:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
بیت کوین 44 هزار دلار شد

افزایش قیمت سکه و دلار در بازار / سکه 11 میلیون و 660 هزار، دلار در مرز 25 هزار تومان

قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی افزایش یافته است.در بازار ارز قیمت دلار 25 هزار و 70 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 800 تومان و درهم امارات 6 هزار و 920 تومان اعلام شده است. همچنین عصر سه شنبه 21 بهمن 99، قیمت دلار بین 24800 تا 25200 تومان در بازار ازاد نوسان داشت. همچنین قیمت یورو 29800 و درهم 6920 تومان معامله شد. براین اساس با افزایش قیمت اونس جهانی طلا به 1842 دلار و قیمت دلار به 24800 تا 25200 تومان در بازار ازاد، قیمت طلا و سکه افزایش یافت و قیمت سکه طرح جدید به 11 میلیون و 660 هزار، هر گرم 18 عیار 1 میلیون و 138 هزار، مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 930 هزار، سکه طرح قدیم 11 میلیون و 200 هزار، نیم سکه 6 میلیون و 400 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 250 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان داد و ستد شده است.
کد خبر: ۱۶۹۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
خبراقتصادی – محسن شمشیری
 قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی افزایش یافته است.در بازار ارز قیمت دلار 25 هزار و 70 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 800 تومان و درهم امارات 6 هزار و 920 تومان اعلام شده است. همچنین عصر سه شنبه 21 بهمن 99، قیمت دلار بین 24800 تا 25200 تومان در بازار ازاد نوسان داشت. همچنین قیمت یورو 29800 و درهم 6920 تومان معامله شد. براین اساس با افزایش قیمت اونس جهانی طلا به 1842 دلار و قیمت دلار به 24800 تا 25200 تومان در بازار ازاد، قیمت طلا و سکه افزایش یافت و قیمت سکه طرح جدید به 11 میلیون و 660 هزار، هر گرم  18 عیار 1 میلیون و 138 هزار، مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 930 هزار، سکه طرح قدیم 11 میلیون و 200 هزار، نیم سکه 6 میلیون و 400 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 250 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان داد و ستد شده است.

فعالان بازار می گویند که قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۱۴۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۷۰ تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 200 هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 400 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 250 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا 4 میلیون و 950 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.قیمت  طلا و سکه طرح جدید به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ از جمله دلایل نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است

ورود دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی

هر دلار روز (سه شنبه) در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز معاملاتی کاری گذشته (دوشنبه) ۳۰۰ تومان افزایش داشت، نرخ هر یورو نیز به ۲۹ هزار تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز با افزایش ۴۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (دوشنبه) به ۲۹ هزار تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان شد، همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۸۰ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۳۲۱ تومان بود.
علاوه بر این نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۱۸۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۴۶۵ تومان اعلام  شد براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (دوشنبه)، هر یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۲۵ تومان و هر دلار ۲۳ هزار و ۴۳۲ تومان فروخته شد. همچنین در سامانه سنا روز (دوشنبه)، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۲۷۵ تومان معامله شد و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۷۹۸ تومان دادو ستد شد.
قیمت دلار که در هفته‌های گذشته با توجه به افزایش امیدواری در زمینه صادرات نفت و دسترسی به منابع مالی کاهشی شده بود، در روزهای اخیر دوباره نوسان پیدا کرد.
افت و خیز سکه در میانه کانال ۱۱ میلیون تومانی
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  (سه‌شنبه) با افزایش ۲۲۰ هزار تومانی نسبت به دیروز ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان  نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.
علاوه براین، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۴۱ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۹۴۵ هزار تومان رسید، انس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و ۸۴۵ دلارو ۳۲ سنت فروخته شد.
قیمت سکه از ۳۰ دی‌ماه تا دو روز گذشته در کانال ۱۰ میلیون تومانی در نوسان قرار داشت، اما به تدریج رشد کرد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند صعودی داشته است.همچنین افزایش قیمت انس جهانی طلا باعث شده تا قیمت سکه در بازار ایران با وجود ثبات نرخ دلار با رشدی نسبی همراه شود. این در شرایطی است که کارشناسان افت بیشتر انس جهانی طلا در هفته‌های آینده را پیش‌بینی کرده‌اند.  
علاوه براین انتظار می‌رود با آغاز توزیع واکسن کرونا و بهبود شرایط اقتصادی، میزان استقبال از طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری کاهش یابد.در حالی که دلار تضعیف شده و این احتمال تقویت شده که تصویب یک بسته محرک مالی بزرگ در آمریکا موجب احیای بزرگترین اقتصاد جهان خواهد شد، قیمت طلا روز سه شنبه شاهد افزایش بود و به بالاترین رقم در طی حدود یک هفته گذشته رسید.
قیمت هر اونس طلا با 0.6 درصد رشد به 1841 دلار و 11 سنت رسید. قیمت فلز زرد در اوایل امروز تا رقم 1842 دلار و 30 سنت بالا رفته بود که بیشترین رقم ثبت شده از سوم فوریه تاکنون بود. قیمت هر اونس طلا در معاملات آتی امروز نیز با 0.4 درصد رشد به 1841 دلار و 70 سنت رسید.مایکل لانگفورد تحلیلگر موسسه مشورتی ایرگاید در این باره گفت: «عامل اصلی رشد قیمت طلا تقویت احتمال تصویب بسته محرک مالی دولت بایدن و انتظار تضعیف بیشتر ارزش دلار در نتیجه تصویب این بسته است.»دلار در برابر ارزهای رقیب به پایین ترین رقم خود در طی بیش از یک هفته گذشته رسیده و سبب ارزان تر شدن طلا برای خریدارانی شده که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.بسته محرک مالی 1.9 تریلیون دلاری پیشنهاد شده از سوی دولت بایدن احتمالا تا قبل از 15 مارس و بدون نیاز به جلب حمایت جمهوری خواهان به تصویب کنگره خواهد رسید.هنگام افزایش نرخ تورم و بی ثباتی ارزی که از تبعات معمول ارائه بسته های محرک مالی است، طلا معمولا به محلی امن برای سرمایه گذاری تبدیل می شود.
به عقیده تحلیلگران افزایش بی سابقه ارزش بیت کوین نیز در رشد قیمت طلا موثر بوده است.به گفته ایلیا اسپیواک، تحلیلگر موسسه دیلی اف ایکس، آمارهای ضعیف منتشر شده از بازار کار آمریکا در هفته گذشته نیز این احتمال را تقویت کرده که سیاست پولی انبساطی فعلا در این کشور تداوم خواهد داشت

بیت کوین از ۴۴ هزار دلار گذشت

خبر سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری تسلا در بیت کوین باعث شد ارزش این ارز مجازی رکورد زده و از ۴۴ هزار دلار فراتر رود.
 بزرگترین ارز مجازی دنیا در روز دوشنبه به دنبال انتشار این خبر که تسلا 1.5 میلیارد دلار در این سرمایه مجازی سرمایه‌گذاری کرده و آن را به عنوان یک شیوه پرداخت قبول می‌کند، از 44 هزار دلار گذشت.
 ارزش بیت کوین 15 درصد افزایش یافته و به 44141 دلار رسیده است. این ارز مجازی در ساعت 15:04 به وقت گرینویچ 43756 دلار معامله شد.تسلا، شرکت آمریکایی سازنده خودروهای الکتریکی در روز دوشنبه اعلام کرد 1.5 میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کرده است و احتمالاً در آینده نزدیک این ارز مجازی را به عنوان یک شیوه پرداخت قبول می‌کند.
 به این ترتیب، تسلا اولین خودروساز بزرگ است که بیت کوین را به عنوان یک شیوه پرداخت می پذیرد. این شرکت اعلام کرد دلیل خرید بیت کوین به دست آوردن انعطاف پذیری بیشتر جهت متنوع کردن و به حداکثر رساندن سود نقدینگی آن بوده است.
الون ماسک، موسس تسلا، اخیراً گفته بود درست است که دیر رسیده ولی حالا یکی از حامیان ارز دیجیتال بیت کوین است: «من باید هشت سال پیش بیت کوین می‌خریدم. در حال حاضر فکر می‌کنم بیت کوین چیز خوبی است و یکی از حامیان آن هستم».
ایلان ماسک: بیت کوین در آستانه ورود به تجارت سنتی است.سهام تسلا دو درصد افزایش یافت. این شرکت به سرمایه گذاران در مورد بی ثباتی قیمت‌ بیت‌کوین هشدار داده است.
دوست داران بیت کوین این سرمایه دیجیتال را محافظی در برابر تورم می دانند چون این نگرانی وجود دارد که بسته کمکی 1.92 تریلیون دلاری بایدن اقتصاد را با چالش بیشتری مواجه کند.بیل میلر، سرمایه‌گذار مشهور آمریکایی، طرح خود برای سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری در بیت کوین پرده برداشته است. تحلیلگران عقیده دارند یکی از دلایل رشد ارزهای مجازی توجه شخصیت‌های معروف مثل الون ماسک به آن بوده است.