:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
برنامه مدیر عامل تامین اجتماعی بلافاصله پس از انتخاب وی

نوربخش:مصوبات غیرقانونی تامین اجتماعی لغو می شود، شستا باید به سمت افزایش درآمد و تعادل منابع و مصارف سازمان برود،انتشار دوباره آتیه

جهت گیری شستا باید به گونه ای باشد که همیشه بتواند پاسخگوی شبهات و ابهام های احتمالی باشد.اگر می خواهیم از بحران های کنونی در تامین اجتماعی عبور کنیم باید علاوه بر رسیدن به سطح برابری منابع و مصارف، به طرح هایی بیاندیشیم که ما را به پیشی گرفتن منابع در برابر مصارف و هزینه ها نزدیک کند...
کد خبر: ۱۷۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳



خبراقتصادی - افشین اورکی:  در ساعت 16:30 بعدازظهر سه شنبه 5 شهریور 1392 یک روز گرم در آخرین ماه تابستان، در مقابل ساختمان قدیمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آیند و روندهای زیادی در جریان بود. خودروهای زیادی به پارکینگ ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد می شوند.
دکتر ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خیلی زود با محافظانش وارد ساختمان می شوند.
به دنبال آنها دکتر سید تقی نوربخش، فوق تخصص ارتوپدی بیمارستان میلاد در حالی که لبخند ریزی بر لب دارد، آرام از مقابل دیدگان ما عبور می کند.

 وزیر و همراهان وقتی از ساختمان وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی خارج می شوند عقربه ها ، ساعت 22 را نشان می دهند.

آرامش،تدبیر،تفکر و امید
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی دولت تدبیر و امید دکتر روحانی، شرایط کنونی اقتصادی سازمان تامین اجتماعی را بسیار وخیم و نگران کننده توصیف  می کند و می گوید:ما وارث مخروبه ای هستیم با شکاف های عمیق و ژرف، اما باید باور کنیم که می توانیم این مخروبه را با همدلی،محبت و صمیمیت چشمگیری که به طور حتم میان همه مخاطبان میلیونی و باوفای تامین اجتماعی وجود دارد به آبادانی و شکوفایی برسانیم.»
وی در باره مهمترین اقدام خود برای ترمیم این شکاف ها و گسست های عمیق اقتصادی،می افزاید:«در نخستین گام ممکن،باید آرامش و همدلی را به میان خانواده سازمان تامین اجتماعی بازگردانیم.باید قبول کنیم که در حال حاضر تامین اجتماعی فاقد چنین آرامشی است.در واقع در چنین شرایطی بهترین طرح ها و برنامه ها با یهترین مدیران کارشناس و متخصص هم عملیاتی نخواهند شد.»
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی دولت تدبیر و امید، اما عقیده دارد که کار سخت و دشواری در پیش رو خواهد داشت و این مساله ای نیست که او از آن غافل مانده باشد.
دکتر نوربخش در تشریح برنامه ها و دیدگاه هایش برای عبور از شرایط بحرانی تامین اجتماعی، خاطر نشان می کند:«من شعار نمی دهم. من طرح و برنامه دارم و برای اجرای طرح و برنامه هایم از توان،دانش،تخصص و تجربه همه نیروهای خانواده فهیم تامین اجتماعی بهره خواهم برد. با این حساب هیچ نیروی کارشناس،متخصص،فرزانه و با تفکر و اندیشه ای در حاشیه نمی ماند،چرا که یکی از راه های ایجاد آرامش و بازگشت آن به محوطه طوفان زده تامین اجتماعی،گذشت و همدلی و کنار گذاشتن کدورت ها و اختلاف ها است.»


 



انتشار دوباره آتیه

مدیر عامل جدید سازمان تامین اجتماعی،سابقه ای 20 ساله دارد.20 سال حضور در تامین اجتماعی او را با همه زوایای این سازمان بیمه ای آشنا کرده است.این را می شود در لابلای حرف هایش شنید.تجربه این سالیان طولانی خدمت در تامین اجتماعی،بغضی نهفته در صدایش ایجاد کرده است.حالا او از مهمترین آوردگاه رویارویی با مردم در بیمارستان میلاد تهران باید به ساختمانی پا بگذارد که همه منتظر طرح ها و برنامه هایش هستند.آیا وی برای این پرسش ها و مشکلات فراوان طرح و برنامه ای هم دارد؟
دکتر نوربخش از طرح ها و برنامه های تخصصی اش برای برون رفت از مشکلات موجود چنین رونمایی می کند:«شناخت کاملی از ماموریت خود در تامین اجتماعی دارم.در نخستین گام باید اساسنامه سازمان تامین اجتماعی را با مشارکت کارشناسان،متخصصان و فعالان حوزه بیمه ای اصلاح و بازنویسی کنیم.
بسیاری از مشکلات موجود ناشی از اساسنامه ای است که هیچ سنخیتی با حوزه میدانی و واقعی عملکرد تامین اجتماعی در ایران ندارد.همچنین باید تحقق سه جانبه گرایی از مرزهای شعار گذشته و به شکلی واقعگرایانه در جامعه تجلی پیدا کند
.آنچه که اکنون از سه جانبه گرایی در سازمان تامین اجتماعی شاهد آن هستیم بازی با واژگان بوده است.در حالیکه در چند سال اخیر دولت  از یاد برده که منابع و درآمدهای این سازمان متعلق به اقشار زحمتکش کارگران و بیمه شدگان است.از سوی دیگر متاسفانه ما شاهد کنارگذاشتن صاحبان سرمایه های اصلی تامین اجتماعی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها هستیم.
این پزشک تحول گرا در ادامه می افزاید:«از این به بعد باید شاهد تعامل و همکاری دیپلماتیک و صمیمانه ای با شرکای اجتماعی خود باشیم. باید واقعیت ها را به آنها بگوئیم تا در وقت نیاز بتوانیم از کمک آنها بهره مند شویم.»
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این پرسش که برای تولد دوباره فضای باز و رسانه ای و ترمیم ناکارآمدی سازمان در پاسخگویی به منتقدان چه طرح و برنامه ای دارید،تصریح می کند:«متاسفانه در حال حاضر این فضا در سازمان وجود ندارد و حوزه هایی که باید به لحاظ عملکرد و ماهیت کاری خود با رسانه ها در ارتباط باشند و بازخورد مشکلات مردم را به مسوولان و برنامه ریزان سازمان ارائه کنند نتوانسته اند به خوبی وظایف خود را انجام دهند و پاسخگوی مشکلات مطرح باشند.باید قبول کنیم که بدون تولید فکر،اندیشه و تضارب آراء و همچنین پذیرش انتقادهای موجود از سوی خبرنگاران و گزارشگران رسانه های گروهی نمی توانیم به رشد،پویایی و بالندگی برسیم و این مهم از جمله مواردی است که در آینده نزدیک باید بر طرف کنیم.همچنین با بررسی شرایط و امکانات موجود،راه اندازی موسسه های تعطیل شده فرهنگی و هنری آهنگ آتیه«مجری انتشارات هفته نامه های تامین و آتیه»و سایر موسسه هایی که به کارهای تحقیقاتی و علمی در سازمان تامین اجتماعی می پرداختند،مورد مطالعه و کار کارشناسی جدی ما قرار می گیرد و باید بگویم که ما انتشار دوباره هفته نامه آتیه را ضرورتی انکارناپذیر برای همه کارکنان سازمان و مخاطبان میلیونی آن تلقی می کنیم.»

مدیر بیمه ای و سیاست زدایی از تامین اجتماعی
وقتی همه کارشناسان،متخصصان و فعالان تامین اجتماعی فریاد می زدند که سازمان تامین اجتماعی بنگاه مدیران ورشکسته سیاسی نیست و این مدیران نمی توانند کشتی تامین اجتماعی را راهبری کرده و به سلامت از طوفان ها عبور دهند، هیچ گوش شنوایی برای شنیدن آن پیدا نمی شد تا اینکه مدیری از جنس خانواده تامین اجتماعی این صدا را پس از سال ها شنید و چنین به آن پاسخ داد:«سیاست زدایی از تامین اجتماعی را با جدیت و سخت کوشی دنبال می کنیم.»
این فرازی از حرف های مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی است که اعتقاد دارد اهل فن باید مانند مهره های شطرنج به خوبی در زمین بازی چیده شوند و هرگونه چیدمان توام با رویکرد سیاسی،ما را به جایی می رساند که اکنون در آن قرار گرفته ایم.دکتر نوربخش،اظهار می دارد:«ما بیش از هرچیز به مدیران متخصص،با دانش و با تجربه در حوزه بیمه ای نیاز داریم.فرآیند تصمیمات مدیران بیمه ای،حل مشکلات مردم است.اینجا ما از عدد و رقم و اصول محاسبه آکچواری بیمه ای حرف می زنیم.پس به کسانی نیازمند هستیم که سرشار از طرح و برنامه و ایده باشند.»
وی در ادامه به دیگر برنامه های مهم خود برای خروج از بحران کنونی در تامین اجتماعی اشاره می کند و
می گوید:«تدوین و گسترش بیمه در میان همه اقشار جامعه،گسترش فناوری«IT»، ارتقاء فرهنگ بیمه ای، کاهش تورم نیروی انسانی سازمان، ایجاد نظام پایش و پیمایش،احیاء نظام سطح بندی درمان، پرداخت به موقع مطالبات مراکز درمانی در بخش درمان غیر مستقیم و تعامل منطقی با جامعه پزشکی کشور از دیگر برنامه هایی است که به سرعت باید اجراء شوند.»





لغو مصوبه های غیر قانونی

 مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی دولت تدبیر و امید دکتر روحانی در باره مصوبه های مدیریت قبلی تامین اجتماعی، چنین ابراز عقیده می کند:«کلیه مصوبه های اخیر را توسط کمیته های تخصصی مورد ارزیابی و بازبینی قرار می دهیم و چنانچه این مصوبه ها از روند و مجاری قانونی عبور نکرده باشند،همه آنها را لغو می کنیم و با هیچ کس هم تعارف نداریم.»
دکتر نوربخش در پاسخ به این پرسش که آیا لغو این مصوبه های غیر قانونی شامل استخدام ها و بیش از 500 نفر از نیروهای تازه استخدام شده نیز می شود یا خیر، با صراحت چنین می گوید: «اگر این بررسی ها ثابت کند که استخدام این 500 نفر از سیکل و پروسه قانونی برخوردار نبوده است،استخدام این افراد در هر مرحله ای که باشند،لغو خواهد شد و این مورد شامل همه مصوبه های غیر قانونی می شود.چرا که ما عقیده داریم منابع و درآمدهای تامین اجتماعی،جزء دارایی های شخصی افراد نیست که هرگونه بخواهند بتوانند آن را خرج کنند.»

شفاف سازی در شستا
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی،کلی طرح و برنامه هم برای شستا دارد.به اعتقاد او فعالیت های شستا باید همیشه شفاف باشد.«به باور من جهت گیری شستا باید به گونه ای باشد که همیشه بتواند پاسخگوی شبهات و ابهام های احتمالی باشد.»
دکتر نوربخش،اما اعتقاد دارد که ما به دنبال سرمایه گذاری های زیر زمینی و مبهم نیستیم.سرمایه گذاری ها در شستا باید خیلی شفاف،زود بازده و با کمترین سطح ریسک ممکن باشد. اگر می خواهیم از بحران های اقتصادی کنونی در تامین اجتماعی عبور کنیم باید علاوه بر رسیدن به سطح برابری منابع و مصارف در کوتاهترین بازه زمانی ممکن، به طرح هایی بیاندیشیم که ما را به پیشی گرفتن منابع در برابر مصارف و هزینه ها نزدیک کند و این یک شعار نیست.در حال حاضر بیشترین اولویت سازمان تامین اجتماعی، باید اجرای طرح های عملیاتی و ضربتی اقتصادی با حضور متخصصان و کارشناسان و بهره گیری از دانش همه صاحبنظران در تامین اجتماعی باشد.این در حالی است که زنگ خطر مدت هاست که به صدا در آمده، اما متاسفانه تاکنون کسی حاضر به پذیرش این مساله نبوده است.»


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
1
0
اقای دکتر فکری برای اجرای مصوبه اردیبهشت 92 در خصوص بازنشستگی مشاغل سخت و زیان اور با7300 روز سابقه کار را دارند. تامین اجتماعی کماکان طفره میرود
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
0
0
حاللا شش ماه گذشته و هیچ اتفاقی فقط ژستهای سیاسی و ادمهای سیاسی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
0
0
جناب آقاي دكتر نوربخش ،سلام و عرض ارادت
لطفا.......... من كه در يك كارخانه با محيط بسيار آلوده و سخت و زيان آور كار ميكنم با 70ساعت اضافه كار و 23سال سابقه با سمت كارشناس 17500000ريال دريافت ميكنم درصورتيكه كارمند ساده تازه استخدام تامين اجتماعي بدون احتساب تشويقي ها بيش از 20000000ريال ميگيرند فكري به اين ...........كنيد بي حساب نيست كه تا كارگر پا به تامين اجتماعي ميگذارد كارمندان آن بد برخورد می کنند و..... ميگيرند صدرحمت به ...........!خواهشا بيش ازاين قشر كارگر را .............. نه شما و نه دولت هاي محترم و مجلسي ها.ميگويند گوش اگر گوش شماوناله اگر ناله ي ماست آنچه به جايي نرسد فرياد است .
مدیر پایگاه هموطن بهتر بود حداقل اسم کارخانه و اداره خودتان را می نوشتید
............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
0
0
جناب آقاي دكتر نوربخش ،سلام و عرض ارادت

نمدانم قبول داريد كسي كه كارش خدماتي باشد نه توليدي،در صورتيكه درست خدمات ارائه ندهد زندگي انگل زيستي را برگزيده !كسانيكه از حاصل دست رنج ما كارگران حقوق بالايي را نيز ميگيرند وازدولت حقوق نميگيرند و رديف بودجه حقوقي ندارندچطور خود را با اين سطح خدمات متقاعد ميكنند كه انسان هستند؟!چطور ميشود در يك كارخانه بسيار آلوده 23سال كاركني پنج سال اول عنوان شغلي در ليست بيمه باشد 9سال قيد نشود ومجددا بعداز آن دوباره عنوان شغلي قيد شودكه اين تعداد بيش از ششصد نفر نيز باشنداما هنگام بازنشتگي با مشاغل سخت و زيان آور كه كميته استاني نيز تاييد كرده تامين اجتماعي كارگر را مقصر اعلام كندپس بازرس تاميت اجتماعي طبق مادتين 39و100و101 و بازرس اداره كاردر آن سالها چكار ميكردند كه بيش از ششصد نفر عنوان شغلي آنهم در يك كارخانه (....... .............)نداشته باشند؟درست است كه در قانون طبيعت هميشه .............اما قراراست ما انسان باشيم؟جناب آقاي دكتر،قصد اهانت ندارم ولي آنقدر از كارمندان تامين اجتماعي ........................... ديده ام كه ....!من اين مشكلات را از طريق يكي از نمايندگان محترم به شما مكاتبه كرده ام اميدوارم كه هم زودتر وهم جدي تر نسبت به رفع اين حق خوري ها اقدام نماييد البته موارد زيادي هستند كه ......در تضييع حقوق كارگران بي رحمانه اقدام مينمايدكه خود حضرتعالي بهتر به آن واقفيد لطفاوخواهشا ....!از شما كمال تشكر را دارم .
مدیر پایگاه با عرض پوزش اسم کارخانه و شهر را حذف کردیم چون امکان تحقیق نداریم
اما با توجه به سوابق شما امیدواریم که تامین اجتماعی در این زمینه حمایت کند....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
0
0
با عرض سلام
زحمت كشيديد كه نام كارخانه را حذف كرده و امكان تحقيق نداريد آن هم در اين عصر تكنولو‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍زي،چطور شد اميركبيرنامدار،ميشناسيدكه!؟ يك تنه با اينكه همه ي دربار با ايشان مخالف بودند واز تكنولوزي هم خبري نبودازاقصي نقاط كشور خبر داشت وتحقيق ميكرد وزورگيران و دزدان وخلافكاران و ياقيان را شناسايي وبه سزاي اعمالشان ميرسانددر حيرتم با اين همه امكانات باز هم هركس به جاي انجام مسئوليتش كه ميرسد اما و اگرها شروع ميشود از رئيس جمهور گرفته تا نمايندگان مجلس وروزنامه نگارومعلم وكارمندو....اي كاش كمي هم به توصيه هاي رهبر معظم فرزانه گوش ميكرديم به اميد آنروز و سلامتي ايشان.
مدیر پایگاه فرمایش و انتظار شما کاملا درست است و ما شرمنده ایم
اما روزنامه نگاری با آن چیزی که در ذهن شماهست فاصله دارد مثل چیزهای دیگر یا مدیریت که باید بهتر از این باشد.
در واقعیت گرفتار مسائل دیگری هستیم. رویه رسیدگی به شکایات نیز این گونه شده که باید سند و مدرک و شاهد ارائه بدهیم. به عنوان مثال در یک کارخانه صنعتی یک حادثه باعث مرگ چند نفر شد و مطالبی مطرح شد که آن را یک رسانه انعکاس داد اما هیچ یک از کارگران که این موضوع مسلم را اعتقاد داشتند و به خبرنگار نیز انتقال داده بودند به خاطر از دست ندادن شغل خود حاضر به حضور در دادگاه و شهادت نشدند. در نتیجه روزنامه نگار محکوم شد و نتوانست آن موضوع خاص را ثابت کند.
حالا شما بفرمایید ما که نام جنابعالی و آدرس و چیزهای دیگر را نمی دانیم چگونه به اتکای نظر شما منتشر کنیم ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
0
0
سلام دوست عزيزوبقول خودت هم وطن ،اين شرمندگي شما منو كشت!خودتون فرموديد اسم كارخانه را بگوييد كه نوشتم وفرموديد امكان تحقيق نداريم ،نه اينكه من در ذهنم وتوقع داشته باشم يك كارخانه با اين نام و يك نفر با اين سابقه دراين كارخانه كه درخواست بازنشستگي كرده و ازتامين اجتماعي به ديوان شكايت كرده بيشتر نيست اطلاعات از اين بيشتر!اگر حلقه اطلاعاتتان برابر حلقه دار است آدرس بفرمائيد ماخودمان ميآييم چون همينطوري هم تامين اجتماعي كارگران را ميكشد ولي بازنشسته نميكند.نيمدانم چرا به هرجا مراجعه ميكني چماق بي كفايتي را به سر كارگر ميكوبند!چرا قانون 7300روز مشاغل سخت كه مجلس درتاريخ92/2/3 تصويب كرد و شوراي نگهبان 92/2/11نيز تاييد كردرييس جمهور وقت92/2/23جهت اجرا به سازمان ابلاغ كرد ولي تامين اجتماعي هنوز اجرايي نكرده را نميگوييد.چرا تبصره 2ماده 7 قانون كار در كشور اجرا نميشود؟چرا اكثر نمايندگان مجلس هنوز الفباي قانون كار را نميدانند؟چرااكثر وكلا آنهم پايه يك فقط قوانين طلاق و ارث واملاك را بلدند ولي قانون كار را هيچ!مگر جامعه كارگري جزوجامعه نيست!؟وبايد براي تنظيم يك دادخواست ساده بايد به تهران مراجعه كرده و دربدر به دنبال وكيل بگردد .چرا حاصل دسترنج كارگران را،مديران وكارمندان تامين اجتماعي به نمايندگان و ديگران خيرات و هديه كنند!كدام قانون و شرع اين را گفته است شايد هم .......وخيلي موارد ديگر كه خارج از حوصله اين مقوله است ....حالا شما عزيز محترم يا محترمه بفرمائيدكه دراين دنياي آشفته بازار كارگر چكار كند؟ جسارت نشود عذرخواهي ميكنم.
حبیب اله صالحی
|
Germany
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
0
0
• نقدی بر ماده 31 برنامه توسعه پنجم وبخشنامه شماره 60مستمری تامین اجتماعی و تفسیر ماده77 قانون تامین اجتماعی
محاسبه میانگین در علم آمار:
• داده هایی که قصد محاسبه میانگین ساده از آنها را داریم باید دارای ویژگی یا صفت مشترک بوده و همچنین از ارزش های یکسانی برخوردار باشند. چنانچه داده های آماری از ارزش های متفاوتی برخوردار باشند میبایستی به هرداده آماری وزنی اختصاص یابد و سپس داده های وزن دار شده را میانگین گیری نماییم که مورد اخیر را میانگین وزنی مینامند
• در مدل به کار گرفته شده توسط صندوق تامین اجتماعی ارزش اسمی حق بیمه پرداخت شده درپنج سال آخر به روش میانگین ساده است نه میانگین وزنی
• علت کاهش شدید مستمری بازنشستگان با دستمزد غیر متعارف بیشتر ناشی ازعدم استفاده از میانگین وزنی است ونه نرخ رشد دستمزد
• هر بیمه شده ای که تفاوت نرخ رشد افزایش دستمزد دوسال آخر با 5سال آخر بیش از 5 درصد (5 در صد حداقل دستمزد مربوط به آن سال مبلغ اندکی است )باشد این نرخ رشد دستمزد غیر متعارف تلقی میگردد و احتمال وقوع این حالت برای بیمه شدگان خیلی زیاد است
ارزش زمانی پول در علم اقتصاد:
• در ادبیات اقتصادی ارزش زمانی پول( ارزش گذشته- حال و آینده) در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری از اهمیت بالایی برخوردار میباشد بویژه در کشور هایی که تورم دو رقمی را درچندین سا ل متوالی تجربه کرده اند به اهمیت آن افزوده میگردد. زیرا بر اساس گزارشات اقتصادی روند شاخص بهای کالا وخدمات روندی صعودی می پیماید و روز به روز به دلیل کاهش ارزش پول قدرت خرید شاغلینی که در مشاغلی با درآمد ثابت اشتغال به کار دارند بویژه مزد بگیران کاهش می یابد
تعریف ارتقاء شغل:
• ارتقاء شغل عبارت است از احراز گروه (رده) شغلی بالاتر از گروه (رده)شغلی قبلی
• همانگونه که از تعریف مندرج استنباط میشود میبایستی یک نظام طبقه بندی مشاغل وجود داشته باشد که بر اساس آن مشاغل مورد سنجش قرار گیرد اگر فردی از شغلی با گروه 12 به شغلی با گروه14منصوب گردد نوع حکم ارتقاء نامیده میشود
• اما اگر کارگر در کارگاهی که فاقد طرح طبقه بندی باشد از آنجا که معیار وشاخصی برای تعیین گروه هر یک ازمشاغل وجود ندارد مجریان هر استنباطی که به نفعشان باشد از ارتقاء مینمایند
مقایسه نرخ رشد دستمزد مدیران و متخصصین با نرخ رشد در الگوی مورد نظر تامین اجتماعی:
• بر اساس تبصره ذیل ماده 6 دستور العمل اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل متصدیان مشاغل مدیر و متخصصین همطراز از شمول جدول مزدخارج وتیین حقوق و مزایای آنان بر اساس طرح طبقه بندی صورت نمیگیرد حال تکلیف مقایسه نرخ رشددستمزد انان با الگوریتم مورد عمل سازمان تامین اجتماعی چیست
مقایسه نرخ رشد دستمزد کارگران شاغل در کارگاههای متفاوت:
• بر اساس دستور العمل شماره 12096مورخ 20/04/1374معاونت تنظیم روابط کار وزارت کار وامور اجتماعی در صورتی که تعداد کارگران کارگاه کمتر از 50 نفر باشد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل الزامی نمی باشد و بعضا تعدادی از کارگاههای بالای 50 نفر علی رغم الزامی بودن اجرای طرح طبقه بندی بنا به دلایلی فاقد طرح طبقه بندی مشاغل میباشند
• متفاوت بودن ضریب ریالی جدول مزد در کارگاههای دارای طرح طبقه بندی مشاغل موجب تفاوت در سطح پرداخت به کارگران حتی با عناوین شغلی یکسان میشود و در کارگاههای فاقد طرح نیز تفاوت سطح پرداخت وجود دارد
• تغییر کارگاه کارگر بین کارگاهای دارای طرح و فاقد طرح طبقه بندی در طی 5 سال پایان خدمت که معمولا منجر به تغییرات در حقوق ودستمزد کارگران میشود در روش جاری غالبا موجب غیر متعارف شدن نرخ رشد دستمزد آنان میگردد تغییر کارگاه عمدتا ناشی از انتخاب نیست بلکه ناشی از ضرورت و اجبار زندگی است
محاسبه نرخ رشد دستمزد بیمه شدگانی که درسه سال ما قبل از دوسال اخربیمار یاازبیمه بیکاری استفده نموده و یا درمرخصی بدون حقوق بوده ویاسایر موارد مشابه:
• بر اساس قسمت آخرماده 77 قانون تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی درمحاسبات مربوط به مستمری ها ملاک را بیمه پردازی بیمه شده قرار میدهد لذا چنانچه نرخ رشد دستمزد غیر متعارف باشد متناسب با ایامی که حق بیمه پرداخت نشده از 5سال فراتر میرود و حتی ممکن است تا 8 سال و بیشتر هم برسد در این حالت مستمری محاسبه شده باتوجه به الگوی موردعمل ممکن است مبلغ مستمری با شدت بیشتری کاهش مییابد که حتی بعید نیست حتی در مواردی از حداقل دستمزد هم کمتر شود
سابقه استفاده ازارزش حال پول در کشور:
• همانگونه که استحضار داریدارزش خسارت تاخیر تادیه- ارزش مهریه - ارزش دیه واجرت خدمات و موارد مشابه در مراجع قضایی درهنگام پرداخت دین تبدیل به ارزش حال شده حال این سوال مطرح میشود با توجه به تغییرات زیاد ارزش حال 5 سال آخربیمه پردازی سازمان تامین اجتماعی چرا از این روش در محاسبه مستمری بازنشستگانی که نرخ رشد دستمزد آنان غیر متعارف میشود استفاده نمی نماید
بازه تغییرات نرخ رشد دستمزد:
• تفاوت نرخ رشد دستمزد دوسال آخر با پنج سال آخر نسبت به حداقل دستمزد سالهای مورد محاسبه در یک بازه از 1 درصد تفاوت شروع میشود تا300 درصد ادامه مییابد
• تفاوت نرخ رشد 5 درصد و کمتر متعارف شناسایی شده و مستمری بازنشستگان بر اساس میانگین ساده حق بیمه پرداختی در دوسال آخر محاسبه میشود
• تفاوت نرخ رشد دستمزد بیش از 5 درصد تا300درصد (بیش از 5 تا300 درصد حداقل دستمزد مبلغ قابل توجهی است)غیر متعارف شناسایی شده و مستمری بازنشستگان براساس میانگین ساده حق بیمه پرداختی در5 سال آخر محاسبه میگردد
• تفاوت نرخ رشد دستمزد5 درصد با 6درصد قابل تو جه نمی باشد (ا درصد حداقل دستمزد مبلغ ناچیزی است) مستمری بازنشستگی این دو مورد تفاوت قابل توجهی دارند زیرا اختلاف 5در صد متعارف و برمبنای حق بیمه دوسال آخر واختلاف 6 درصدغیر متعارف بر مبنای حق بیمه5 سال آخرمحاسبه میشود
• تفاوت نرخ رشد 6درصد با300درصد علی رغم اختلاف چشمگیر در تفاوت نرخ رشد(294درصد تفاوت) واختلاف زیاد مبلغ(مبلغ بیش از 5 درصد تا300 درصد حداقل دستمزد) بر اساس میانگین ساده حق بیمه پرداختی در 5 سال آخرمحاسبه میشود
• پیشنهاد مینمایم تفاوت درصد ها ومبالغ تفاوت را از 1 درصد تا 300 درصد رابا مبالغ مستمری محاسبه شده در روش جاری با هم مقایسه فرمایید تابه کنهه روش واقف تر شوید
• به خاطر اینکه اصل موضوع روشن تر شود فرض کنیم نرخ رشد دستمزد یک کارگر درهر سال طی مدت سی سال خدمت 5 باشد یک بار مستمری این کارگر را بر مبنای دو سال و بار دیگر بر مبنای 5 سال آخر خدمت محاسبه کنید و دو مقدار بدست آمده را با هم مقایسه کنیم تفاوت زیادی باهم دارد باوجود آنکه نرخ رشد هر سال این کارگر با هم مساوی است پس ریشه این تفاوت کجاست به نظر میرسد اشکالی در الگوریتم وجود دارد وآن اشکال برمی گردد به اینکه در این مدل تا مادامی که ارزش حال حق بیمه پرداختی در سالهای مورد محاسبه را در هنگام بازنشستگی لحاظ ننماییم این اشکال برطرف نمیگردد شایان ذکر است درروش جاری هرچه مدت زمان سالهای مورد محاسبه جهت استخراج مبلغ مستمری افزایش یابد به همان اندازه هم مبلغ مستمری نیز کاهش بیشتری خواهد یافت پس میتوان نتیجه گرفت. کاهش مستمری بیمه شده قبل از آنکه ناشی از تغییر نرخ رشد باشد بیشتر ناشی ازافزایش سنوات قابل محاسبه از دو سال به پنج سال است
• باعنایت به اینکه روش محاسباتی از ابتدای سال 1390 تغییر کرده مستمری های دریافتی در سال93 بازنشستگان هم شرایطی که قبل از سال 90 و پس از سال 90 بازنشسته شده اند و نرخ رشد دستمزدهر دوغیر متعارف و مشابه باشد را باهم مقایسه کنید با وجود آنکه بازنشستگان سال 90 به بعد در فاصله بین دو تاریخ بازنشستکی دریافت ننموده اند و حق بیمه هم پرداخت نموده اند نسبت به بازنشستگان قبل از سال90 مستمری کمتری دریافت مینمایند
مقایسه ماده 31 برنامه توسعه پنجم وتفیسر ماده77قانون تامین اجتماعی
مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت با 25 سابقه بر اساس حق بیمه پرداختی در دوسال اخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی(29 و 30) محاسبه میگردد بااین تفسیر واجدین شرایط تفسیر ماده77-( از شمول ماده 31 برنامه توسعه پنجم و بخشنامه 60 مستمری تامین اجتماعی خارج - پنج سال بیمه پردازی کمتر - پنج سال هم زودتر مستمری دریافت مینمایند ) حال اگر مستمری مشمولین تفسیر ماده 77 را با مستمری کسی که30 سال بیمه پردازی داشته و نرخ رشد دستمزدش در دوسال آخر6 درصد بیشتر از نرخ رشد 5 سال اخر بوده و مستمری این فردبر اساس 5 سال اخر محاسبه شده مقایسه کنید آیا این غیر مستقیم تنبیهه مستمری بگیران با بیمه پردازی بیشتر نیست آیا این از مصادیق معیار های چند گانه در باب یک موضوع مشترک تلقی نمیگردد
حساسیت سنجی
• به تفاوت نرخ رشد دستمزد 5 درصد با 6 درصد (1 درصداختلاف) حساسیت نشان میدهیم از دیگر سوحساسیت خود را به تفاوت نرخ رشد 6 درصد تا 300درصد(294درصد اختلاف)از دست داده ایم شاید نیاز باشد مجددا نظام باورها و ارزشهای خود را در حساسیت سنجی بازمهندسی کنیم ناگفته پیداست که از نظر تامین اجتماعی تفاوت 6درصدتا 300در صد در نرخ رشد دستمزد غیر متعارف از ارزش یکسانی برخوردار است که اگر اینگونه نبود مستمری بیمه شدگانی که تفاوت دستمزد غیر متعارفشان در این دامنه ( بیشتر از5 تا300 ) درصد قرار دارند را به روش یکسان محاسبه نمیکرد
پرسش حقوقی:
• آیا سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از طرفین مدعی قانونا و عرفا میتواند (بویژه در موارد اختلافی) بین بیمه شده و تامین اجتماعی( به علت تعارض منافع ) اظهار نظر و رسیدگی کند یاخیر تفسیر این پرسش رابه اظهار نظر علمای حقوق واگذار مینماییم
تفسیر ماده31 قانون برنامه پنجم توسعه و تفسیر ماده 77 تامین اجتماعی به طور هم زمان:
• باتوجه به اینکه تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس محترم شورای اسلامی میباشد لذااستدعاداریم نمایندگان محترم مجلس با تفسیر نحوه اجرای ماده 31قانون برنامه پنجم توسعه(نحوه محاسبه میانگین ساده یا وزنی و سایر موارد مبهم) و تفسیر ماده 77 به طور هم زمان اقدام و به شیوه ونتایج اجرای ماده های مذکور توسط واحد های اجرایی توجه بیشتری مبذول فرمایند و از بروز مشکلات بیشتر برای بازنشستگان وافزایش شکایت از واحد های اجرایی جلوگیری فرمایند
پیشنهاد:
• کوتاه مدت
درصداختلاف نرخ رشد دستمزد دوسال آخر هر بیمه شده را بانرخ رشد 5 سا ل آخر آن در حداقل دستمزدسال مورد محاسبه ضرب نموده و مبلغ حاصله را از مستمری محاسبه شده در دو سال آخر( به همین روش فعلی )کم کنید هرچه این اختلاف در بازه (1 درصد تا 300 درصد)بیشتر باشد مستمری دو سال آخر هم به همان میزان کاهش بیشتری خواهد یافت وعدالت پرداخت به روشی منطقی متناسب با شدت افزایشات غیر متعارف تغییر خواهد کرد و ازکاهش شدید و ناگهانی مستمری هایی با درصد های کم جلوگیری میشود
• بلند مدت
در هنگام صدور احکام بازنشستگی بر اساس تاریخ اجرای حکم برای هر یک از ماهها یا سالهای بیمه پردازی یک ضریب متناسب با ارزش حال حق بیمه پرداختی در سنوات گذتشته بر مبنای نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی انتخاب گردد که این ضریب ارزش مبالغ حق بیمه پرداختی در سالهای قبل را به حال (تاریخ اجرای حکم بازنشستگی) تبدیل نموده و سپس اقدام به میانگین گیری از حق بیمه های پرداختی در سالهای مبنای محاسبه می گردد در بدو امر این روش برای سه سال آخر و سپس پس از گذشت هر سال یک سال به مبنای محاسبه سالها افزوده گردد تا در نهایت به 30 یا 35 سال برسد در روش پیشنهادی کارگران متمایل به پرداخت حق بیمه بیشر در کل سنوات بیمه پردازی و سازمان تامین اجتماعی از منابع درآمدی آن در سالهای آتی بیشتر برخوردار میگردد و دیگر نیازی به این همه تفسیر و شاخص قرار دادن عوامل فرعی همچون نرخ رشد دستمزد که خود از متغییر های اصلی دیگری اثر میپذیرد نیست و فضای آرامشی درتعامل بین بیمه شدگان وتامین اجتماعی فراهم میگردد
با تشکر واحترام حبیب ا...صالحی
حبیب اله صالحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
0
لطفا بخشنامه 60 مستمری تامین اجتماعی در خصوص تفسیر ارتقا شغل که ورود به حوزه قانون گذاری است را لغو کنید
اقدس طارانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
0
0
لطفا بخشنامه 60 مستمری تامین اجتماعی در خصوص تفسیر ارتقا شغل که ورود به حوزه قانون گذاری است را لغو کنید. ایا نباید این خسارت را کارفرما متحمل شود نه کارگر و کارمند ؟
ما چه فرقی با بازنشستگان دوره های قبل و برنامه ششم داریم ایا این یک بیعیض اشکار نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟
حبیب اله صالحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
به نام خدا
تبعیض زمانی درمحاسبه حقوق بازنشستگان
نقدی بر تاریخ اجرای ماده 82 قانون توسعه ششم
تبعیض در پرداخت حقوق بازنشستگان مشمول یک صندوق از نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان بر اساس سیستم های متفاوت محاسبه در سالهای متفاوت ناشی میشود
جهت مزید استحضار کلیه بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی قبل از سال 1390 براساس متوسط دو سال آخر حقوق و دستمزد مشمول کسر حق بیمه محاسبه شده وبر اساس ماده 82 قانون توسعه ششم از ابتدای سال 1396 نیز بر اساس متوسط دو سال آخر حقوق و دستمزد مشمول کسر حق بیمه در زمان اشتغال محاسبه میگردد و اما تعدادی از بازنشستگانی که از بد حادثه از ابتدای سال 1390 تا پایان سال 1395 بازنشسته شده اند بر اساس تفسیر سازمان تامین تامین اجتماعی از ماده 31 برنامه توسعه پنجم نموده در بخشنامه 60 مستمری ها ارتقا شغل را در کارگاهها منوط به وجود طبقه بندی مشاغل نموده یا به بیانی دیگر اگر ارتقا شغل در کارگاههای فاقد طرح طبقه بندی مشاغل روی دهد و دستمزد کارگر افزایش یابد این افزایش را ناشی از ارتقا شغل نمیداند و لذا حقوق بازنشستگی مشمولین را براساس 5 سال آخر محاسبه نموده
شایان ذکر است بر اساس قانون و مقررات کار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاههای زیر 50 نفر الزامی نمیباشد
صرف نظر از مورد پیش گفته بازنشستگانی که در طی برنامه توسعه پنجم باز نشسته شدند و حقوق بازنشستگی انان بر اساس متوسط 5 سال اخر محاسبه شده است نسبت به بازنشستگان هم شرایط ماقبل و مابعد این بازه زمانی از حقوق بازنشستگی کمتری برخوردار شده اند
انتظار میرفت که با تصویب ماده 82 قانون برنامه توسعه ششم این تبعیض در نحوه محاسبه بر طرف گردد از انجایی که تاریخ اجرای ماده مذکور ابتدای سال 1396 تعیین گردیده لذا این تبعیض کماکان به قوت خود باقی است
شور بختانه نظر به اینکه افزایشات سالیانه بازنشستگان به صورت درصدی از آخرین حقوق اعلام میگردد این تبعیض در سالهای بعد روندی افزایشی و کاملا آشکارتر و قابل درک تر میشود
پیشنهاد:
تاریخ اجرای ماده 82 توسعه 1/1/1390 تعیین یا تسری یابد تا این اختلاف فاحش که هر سال فاحش ترنیز میگردد نسبت به کلیه بازنشستگان کاملا بر طرف گردد از قرا راطلاع سازمان تامین اجتماعی اسامی افرادی که بر اساس 5 سال اخر محاسبه شده و اختلاف نرخ رشد دستمزد دو سال و 5 سال را که در بازه از 300 درصداختلاف شروع و تا 1 درصد خاتمه می یابد را دارد وبار مالی ناشی از این پیشنهاد به راحتی قابل محاسبه میباشد
اما اگر همین بازنشستگان با همین شرایط قبل از سال 1390 و بعد از سال 1395 بازنشسته می شد ند از حقوق بالاتری برخوردار برخوردار بودند
انتظار داریم سازمان تامین اجتماعی نسبت به رفع این تبعیض بر اساس مصوبات داخلی و یا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با اصلاح تاریخ اجرای ماده 82 قانون تامین اجتماعی نسبت به رفع این تبعیض آشکار اقدام بایسته را معمول فرمایند
با تشکر و احترام
حبیب اله صالحی