:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

وعده‌های وزیر اقتصاد از کنترل تورم تا مالیات و شفاف سازی بانک ها

خاندوزی وعده‌هایی چون ثبات اقتصاد کلان، مهار تورم، خنثی‌سازی تحریم‌ها، حذف مجوزهای زائد، بهبود محیط کسب‌وکار و تسهیل امور گمرکی و مالیاتی، افزایش شاخص مالیات GDP به یک ونیم برابر وضعیت فعلی تا پایان دولت، استقرار مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی و عایدی سرمایه، هوشمند سازی نظام مالیاتی و ... را مطرح کرد
کد خبر: ۱۷۸۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
خبراقتصادی - وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت رئیسی پیش از کسب رای اعتماد برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت خود برای سکانداری یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی کشور را مطرح کرد که اکنون زمان اجرای این وعده‌ها و برنامه‌ها رسیده است.  
احسان خاندوزی به عنوان وزیر امور اقتصادی وعده‌هایی چون ثبات اقتصاد کلان، مهار تورم، خنثی‌سازی تحریم‌ها، حذف مجوزهای زائد، بهبود محیط کسب‌وکار و تسهیل امور گمرکی و مالیاتی، افزایش شاخص مالیات GDP به یک ونیم برابر وضعیت فعلی تا پایان دولت، استقرار مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی و عایدی سرمایه، هوشمند سازی نظام مالیاتی و ... را مطرح کرد که در ادامه جزئیات وعده‌های وزیر اقتصاد را می‌خوانیم:
وزیر اقتصاد اعلام کرد: دشمن اتاق جنگ خود را خزانه داری آمریکا قرار داده است پس وزارت اقتصاد باید در خط مقدم خنثی سازی تحریم باشد، از این جهت اینجانب به کمک صاحبان تجربه و بدنه وزارتخانه، وزارت اقتصاد را در دولت سیزدهم با ارایش تحریم ناپذیری نوسازی خواهم کرد، هر چند تیم دیپلماسی اقتصاد باید به دنبال تحریم زدایی باشد ولی ما اقتصاد و معیشت مردم را منتظر بیگانگان قرار نخواهیم داد.
مهار تورم مهم‌ترین اولویت:با حذف مجوزهای زائد، بهبود محیط کسب‌وکار و تسهیل امور گمرکی و مالیاتی مسیری برای مشارکت همه مردم در فرایند تولید و پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد فراهم می‌کنیم. مهم‌ترین اولویت وزارت اقتصاد کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار پایدار تورم اعلام شد.
تامین کسری بودجه از روش‌های غیرتورم‌زا: از روز اول تمام تلاش خود را برای تامین کسری بودجه از روش‌های غیرتورم‌زا، کنترل نقدینگی و مدیریت بازار ارز به کار خواهم بست.یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های مطرح شده را بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه برای تامین مالی توسعه اقتصادی و احیای اعتماد از دست رفته مردم به این بازار و ایجاد تجربه مثبت برای سهام داران خرد عنوان کرد.
کاهش نارضایتی‌ها با اصلاح نظام بانکی : با اصلاح بانکداری و تلاش برای جایگاه هماهنگ‌ساز بازارهای مالی و ساده‌سازی دستیابی به تسهیلات برای بنگاه‌ها و ... تلاش می‌شود تا نارضایتی‌ها از سیستم بانکی کشور کم شود.
برنامه‌های مالیاتی خاندوزی: افزایش شاخص مالیات GDP به یک ونیم برابر وصعیت فعلی تا پایان دولت، استقرار مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی و عایدی سرمایه، هوشمند سازی نظام مالیاتی، و مودی محوری به جای پرونده محوری و ممیز محوری، اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ مودیان برنامه‌های مدنظر قرار نظام مالیاتی است.
افزایش ضریب نفوذ بیمه: افزایش ضریب نفوذ بیمه با اصلاح ساختار و عملکرد بیمه مرکزی، تقویت ساختار بیمه اتکایی داخلی، توسعه محصولات بیمه‌ای، تسهیل ورود فناوران بیمه‌ای و... از جمله وعده‌ها در صنعت بیمه است.
رفع مشکلات خصوصی‌سازی: وزیر اقتصاد با تاکید بر مدیریت مبتنی بر بازده دارایی‌های دولت و مولدسازی این دارایی‌ها، اصلاح قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را مدنظر قرار داده است تا حدود سه ماه آینده تقدیم هیات وزیران و بسیاری از مشکلات خصوصی سازی‌ها و حکمرانی سهام عدالت در دل آن لایحه اصلاح شود.
تسهیل امور گمرکی و تقویت مناطق آزاد تجاری : وی تسهیل مبادلات تجاری و ترخیص کالاها را در اصلاحات گمرکی مبتنی بر استفاده از فناوری‌های نوین می‌داند و بر بهبود کیفیت و عملکرد مناطق آزاد تاکید کرده است.  این رئوس و سرفصل‌ها از جمله اولویت‌ها و برنامه های اجرایی وزیر امور اقتصادی و دارایی است که قرار است آنها را در چهار سال تصدی اش در وزارتخانه مربوطه دنبال کند.