشت اما  درآخرین روز هفته (پنجشنبه) حباب هر قطعه سکه به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

کشتی‌آرای در رابطه با میزان تقاضا در این هفته نیز اظهار کرد: روز چهارشنبه افزایش تقاضا هم برای خرید سکه و طلا و هم برای خرید ارز در بازار دیده شد. با آغاز روند صعودی قیمت‌ها، به نوعی انگیزه‌ای در بازار ایجاد و سبب شد متقاضی خرید سکه، طلا و ارز بیشتر شود. روز گذشته نیز با توجه به تعطیلی برخی واحدها و ساعات اداری کمتر، میزان تقاضا از میزان عرضه نیز فراتر رفت و تامین متناسب با میزان تقاضا بود و همین موضوع منجر شد حباب سکه به یک میلیون تومان برسد.

قیمت طلا جمعه نزدیک به پایین‌ترین سطح سه ماهه خود باقی ماند زیرا قوی‌ترین دلار در دو دهه اخیر به کاهش تقاضا برای شمش با قیمت دلار ادامه داد و چهارمین سقوط هفتگی متوالی این فلز را رقم زد.
 در روند قیمتی متلاطم، بهای هر اونس طلا در ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با افزایش ۴ درصد به ۱۸۲۴ دلار و ۴۰ سنت رسید و در بازار معاملات آتی آمریکا نیز با افزایش ۰.۱۶ درصدی به ۱۸۲۵ دلار و ۴۰ سنت رسید.
جفری هالی، تحلیلگر ارشد OANDA، گفت: «کاهش از طریق حمایت طلا به ۱۸۳۵ دلار و فروش سایر فلزات گرانبها، طلا را در برابر ضررهای بیشتر و آزمون احتمالی حمایت ۱۷۸۰ دلار در هر اونس آسیب پذیر می کند.»
دلار در روز پنج شنبه نزدیک به بالاترین حد خود در ۲۰ سال اخیر ثابت ماند زیرا این نگرانی وجود داشت که اقدامات فدرال رزرو ایالات متحده برای مهار فشارهای تورمی باعث کاهش رشد اقتصاد جهانی می شود و جذابیت ارز را برای پناهگاه امن افزایش می دهد. طلا تا کنون در این هفته ۳.۱ درصد از دست داده است که بیشترین کاهش در دو ماه گذشته است.
هفته گذشته، بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره خود را به میزان نیم درصد افزایش داد. شمش به افزایش نرخ های بهره کوتاه مدت ایالات متحده و بازده اوراق قرضه حساس است که هزینه فرصت نگهداری آن را افزایش می دهد.

بر اساس گزارش رویترز، کاهش اخیر قیمت طلا تقریبا سود حاصل از افزایش تقاضای امن پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه را از بین می برد. این درگیری باعث شد که قیمت طلا در اواسط ماه مارس به سطحی نزدیک به رکورد برسد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۶ درصد افزایش به ۲۰.۷۹ دلار رسید، پلاتین ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۹۵۲.۰۲ دلار رسید و پالادیوم با ۱.۹ درصد افزایش به ۱۹۴۴ دلار و ۷۷ سنت رسید. با این حال، همه برای ضرر هفتگی آماده بودند.
قیمت هر اونس طلا در معاملات   با ۰.۲۶ درصد افزایش به ۱۸۲۶ دلار و ۶۰ سنت رسید.
قیمت طلا روند نزولی خود را در روز پنجشنبه ادامه داد اما قیمت هر اونس طلا در معاملات   با 0.26 درصد افزایش به 1826 دلار و 60 سنت رسید. افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا حساسیت سرمایه‌گذاران نسبت‌به فلزات گران‌بها را پایین آورده‌است. طلا و نقره مخصوصاً در زمان تورم بالا به‌عنوان یک منبع باارزش ذخیره‌سازی شناخته می‌شوند، بنابراین دلیل کاهش قیمت اخیر این فلزات گرانبها را می‌توان افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا دانست. به‌عبارت‌دیگر، بازار فلزات گران‌بها تحت تاثیر سیاست‌های این بانک قرار دارد.

طلا و نقره در زمان بی‌ثباتی بازارهای مالی ذخایر ایمنی به حساب می‌آیند. بنابراین ادامه درگیری‌ در اوکراین و تورم بالا باید زمینه خوبی برای افزایش قیمت این فلزات گران‌بها باشد. اما بت توجه به ضعف عملکرد آنها، بسیاری متخصصان عقیده دارند دوران این فلزات به پایان رسیده که دلیل آن را می‌توان تغییر ساختار بازار از اواخر آوریل آوریل دانست.

قیمت نقره با 0.01 درصد کاهش به 20 دلار و 77 سنت رسیده،  اما پلاتین با 1.38 درصد افزایش 960 دلار و 54 سنت معامله می‌شود.

شاخص دلار روند افزایشی خود را ادامه داده و هنوز هم در بالاترین رقم طی 19 سال گذشته قرار دارد. ارزش بالای دلار خرید فلزات گران‌بها را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران می‌کند.

سقوط بازار سهام آمریکا هم در ضعف کلی ارزش طلا بی‌تاثیر نبوده‌است.مایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز به‌خاطر ترس از توانایی فدرال‌رزرو برای مقابله با تورم بدون ایجاد رکود کاهش‌یافته است.