:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
تورم 40 درصدی،رشد اقتصادی منفی 5.4 درصدی،کسری بودجه 80 هزار میلیارد تومان

روحانی: دستور به بانک ها برای گشایش اعتبارات اسنادی 30 درصدی

گفت وگوی تلوزیونی روحانی: دستور به بانک ها برای گشایش اعتبارات اسنادی و ال سی با 30 درصد ارزش کالا، این دولت، دولت راستگویان است، بدهی پیمانکاران پرداخت خواهد شد، یارانه تا آخر سال پرداخت می شود
کد خبر: ۱۸۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۰


خبراقتصادی: دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در گفت وگو با شبکه یک تلویزیون که هم اکنون در حال انجام است تاکید کرد که دولت به صورت شفاف پاسخ گوست و به مردم گزارش خواهد داد و انتظار همراهی و حمایت و انتقاد از سوی مردم را دارد. کشور با رکود تورمی مواجه است و دولت با برنامه ریزی به سمت کاهش مشکلات حرکت می کند و برای آن برنامه دارد اما به تدریج و باحمایت مردم این مشکلات کاهش خواهد یافت.
روحانی با اشاره به سه شاخص اصلی تورم 39 درصدی مرداد ماه 92، تورم نقطه به نقطه 44 درصدی، رشد اقتصادی منفی 5.4 درصدی در سال 91 و  کسری بودجه 80 هزار میلیارد تومانی امسال گفت: کشور با رکود تورمی مواجه است و دولت با برنامه ریزی به سمت کاهش مشکلات حرکت می کند و برای آن برنامه دارد اما به تدریج و باحمایت مردم این مشکلات کاهش خواهد یافت.

وی افزود: روحانی با اشاره به راهکارهای کوتاه مدت دولت برای روان سازی تولید،  گفت: اشتغال زایی، کاهش مشکلات داخلی و تحریم داخلی و سوء مدیریت ها و مصوبات مشکل دار، از اهداف دولت است و راهکارهای متعددی در کوتاه مدت برای کارخانه ها، تولید کنندگان
،پیمانکاران، و... داریم
رشد نرخ ارز و سه برابر شدن آن، نیاز به نقدینگی را در کارخانه ها افزایش داده است. بانک ها قبلا گشایش ال سی و واردات کالا را با رقم 10 درصدی انجام می دادند اما حالا با تغییر فضای کسب وکار به جای 10 درصد تا 130 درصد و 135 درصد گشایش می کنند.
در هفته گذشته به بانک ها ابلاغ شده که فقط 30 درصد ارزش کالا را برای اعتبارات اسنادی بگیرند و این دستورالعمل به بانک ها ابلاغ شده است.
در شرایطی که بانک عامل مشکل ساز شده به گمرک اختیار داده شده که تشریفات را کاهش دهد و جنس مردم و تولید کننده ترخیص شود.
برای تولید کنندگان در گمرک، یک خط اختصاصی ایجاد خواهیم کرد که تولید کننده با سرعت نسبت به ترخیص مواد اولیه و کالا و ماشین الات اقدام کندو اگر مشکلی در بانک عامل وجود دارد، اول جنس را ترخیص کنند و سپس مشکل بانک عامل را حل کنند.

پیمانکاران نیز مشکلات مختلفی دارند و قرار شده که تمام بدهی دولت تقویم شود و راه تسویه حساب بدهی دولت به پیمانکاران ارائه شود و از نظر روحی و زندگی و کار و اشتغال، پیمانکاران  باید مطمئن شوند که دولت به دنبال حل مشکلات پیمانکاران آنها است .
ظرفیت تولید نفت به 4 میلیون بشکه  خواهد رسید و ظرفیت تولید گاز روزی 30 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت
در بخش کشاورزی، شورای اقتصاد تصمیمات مهمی خواهد گرفت.
ما امسال 7 میلیون تن گندم باید وارد کنیم و برای سال های آینده باید اقدامات سریع انجام شود تا کود و قیمت تضمینی محصولات اساسی در روزهای پیش رو مشخص شود تا انگیزه تولید بالا برود.
قیمت گندم 800 تومانی هنوز کم است و باید بالا برود و کشاورزان به میدان بیایند و تولید کنند.
در بخش کشاورزی، نیاز به ماشین آلات داریم و پول کافی در اختیار تولید کننده نیست اما اگر ماشن آلات دست دوم وارد کنیم و زیر 5 سال عمر داشته باشد امکان تهیه بیشتر می شود ولذا مصوب کردیم که تولید کننده ماشین الات دست دوم زیر 5 سال وارد کنند.

در بخش یارانه برای تامین منابع و پول آن مشکل وجود دارد و لذا مجلس مصوب کرد که 38 درصد قیمت انرِژی بالا برود اما دولت قبلی این مصوبه را اجرا نکرد و در دولت کنونی نیز اولویت با تولید و رونق اقتصادی است
یارانه به همین صورت اجرا خواهد شد  و تا آخر سال پرداخت می شود اما برای اجرای مراحل دوم و بیشتر باید برنامه ریزی کنیم تا آن را با موفقیت اجرا کنیم....


رئیس جمهور با بیان اینکه در ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شد که مشکلات اساسی ما عمدتا در دو بخش اقتصادی و روابط خارجی است، گفت: در بخش اقتصادی کشور در شرایط رکورد تورمی قرار دارد و مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام کردند که رشد اقتصادی کشور در سال 1391 منفی بوده است.

 
** دستورات ویژه برای بررسی به دلایل بروز حادثه دیشب و رسیدگی به مجروحان
 
دکتر روحانی با اشاره به اقدامات دولت در خصوص حادثه شب گذشته  اظهار داشت: دولت در زمینه این حادثه به وظیفه خود عمل خواهد کرد، دستورات موکدی به وزارت کشور و وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی داده شده که در زمینه این حادثه بررسی کنند بیشتر برای اینکه شاهد چنین حوادثی در آینده نباشیم. به وزیر بهداشت هم دستور داده شده در زمینه رسیدگی به مجروحان حادثه اقدامات لازم را انجام دهد.
 
** گزارش های دولت بر مبنای واقعیات خواهد بود
 
رئیس‌جمهور اضافه کرد: دولت هفته‌های اولیه کار و فعالیت خود را می‌‌گذراند، خدا را شاکریم که در این هفته‌های گذشته، اقدامات و وظایفی که بر عهده دولت بوده، تلاش شده به آنها عمل شود، وزرا به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند و رای اعتماد گرفتند و دولت تشکیل شد و به لطف خدا تاکنون سه هفته کاری از آغاز فعالیت دولت یازدهم گذشته است.
 
دکتر روحانی ادامه داد: خوشحالم امشب به یکی از وعده‌هایم یعنی گزارش‌دهی به مردم عزیز عمل می‌کنم، این دولت، دولت پاسخگو خواهد بود، این دولت، دولت پاسخگو خواهد بود ، گزارش بر مبنای تبلیغات نیست بلکه بر مبنای واقعیت‌ها و تشریح واقعیت‌هاست.
 

 
** دولت باید بعنوان خادم مردم در برابر اربابان خود پاسخگو باشد
 
وی افزود: هدف از گزارش دادن ما به مردم این است که کشور مال مردم و دولت هم خادم مردم است. خادم باید در برابر اربابان خود در هر قسمتی گزارش دهد که البته گزارش دهی ما در بخش های مختلف خواهد بود، دولت سخنگو دارد ، بخشی از مطالب از طریق سخنگو و بخشی اقدامات از سوی وزارت خانه ها ، دستگاه های مربوط و مسئولان برای مردم بیان می شود و بخشی از گزارش ها را نیز رییس جمهور به صورت نوبه ای خدمت مردم تقدیم خواهد شد.
 
رئیس قوه مجریه اظهار داشت: آنچه را که می گذرد و آنچه را که ما عمل می کنیم مردم باید بدانند و انتظار ما این است مردم ما اظهار نظر و ما را نقد و نصیحت کنند.
 
** مردم دولت را یاری کنند
 
وی تصریح کرد:  این دولت خدمتگزار از آن آنهاست بنا بر این از صاحبان اصلی کشور که ملت بزرگوار ایران است دولت توقع دارد ضمن اینکه دولت را حمایت و یاری می کند در مسیری که آنها می فهمند، درک می کنند و خواسته آنهاست ، دولت را هدایت کنند.

دکتر روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا عملکرد سه هفته گذشته رضایت شما را فراهم می کند یا خیر؟ گفت: قضاوت آن با مردم عزیز و بزرگوار ماست ، تلاش ما بر این است که همه توان خود را برای خدمت به کار گیریم و امیدواریم این خدمت مقبول خداوند و مردم باشد و بنده و همکارانم بتوانیم رضایت مردم را در شرایط بسیار سختی که کشور با آن مواجه است ، جلب کنیم.
 رئیس جمهور با بیان  اینکه ما در سه بخش مطالعه انجام داده‌ایم ، گفت: کارگروهی در دوران رقابت‌های انتخاباتی با ارزیابی وضع کشور برنامه دولت تدبیر و امید را ارائه کرد که در اختیار مردم قرار گرفت و وعده‌های ما بر مبنای ارزیابی نظر مردم و مطالبه و خواست آن‌ها بوده است.
 
** تشکیل پنج کارگروه در دولت
 
وی افزود:  در بخش دوم پس از اعلام نتیجه آرا بود که رئیس‌جمهور منتخب لازم دید کارگروه‌های جدیدی تشکیل شود. بنابراین پنج کارگروه در حوزه‌های سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی کار خود را شروع کرده‌اند و مجموعه ارزشمندی تهیه شد و در بخش سوم بعد از تشکیل دولت، وزرا کار خود را شروع کرده که محصول کارشان به تدریج به دست ما می‌رسد.
 
رئیس قوه مجریه اضافه کرد: یکی از اولین وعده های من این بود که در 100 روز اول به طور دقیق آنچه را که از شرایط کشور تحویل گرفته‌ایم به مردم گزارش دهیم.
 
** مشکلات اصلی دولت در دو بخش اقتصاد و روابط خارجی است
 
وی با بیان اینکه در ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شد که مشکلات اساسی ما عمدتا در دو بخش اقتصادی و روابط خارجی است، خاطرنشان کرد: در بخش اقتصادی کشور در شرایط رکورد تورمی قرار دارد و مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام کردند که رشد اقتصادی کشور در سال 1391 منفی بوده است.
 
** بر اساس آمار بانک  مرکزی و مرکز آمار، رشد اقتصادی کشور منفی است
 
دکتر روحانی ادامه داد: البته بانک مرکزی یک رقم و مرکز آمار رقم دیگری را اعلام کرده، ولی هر دو اعلام کردند که رشد اقتصادی منفی بوده است. اما هر دو رقم در منفی بودن یکسان هستند که رقم مرکز آمار منفی 5.4 و رقم بانک مرکزی در شش ماهه اول بدون نفت، منفی 2.2 است که با نفت مقداری افزایش می‌یابد و هر دو رقم به هم نزدیک می‌شود.
 
وی افزود: ارقام تورم نقطه به نقطه حدود 44 درصد و تورم سالانه پایان مرداد 39 درصد است، این رقم نشان می دهد که کشور از نظر تورم و رکود در شرایط ویژه قرار دارد.
 
** وقتی کشور در شرایط رکود تورمی است، کار بسیار سخت می شود

رئیس جمهور اظهار داشت: لذا وقتی کشور در شرایط رکود تورمی است، کار بسیار سخت می شود زیرا اگر فقط رکود باشد با سیاست انبساطی می توان به جنگ رکود رفت و وقتی مشکل فقط تورم باشد با سیاست انقباضی می توان تورم را مهار کرد اما وقتی هر دو وجود دارد کار بسیار سخت است.
 
 وی اضافه کرد: البته به این معنا نیست که دولت به آینده امیدوار نباشد و این مشکلات راه‌حلی نداشته باشد. دولت در بخش‌های مختلف مشکلات را بررسی می‌کند و برای حل آنها به دنبال راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت است، در زمینه بودجه و یارانه اقداماتی را انجام داده، دولت برای اقدامات فوری برنامه‌ریزی کرده و به نتایجی رسیده که من آن را امشب برای مردم توضیح خواهم داد.
 
دکتر روحانی گفت: دولت با انجام اقداماتی در زمینه بودجه و یارانه ها زمینه انجام کارهای فوری را فراهم می آورد.
 
رئیس جمهور با اشاره به بودجه گفت: می دانیدکه بودجه در 10 سال گذشته از ۲۵ هزار میلیارد تومان به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و این بدان معناست که بودجه ۸ برابر شده است، در صورتی که قیمت اجناس ۵ برابر شده اند.
 
دکتر روحانی اضافه کرد: ۸ برابر شدن نرخ بودجه یعنی پیشی گرفتن هزینه دولت فارغ از افزایش قیمت های هماهنگ در کالاها.
 
رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: دولت در انبساط بودجه قدمهایی برداشته، دولت با وجود بروز مشکل در فروش نفت نمی تواند کسری بودجه را با افزایش مالیات ها تامین کند، همچنین دولت نمی تواند خدمات مورد نیاز مردم را در زمینه های بهداشت، آموزش ، امنیت، دفاع و ... کاهش دهد.
 
وی افزود: از معاونت برنامه و نظارت راهبردی دولت قبل درباره بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی سوال کردیم که آیا این بودجه عملی است یا نه ، که این معاونت پاسخ داد که فقط ۱۳۰ هزار میلیارد از بودجه محقق می شود و ۸۰ هزار میلیارد آن قابل تحقق نیست.
 
رئیس جمهور اظهار داشت: در شروع کار دولت یازدهم، معاونت برنامه و نظارت راهبردی نیز بررسی های خود را درباره محقق شدن بودجه انجام داد و این معاونت نیز به همان رقم ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.
 
دکتر روحانی ادامه داد: مبارزه با رکود و همچنین انجام پروژه های عمرانی نیاز به منابع جدیدی داشت که ما برای تامین این منابع اصلاحیه بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی را به مجلس ارائه دادیم. اگر این اصلاحیه تصویب شود، باز ۱۶۰ هزار میلیارد کم داریم، پس از اصلاحیه بودجه رقم واقعی بودجه را به مردم اعلام خواهیم کرد.
 
وی با بیان اینکه بودجه باید حتما اصلاح شود و با اصلاحیه بودجه ما باید رقم واقعی را به مردم بگوییم، افزود: این اولین قدم شفاف‌سازی است که دولت به مردم قول داده است.این دولت دولت راستگویان است و همه واقعیت های خوشحال کننده و یا ناراحت کننده را به مردم می گوییم.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه برای مقابله با رکود تورمی راه حل های میان مدت و بلندمدت داریم، خاطرنشان کرد: در واقع در سال ۹۳ کارهای اساسی دولت شروع می شود از هم اکنون به وزارت اقتصاد و امور دارایی دستور داده شده ظرف مدت ۶ ماه برنامه های خود را برای رکود و تورم اعلام کند.
 
دکتر روحانی افزود: برنامه های کوتاه مدت ما آغاز شده است، برای اجرایی شدن این برنامه ها به حضور و مشارکت مردم نیاز داریم، چرا که بدون حضور مردم مشکلات حل نمی شود.
 
وی درباره راهکارهای وعده داده شده در حرم مطهر امام خمینی (ره) در هفته دولت گفت: در هفته دولت به مردم اعلام کردم که در اولین جلسه هیئت دولت، ستاد اقتصادی کابینه ظرف مدت ۱۵ روز طرحی را در خصوص رفع موانع اصلی برای تحقق رونق اقتصادی ارائه دهد.
 
وی تصریح کرد: نام این طرح رونق اقتصادی در کوتاه مدت است و خوشبختانه ستاد اقتصادی دولت ظرف مدت ۱۵ روز با برگزاری جلسات متعدد این طرح را ارائه و در جلسه هیئت وزیران مطرح کرد.
 
دکتر روحانی اضافه کرد: این طرح در ۲۵ بند عمومی، ۹ بند ویژه بانک مرکزی و یک بند برای پایش توسط وزارت اقتصاد برای ارائه گزارش های ماهیانه تدوین شده است. جزئیات این طرح بزودی از طریق سخنگوی دولت در اختیار مردم گذاشته می شود.
 
رئیس جمهور تاکید کرد: اساس کار دولت روانسازی در تولید، اشتغالزایی ، کاهش تشریفات اداری و مبارزه با تحریم داخلی است.
 
وی گفت: در واقع گفته می‌شود ما دو گونه تحریم داریم؛ یک نوع تحریم خارجی و یک نوع تحریم داخلی. ما فعلا به دنبال مبارزه با تحریم داخلی هستیم.
 
رئیس قوه مجریه ادامه داد: مثلا کسی که می خواهد برای تولید مواد اولیه و یا ماشین آلات وارد کند، امروز به دلیل ۳ برابر شدن قیمت دلار با مشکل نقدینگی مواجه است، علاوه بر این، وجود معضلات اقتصادی در کشور و عدم امکان پیش بینی آینده باعث نگرانی بانکها شده است.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: در گذشته وقتی کسی برای گشایش اعتبارات اسنادی به بانکها مراجعه می کرد، 10 درصد میزان حجم کالای وارداتی را در اختیار بانک می گذاشت و بانک با اعتباراتی که آن شخص داشت، برای وی ال سی باز می کرد، در حال حاضر به دلیل التهابات به وجود آمده این 10 درصد به ۱۳۰ تا ۱۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است و تولیدکنندگان را با مشکل اساسی کمبود نقدینگی مواجه کرده، یکی از مصوبات روز یکشنبه هیئت دولت این است که بانکها حداکثر تا ۳۰ درصد برای گشایش اعتبارات اسنادی از مشتریان نقدینگی دریافت کنند.
 
دکتر روحانی اظهار داشت: برای انجام این مصوبه، نظام بانکی کاملا آماده است و اکنون دستورالعمل آن به بانک مرکزی ابلاغ شده است و در آینده نزدیک بانکها موظف به اجرای این مصوبه خواهند بود.
 
رئیس جمهور ادامه داد: در هر صورت دولت به فکر مصرف کنندگان است، چرا که هر مشکلی که برای تولید به وجود آید، نهایتا باید مصرف کننده تاوان آن را بپردازد، شاید در ابتدا راه حل های دولت راهگشای تولید باشد، ولی در نهایت به سود مردم است.
 
وی اضافه کرد: همچنین، درمواقعی کالا خریداری می شود و حتی آن ۳۵ درصد سهم بانکها نیز به آنها پرداخت شده است ولی کالاها به دلیل عدم پرداخت حقوق گمرکی در گمرک مانده اند، چرا که پرداخت این حقوق گمرکی نقدینگی جدید می خواهد که تولیدکننده و وارد کننده به دلیل مشکلات توانایی پرداخت آن را ندارد، از این رو به گمرک دستور داده شده که به اندازه بدهکاری گمرک کالا را ضبط کند و بقیه کالاها را ترخیص کند تا رونق در تولید و اشتغال به وجود آید.
 
دکتر روحانی تصریح کرد: همچنین گاهی اجناسی وارد می شود که اسناد با اجناس وارداتی اختلاف دارند، در گذشته این اختلاف تا ۵ درصد مجاز بود، اکنون دولت این اختلاف را به 10 درصد رسانده است.
 
رئیس جمهور ادامه داد: همچنین کالاهایی وارد می شود و به دلیل مشکل در انتقال ارز به بانک عامل، ترخیص آن با موانع گمرکی روبرو می شود، در این موارد نیز دستور داده ایم که وقتی تولیدکننده سهم تعهدات خود را عمل کرده، کالا آزاد شود.
 
رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: اختیاراتی به گمرک داده ایم تا مشکلات را حل کند، همچنین از تشریفات کاسته شود و برنامه ریزی ها ظرف مدت کوتاهی صورت گیرد.
 
رئیس جمهور گفت: ما می خواهیم مانند لاین سبز مسافران، لاین مشخصی برای تولید در گمرک در نظر گرفته شود و همچنین از تشریفات غیر ضروری گمرکی پرهیز شود.
 
رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به قانون محیط کار گفت: این قانون را مجلس تصویب کرده ولی آئین نامه اجرایی آن هنوز نوشته نشده است، این قانون می تواند به کسب و کار رونق دهد و دستگاه ها براساس این قانون موظفند ظرف مدت ۲ ماه آئین نامه های خود را ارائه دهند تا شرایط لازم برای تغییر و رونق در کسب و کار به وجود آید.