:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
آخرین رایزنی های فشرده برای انتخاب شهردار پایتخت

مهرعلیزاده، گزینه ای اعتدال گرا و میانه رو برای شهرداری تهران، بخشی از اصولگرایان و اصلاح طلبان به دنبال گزینه میانه رو و معتدل هستند

قابل پیش بینی است در صورت معرفی چهره ای اعتدال گرا و بی حاشیه از سوی اصلاح طلبان، صف بندی اصولگرایان نیز تغییر کند و چه بسا برخی از اصولگرایان معتدل با کاندیدای معتدل اصلاح طلبان به توافق برای شهرداری برسند...
کد خبر: ۱۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵



خبراقتصادی:شمارش معکوس برای انتخاب سیاسی ترین شهردار ایران آغاز شده است و اعضای شورای شهر تهران ، این روزها شدیدا درگیر بررسی برنامه های گزینه های شهرداری پایتخت هستند. 31 نفر در انتخابات 24 خرداد به شورای شهر تهران راه یافته اند وحال باید دید با آغاز به کار رسمی شوراهای شهر در سراسر کشور ، نتیجه رایزنی های چند هفته گذشته چه خواهد شد.   دو طیف سیاسی اصلی  کشور نیز که نمایندگانی در شورا دارند ، این روزها نشست های مختلفی برای تعیین گزینه های نهایی اشان برای ریاست شورا و شهرداری تهران برگزار می کنند. البته اصولگرایان بیشتر به بحث شاخص ها پرداخته اند  و در مقابل اصلاح طلبان وارد مرحله مصادیق شده اند و افرادی را در مرحله اول ، برای بررسی بیشتر برگزیده اند و این روزها در حال جمع بندی نتایج بررسی ها هستند.

ناهمواری ها در مسیر بهشت برای قالیباف


محمدباقر قالیباف ، جدی ترین گزینه اصولگرایان است. او 8 سال است سکاندار شهرداری پایتخت است و یارانش می کوشند تا مسیر را برای ماندن او هموار کنند. مسیری که این بار ، ناهمواری های بسیاری در آن برای رسیدن به ساختمان بهشت دیده می شود.  حمله تند اصلاح طلبان عضو شورا به او ، یکی از این ناهمواری ها محسوب می شود. به نحوی که اسماعیل دوستی از منتخبان دور چهارم شورا در نوشتاری ، که پیش از این در رسانه ها منتشر شد ، ابهامات فراوانی در حوزه مالی شهردار تهران مطرح کرد. ابهاماتی که البته با واکنش تند قالیباف در خصوص عملکرد مالی اش روبرو شده است.  
اما موضوع فقط به اینجا ختم نمی شود و قالیباف در بین اصولگرایان هم با مخالفانی روبروست که فعلا فقط به خاطر تاکتیک های سیاسی سکوت کرده اند. قابل پیش بینی است در صورت معرفی چهره ای اعتدال گرا و بی حاشیه از سوی اصلاح طلبان ، صف بندی اصولگرایان نیز تغییر کند و چه بسا برخی از اصولگرایان معتدل با کاندیدای معتدل اصلاح طلبان به توافق برای شهرداری برسند.
همین امر سبب شده تا چند روزی است که رسانه های حامی قالیباف، برنامه های تخریبی علیه کاندیداهای معتدل تر اصلاح طلب را در دستور کار قرار دهند.
 قالیباف دارای دکترای جغرافیای سیاسی است و متولد مشهد است. او به دلیل حضور در انتخابات به عنوان کاندیدا ، چهره ای شناخته شده به حساب می آید. اگرچه نتوانست در این عرصه موفق باشد. البته در این میان از پرویز فتاح و رستم قاسمی و علی نیکزاد هم به عنوان گزینه های شهرداری یاد می شود .








اصلاح طلبان و یک تصمیم تاریخی


اصلاح طلبان این روزها در حال بررسی برنامه های گزینه هایی هستند که توانسته اند حداقل آرا را به دست آورند.
اما طبق اخبار منتشر شده از آخرین نشست اصلاح طلبان ،  محسن هاشمی و محسن مهرعلیزاده ، بیشترین آرا را به خود اختصاص داده اند و  با اقبال بیشتری در بین اصلاح طلبان روبرو هستند  و در عمل قابل پیش بینی است،  رقابت برنامه های این دو " محسن"  در کنار بررسی همه شرایط ، گزینه نهایی این جریان را مشخص می کند.
البته جریان اصلاحات علاوه بر بررسی برنامه ها ، با یک چالش دیگر ، یعنی برخی سفارش های دلسوزانه نیز روبرو شده است. قرار گرفتن نام محسن هاشمی علاوه بر آنکه با مخالفان جدی در بین اصولگرایان روبرواست ، عملا به دلیل حساسیت هایی که همواره پست شهرداری با آن روبرو بوده است ، باعث ایجاد حاشیه هایی می شود که عملا مسیر مدیریت شهری را با انحراف روبرو می کند .این توصیه ها در حالی است  که اگرچه عملکرد و سابقه مدیریتی محسن هاشمی روشن و قابل دفاع است ، اما در عمل وحدت صد در صدی جریان اصولگرا را رقم می زند و در عین حال شرایط را برای حمله های سازمان یافته تندرو ها علیه آیت الله هاشمی را فراهم می سازد. براین اساس خبرها حکایت از آن دارد که چهره های مطرح و رهبران اصلاح طلب معتقدند باید چهره ای معتدل از جریان اصلاح طلب به شورا معرفی شود که حداقل در جریان اصولگرا با خط قرمز روبرو نشود و حتی بتواند تعدادی از آرای آنها را تصاحب کند. این حساسیت ها سبب شده تا نشست های اصلاح طلبان با حواشی زیادی روبرو باشد .






گزینه اعتدال گرا و بر هم خوردن صف بندی اصولگرایان

در بین گزینه های حاضر، اما مهرعلیزاده شرایط دیگری دارد. او چهره ای اعتدال گرا دارد و همین امر سبب شده تا هم به جریان اصلاح طلب پایبند باشد و هم اصولگرایان حساسیت های خاصی روی او نداشته باشند. با جدی تر شدن این موضوع ، رسانه های حامی قالیباف،  که شرایط را با نهایی شدن مهرعلیزاده برای خودشان سخت می بینند و معتقدند صف حامیان قالیباف با ورود مهرعلیزاده شکسته می شود و تعدادی از آرای اصولگرایان به سبد مهرعلیزاده ریحته می شود ، تخریب های سازماندهی شده ای را آغاز کرده اند تا در این تصمیم استراتژیک اصلاح طلبان تاثیر بگذارند.
چون اصولگرایان اگر روی گزینه های دیگر حساسیت دارند و اصلاح طلبان هم با نام قالیباف ، زاویه دارند ، مهرعلیزاده می تواند نفش یک شهردار با آرای اجماعی را ایفا کند و طبیعی است تندرو ها با این موضوع مخالفت کنند.پس از این کش و قوس ها ، گویا بزرگان اصلاح طلب هم توصیه هایی درباره معرفی گزینه ای اعتدال گرا که بتواند در بین اصولگرایان هم رای داشته باشد .
به هر حال باید دید کدام محسن ، در بررسی های نهایی به عنوان گزینه اصلاح طلبان معرفی می شود.  محسن هاشمی دارای مدرک کارشناسی ارشد مکانیک است و مدیرعاملی مترو را در کارنامه اش دارد. محسن مهرعلیزاده ، دیگر گزینه مطرح اصلاح طلبان نیز کارشناسی ارشد مکانیک دارد و در رشته مدیریت مالی ، دکترا گرفته و اکنون مدرس رشته مدیریت برنامه ریزی و بودجه شهرداری ها در دانشگاه تهران است.
اینک مردم تهران در انتظار این هستند تا ضمن تجربه سی و یک عضوی شدن شورای تهران ، شاهد استفاده از تجربیات بیشتر اعضای شورا و رفع مشکلات پایتخت باشند ، نه اینکه چهره ای برای شهرداری انتخاب شود که دوباره شورا را به حاشیه ببرد و چالش های درون شورایی را به صدر جدول مشکلات تهران برگرداند . این بحث نه یک موضع گیری سیاسی بلکه تنها یک درخواست دلسوزانه از اعضای شورای شهر دور چهارم است.  

چمران یا مسجدجامعی؟

اما در این میان ریاست شورای شهر تهران ، دو گزینه بیشتر ندارد. مهدی چمران و احمد مسجد جامعی. یکی سرلیست اصولگرایان بوده و دیگری در سرلیست انتخاباتی اصلاح طلبان قرار داشته است.
احمد مسجد جامعی چهره ای با سابقه فرهنگی است که عملا نقش ریش سفیدی اصلاح طلبان شورا را نیز عهده دار شده است. همین امر سبب شد تا خروجش از شورا و رفتن به کابینه تدبیر و امید برای وزارت فرهنگ و ارشاد را منتفی کند. مسجد جامعی متولد تهران است و کارشناسی ارشدش در رشته برنامه ریزی شهری را از دانشگاه تهران اخذ کرده است.  او با مشی اعتدال گرایی که دارد ، از شانس بالایی برای نشستن بر کرسی ریاست شورای دور چهارم برخوردار است.
در مقابلش ، نام مهدی چمران  قرار دارد . او  متولد 1320 است و فارغ التحصیل رشته معماری در دانشگاه تهران می باشد.  در دوره های دوم و سوم ، ریاست شورای شهر تهران را عهده دار بوده و  در این مدت بر صندلی ریاست شورای عالی استان ها نیز تکیه زده است. دوستداران چمران هم این روزها شدیدا در حال رایزنی برای ادامه ریاست چمران بر شورای تهران هستند .
بدین ترتیب ، اصولگرایان بر ریاست مهدی چمران اصرار دارند و اصلاح طلبان نیز می کوشند تا کرسی ریاست را برای احمد مسجد جامعی تصاحب کنند ، باید منتظر ماند و دید این صندلی ازآن چمران خواهد شد یا مسجد جامعی؟
اما آن چه مسلم است در این دوره همکاری اعتدال گرایان و اصولگرایان و اصلاح طلبان در شورای شهر افزایش یافته و اکثر آنها به دنبال انتخاب کسی هستند که مشکلات تهران را حل کند و فارغ از گرایش سیاسی، به فکر مردم و شهر و پایتخت ایران باشد و معضلات و چالش های پیچیده تهران را برای آینده حل کند و این شهر را به محلی برای زندگی وآرامش تبدیل کند و نگرانی مردم را برطرف نماید و این ناآرامی و شلوغی و خطرات و سروصدا والودگی و... را به وضعیتی قابل تحمل تغییر دهد....