:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

صرفه‌جویی در مصرف گاز راهی برای پیشگیری از خاموشی برق

لزوم صرفه‌جویی در مصرف گاز خانگی به منظور پیشگیری از اختلال در تامین سوخت گاز برای تداوم فعالیت نیروگاهها و قطع برق، ضرورتی موکد است که این روزها به ویژه در سرمای زمستان بیش از پیش احساس می‌شود.
کد خبر: ۱۶۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
اقتصادگردان- بنا بر اعلام اداره‌کل هواشناسی خراسان رضوی فعالیت یک سامانه نیرومند بارشی موجب کاهش شدید دمای هوا در این استان و تداوم هوای نمناک سرد و یخ‌زده در طول هفته جاری شده است. بر این اساس از سومین روز بهمن ماه جاری سرمای شدید زمستانی بر خراسان رضوی حاکم شده بطوری که کمینه دمای هوا در مناطق سردسیر استان تا ۱۰ درجه زیر صفر کاهش یافته است.

با کاهش دمای هوا مصرف گاز به خصوص در بخش خانگی و تجاری افزایش پیدا می‌کند. سیاستهای اعلامی شرکت گاز هم تامین پایدار مصرف گاز این بخش است لذا با صرفه جویی در مصرف این نعمت طبیعی علاوه بر تامین پایدار گاز و جلوگیری از قطع آن به کاهش هزینه خود نیز کمک می‌کنیم.

سرپرست واحد بهینه سازی مصرف گاز در شرکت گاز خراسان رضوی در این زمینه گفت: مصرف گاز امسال تا پایان آذر ماه نسبت به مدت مشابه پارسال در بخشهای مختلف ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

حمیدرضا افشون با بیان اینکه توسعه گازرسانی به روستاها یکی از علتهای مصرف گاز است افزود: امسال پنج درصد به تعداد مشترکان گاز استان افزوده شده است در حالی که در بخش گاز خانگی ۱۵.۶ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به سیاستهای شرکت ملی گاز ایران اولویت گازرسانی به بخش خانگی است. این بخش می‌تواند نقش مهمی در کاهش مصرف ایفا نماید.

سرپرست واحد بهینه سازی مصرف گاز در شرکت گاز خراسان رضوی گفت: با کاهش یک تا دو درجه دمای منزل تا ۶ درصد در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.

وی افزود: دمای ۲۱ درجه در منازل دمای مناسبی است. با پوشیدن لباس گرمتر و پوشاندن درزها نیز می‌توانیم به کاهش مصرف کمک کنیم.

افشون ادامه داد: استفاده از وسایل گرمایشی مناسب هم نقش مهمی در کاهش مصرف دارد بطوریکه استفاده از شومینه بیشتر اتلاف انرژی شمرده می‌شود. گاهی استفاده از وسیله گرمایشی مناسب ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش هزینه در پی دارد.

وی گفت: شرکت ملی گاز ایران هم برای کمک به مشترکان در کاهش مصرف به کمک آنها آمده است و هم اینک مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت این شرکت درخواست بهینه سازی مصرف انرژی موتورخانه‌های محل سکونت خود را ثبت کنند و این کار به صورت رایگان برای آنها انجام می‌شود. از سال ۱۴۰۱ استانداردسازی موتورخانه‌ها الزامی و با هزینه مشترک خواهد بود.

سرپرست واحد بهینه سازی مصرف گاز در شرکت گاز خراسان رضوی با بیان اینکه سیاست تشویقی از دیگر برنامه‌های شرکت گاز به منظور تشویق در کاهش مصرف است افزود: مشترکانی که از ۱۵ آبان تا ۱۵ فروردین کمتر از ۲۰۰ مترمکعب مصرف نمایند هیچ مبلغی پرداخت نمی‌کنند و کسانی که ۱۰ درصد کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه قبل خود داشته باشند از ۱۵ درصد تخفیف برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: مصرف گاز و دمای رفاه ادارات هم مورد بازرسی قرار می‌گیرد. در روزهای تعطیل باید سیستم گرمایشی آنها تعطیل باشد و در صورت عدم رعایت مقررات بدون چشم پوشی گاز آنها قطع خواهد شد.

افزایش ۱۵،۶ درصدی مصرف گاز

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی هم گفت: حجم مصرف گاز در همه حوزه‌های این استان به جز بخش حمل و نقل ظرف ۹ ماه امسال افزایش یافته است. طی این مدت میزان افزایش مصرف گاز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در نیروگاه‌ها ۷.۴ درصد، در صنایع ۱۱.۴ درصد و در بخشهای خانگی و عمومی و تجاری استان ۱۵.۶ درصد بوده است.

حسن افتخاری با بیان اینکه خط قرمز ما در مصرف گاز، بخش خانگی است افزود: وقتی بخش خانگی از سهم گاز خود بیشتر مصرف کند ناگزیر هستیم گاز سایر بخشها مانند صنایع و نیروگاه ها را در زمستان قطع کنیم.

وی ادامه داد: هیچ راهی جز مدیریت و تغییر فرهنگ مصرف در زمان اوج مصرف وجود ندارد. هر چه فرهنگ مصرف ما تغییر پیدا کند باعث می‌شود گاز بیشتری به نیروگاه و بخش صنعت برسد.

توزیع ۴.۵ میلیون لیتر فرآورده

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی هم گفت: این شرکت تا پایان آذر ماه امسال ۴.۵ میلیون لیتر فرآورده نفتی توزیع کرده است.

علی اصغر اصغری با بیان اینکه تا پایان بیستم دی ماه امسال حدود ۹۷۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ به نیروگاه‌های خراسان رضوی اختصاص یافت افزود: این رقم در مدت مشابه پارسال ۶۷۰ میلیون لیتر بود که نشانگر افزایش اختصاص فرآورده به نیروگاه‌ها است.

وی ادامه داد: بیشترین توزیع فرآورده در منطقه خراسان رضوی تا پایان آذر ماه امسال بنزین بوده است. توزیع گاز مایع در این مدت معادل کل پارسال بوده و تلاش شده است محدودیتها در تامین گاز طبیعی صنایع و نیروگاه‌ها با سوخت مایع جبران شود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی گفت: تامین نفت کوره یا مازوت برای صنایع و نیروگاه‌ها نیز از طریق ریلی و نفت کشها در حال انجام است و هیچ مشکلی در تامین این فرآورده وجود ندارد.