:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

نظر محمد هادی موقعی دبیر کل انجمن ملی لیزینگ ایران در مورد وضعیت جهانی لیزینگ در سال 2019

محمد هادی موقعی دبیر کل انجمن ملی لیزینگ ایران گفت: انجمن ملی لیزینگ ایران هر ساله بولتن گزارش جهانی لیزینگ را منتشر می کند. امسال نیز این گزارش با عنوان لیزینگ جهانی ۲۰۲۱ منتشر شده که برای عملکرد منتهی به دسامبر ۲۰۱۹ در ۵۰ کشور فعال لیزینگ جهانی است
کد خبر: ۱۷۲۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
خبراقتصادی - وی افزود:  صنعت لیزینگ جهانی در ده سال اخیر رشد مستمری داشته و طی این ده سال حدود ۱۲۹ درصد رشد را پشت سر گذاشته است. حجم معاملات لیزینگ در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل از آن ۸۵/۵ درصد رشد داشته و به رقمی بالغ بر ۱۳۶۲ میلیارد دلار رسیده است.

کلا  در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳۷۷ میلیارد دلار در قراردادهای لیزینگ مصرف شده که ۱۳۶۲ میلیارد دلار آن سهم ۵۰ کشور برتر در لیزینگ جهانی و ۱۵ میلیارد دلار سهم بقیه کشورهای جهان است.  

آمریکای شمالی، آسیا و اروپا ۹۶ درصد سهم جهانی لیزینگ را به خود اختصاص داده‌اند.تا پایان سال مالی ۲۰۱۹ تاثیر پاندمی بر عملیات لیزینگ مشهود نیست زیرا پایان سال مالی ۲۰۱۹ مصادف بود با آغاز پاندمی ولی در گزارش های بعدی آثار آن مشخص خواهد شد. به هر حال در ۲۰۲۰ تاثیر منفی پاندمی بر صنعت لیزینگ بعضی کشورها مشهود بوده است.
شرکت‌های لیزینگ وابسته به بانک‌ها رشد بیشتری داشته‌اند که حدود ۸/۱۲% بوده است. شرکت‌های لیزینگ مستقل با ۴/۸% و شرکتی‌ها با ۹/۶% درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.
در همسایگی ایران فقط کشورهای روسیه و ترکیه در صنعت لیزینگ جهانی قرار دارند، که با احتساب ایران، در حوزه خاورمیانه و اوراسیا سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در صنعت لیزینگ جهانی حضور دارند.
روسیه در سال ۲۰۱۹ موفق بوده و توانسته است به ده کشور اول لیزینگ جهان بپیوندد. ترکیه نیز گرچه نسبت به سال‌های قبل رشد کمتری داشته است ولی به هر حال در جرگه کشورهای فعال قرار دارد. ایران نیز کماکان در ردیف ۵۰ کشور برتر لیزینگ جهانی است.

چین دومین کشور فعال لیزینگ جهانی است و ژاپن نیز بازار پنجم جهان را به خود اختصاص داده است. چین رشد کمی داشته است و لی ژاپن با ۸/۹% رشد رکورد سال‌های اخیر را شکسته است.
ژاپن توانسته حجمی حدود ۶/۷۳ میلیارد دلار را در صنعت لیزینگ مصرف کند.
امریکا که اولین کشور جهان در صنعت لیزینگ از نظر حجم عملیات است، از نظر ضریب نفوذ اقتصادی رتبه ۱۴ را دارد. چین که از نظر حجم رتبه دوم جهان را دارد از نظر ضریب نفوذ اقتصادی رتبه ۲۴ را دارد. چین در سه سال منتهی به پایان ۲۰۱۹ از نظر شاخص ضریب نفوذ اقتصادی نزول قابل توجهی را داشته است.
ولی جالب است بدانید در کشوری مثل انگلستان ضریب نفوذ بازار یا همان ضریب نفوذ سرمایه‌گذاری حدود ۳۴ درصد است. این  نشان دهنده فعال بودن صنعت لیزینگ در تامین مالی تجهیزات و دارایی‌ها است. یعنی ۳۴% خرید و تامین ماشین‌آلات و اقدام سرمایه‌ای از طریق صنعت لیزینگ انجام شده است.
در کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلستان سهم لیزینگ از کل تامین مالی اقدام سرمایه‌ای بالا تر از ۱۰ درصد است.
کلیه کالاهای سرمایه ای، تجهیزات، خودرو و اقلام بادوام اعم از نو و کارکرده که در قالب قرارداد های فروش اقساطی، اجاره اعتباری و فروش و اجاره مجدد واگذار می شوند در زمره عملیات لیزینگ قرار دارند.
آینده صنعت لیزینگ جهانی بستگی به شرایط سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی ۵ کشور غول لیزینگ در جهان، یعنی ایالات متحده، چین، انگلستان، آلمان و ژاپن دارد.
همچنین روند رشد اقتصاد جهانی و چگونگی آثار پاندمی در سرمایه گذاری‌های ثابت و تجهیزات و روند مصرف برخی کالاها تعیین کننده خواهد بود.
اگر تاثیر احتمالی پاندمی را کنار بگذاریم، چشم انداز مثبت است. به هر حال چشم انداز ۲۰۲۱ جالب نیست ولی برای ۲۰۲۲ جای امیدواری هست.
در کل برنامه های تحریک مالی با توسعه صنعت لیزینگ قابل اجراست، تجربه سه کشور ژاپن، استرالیا و روسیه شاهد این امر است. صنعت لیزینگ چه در دوران قبل از پاندمی و چه طی آن و حتی بعد از آن به دلیل انعطاف پذیری و گستردگی بالای خود می تواند راه های موفقیت و توسعه خود را بیابد و تجربه ۲۰ سال اخیر نشان دهنده این واقعیت است.