:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

اطلاعات سازمان زمین‌شناسی به شکل یکسان به بخش خصوصی ارایه می‌شود

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: اطلاعات مربوط به فعالیت اکتشافی این سازمان تا زمانی که به نتیجه نهایی نرسد، منتشر نمی‌شود و برای بخش خصوصی هیچ تفاوتی قائل نمی‌شویم و با همه یکسان برخورد کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۶۷۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
اقتصادگردان- به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، «محمدباقر درّی» پیرامون وظایف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تصریح کرد: این سازمان در طول فعالیت خود سعی کرده اطلاعات پایه را تولید کند و آن را به شکل آزاد و رایگان در اختیار تمامی بخش‌ها قرارمی دهد.

به گفته وی، این اطلاعات شامل نقشه زمین‌شناسی، ژئوشیمی و اقدام های اکتشاف و زون‌های اکتشافی است که به شکل شفاف و دقیق گزارش و در کتابخانه سازمان نگهداری می‌شود و چنانچه در محدوده کوچکی اقدام‌های تفصیلی انجام می‌شود، این سازمان تا زمانی که به نتیجه نهایی نرسد، اطلاعات آن را منتشر نخواهد کرد.

معاونت اکتشاف سازمان زمین شناسی با بیان این‌که اطلاعات در ایران از سوی بخش های دولتی و خصوصی تولید می‌شود، گفت: در بخش دولتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی از جمله ارکان‌ آن محسوب می شوند که به شکل اختصاصی و برخی نیز به‌ شکل عام برای واحدهای معدنی فعالیت می‌کنند و  بخش خصوصی نیز شرایط خاص خود را دارد.

وی یادآور شد: گاهی اعمال‌نفوذهایی شده و گاهی فشارهایی صورت گرفته که امکان دارد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از ناحیه‌ای تحت فشار قرار گیرد و محدوده‌هایی واگذار شده باشد، اما تاکید داریم که برای بخش خصوصی هیچ تفاوتی قائل نمی‌شویم.

درّی اضافه کرد: امروز فضای مزایده شفاف است و هنگامی‌ که کار اکتشاف به اتمام می‌رسد، اطلاعات لازم محدوده مشخص به‌ شیوه مزایده در اختیار همگان گذاشته می‌شود تا مشارکت‌کنندگان در یک فضای سالم به رقابت بپردازند و به وسیله مزایده بتوانند به اهداف خود دست یابند.

وی خاطرنشان ساخت: اکنون با توجه به شفافیت اطلاعات ارائه ‌شده در مجموع، رانت خاصی در واگذاری‌ها وجود ندارد و بویژه در چند سال گذشته واگذاری‌ها به‌ شکل شفاف بوده و هیچ مشکلی ندارد.

به تازگی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، اعلام کرد: تولید ثروت بوسیله موادمعدنی می‌تواند انجام شود و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز در این بخش می‌تواند نقش آفرین باشد.

وی یادآور شد: بر اساس آمار زمین‌شناسی آمریکا تعداد مواد معدنی موجود در ایران ۸۱ نوع اعلام شده و این در حالیست که در ایران همواره گفته می‌شود ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد و تفاوت یاد شده در تعداد مواد معدنی موجود در ایران به دلیل نبود شناخت کافی از مواد معدنی موجود در کشورمان است.

شهیدی ضمن تأکید بر ضرورت پررنگ شدن نقش زمین‌شناسی در اقتصاد کشور، تصریح کرد: اکنون بخش زمین‌شناسی به طور میانگین هفت تا هشت درصد در تولید ناخالص ملی کشور نقش دارد و تلاش می‌ شود همگام با توسعه جهانی به جایگاه واقعی کشور نزدیک شویم.

شهیدی با اشاره به ضرورت فراهم آوردن بستری برای کمک به استفاده از مزیت‌های زمین‌شناختی کشورمان با تکیه به دانش و فناوری‌های روز گفت: تولید ثروت بوسیله اکتشاف و صیانت از ثروت ملی با شناخت مخاطرات در این حوزه به عنوان اقدام هایی است که در دستور کار قرار دارد.