:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

آینده شهرهای جدید ایران چیست؟

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کارخانه‌های نوآوری و توسعه اشتغال‌های خلاق در دستور کار مجموعه شهرهای جدید قرار می‌گیرد و حرکت یک سویه که همیشه از شهر جدید به سمت شهر مادر برای خدمات و اشتغال بوده به یک حرکت دوسویه و متفاوت تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۶۷۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
اقتصادگردان- حبیب‌الله طاهرخانی در نشست با خبرنگاران در شهر جدید عالی‌شهر بیان کرد: پرداختن به فضاهایی که بین شهروندان ارتباط ایجاد می‌کنند تقدم دارد؛ مانند توسعه پارک‌ها، فضاهای ورزشی محله، مساجد و مدارس اجتماع محور که محل آشنایی افراد و شکل‌گیری ارتباط و اجتماع‌ساز هستند و ساکنین محله همدیگر را می‌بینند و به جامعه متفرق که در یک مدت محدود ایجاد شده کمک می‌کند اجتماع سریع‌تر شکل گیرد.

وی افزود: تحلیلی که از شهرهای جدید براورد شده عملکرد چند شهر بسیار خوب بوده است. شهر جدید صدرا از طریق احداث چندین بیمارستان و انتقال دانشگاه به عنوان قطب درمانی کشور خودش را مطرح کرده است، همچنین شهر جدید سهند تبریز با ایجاد مناطق صنعتی برندسازی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: کارخانه‌های نوآوری و توسعه اشتغال به خصوص اشتغال‌های خلاق در دستور کار مجموعه شهرهای جدید قرار می‌گیرد و حرکت یک سویه که همیشه از شهر جدید به سمت شهر مادر برای خدمات و اشتغال بوده به یک حرکت دوسویه و متفاوت تبدیل شده است. خوشبختانه سیاست شهرهای جدید که پس از سال‌ها با رشد کند و اسکان جمعیت، اخیرا با افزایش رشد جمعیتی نقش برجسته‌تری در تامین مسکن مناطق کلان‌شهری ایفا می‌کنند.

طاهرخانی ادامه داد: شهرهای جدید با رشد سالانه جمعیت بیش از ۱۲ درصدی تقریبا نزدیک به ۶ برابر رشد جمعیت کلان شهرهای کشور هستند که تماما نشان دهنده این است که آنها برای سکونت بخشی از اقشار جامعه به خصوص اقشار متوسط جذاب شده‌اند که مسئولیت ما را خطیر می‌کند تا بتوانیم زیرساخت‌های مناسب زندگی را برای اقشاری که اقبال نشان داده‌اند تامین کنیم.

وی بخشی از این اقبال را ناشی از افزایش قیمت‌ها در کلان شهرها در کنار بهبود شرایط زندگی در شهرهای جدید دانست و به عنوان مثال  مطرح کرد سرانه آموزشی در عالیشهر نسبت به سه سال گذشته از ۲.۵ مترمربع به ۵ الی ۵.۵ متر مربع در سطح استان رسیده است. همچنین ایجاد فرهنگسرا، ساخت مرکز جامع درمانی و مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری جذب افراد به مجموعه شهرهای جدید را روز به روز بیشتر خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: عالیشهر به نقطه مطلوب و مثبت در چشم انداز ایجاد شهرهای جدید رسیده و به عنوان یکی از شهرهای جدید در سال‌های اخیر در مسیر مناسب حرکت کرده است. این روند در سایر شهرها نیز در حال تکامل بوده که با افزایش سرمایه‌گذاری و رفع کمبودهایی که در زیرساخت‌ها، معابر شهری و شبکه اب و فاضلاب است  تلاش داریم کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا دهیم تا هدف اصلی از ایجاد این شهرها به تحقق برسد.

به گفته طاهرخانی توسعه ناوگان حمل و نقل بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار جدی است و توفیق ایجاد شهرهای جدید در گرو توسعه بزرگراهی و ریلی آنهاست که بستگی به میزان جمعیت‌پذیری آنها دارد.

وی گلبهار مشهد را مهمترین پروژه ریلی کشور برشمرد و افزود: با استفاده از منابع متنوع مالی و سرعت بخشی به افزایش جمعیت و توسعه شهری طرح‌های کلان‌تری نیز در دسترس است، اما مترو به عنوان یک زیرساخت پرهزینه و اجرایی دشوار بوده و افزایش هزینه منتظر استخراج نتایج در آینده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد بحث مسکن ملّی در عالیشهر نیز گفت: شرایط از لحاظ تامین مصالح و سیمان در استان مناسب نیست و قرار است از طریق شورای مسکن استان و ایجاد تخصیص‌های لازم این طرح به ثمر برسد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید فاضلاب را به عنوان یکی از زیر ساخت‌های ضروری جز کمبودهای اساسی شهر جدید عالی‌شهر دانست که باید هر چه سریع‌تر با مشارکت چند جانبه استانداری و ارگان‌های مربوطه منجر به احداث تصفیه‌خانه و شبکه فاضلابی شود.

حبیب‌الله طاهرخانی در ارتباط با شهر جدید نای‌بند عنوان کرد: شهر سیراف جدید به "نای‌بند" تغییر نام می‌دهد، با توجه به شرایط خاصی که برای احداث سکونتگاه در عسلویه وجود دارد احداث این شهر جدید با توجه به شرایط مناسب به عنوان یک اولویت و احداث زیرساخت‌های آموزشی و درمانی نیز در این مرکز مورد توجه قرار گرفته است.

وی در پایان بیان کرد: جمعیتی که در کنار دریا ساکن هستند، به خصوص در مراکزی که با توسعه صنعتی همراه شده‌اند بسیار کم است که در نسل نو شهرهای جدید حرکت به سمت مراکز جنوبی و پرظرفیت خواهد بود.