:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
معاون سازمان برنامه و بودجه:

تصمیمات استانی باید با سند آمایش سرزمینی مطابقت داشته باشد

معاون آمایش سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که سند ملی آمایش سرزمینی و سندهای آمایش سرزمینی ۳۱ استان تهیه و تائید شده است تاکید کرد که باید همه تصمیمات اتخاذ شده مطابق این سند باشد.
کد خبر: ۱۸۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
اقتصادگردان- به نقل از سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، سعید وکیلی در اولین جلسه شورای هماهنگی توسعه منطقه ۵ آمایش کشور در شیراز، با بیان اینکه این سند در قالب سند ملی آمایش سرزمینی استان‌ها طبقه بندی شده است، گفت: استان‌های فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد به عنوان منطقه ۵ کشور در نظر گرفته شده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد که باید همه تصمیمات اتخاذ شده در زمینه سرمایه گذاری و توسعه استانی با سند آمایش سرزمینی مطابقت داشته باشد.

استاندار فارس نیز در این جلسه گفت: توجه به سند آمایش حرکات سینوسی در برنامه‌ریزی را کاهش داده و موجب شکل گیری اقدامات جهشی و افزایش هماهنگی و هم افزایی شده و تدوین و اجرای سند آمایش سرزمین موجب پیشگیری از کارهای بی نتیجه و کم نتیجه خواهد شد و اهداف بلند پروازانه و منطقی را ایجاد خواهد کرد.

محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه تکیه بر سند آمایش سرزمین موجب حذف حرکات سینوسی در برنامه ریزی خواهد شد، گفت: این اقدام جهت گیری برنامه ریزان برای رسیدن به قله اهداف را تصحیح و تسریع خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه ایجاد کارگروه‌های مشترک در برخی زمینه‌ها به ارتقاء و تقویت سند آمایش سرزمین منطقه ۵ کمک خواهد کرد، افزود: کارگروه‌های تخصصی آب، انرژی، راه، گردشگری، محیط زیست و زنجیره صنعت، معدن و کشاورزی و باغداری ذیل شورای هماهنگی توسعه منطقه‌ای منطقه ۵ آمایش کشور ایجاد خواهد شد و با مدیریت روسای سازمان‌های مدیریت و برنامه ریزی سه استان فعالیت خواهند کرد.

ایمانیه تاکید کرد: هر سه استان سند آمایش سرزمین را در شورای برنامه ریزی و توسعه استان خود مصوب و همه طرح‌های بزرگ استان که در راستای این سند باشند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

در این جلسه استاندار بوشهر با بیان اینکه سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر در حوزه‌های مختلف مانند گردشگری، درمان، اقتصاد دریامحور و آب مکمل یکدیگر هستند، اظهار کرد: تمرکز بر طرح‌های راه آهن و آزادراه بسیار مهم هستند و بستر رشد و توسعه را فراهم می‌کنند.

احمد محمدی‌زاده تاکید کرد: نظرات مدیریت ارشد استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سند آمایش سرزمین، توسط روسای سازمان‌های مدیریت و برنامه ریزی این استان ها تدوین و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام خواهد شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه با تاکید بر تقویت و ارتقای سطح توجه سند آمایش سرزمین به استان‌های منطقه ۵ بیان کرد: باید با دورنگری و نگاه به اهداف بلندمدت، تقویت سند آمایش سرزمین منطقه ۵ مطالبه شود.

سیدعلی احمدزاده با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار بالایی در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر وجود دارد که باید بیشتر از قبل برای توسعه این منطقه مورد توجه سند آمایش سرزمین قرار گیرد، گفن: همکاری و هماهنگی سه استان منطقه ۵ زمینه توسعه و افزایش رفاه مردم را فراهم خواهد کرد.

احمدعلی افکاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس هم در این نشست گفت: از این پس هر فعالیتی، در استان، و هر تصمیم گیری در شورای برنامه ریزی استان‌ها در کارگروه‌های مرتبط گرفته می‌شودو هر طرح و مطالعه‌ای که در استان صورت می‌گیرد باید بر اسناد آمایش کشور و استان منطبق باشد.

این جلسه عصر چهارشنبه ۵ بهمن به میزبانی استان فارس در شیراز برگزار و مقرر شد که تا قبل از نیمه دوم اسفند، جلسه بعدی به میزبانی استان بوشهر برگزار شود.

هماهنگ کردن اسناد آمایش استان‌ها در یک منطقه و هماهنگی و سازگار کردن اسناد آمایش استانی با سند ملی در راستای پیاده سازی اسناد آمایش استان و محور قرار دادن اسناد آمایش در تمام مراحل تصمیم گیری و اجرای طرح ها، از مهمترین اهداف تشکیل این جلسات به صورت منطقه ای اعلام شده است.

در سند آمایش ملی علاوه بر طرح مباحث کلی سرزمینی، به نقش و اهمیت راهبردی استان ها، کلان شهرها و شهرهای سطح یک و شهرهای همکار نیز در راستای شکل بندی نظام فضایی مطلوب کشور در افق یاد شده تأکید شده است.

برپایه این گزارش، در جلسه یاد شده، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس به عنوان رئیس و احمدعلی افکاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس به عنوان دبیر این شورا، برای مدت یکسال انتخاب شدند.