:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
کاهش قیمت سکه در کانال ۱۲ میلیون تومان

مذاکرات وین، روند صعودی قیمت‌ها طلا و سکه را متوقف کرد / سکه 12 میلیون و 620 هزار تومان

قیمت ارز در آخرین روز هفته یعنی پنج شنبه با کاهش روبرو بوده است. هر دلار تا ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان و هر یورو ۳۳ هزار تومان فروخته شده است. قیمت سکه (پنجشنبه، ۱۱ آذرماه) در بازار تهران با ۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بدون تغییر به قیمت ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۴۶۲ هزار تومان شد.همچنین قیمت اُنس جهانی طلا در مقایسه با روز گذشته هفت دلار کاهش داشت و به بهای یک‌هزار و ۷۷۴ دلار و ۴۷ سنت ارزش‌گذاری شد
کد خبر: ۱۸۴۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳
خبراقتصادی – محسن شمشیری
قیمت ارز در آخرین روز هفته یعنی پنج شنبه با کاهش روبرو بوده است. هر دلار تا ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان و هر یورو ۳۳ هزار تومان فروخته شده است.
نرخ هر دلار در صرافی‌های بانکی  (پنجشنبه، ۱۱ آذرماه) با ۷۱۲ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۷ هزار و ۳۲۹ تومان رسید.قیمت فروش یورو با ۹۴۷ تومان افزایش، برابر با ۳۱ هزار و ۵۹۹ تومان بود. همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۷۸۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۹۷۳ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۱۶۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۹۸ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۶۲۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۸۹۷ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز پنجشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۶۰۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۴۸۹ تومان معامله شد.
قیمت سکه  (پنجشنبه، ۱۱ آذرماه) در بازار تهران با ۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بدون تغییر به قیمت ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۴۶۲ هزار تومان شد.همچنین قیمت اُنس جهانی طلا در مقایسه با روز گذشته هفت دلار کاهش داشت و به بهای یک‌هزار و ۷۷۴ دلار و ۴۷ سنت ارزش‌گذاری شد.
از اواسط هفته گذشته با شروع مذاکرات وین سیر صعودی قیمت‌ها در بازار طلا متوقف و ثبات بر بازار حاکم شد و حباب سکه نیز با ۵۰ هزار تومان کاهش به ۲۷۰ هزار تومان رسید.
قیمت سکه طرح جدید در روز شنبه با نرخ ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد و در روز یکشنبه ۳۰ هزار تومان افزایش یافت.

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت:  به دلیل کاهش قیمت ارز شاهد کاهش اندک قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بوده‌ایم.انس جهانی به ۱۷۷۵ دلار رسیده و به این ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، سکه‌های گرمی دو میلیون و ۳۳۰ هزار تومان فروخته شده است.هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان به فروش رسیده است.

کشتی آرای گفت: در بازارهای خارجی قیمت انس جهانی طلا در روز پنجشنبه به یک هزار و ۷۷۰ دلار رسید که نسبت به اول هفته ۲۲ دلار کاهش داشت. در طول هفته نیز قیمت انس جهانی طلا با توجه به تقویت ارزش دلار باعث کاهش سرمایه‌گذاری روی طلا در بازارهای جهانی شد. در بازار داخلی نیز بیشتر قیمت طلا و انواع سکه تحت تأثیر ارز بود و نرخ ارز نیز تحت تأثیر مذاکرات وین قرار داشت. اول هفته قیمت‌ها صعودی بود اما از روز دوشنبه که بحث مذاکرات مطرح شد قیمت‌ها سیر نزولی داشت اما در مجموع در طول هفته قیمت سکه و طلا کاهش و افزایش قابل توجهی نداشت. بنابراین می‌توان گفت که شروع مذاکرات برجام موجب توقف قیمت‌ها شد و از اواسط هفته قیمت‌ها ثبات داشت .قیمت‌های پایان هفته نیز نشان‌دهنده ثبات است به طوری که سکه طرح جدید با قیمت ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شد که در مقایسه  با اول هفته تغییری نداشت .
وی اظهارداشت: حباب سکه نیز در روز پایان هفته نسبت به ابتدای آن ۵۰ هزار تومان کاهش داشت و در روز پنجشنبه حباب هر قطعه سکه برابر ۲۷۰ هزار تومان بود. در مجموع قیمت‌ انواع سکه و طلا در طول هفته به دلیل مذاکرات تغییر محسوسی نداشت و از صعود بازمانده است. بنابراین هرگونه اخباری که از مذاکرات منتشر شود برقیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت.به دلیل کاهش قیمت ارز شاهد کاهش اندک قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بوده‌ایم.
قیمت طلا روز جمعه افزایش داشت اما موضع مقام های فدرال رزرو در مورد انقباضی کردن سیاست پولی و بالا بردن نرخ بهره سبب شد تا فلز زرد در مسیر ثبت سومین هفته کاهشی متوالی باقی بماند.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا  با 0.33 درصد افزایش به 1774 دلار و 49 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی  برای تحویل در ماه فوریه هم با 0.74 درصد افزایش به 1775 دلار و 70 سنت رسید.
در حالی که تعدادی از مقام های فدرال رزرو گفته اند بانک مرکزی آمریکا ممکن است انقباضی کردن سیاست پولی را سرعت ببخشد و جرومی پاول هم گفته در خصوص این مسئله در نشست بعدی فدرال رزرو تصمیم گیری خواهد شد، قیمت طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون 1.1 درصد کاهش داشته است.
بازارها تحت تاثیر برگزاری دور هفتم مذاکرات وین روزهای حساسی را سپری می‌کنند و بازار ارز نیز در این شرایط روند نزولی را در پیش گرفت و قیمت‌ها به کنترل درآمده است.نرخ دلار درطول هفته جاری تحت تاثیر انتشار اخبار مثبت و اظهارات خوشبینانه طرفین پیرامون دور جدید مذاکرات وین، روند نزولی خود را در پیش گرفت و به همین روند ادامه داد. براساس این گزارش در ۶ آذرماه ۱۴۰۰ درسایت صرافی ملی، قیمت دلار برای خرید ۲۶۲۸۵تومان وفروش ۲۶۸۱۶تومان، قیمت یورو برای خرید ۳۰۳۹۲تومان وفروش ۳۱۰۰۶تومان اعلام شد.
۱۱ آذرماه ۱۴۰۰ در سایت صرافی ملی، قیمت دلار برای خرید ۲۶۱۷۳تومان و فروش ۲۶۷۰۲تومان،  همچنین قیمت یورو برای خرید ۳۰۰۴۵تومان وفروش ۳۰۶۵۲تومان بوده است.
در هفته دوم آذر ماه بازار طلا و سکه با نوسانات اندکی همراه بود که در نهایت، در آخرین روز کاری پرونده قیمتی فلز زرد با روند کاهشی بسته شد.
شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ شاهد افزایش قیمت طلا و سکه به دلیل افزایش نرخ ارز در بازار بودیم. هر انس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۹۲ دلار عرضه شد و قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۶۸۰ هزارتومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزارتومان و سکه‌ گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان فروخته می‌شود.
آخرین روز از هفته هم بار دیگر شاهد کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه بودیم که دلیل آن را ناشی از کاهش قیمت ارز در بازار اعلام کردند. انس جهانی به ۱۷۷۵ دلار رسید و به این ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، سکه‌های گرمی دو میلیون و ۳۳۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان به فروش رسیده است