:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
ضعف خودروسازان در مدیریت بازار, قیمت‌ بازار به کارخانه رسید

تغییر مدیران خودروساز کلید خورد از ایران خودرو تا سایپا

شنیده ها حاکی از آن است که به دنبال مطرح شدن نام هاشم یکه زارع برای مدیرعاملی ایران خودرو، برخی منابع از احتمال انتخاب مهندس عموزاده ازمدیران با سابقه شرکت سایپا برای مدیرعاملی این شرکت خودروساز گفته اند و باید دید که آیا این مطلب در روزهای آینده تقویت خواهد شد یا خیر؟
کد خبر: ۱۸۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸




خبراقتصادی: شنیده ها حاکی از آن است که به دنبال مطرح شدن نام هاشم یکه زارع برای مدیرعاملی ایران خودرو، برخی منابع از احتمال انتخاب مهندس عموزاده ازمدیران با سابقه شرکت سایپا برای مدیرعاملی این شرکت خودروساز گفته اند و باید دید که آیا این مطلب در روزهای آینده تقویت خواهد شد یا خیر؟


تغییر مدیران دو خودروسازی بزرگ کشور در حالی دیروز با انتصاب مدیرعامل جدید ایران خودرو به اوج خود رسید که طی یکی، دو سال اخیر صنعت خودروسازی پرتنش‌ترین بخش تولیدی کشور بود و برخی مشکلات اقتصادی در کنار ضعف مدیران باعث افت چشمگیر تولید خودرو شد.
به گزارش فارس، با روی کار آمدن دولت جدید و انتصاب وزیر جدید صنعت، تغییرات در بخش‌های صنعتی نیز آغاز شده که یکی از مهمترین آنها انتصاب مدیرعامل جدید ایران خودرو است.


عموزاده - سایپا



هاشم یکه زارع روز گذشته در جلسه هیأت مدیره ایران خودرو به عنوان مدیر عامل جدید این شرکت جایگزین جواد نجم‌الدین شد.

نجم‌الدین از 17 فروردین 88 و در زمان سکانداری محرابیان در وزارت صنایع سابق، جایگزین منوچهر منطقی شده بود.

در زمان مدیریت نجم‌الدین در ایران خودرو، رانا به عنوان دومین خودروی داخلی ایران خودرو به تولید رسید. طراحی این خودرو در زمان مدیریت منطقی در ایران خودرو صورت گرفته بود و هرچند تیم کاری نجم‌الدین در ابتدا تولید این خودرو را فاقد صرفه اقتصادی می‌دانست ولی در نهایت با بالا رفتن قیمت این خودرو، تولیدش اقتصادی شد.


یکه  زارع - ایران خودرو


* قطع همکاری پژو و ایران خودرو

در زمان مدیریت نجم‌الدین، شرکت پژو فرانسه همکاری خود را با ایران خودرو قطع کرد و ایران خودرو نیز مدعی تولید محصولات پژو با استفاده از قطعات ایرانی شد،اما قطع این همکاری در کنار مشکلات ناشی از برخی محدودیت‌های بین‌المللی و همچنین ضعف مدیریتی در این شرکت باعث افت چشمگیر تولید خودرو در ایران خودرو شد.

دلیل اصلی این مسئله عدم برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی قطعات مجصولات پژو بود و وابستگی به خارج باعث افزایش بیش از حد قیمت تمام شده بود، علاوه بر این، طرف خارجی نیز هرطور که مایل بود در همکاری با طرف ایرانی رفتار می‌کرد.

رشد بیش از حد قیمت تمام‌شده خودرو باعث افت تولید این محصول شد و خودروسازان برای جبران زیان خود به دنبال افزایش قیمت محصولاتشان رفتند.


* قیمت‌ بازار به کارخانه رسید


به این ترتیب قیمت خودروهای داخلی آنقدر افزایش یافت که نه تنها اعتراض مشتریان را به همراه داشت بلکه گلایه رئیس جمهور سابق را نیز موجب شد.

در پی این اتفاق، شورای رقابت با دستور رئیس جمهور سابق مسئول قیمت‌گذاری خودروها شد و پس از گذشت دو ماه،‌فرمولی برای قیمت‌گذاری خودروها تدوین شد که با وجود وعده‌هایی که از سوی مسئولان وقت وزارت صنعت برای کاهش قیمت‌ها داده شده بود، در نهایت، قیمت جدید کارخانه‌ای خودروها نزدیک به قیمت بازار تعیین شد و باز هم این اقدام مورد انتقاد مشتریان بازار خودرو واقع شد و در پی این اتفاق، خرید و فروش خودرو در بازار نیز راکد شد.

این در حالی بود که شورای رقابت با وجود تعیین فرمول قیمت‌گذاری برای خودروها، نتوانست بر اجرای مصوبات خود نظارت جدی داشته باشد و خودروسازان هم به دلخواه خود در نحوه فروش خودرو عمل کردند به طوری که با عرضه آپشن‌های اجباری بر روی خودروها، قیمت محصولات خود را یک تا دو میلیون تومان افزایش دادند.

* ضعف خودروسازان در مدیریت بازار

از سویی تجربه قبلی خودروسازان در مدیریت بازار خودرو نیز ضعیف بوده و این موضوع باعث شد تا دولت قبل مدیریت بازار را در اختیار خودروسازان قرار ندهد.

در این شرایط، وزیر جدید صنعت ضمن مخالفت با حضور شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو، معتقد است که این کار باید توسط سازمان حمایت صورت گیرد.

حال باید منتظر ماند و دید در دولت جدید چه نوع سیاست‌گذاری در صنعت خودروسازی صورت می‌گیرد و تغییر مدیران شرکت‌های خودروساز تا چه حد در سرنوشت این صنعت تأثیرگذار است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
فاضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
0
1
چرا دولت تدبیر و امید
آقای ظ از مدیران سابق خودروسازی ......که در خصوص پرونده کلان اقتصادی سه هزار میلیاردی منجر به محکومیت چند ماه حبس هم گردیدند را بطور کامل کنار نمی گذارند.
babak
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
0
1
با سلام
همیشه در نظرم میآید که یکی از استدلالهای صنعت خودروسازی در پاسخ به اعتراضات و نقدهای به حق مردم این بود که صنعت خودروی ایران دارای تعداد بسیار زیادی نیروی کار می باشد و از طریق فعالیت مستقیم و غیرمسقیم در این صنعت، امرار معاش می کنند.

من در ذهنم هرچه تلاش کردم تا قوت و مثبت بودن این استدلال را درک کنم نتوانستم و همچنان از درکش عاجزم.

در ذهنم موضوعی شکل می گیرد که روزی بخواهیم در ایران، هیچ سیگاری ای وجود نداشته باشد. می دانیم که نبود سیگار در وهله ی اول یعنی سلامتی جامعه و به دنبال آن حذف ناهنجاریهای نشأت گرفته از آن می باشد.

حال فرض کنید که در ایران هیچ سیگاری ای نباشد، آیا به نظر شما سازمان و کارخانجات دخانیات ایران توجیهی برای فعالیت خود در عرصه تولید و عرضهخواهند داشت؟! شاید بگویید که می توان همین ماده ی مضر را در کشور تولید کرد و با صادرات آن به خارج از ایران، سرمایه ای نصیب ملت گردد که در نتیجه ی آن جمعی انسان خدوم و زحمتکش در این کارخانجات هم دارای شغلی می شوند.

اما باید دانست که بازار، کالا یا محصولی را انتخاب خواهد کرد که هم دارای قیمت مناسب و هم دارای کیفیت بالاتری باشد.در نتیجه، صنعت دخانیات، خودرو و یا هر صنعت دیگری که راه فرار خود را در صادرات می بیند باید بداند که اگر می خواهد صادرات نقطه هدف و تعالی آن صنعت باشد، باید در قد و قامت کالاهای جهانی تولید کند و اگر هم قصد دارند که قیمت گذاری آزاد داشته باشند نباید با ایجاد رانت و لابی های خارج از اصول تجارت آزاد، زمینه ی رقابت صنعتی را از بین ببرند.

پیشنهاد من برای رهایی از سرطان خودروی ایران این است (به این دلیل از لغت سرطان خودروی ایران استفاده شده است که میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای و سرطان در ایران تقریبا برابر می باشند.) که دولت همه ی کارخانجات خودروسازی انحصار طلب را تعطیل نماید و همه ی کارگران و کارکنان این صنعت را تحت پوشش خودش قرار دهد.

از پول بیت المال هم حقوق ماهانه ی آنها را فراهم کند، ولی اجازه بدهد تا خودروهایی وارد بازار ایران شوند که علاوه بر قیمت مناسب تر از خودروهای داخلی دارای کیفیتی بسیار بسیار بالاتری نیز هستند.

با این کار مزایای زیادی شامل:

1- کاهش شدید مرگ و میر سالانه ناشی از کیفیت بسیار پایین خودروهای ایرانی
2- کاهش بسیار زیاد مصرف بنزین در ایران
3- جلوگیری از خروج ارز به میزان قابل توجه
4- کاهش زمان فعالیت های طاقت فرسای پلیس راه، امداد جاده ای، اورژانس و ... که به واسطه ی وجود چنین خودروهایی
5- افزایش امید به زندگی و شادابی در جامعه، بخاطر کاهش سوانح و تصادفات جاده ای
6- افزایش اعتماد جامعه به دولت، در جهت حفظ رفاه عمومی
7-دبیر انجمن خوذروسازان را هم عزل نمایید
و بسیاری فواید دیگر که از حوصله و ذهن نویسنده دور مانده است.

با یک جمع بندی ساده و سرانگشتی می توان فهمید که حتی اگر از نظر مادی هم به موضوع تعطیلی صنعت خودروی ایران نگاه شود، سود بسیاری به دولت و مردم ایران خواهد رسید.
مدیر پایگاه اعلام کرده اید که از بیت المال به کارگران خودروسازی حقوق بدهند!
با حذف خودروسازی حدود 25 هزار میلیارد تومان گردش مالی و گردش های بعدی آن از بین می رود چه چیزی جایگزین آن می کند مشکل اقتصاد که فقط حقوق کارگر نیست.
دوم این که همین حالا برای امسال 80 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم فرض کنید برای حدود 100 هزار کارگر و قطعه ساز و تعمیرکار و... هم حداقل رقمی حدود 2 هزار میلیارد تومان در نظر بگیرید اینها را از کجا می خواهید تامین کنید
کدام بیت المال؟
وقتی از ساختار اقتصاد ایران، بودجه، ساختار مالی و مخارج دولت و کشور اطلاع ندارید که چقدر اوضاع با کمبود مالی مواجه است و هر سال به خاطر همین مشکلات چاپ پول داریم و تورم 40 درصد شده، چرا نظری می دهید که اصلا مبنای علمی و منطقی ندارد؟
بابک خان به خاطر همین نگرش در دولت 8 سال قبل نقدینگی یعنی پول بدون پشتوانه 400 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است کشور را به کجا می خواهید ببرید؟
چرا احساسی حرف می زنید و نتیجه می گیرید؟
وقتی این نگاه را با آمار و ارقام کشته ها و.... مخلوط می کنید نتیجه این می شود که مدیریت اقتصادی و صنعتی هم متوجه این نگاه مردم می شود و دولت هم به جای آن که استراتژی داشته باشد به دنبال تهیه گوجه فرنگی است
مردم در فصل سرما گوجه فرنگی می خواهند ماشین می خواهند ارزان بنزین می خواهند ارزان
رئیس جمهور هم می گوید در نارمک گوجه فرنگی اینجا ارزان تر است..
اگر مصرف کننده مثل شما فکر کند مدیر هم این طور باشد رسانه هم به دنبال رضایت مخاطبان خود به هر شکلی باشد. نتیجه این می شود که تفکر صنعتی و حمایت از تولید داخلی و اشتغال جوانان و توجه به سفره های مردم و آینده بچه های این کشور و.... شکل نمی گیرد...
عزیزان مطالعه کنید فکر کنید بخوانید و ابعاد موضوعات را بیشتر بررسی کنید و به هر جمله ای که می گویید بیاندیشید ما هم باید فکر کنیم همه باید فکر کنند
که چرا کشوری با این همه منابع، باید این همه مشکل اقتصادی ریشه دار داشته باشد باید نگاه خود را تغییر دهیم و انتقاد کنیم اما کمر به نابودی تولید و صنعت نبندیم.... از خودروسازی انتقاد کنید اما انتظار نابودی نداشته باشید
پاسخ ها
اقتصاددان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
دوست عزیز حتی اگر همه حرفهای شما درست هم باشد که اصلا درست نیست کشور جوان ما سالیانه حدود 800 هزار تا یک میلیون خودرو نیاز دارد که با قیمت متوسط 15 هزار دلار برای هر خودرو حدود 15 میلیارد دلار واردات فقط خودرو خواهیم داشت حال آنکه با این محدودیت ارزی کشور به هیچ وجه امکان پذیر نیست.
babak
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
0
1
با سلام خدمت خبر اقتصادی
سر هر کوی برزن و در هر جمع بالای یک نفر ! که بنشینی قیمت پراید شده نقل محفلشان . چه داستانی شده این بازار مکاره خودرو . بحث فقط پراید نیست. این روزها خودرو جای مسکن و طلا و ارز را گرفته . هر چند مسکن و طلا و سکه و ارز هنوز هم از تب و تاب نیفتاده‌اند و جولان می‌دهند. در این بازار مکاره تنهاحقوق مصرف‌کنندگان است که به فراموشی سپرده شده و کسی از آن یادی نمی کند.

گویی اصلا مصرف کننده در این اقتصاد هیچ سهم و نقشی جز پذیرفتن خواست تولید کننده و توزیع کننده ندارد.مصرف کننده ایرانی با شرایط جدید مجبورست خودرویی همچون پراید که دیگر حتی در کلاسهای مختلف خودرو دنیا جای ندارد و حاضر نیستند جانشان را در این خودرو به خطر بیندازند در ایران هم قیمت بروز ترین خودروهای جهان بفروش می رسد.

پراید که پیش از این با قیمتی حدود 11 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شد هم اکنون با جهش قیمتی و البته بدون هیچ ضابطه‌ منطقی به مرز 20 میلیون تومان رسیده ، به هرحال بد نیست با بررسی وضعیت درآمدی خانواده‌ها در سایر کشورها و مقایسه آن با کشور خودمان ضمن ارزیابی میزان تلاش شرکت‌های خودروساز در ایجاد رضایت‌مندی تمام خریداران؛ ببینم با پول پراید 20 میلیونی که در حال حاضر عجیب در بازار ایران جولان می دهد چه خودروهایی می توانستیم بخریم.

مقایسه قیمت و ویژگیها و آپشن‌های فقط تعداد اندکی از خودروهای خارجی با آنچه ما در کشورمان به عنوان خودرو دست مصرف کنندگانمان می دهیم خالی از لطف نیست.

هیوندای سانتافه در کلاس خودروهای اس یو وی(شاسی بلند) ، لوکس و با بروزترین سیستم سوخت رسانی و امتیازات بسیار دیگر در اروپا با قیمتی معادل 20 هزار و 995 دلار عرضه می شود که بر مبنای ارز مبادله ای حدود 50 میلیون تومان می شود .اگر میزان حقوق دریافتی افراد را ملاک مقایسه قرار دهیم در بدترین شرایط و برای ضعیف ترین قشر جامعه و کسانی که کمترین میزان حقوق را دریافت می کنند معادل 6 تا 8 ماه حقوق دریافتی مصرف کنندگان اروپایی. همین خودرو در کشور خودمان در شرایط موجود حداقل با قیمتی معدل 180 میلیون تومان یعنی معادل 180 ماه حقوق اقشار متوسط جامعه بفروش می رسد.

تویوتا به عنوان یکی از بهترین و با کیفیت ترین و بروزترین خودروسازان جهان خودروی کمری خود را به عنوان خودروی در کلاس Aو B با ویژگیهای خاص و امکانات بخصوص به قیمت 22هزار و 235 دلاری در جهان عرضه می کند. این خودرو قدرت 2.5 لیتری و موتورالکتریکی آن 200 اسب بخار دارد و قادر است صفر تا 100 را در 7.6 ثانیه طی کند . کمری در ایران هم اکنون بین 150 تا 160 میلیون تومان عرضه می شود.

تویوتای یاریس در کلاس خودروهای کلاس Cبا بروزترین سیستم سوخت رسانی ، ایمنی یورو5 و به عنوان یکی از کم مصرف ترین خودروهای جهان با قیمت14 هزار 995 دلار به مصرف کنندگان دنیا البته غیر از مصرف کنندگان ایرانی عرضه می شود که بر مبنای ارز مبادله ای 2450 تومانی در کشور ما 36 میلیون تومان می شود.

محصول سورنتو کیا موتور به عنوان خودروی در کلاس A , و جزو خودروهای اس یو وی ( شاسی بلند)در بازارهای جهانی با قیمت 23 هزار و 150 دلار، یا اسپورتیچ با همان ویژگی ها 4 سیلندر و 24 سوپاپ با حجم موتور 2400 سی سی و 170 اسب بخار 15 هزار و 400 دلار، اپتما 21 هزار و 350 دلار و ریو 13 هزار و 600 دلار در بازار عرضه می‌شوند.

سوزوکی مدل 2013 با قیمت 13 هزار و 990 دلار ، گیربکس اتوماتیک مصرف سوخت 5.3 لیتری ، چری مدل J1 دارای 4 سیلندری 1300 سی سی گیربکس دستی سوخت 6.7 با قیمت 10 هزار و 990 دلار و ...

مقایسه کنید این قیمتها را با قیمت خودروها در کشور خودمان انهم با این ویژگی و مشخصات و کیفیتی که همه آنرا بخوبی لمس می کنیم.

پراید ، کلاس C ، امکانات (گاز ، ترمز ، کلاج ، ...فرمان )، پشت سر گذاشته تمام تست های ایمنی و کیفیت بروز جهان ! در مدلهای مختلف !! قیمت عرضه شده 17 تا 19 میلیون تومان !! معادل درآمد 20 تا 25 ماه حقوق کارمندان !

پژو206خودروی سال 1998 فرانسه ، قیمت در ایران 32 تا 52میلیون تومان ،بسته به مدل من درآوردی ایران خودرو.معادل متوسط...ماه درآمد ایرانیان.(جای خالی را خودتان پر کنید).

پژو405، خودروی منسوخ شده سال 1988 شرکتpSA (پژو و سیتروئن )فرانسه ، قیمت در ایران 23 میلیون تومان !.

پژو پارس ، خوش تیپ شده 405، قیمت 30 تا 35 میلیون تومان ! .

تندر 90 ،خودروی در کلاس C ، با امکانات ویژه ای مثل ( گاز ، ترمز ، کلاج ، مهمتر از همه فرمان ..) ،ظاهری امروزی ! داخل اتاق بسیار شیک و بروز مطابق خواست و نیاز مصرف کننده از بهترین پلاستیک های آب شده داخلی ! قیمت برای مصرف گننده ایرانی 36 تا 37 میلیون تومان .!

رانا ، خودروی ترکیبی . موتور 206 ، بدنه 206 اس دی تغییر یافته ! و مهمتر از همه با آرم سمند( اسب تیزروی ایران خودرو) ! با تمام امکانات لازم برای رانندگی ! قیمت 32 تا 35 میلیون تومان !

تیبا ، زیبای ایرانی ! ظاهری کاملا بروز شده ! کلاس C ، موتور ریو . بدنه ؟؟! قیمت 22 میلیون تومان !

قیمت فقط گوشه ای از عمق فاجعه است . بحث کیفیت و نحوه تولید و تست ایمنی آن هم بکنار . در مورد کالاهای مصرفی با دوامی مثل خودرو آنچه مهم به نظر می رسد خدمات بعد از فروش است .نکته مهمی که اگر بخواهیم وارد مقوله مقایسه آن شویم باید از خجالت روی سرخ کنیم و قطره قطره آب شویم . فقط می توان گفت به حال این مصرف کننده ایرانی باید تاسف خورد
. خواهشمندم در صورت امکان قیمت های خودرو را مجددا زیر ذره بین ببرید تا مسئولین یک فکری برای این محصولات تولید داخل (ارابه های مرگ)انجام دهند،مگر میشوددرعرض چند روز قیمت ها از 10 الی 30 میلیون رشد کند این یک فاجعه محسوب می شود،پیشنهاد می گردداز شما که به عنوان یک پل ارتباطی مستحکم میان ما مصرف کنندگان و مسولین هستید موارد ذیل رابررسی بفرمایید.

1-کاهش مالیات بر خودروهای واردات
2-بررسی مجدد قیمت گذاری خودرو(بصورت شفاف)اعلام گردد
3-ایجاد رقابت بین محصولات داخل و خودرو وارداتی
4-خارج نمودن انحصاری بازار از تولیدات داخلی خودرو