:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۲.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
مدیرکل استاندارد:

نشان حلال برای هفت محصول در استان همدان صادر شد

مدیرکل استاندارد استان همدان از صدور هفت پروانه نشان حلال برای تولیدات استان خبر داد و گفت: این محصولات در گروه مواد غذایی هستند که زمینه صادرات آنها فراهم شده است.
کد خبر: ۱۸۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸
اقتصادگردان- «محمد مددی» روز دوشنبه در آئین اعطای پروانه نشان حلال به واحد تولیدی شوری و ترشیجات «صالح شفیعی» اظهار داشت: امروز هفتمین پروانه نشان حلال در صنعت کمپوت و کنسرو برای محصول کنسرو خیارشور را اعطا کردیم و امیدواریم دیگر واحدهای صنایع غذایی از این فرصت برای توسعه بازارهای فروش خود استفاده کنند.

وی گفت: محصولات تولیدی این فرآورده غذایی توانسته از آزمون های استاندارد ۱۲۰۰۰ سربلند شود.

مددی اضافه کرد: استاندارد ۱۲۰۰۰ قوانین اسلام به ایمنی مواد غذایی، افزودنی های غذایی، مواد غذایی اصلاح شده ژنتیکی، آنزیم ها، میکرو ارگانیسم ها، انبارش، ماشین آلات و بسته بندی می پردازد.

مدیرکل استاندارد استان همدان افزود: محصولات معرفی شده برای دریافت نشان حلال، در یک فرآیند دقیق توسط کارشناسان متخصص استاندارد و ناظران شرعی ارزیابی و پالایش می‌شوند.

او با اشاره به اینکه همدان از لحاظ صدور پروانه نشان حلال در کشور پرچم دار است، خاطرنشان کرد: چهار محصول کشارزی نیز در حال گذراندن مراحل کارشناسی هستند و به زوی پروانه نشان حلال برای آنها صادر می‌شود.

مددی گفت: واحدهایی که موفق به اخذ این نشان می‌شوند، می‌توانند در زمینه صادرات غذای حلال به کشورهای مسلمان و کشورهای غیر مسلمان فعالیت خود را توسعه بدهند.

به گفته او، براساس قانون، سازمان ملی استاندارد ایران به‌عنوان تنها مرجع رسمی اعطای نشان حلال است و این پروانه را برای برخی از واحدهای تولید کننده متقاضی که شرایط لازم را داشته باشند، صادر میکند.

حلال نام مجموعه ای از علائم تجاری است که بر روی محصولات غذایی قید می شود و این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده و به عنوان یک نشان جهانی از طرف کشورهای اسلامی مطرح شده و بر روی موادی از جمله غذا، دارو، مواد بهداشتی و مواد آرایشی درج می‌شود.