:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
در دومین نشست "کمپین نه به تحریم" مطرح شد:

داود هرمیداس باوند: جامعه مدنی می‌تواند جنبه‌های ضدحقوق بشری تحریم‌ها را در این مجامع مطرح کند

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: جامعه مدنی ایران و کمپین‌هایی مثل کمپین "نه به تحریم" می‌توانند جنبه‌های ضدحقوق بشری تحریم‌ها را در مجامع مختلف بین‌المللی مطرح کنند.
کد خبر: ۱۷۶۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶


داود هرمیداس باوند با اشاره به تاریخچه‌ای از تحریم‌ها، در خصوص دلایل تحریم ایران از سوی غرب گفت: وظیفه همه ماست برای حل مشکلاتی که ایران در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی به واسطه تحریم‌ها با آن رو به رو است، به دولت یازدهم یاری رسانیم.


به گزارش ایسنا،  وی با بیان این‌که تحریم‌ها در دنیا مسئله تازه‌ای نیست و بسیاری از کشورها با این معضل دست و پنجه نرم کرده‌اند، افزود: اگرچه از سال‌های دور تا کنون کشورها تحریم را برای رسیدن به اهداف و منافع سیاسی منع می‌کردند، اما تجربه نشان داده است هرجا پای منافع خوشان در میان بوده است از ابزار تحریم برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کرده‌اند.

باوند گفت: تاریخ اولین تحریم‌ها در ایران به سال‌های بعد جنگ جهانی اول توسط اتحادیه جماهیر شوروی بازمی‌گردد.

وی در پاسخ به این سوال که مردم از طریق انتخابات پیامی صادر کردند، به نظر شما دنیا چه عکس‌العملی به این پیام باید نشان بدهد، گفت: بحث این است که ما باید اول مشخص کنیم خطاب ما به چه کسی است؟ آیا به ایالت متحده است، یا این‌که ما مشکلات‌مان را می‌دانیم و منشاء آن را هم می‌دانیم و راه حل آن را هم می‌دانیم.

این استاد دانشگاه با بیان این که ساختار نظام بین‌المللی بر دو پایه استوار است، یکی برابری حقوق کشورها، که کشورها بزرگ یا کوچک یک حق رای دارند و دیگری بر اساس سلسله مراتب قدرت‌ها، اظهار کرد: نظام بین‌المللی، بد یا خوب متاثر از این سلسله مراتب است و بر اساس منافع ملی کشورها استوار است. هرچند ممکن است در آینده نظام چندقطبی پایدار شود، اما ما در مورد نظام فعلی جهانی صحبت می‌کنیم. محور 1+5 آمریکا است. برای حل این معضل باید وارد دیالوگ سازنده بشویم. این واقعیت است و دیگران نیز این واقعیت را درک کرده‌اند و سعی کرده‌اند با پذیرش این واقعیت وارد معادلات جهانی شوند.

باوند خاطرنشان کرد: متاسفانه از ایران توسط روسیه و چین استفاده ابزاری می‌شود. خرد سیاسی این است که در این واقعیت جهانی بتوانید یک خط مشی‌هایی را تنظیم کنید که بدون از دست دادن فرصت‌ها، تا جایی که خطر قرمزها اجازه می‌دهند بتوانید منافع ملی خود را پیگیری کنید. در عین حال باید حواس ما باشد که این فرصت‌ها از دست نروند. باید برآن شویم که وارد مذاکرات سازنده بشویم و سیاست تنش‌زدایی را پیش بگیریم. آنها نیز به ما و به یک ایران مدرن نیاز دارند.

وی در پاسخ به پرسشی گفت: گروهی که برای مذاکره می‌خواهد برود برای این‌که با دست باز و پشتوانه وارد مذاکرات شود نیاز به یک اعتماد به نفس، فضای نوین جدید و سرافرازی دارد. برای مثال آزادی زندانیان سیاسی و حمایت جامعه مدنی. دادگاه عدالت اتحادیه اروپا کاملا مستقل از تصمیم‌های اتحادیه اروپا است. شورای حقوق بشر همین‌طور، جامعه مدنی می‌تواند جنبه‌های ضدحقوق بشری تحریم‌ها را در این مجامع مطرح کند. شما می‌توانید با دعوت از شخصیت‌های خارجی با یک تجمع صدای‌تان را برسانید. اگر این دادگاه عدالت اتحادیه اروپا را مخاطب قرار دهید.

وی تاکید کرد که دیپلماسی، شناخت واقعیتی است که در آن می‌توان با خط مشی کمترین هزینه و با در نظر گرفتن بیشترین منافع، به هدف نزدیک شد.

دومین نشست از کمپین "نه به تحریم " عصر روز سه‌شنبه با سخنرانی داود هرمیداس باوند و سعید لیلاز برگزار شد.