:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
ازتامين ،‌توليد تا خدمات پس ازفروش وصادرات

گزارش عملكرد چهار ساله ايران خودرو

گروه صنعتي ايران خودرو در سال هاي اخير در نتيجه تغييرات فضاي كسب و كار داخلي و جهاني، چالش هاي بزرگي را از سر گذراند. در اين روند تجربه هاي ارزشمندي را به دست آورد و دستاوردهاي تازه اي را در تاريخ صنعت خودروي ايران رقم زد.
کد خبر: ۱۷۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۱


خبراقتصادی: به گزارش ايكو پرس ، در اين گزارش به عملكرد چهار ساله اخير اين گروه صنعتي در زمينه هاي توليد، كيفيت، صادرات، تحقيق و توسعه و محصولات جديد پرداخته مي شود. 
 

ركوردهاي توليد

در اواخر اسفند سال 88 براي اولين بار در تاريخ 42 ساله ايران خودرو، ركورد توليد680 هزار و هشت دستگاه انواع خودرو سواري و وانت شكسته شد.  توليد 16 درصد و كيفيت 26 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد كرد و ايران خودرو عنوان سومين شركت در ميان 100 شركت برتر ايران را از آن خود كرد. درهفتمين جشنواره توليد ملي – افتخارملي نيز برترين توليد كننده ملي شناخته شد و لوح سپاس و تنديس دريافت كرد.   

رکورد تولید سال 89 ایران خودرو نيز با عبور از 755 هزار و 555 دستگاه انواع خودرو سواری در روز 23 اسفند 90 شکسته شد و با وجود سخت گيرانه تر شدن استاندارد هاي خودرويي، ايران خودرو توانست در سال 1390 تعداد 775 هزار دستگاه انواع خودرو توليد كند. اين درحالی صورت گرفت که این شرکت خودروهایی با فناوری پایین را از چرخه تولید حذف کرد. در سال 1391 نيز با وجود تشديد تحريم ها و مشكلات داخلي و خارجي، 444 هزار و 444 هزار دستگاه در ايران خودرو توليد شد.برنامه توليد ايران خودرو درسال 92، ‌550 هزار دستگاه پيش بيني شده است. از ديگر سو ٰٰٰٰٰٰٰٰٰٰٰٰٰٰتندر 90 اتوماتيك، راناي لوکس، دنا، يك خودروي جديد شاسي بلند، وانت تندر 90، وانت نيمه سنگين و سورن با موتور توربوشارژ،  امسال از سوي ايران خودرو عرضه مي شود. در سال 92، ايران خودرو بخش زيادي از نياز ارزي برنامه هاي توليد و طرح و توسعه اي خود را از ارز حاصل از صادرات و بدون اتکا به ارز نفتي تامين خواهد کرد.

 

توليدانبوه دومين خودرو ملي 

رانا دومين خودرو با برند ملي ايران خودرو و در راستاي توسعه برند ملي و پلاتفرم هاي ايران خودرو طراحي و توليد شده است. اين محصول با استاندارد ايمني بالا و در حد سه ستاره و استاندارد آلايندگي يورو (3 ، 4 و 5 ) به بازار عرضه می شود. خطوط توليد انبوه اين خودرو 27 خرداد 91 آغاز به كار كرد.

 

ارتقاي رتبه جهاني

ايران خودرو با توليد 688 هزار دستگاه در سال 2009 ميلادي از نظر حجم توليد دربين خودروسازان جهاني با شش پله صعود از رتبه بيست دوم به جايگاه شانزدهم ارتقا يافت.   

با وجود بحران اقتصادي كه موجي از ركود بي سابقه را در صنايع خودروسازي جهان دامن زد، ايران با توليد يك ميليون و 395 هزار دستگاه  درسال 2009 ميلادي، با رشد 12 درصدي مواجه شد و توانست رتبه دوازدهم را در جهان از آن خود كند.  88 درصد از افزايش توليد كل خودروی سواري و تجاري كشور درسال 2009 ناشي از رشد چشم گير توليد گروه صنعتي ايران خودرو بود و مجموع توليد خودروی سواري و تجاري ايران خودرو از 581 هزار دستگاه در سال 2008 با 18درصد رشد به 688 هزار دستگاه درسال 2009 رسيد. 

 

بهره برداري از مدرن ترين سيستم پردازش قطعات پرسي درخاورميانه

اولين سيستم مكانيزه پردازش قطعات پرسي در سطح خاور ميانه و چهارمين در سطح جهان، در شركت ايران خودرو به بهره برداري رسيد. اين مجموعه، انبارش قطعات پرسي در حداقل زمان و انتقال آن ها به سالن هاي (EMS) و بدنه سازي هاي دو و پنج از طريق سيستم مكانيزه را ممكن مي سازد.

انبار مكانيزه قطعات پرسي، از بزرگ ترين پروژه هاي توسعه اي ايران خودرو در بهره گيري از جديدترين و دقيق ترين فناوري با انعطاف پذيري بالا و كاهش آسيب هاي ناشي ازحمل و نقل با كفي و ليفتراك از نتايج آن است. افزايش 25 درصدي كيفيت قطعات و كاهش دوباره كاري و ضايعات، از نتايج به كار گيري اين سيستم  است. كاهش سالانه يك و نيم ميليون كيلومتر ترددهاي داخل شركت، كاهش مصرف سوخت معادل 300 هزار ليتر گازویيل و  500 متر مكعب گاز و پنج ميليارد ريال صرفه جويي از ديگر نتايج اين سيستم مكانيزه است و با حذف تجهيزات حمل و نقل، سالانه از انتشار چهار هزار كيلو گرم مونو اكسيد كربن، 35 هزار كيلو گرم اكسيدهاي ازت و 700 كيلوگرم  PM  جلو گيري به عمل مي آيد.

 

بهره برداري از بزرگ ترين سالن ماشين كاري سيلندر درخاورميانه

بزرگ ترين كارخانه ماشين كاري سر سيلندر و بلوك سيلندر موتورهاي كم مصرف در خاورميانه، در ايران خودرو آغاز به كار كرد. اين مجموعه در دو فاز طراحي و تاسيس شده كه در فاز اول آن سالانه 30 هزار قطعه و فاز دوم سالانه 250 هزار قطعه با بالاترين استانداردهاي روز دنيا توليد مي شود.

توسعه موتورهاي روز دنيا با مصرف سوخت و آلايندگی کم‌تر، از مهم ترين اهداف اين طرح عنوان شده و  بهره برداري از سالن ماشين كاري سيلندر و سرسيلندر موتورهاي تي يو، ضمن ايجاد خودکفايی در ساخت قطعات مهم موتور، ارتقاي كيفيت، اشتغال زايي و بومی سازی دانش فني نوين در تجهيزات مونتاژ و ماشين کاری را به دنبال دارد.

ايران خودرو توليد موتورهاي خانواده تي يو  در 15 مدل و اي اف 7  و داخلي سازي قطعات پيچيده و اصلي نظير بلوك سيلندر و سرسيلندر و بومي سازي فناوري نوين در تجهيزات و ماشين آلات را در برنامه كاري خود قرار داد.

اشتغال زايي مستقيم اين پروژه 700 نفر است و در كنار توليد 250 هزار موتور در سال و برخورداري از استانداردهاي زيست محيطي و فرايندها و ابزارهاي كنترلي، محصول نهايي از طريق سيستم هاي پيشرفته تا 10 سال پس از فروش در نزد مشتري رديابي مي شود.

 

رونمايي از نخستين نمونه قواي محركه ديزل

با رونمايي از نخستين نمونه قواي محركه ديزل، ايران به جمع توليدكنندگان قواي محركه ديزل در جهان پيوست. طراحي موتور ملي ديزل سواري  كه جزو خانواده موتور ملي ايران خودرو و برپايه ديگر موتورهاي اين شرکت بوده و با رويکرد استفاده از قطعات مشترک ميان موتورهاي ايران خودرو طراحي شده  از تيرماه 87 در شرکت تحقيقات و طراحي موتور ايران خودرو ايپکو آغاز شد. مصرف سوخت گازویيل در اين موتور پنج ليتر در هر 100 کيلومتر است و با قدرت 120 اسب بخار قابليت نصب بر روي همه خودروهاي توليد داخل را دارد.  استاندارد آلايندگي موتور ملي ديزل، يورو 5 است و از اين لحاظ در بالاترين سطح قرار دارد.

 

بومي سازي فناوري توربوشارژ

عرضه موتور اي اف 7 مجهز به توربوشارژ نشان دهنده حركت ايران خودرو به موازات صنايع پيشرو جهاني در اين زمينه است. توربوشارژ اين امكان را مي دهد تا از خودرويي با موتور 1700 سي سي تواني برابر 2200 سي سي توان به دست آيد، در حالي كه هزينه مورد نياز براي آن درمقايسه با موتور 2200 سي سي به مراتب كم‌تر و علاوه بر آن تعداد زيادي قطعه مشترك با موتور معمولي 1700 سي سي دارد. موتور اي اف 7 توربوشارژ دومين موتور از خانواده ملي است كه ابتدا بر روي سورن ELX نصب شد.

 

توسعه فناوري هيبريد

توسعه فناوري هيبريد با عرضه سمند مجهز به فناوري ميكروهيبريد توسط شركت ايران خودرو دراوايل سال 88  آغاز شد.  اين نوع خودرو در توقف خاموش و با پدال گاز يا كلاچ دوباره روشن مي شود، به همين دليل براي تاكسي و سفرهاي داخل شهري مناسب تر است. در خودروي ميكرو هيبريد، با تغيير در استراتژي اي. سي. يو.، استارت با دينام يكي مي شود و مهم ترين دستاورد آن، كاهش مصرف سوخت در توقف ها بدون آسيب به قواي محركه است.

سمند میکروهیبرید ایران خودرو به منظور انطباق با استاندارد یورو4 در بهمن ماه 90 فرایندها و آزمون های لازم را با موفقیت از سر گذراند. فاز تجاری سازی آن، اول اردیبهشت 90 به پایان رسید و تمامی قطعات نیز تایید نهایی گرفت.

 

فناوري نانو

يك نمونه از خودروي سورن كه با بهره گيري از نانو در برخي قطعات و تجهيزات آن توليد شده، در نمايشگاه دومين جشنواره نانو در آبان 88 به نمايش در آمد. ازجمله كاربردهاي نانو در اين خودرو، رنگ بدنه با كيلر نانو است كه مقاومت آن در برابر سايش هاي مختلف را افزايش داده وعمر شفافيت خودرو را طولاني مي كند. منسوجات به كار رفته در صندلي ها، كف و رودري هاي خودرو از ديگر موارد به كار گيري فناوري نانو در اين محصول و از خاصيت آب گريزي و ضد لك برخوردار است.

آنتي باكتريال بودن نقاط تماس با دست مانند فرمان همراه با فيلتر داخل كابين كه با جلوگيري از ورود ذرات و غبار به داخل كابين، هواي آن را مطبوع تر و سالم تر مي سازد، از ديگر موارد استفاده از نانو در اين محصول است. در ستون ها و برخي قطعات داشبورد اين محصول از كامپوزيت هاي نانو استفاده شده كه مقاومت در برابر حرارت و ضربه از ويژگي هاي آن است.  نمونه هاي اوليه كاتاليست اگزوز نانو به توليد رسيده و بررسي هاي دقيق تر براي توليد انبوه آن در دست است. رنگ نانوي به كار رفته در اين محصول نمونه اي از توليد انبوه است و دراين زمينه مشكلي وجود ندارد. 

برخي قطعات به كار رفته در سورن نانو از جمله اين قطعات كه پوشش هاي نانويي دارند مي توان به هاوزينگ هاي چراغ ها، پروانه فن رادياتور، نگه‌دانده اي سي يو، قطعات مجموعه داشبورد، قاب ستون هاي داخلي خودرو با استفاده از نانوكامپوزيت هاي پليمري تزريقي اشاره كرد.

 

كسب دانش فنی سيستم فرمان برقي جهت نصب برروی محصولات ايران خودرو

با طراحي و توسعه سيستم فرمان برقي،ايران خودرو به دانش فني نصب سیستم فرمان برقي دست پيدا کرد. به کارگيري اين سيستم، سه تا چهار درصد کاهش مصرف سوخت خودرو را به همراه خواهد داشت و در مقايسه با سيستم فرمان هيدروليک متداول که به صورت مداوم فعال بوده و انرژي مصرف مي کند، تنها در هنگام گردش فرمان توسط راننده خودرو وارد مدار مي شود و عمل مي كند.

فرمان برقي امکان نصب سیستم های جدید برقی و الکترونیک در خودرو همانند سیستم هیبرید را فراهم كرده و سبب کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو خواهد شد. از مزایای دیگر این سیستم تنظیم سفتي يا نرمي فرمان خودرو متناسب با سرعت آن است که نقش مهمي در پايداري خودرو به ویژه در سرعت های بالا دارد.

کسب دانش فنی نصب سيستم فرمان برقي بر روی خودرو، يک مرحله مهم در تکمیل فرایند طراحی خودرو در داخل کشور است. 

 

دست یابی به دانش طراحی و ساخت قالب های داشبورد

شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو در سال تولید ملی به دانش طراحی و تولید بزرگ ترین قالب داشبورد سمند دارای کیسه هوادست یافت و بیش از 700 هزار یوروصرفه جویی ارزی ايجاد كرد.   

این پروژه با همکاری شرکت ساپکو صورت گرفت و بزرگ‌ترین شرکت قالب سازی آلمان در چارچوب یک قرارداد پنج ساله فناوری را به شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو انتقال داد. فولادهای موردنیاز برای طراحی این قالب، از اسفراین تامین مي شود که از همه استانداردهای مورد نیاز در قالب سازی  برخوردار است.  با استفاده از دستاوردهای این پروژه، ساخت بزرگ ترین قالب های پلاستیک سایر محصولات در آینده مدنظر است.

 

طراحی و توسعه شبکه مولتی پلکس بر روی پژو 206 ساخت داخل

گروه صنعتی ایران خودرو با به کارگیری سیستم مولتی پلکس بر روی پژو 206 ساخت داخل گام بلندی در جهت خودکفایی و ارتقای کیفی این خودرو برداشت که این مهم از نتایج اقتصاد مقاومتی درسال تولید ملی است.   

ایران خودرو توسعه شبکه داخلی خودرو با پروتکل CAN و به کارگیری این فناوری در تمامي محصولات تولیدی را در برنامه های کاری خود قرار داد. با توجه به راهبرد افزایش سهم الکترونیک درخودرو، شبکه داخلی به ‌عنوان پایه و زیربنای لازم براي توسعه و به‌ کارگیری سیستم‌های جدید الکترونیک نقشی اساسی دارد.

این سیستم كه  بر روی  سمند و رانا نصب شده، براي 206 نيز توسعه داده شد و پژو 206  ساخت داخل با شبکه CAN متعلق به ایران خودرو به تولید انبوه رسید.

 

بومي سازي قالب های بزرگ دایکست موتور TU3  

با بومي سازي قالب هاي دايكست مورد نياز صنعت در شركت قالب هاي صنعتي ايران خودرو، اين شركت طراحي و ساخت قالب هاي دايكست موتور TU3 را در مدت يك سال به اجرا در آورد كه يك و نيم ميليون يورو صرفه جويي نصيب صنعت كشور مي كند.  

براي تامين فولاد مورد نیاز این قالب ها، نیز پروژه هایی با تولید کنندگان بزرگ فولاد به اجرا در آمده و  فولادهای مورد نیاز در شرکت هاي سازنده فولاد كشور تولید شده و مورد استفاده قرار گرفته است. قالب هاي دايكست با استفاده از تجهيزات موجود و دانش و توان كاركنان در شركت قالب هاي پيشرفته بومي سازي شده است.

 

اختصاص سه درصد فروش ايران خودرو به تحقيق و توسعه

کسب دانش طراحي و توسعه محصولات جديد، از اصلي ترين مزيت هاي رقابتي است و براي اين منظور، از سال 90 حداقل سه درصد از فروش ايران خودرو به تحقيق و توسعه و اجراي پروژه هاي مرتبط اختصاص يافت. صنعت خودروی ايران به طور اعم و شركت ايران خودرو به طور اخص داراي نيروهاي انساني توانمند و صاحب دانشي است كه توان طراحي، ساخت، مهندسي محصول و مديريت فناوري نوين را دارند و اين دانش بزرگ‌ترين سرمايه صنعت خودروی كشور است. ايران خودرو درحال انجام پروژه هاي تحقيقاتي مشترك با دانشگاه هاي معتبر در زمينه هاي مختلف است.

 

اجرای بیش از 40 پروژه تحقیقاتی در دو سال اخیر

با اختصاص سه درصد از در آمد فروش ایران خودرو به تحقیق و توسعه، در دو سال اخیر بیش از 40 پروژه تحقیقاتی در زمینه محصول و قوای محرکه اجرا شده و در دست اجراست.   

 

تشكيل كميته عالي كيفيت  

در راستاي تحقق رهنمود هاي مقام معظم رهبري درزمينه جهش كيفيت در توليد و خدمات پس از فروش، شوراي عالي كيفيت درايران خودرو با حضور مدير عامل و قائم مقام وي در اوايل سال 89 تشكيل شد.

ایران خودرو برای ارتقای شاخص‌های مختلف کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش، 178 پروژه ارتقای کیفیت را در سال 89 در دستور کار داشته است. در سال 88 نیز 117 پروژه به اجرا در آمد که ضمن رشد 30 درصدی کیفیت محصولات در نتیجه این پروژه‌ها، کیفیت روآ، دو رتبه افزایش پیدا کرد.

کسب 69 امتیاز و رتبه اول توسط ایساکو در نیمه اول سال 89 در سراسر کشور از دیگر موارد ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش ایران خودرو بود و شاخص سی 100 نسبت به سال 88 به ميزان 30 درصد بهبود يافت.

تمامی برنامه‌های کیفیتی در سراسر زنجیره ارزش از تامین قطعات تا خدمات پس از فروش ایران خودرو توسط کمیته عالی کیفیت هدایت می‌شود. اين کمیته همه هفته نشست‌هایی را برگزار می‌کند که در 80 درصد این نشست‌ها مدیرعامل نیز حضور دارد. همچنین پنج کمیته فرعی شامل کیفیت تولید محصولات، کیفیت خدمات پس از فروش، کیفیت فروش، سیستم‌ها و ساپکو تحت پوشش کمیته عالی هستند.

در سال 89 نمره منفی محصولات ایران خودرو 45 درصد و میانگین مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش برای تعمیرات، 40 درصد کاهش یافت که نشانه بهبود قابل توجه در بهبود قطعات و خدمات است. رشد چهار هزار درصدی نمایندگی های خدمات پس از فروش رتبه یک از رويدادهاي مهم سال 89 است. تعداد نمايندگي هاي رتبه يك كه در سال 88 تنها يك مورد بود، در سال 89 به 41 و رتبه شرکت ایساکو نيز از سه به دو افزايش يافت.

 

صادرات ايران خودرو دو برابر شد

در سال 87  مجموع صادرات خودرو كامل توسط ايران خودرو 35 هزار دستگاه شامل 18 هزار دستگاه  206 اس دي ازطريق شبكه پژو و مابقي از طريق شبكه ايران خودرو  بود. سال 88 سال شكوفايي شبكه توزيع ايران خودرو در بازار جهاني بود و در سه ماه نخست سال، بدون 206 اس دي، قريب به شش هزار خودرو صادر شد كه نسبت به مدت مشابه در سال قبل، تقريبا  دو برابر است. طبق برنامه، بدون پژو، دست كم 30 هزار دستگاه صادر شد.

با توجه به اهتمام شرکت ايران خودرو درتقويت و توسعه برند ملي، هم‌زمان با ثبت رکورد صادرات 34 هزار و 144 دستگاه سمند در سال 89، سهم 85 درصدي خودرو ملي در صادرات سال مذکور محقق شد.

شرکت ايران خودرو در فضاي محدوديت‌هاي بين‌المللي در سال گذشته به صادرات خود جان دوباره بخشيد؛ به گونه اي كه صادرات انواع خودروي سواري در سال 91 نسبت به سال قبل از آن با صادر كردن بيش از 19 هزار دستگاه خودرو، 160 درصد رشد را نشان مي دهد. برنامه ايران خودرو در سال 92 ، صادرات 50 هزار دستگاه خودرو سواري است .

 

برترين خدمات پس از فروش

شركت خدمات پس از فروش ايران خودرو (ايساكو) براي اولين بار در تاريخ صنعت خودروی كشور، در دوره‌هاي ارزيابي هاي وزارت صنعت از شركت‌هاي خدمات پس از فروش، عنوان پر افتخار «رتبه اول» و «تنها شركت موفق» را از آن خود كرد. ايساكو در سه سال متوالي مقام اول را در بين شركت‌هاي ارايه دهنده خدمات پس از فروش كسب كرده بود و در ارزيابي هاي سال 91 كه نتايج آن در سال 92 منتشر شد نيز براي اولين بار در كشور به «رتبه اول» دست يافت.

در ارزيابيِ سال 91 وزارت صنعت، معدن و تجارت كه توسط سازمان بازرسی کيفيت و استاندارد ايران انجام شده، كليه شركت‌هاي عرضه‌كننده خودرو چه داخلي و چه وارد كننده خودرو بالغ بر 36 شركت بوده‌اند كه ايساكو با كسب امتياز80.64 رتبه اول را از آن خود كرد.

 

بزرگ ترين سامانه ارتباط با مشتريان در كشور آغاز به كار كرد

براي اولين بار در تاريخ صنعت كشور در مهر ماه 90، بزرگ ترين و پيشرفته ترين سامانه يك پارچه مديريت ارتباط با مشتريان بر اساس استانداردهاي روز جهاني توسط گروه صنعتي ايران خودرو راه اندازي شد و سامانه 09644 به طور مداوم در دسترس مشتريان قرار گرفت تا سوال، نظر و یا پیشنهادهای خود در زمینه خرید محصول، برنامه های فروش و موارد دیگر مطرح کرده و پاسخ گيرند. اين سامانه در سال 91 به 096440 تغيير يافت. سامانه مدیریت ارتباط با مشتری، ضمن دریافت و تحلیل تمامی اطلاعات مشتریان در خصوص محصول، کیفیت، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش، آن را به عنوان معیاری مهم در جهت ارتقای کیفیت و محصول در اختیار مدیریت ارشد قرار می دهد.

 

برترين شركت ايران

در چهاردهمین دوره رتبه‌بندي و انتخاب 400 شركت بزرگ و 100 شركت برتر ايران، ايران خودرو برای دومین سال متوالی برترین شركت ايران شناخته شد و در همايش معرفي شركت‌هاي برتر، مديرعامل گروه صنعتي، لوح تقدیر را دريافت كرد. ايران خودرو همچنين جوايزي در بالاترین ميزان فروش و اشتغال زايي به خود اختصاص داد. در بخش اشتغال ‌زايي با 52 هزار و 795 نفر پرسنل رتبه دوم را كسب كرد.

در اين دوره ازارزيابي شركت هاي مختلف كه از سوي سازمان مديريت صنعتي انجام شده،شاخص‌هاي مختلف اقتصادي و در راس آن‌ها ميزان فروش مورد ارزيابي قرار گرفته و ايران خودرو (هولدینگ) با دست‌يابي به بیش از 136 هزارو 875 میلیارد ریال درسال 89 بالاترین میزان فروش را دارا بوده است  و در مرتبه نخست 400 شرکت برتر ایران قرار گرفت. این میزان نسبت به فروش سال مالی قبل بیش از 900 میلیارد ریال افزایش نشان می دهد. فروش مالی سال 88 ایران خودرو (هولدینگ)  بیش از 127 هزار و 861 میلیارد ریال بوده است.

شرکت ایران خودرو در بخش بيش‌ترين سودآوري با  11 هزار 763 میلیارد ریال سودآوري رتبه پنجم را به دست آورد. بر اساس گزارش منتشر شده از سوي چهاردهمین  همايش معرفي شركت هاي برتر ايران، شركت ساپكو نيز با بیش از 70 هزارو 585 میلیارد ریال به مقام چهارم از نظر بیش‌ترین میزان فروش دست یافته است.

در سیزدهمین دوره رتبه بندی و انتخاب 300 شرکت بزرگ و 100 شرکت برتر ایران نيز، ایران خودرو برترین شرکت ایران شد و در همایش معرفی شرکت های برتر لوح و تندیس به مدير عامل داده شد. ایران خودرو جوایزی نيز براي بالاترین میزان فروش، بالاترین اشتغال زایی و بیش ترین سودآوری دریافت و در بخش اشتغال زایی با تعداد 60 هزار 338 نفر پرسنل رتبه نخست را کسب کرد. در بخش بیش‌ترین سودآوری با 11 هزار 560 میلیارد ریال سودآوری رتبه دوم را به دست آورد، این در حالی است که در سال 88 رتبه هفتم را کسب کرده بود.

 

خودكفايي 206

قطع همكاري پژو بعد از 23 سال به دليل خريد بخشي از سهام آن توسط امريكا، يك شوك بزرگ براي ايران خودرو بود. در آن هنگام پارس، 405 و سمند، به صورت كامل ساخت داخل شده بود، اما مشكل جدي كه در توليد 206 و 207 روي داد، با تلاش قطعه سازان و كاركنان بخش هاي تامين و مهندسي، در مدت شش ماه حل و اين دو خودرو نيز ساخت داخل شد.

خودكفايي كامل قطعات 405 و پارس با موتور TU5 و تجاري سازي اين دو خودرو بدون حضور پژو از موارد خودكفايي در سال گذشته است. برنامه خودكفايي كامل 206 با موتور TU3 براي سال 92 نيز انديشيده شده كه بر اساس آن تا پايان تابستان 92 محصولات گروه 206 به طور کامل خودکفا شده و يا تامين قطعات آن توسط ايران خودرو بدون پژو مديريت خواهد شد. تا پايان تابستان 92، محصولات گروه 206 به طور کامل خودکفا خواهند شد.

 

محصولات جديد رنو 

طرح هاي پيشنهادي رنو در طراحي فيس ليفت تندر 90 توسط ايران خودرو بررسي شده و پس از بررسي و تاييد ديدگاه‌هاي ايران خودرو توسط رنو، اين محصول تا نيمه اول سال 93 به مرحله توليد خواهد رسيد. تندر90 اتوماتيك كه محصول انحصاري ايران خودرو محسوب مي شود، سال گذشته به توليد انبوه رسيد. طراحي و توليد وانت U90 از ديگر دستاوردهاي همكاري با شركت رنو است كه بيني مي شود، استقبال از اين محصول كه منطبق با استانداردهاي روز جهاني است،پاسخ‌گوي نياز بازار در بخش خودروهاي كار باشد.  

در نتيجه توافق با رنو، محصول جديد كليو در دو نوع كليو 3 و كليو 4 در ايران خودرو توليد خواهد شد كه تيپ 4 آن داراي طراحي جديدتري نسبت به نوع 3 است. با اضافه شدن اين خودرو،‌ سبد محصولات ايران خودرو تكميل‌تر و سلايق مختلف مشتريان بيش از پيش تامين خواهد شد.

 

ردیابی هزار قطعه

در نتيجه سرمايه گذاري سخت افزاري و نرم افزاري در ايران خودرو و قطعه سازان زنجيره تامين، تا كنون 700 قطعه مختلف از هر مدل خودروي توليدي ايران خودرو ازقابليت رديابي برخوردار شده و به زودي اين تعداد به هزار قطعه افزايش مي يابد.

 

داخلي سازي تامين ورق هاي فولاد

با داخلي سازي تامين ورق هاي فولاد مورد نياز در خطوط توليد ايران خودرو، ارزبري سالانه بيش از 105 ميليون يورو كاهش يافت. تامين ورق فولادي از منابع داخلي، تاثير مستقيمی در اقتصاد ملي دارد و ميزان ارزبري آن در سال 92 حدود 62 درصد كاهش يافته و از 170 ميليون به 65 ميليون يورو رسيده است. با اجراي موفقيت آميز پروژه داخلي سازي ورق هاي فولاد در سال هاي 91 و 92 ميزان جذب ورق از منابع داخلي از 58 درصد به 84 درصد رسيد. از مجموع فولاد مورد نياز در اين بازه زماني 341 هزار و 443 تن از منابع داخلي و بخش كمي از آن يعني 65 هزار و 211 هزار تن از منابع خارجي تامين شده است.

ميزان ورق مورد نياز گروه صنعتي ايران خودرو در سال جاري 406 هزار و 655 تن پيش بيني شده است كه بخش اصلي آن از طريق منابع داخلي تامين خواهد شد. با تداوم اجراي پروژه داخلي سازي، تا پايان سال در تامين ورق هاي فولادي مورد نياز توليد به خودكفايي كامل مي رسد.

تقويت فرآيند هاي تحقيق، توسعه، ارتقاي سطح تكنولوژي و كيفيت محصول و افزايش توان رقابتي و فرصت هاي صادراتي از نتايج پروژه هاي داخلي سازي است كه ضمن بهره گيري از منابع داخلي، رونق فضاي كسب و كار، بي اثر كردن تحريم ها و تقويت پول ملي را در پي خواهد داشت.