:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵

نگاه بلند مدت سرمایه گذاران در بازار سرمایه

معامله گران و سهامداران با گذشت زمان، اهداف زمانی خود را تغییر داده و به سمت سرمایه گذاری با نگاهی بلندمدت و براساس تحلیل و بررسی منطقی تر و دقیق تر روی آورده اند
کد خبر: ۱۸۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۷

خبراقتصادی:علي اسکندري کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان مطلب فوق گفت:آنچه که از روند کنونی معاملات در بازار سهام و نوسانات متعدد آن می توان دریافت، تغییر نگرش ها و رویکردهای معامله گران نسبت به بازه زمانی سرمایه گذاری آنهاست. چراکه طی ماه های اخیر بسیاری از معامله گران و سهامداران متأثر از شرایط سیاسی کشور، رفتارهای هیجانی را از خود نشان داده و براساس این هیجانات و امیدواری های به وجود آمده اقدام به سرمایه گذاری کرده اند.

وی افزود: بازار سهام ابتدا نسبت به مشخص شدن وزرای کابینه اقتصادی دولت جدید که به نظر می رسد افرادی مجرب و با تجربه در حوزه فعالیت خود هستند، واکنش نشان داد و در حال حاضر نیز به نظر می رسد از این پس معامله گران و سهامداران از سرمایه گذاری در سهام شرکت های بورسی کوچک به سمت شرکت های بزرگ روی خواهند آورد.

اسکندري ادامه داد: براساس ادعای وزرای جدید مبنی بر در نظر داشتن برنامه هایی جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور، رونق شرایط کسب و کار و از بین بردن رکود تورمی ایجاد شده ناشی از تحریم های اعمالی و افزایش نرخ ارز، می توان به مرتفع شدن بخشی از مشکلات و موانع موجود مؤثر بر روند سودآوری شرکت های بزرگ امیدوار بودکه موانعی همچون کمبود نقدینگی، عدم موفقیت در واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز از جمله این موارد هستند.

وی تاکید کرد: در صورت تحقق این برنامه ها و کسب نتایج مثبت از آنها می توان به استقبال سرمایه گذاران خارجی برای ورود بازار سهام ایران و در پی آن تأمین بخش عمده ای از منابع مالی مورد نیاز جهت بهره برداری از طرح های توسعه ای جدید شرکت های بزرگ بورسی امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه در بیان صنایع پربازده بازار بورس طی سال جاری به صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: چالش اساسی فعالان این صنعت بحث نرخ خوراک مصرفی آنها و افزایش قیمت حامل های انرژی است که قطعیت عملی شدن این دو در پی ارایه بودجه اصلاحیه از سوی دولت جدید به مجلس شورای اسلامی تا 20 شهریور ماه جاری، مشخص خواهد شد. از این رو انتظار می رود ابهامات موجود در وضعیت شرکت های پتروشیمی طی روزهای آتی برطرف شود و به موجب آن سرمایه گذاران با اطمینان و با تکیه بر پتانسیل موجود در این شرکت ها بر سهام شرکت های مذکور سرمایه گذاری کنند.

اسکندري گفت:از پتانسیل های موجود در این شرکت ها جهت رشد سودآوری می توان به روند اجرای طرح های توسعه ای آنها اشاره کرد، به گونه ای که شکوفایی این صنایع همراه با بهره برداری از طرح های توسعه ای جدید به وقوع می پیوندد.

وی همچنین در ارتباط با شرکت های خودروساز اظهار داشت: صحبت هایی مبنی بر اختصاص نقدینگی لازم از سوی دولت جدید به شرکت های خودروساز به میان آمده که به نظر می رسد عملی شدن این برنامه به بهبود روند تولید و وضعیت سودآوری خودروسازان منجر خواهد شد.