:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

طرح‌های نیمه‌تمام و هزینه‌های هدر رفته، خسارات انحلال مغز متفکر برنامه‌ریزی بود

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به خسارت‌های ناشی از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت که در صورت احیای این سازمان و ادغام دو بخش برنامه و بودجه و امور نیروی انسانی، این دو بخش باید وزن مشابهی نسبت به یکدیگر داشته باشند.
کد خبر: ۱۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
14-82.jpg
خبراقتصادی:حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید از دو بخش تشکیل شود؛ یکی برنامه و بودجه و دیگری امور نیروی انسانی دولت و اگر بنا شد ادغامی اتفاق بیفتد، باید هرکدام از اینها که قبلا در قالب سازمانی مستقل بودند، وزن مشابهی نسبت به دیگری داشته باشند.

مدیریت نیروی انسانی تحت‌الشعاع برنامه و بودجه قرار نگیرد
وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از تضعیف و تحت‌الشعاع قرار گرفتن امور مدیریت نیروی انسانی و استخدامی نسبت به برنامه و بودجه، یادآور شد: دولت بیش از دو میلیون نیروی انسانی شاغل دارد و بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، مجموع نیروی انسانی دولت باید سال به سال درصدی کاهش یابد و در عین حال توانایی، کارآمدی و بهره‌وری نیروی انسانی افزایش یابد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در اینجا نیاز به یک سازمان است یا اگر قرار شد این بخش زیرمجموعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باشد، نیازمند عنایت خاصی است تا به استخدام نیروی انسانی، تعیین شرایط برای احراز پست‌ها و مدیریت‌ها و تعیین منابع لازم برای حقوق و مزایای آنها توجه بیشتری صورت گیرد.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: این نیروی انسانی کارآمد است که می‌تواند کشور را اداره کند؛ بنابراین باید هم از تخصص و تجربه لازم برخوردار باشد و هم مورد حمایت قرار گیرد و استخدام آن به دقت صورت گیرد و به پالایش نیروی انسانی نیز توجه لازم شود. مجموع این موارد نیازمند مدیریت‌هایی است که امور اداری، استخدامی و مدیریت نیروی انسانی دولت را رهبری کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین تصریح کرد: در بخش مربوط به برنامه و بودجه نیز باید وزن خوبی به این بخش‌ها داده شود زیرا قرار است برنامه ششم در این مدت تدوین و برای تصویب به مجلس ارائه شود؛ بنابراین نیروی انسانی که برای برنامه‌ریزی نیاز داریم باید مدیریت شود و افرادی با کفایت و توانا در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای بخش برنامه و بودجه وجود داشته باشند و کل بودجه کشور از طریق این سازمان هدایت شود.

مغز متفکر برنامه‌ریزی در سازمان مدیریت قرار گیرد
وی با بیان اینکه "مغز متفکر برنامه‌ریزی کشور باید در مجموعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار گیرد"، تاکید کرد: ما به مدیریت‌هایی برای برنامه و بودجه نیاز داریم که از توانایی لازم برخوردار باشند زیرا هر خدمتی که می‌خواهیم در مجموعه دولت ارائه کنیم سرنخ آن به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برمی‌گردد.

ساختار سازمان مدیریت نیازمند اصلاح بود اما آن را به هم ریختند
مصباحی‌مقدم درباره انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت قبل نیز گفت: اگرچه ساختار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیازمند اصلاح بود اما آن را به هم ریختند و معنایش این شد که کار سازمان یافته‌ای در آن سازمان انجام نمی‌گیرد بلکه به طور عمده این اراده رییس‌جمهور است که توسط عده‌ای کارشناس دنبال می‌شود و شکی نیست که این خسارت است زیرا اولویت‌بندی‌ها از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: در این شرایط اینطور نیست که لزوما منابع مالی که به دستمان می‌آید درست همان جایی استفاده شود که مهم‌ترین اولویت‌های ماست بلکه بر اساس فشارهایی که به دولت و رییس‌جمهور وارد می‌شد خصوصا در سفرهای استانی تصمیماتی گرفته می‌شد که آن تصمیمات در چارچوب اولویت‌های اداره کشور نبود. طرح‌هایی کلید خورد که نیمه‌کاره باقی ماند و خواهد ماند و هزینه‌هایی شده که این هزینه‌ها هدر رفته است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: بعدها خواهیم دید که بسیاری از این طرح‌ها غیراقتصادی بوده است و بعضی از آنها چنان طولانی شده که از ارزش اقتصادی و ارزش ادامه سرمایه‌گذاری خارج شده در حالیکه اگر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وجود داشت نباید طرح‌های بیشتری کلید می‌خورد و بسیاری از طرح‌ها نباید شروع می‌شد بلکه باید طرح‌هایی که از گذشته وجود داشت به پایان می‌رسید.

طرح‌های نیمه‌کاره زیادی برای دولت به ارث گذاشته شده است
وی با بیان اینکه "طرح‌های نیمه‌کاره فراوانی برای دولت یازدهم به ارث گذاشته شده است"، گفت: معتقدم بعد از احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، این سازمان باید مدیریت کند و برخی از این طرح‌ها را کلا از رده خارج کند زیرا دیگر ارزش اقتصادی ندارد و هزینه کردن در برخی از آنها بی‌فایده است و به نفع کشور نیست.

مصباحی‌مقدم در پایان تاکید کرد که به هم ریختن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تا حدی به‌هم‌ریختگی برنامه‌ها را به دنبال داشته است.