:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رییس اتاق بازرگانی اراک:

شر ارز ترجیحی را از سر تولید کم کنید

رییس اتاق بازرگانی اراک گفت: لازم است که شر ارز ترجیحی از سر تولید کم شود.
کد خبر: ۱۶۷۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
اقتصادگردان- ناصر بیگی دوم بهمن ماه در ۱۶۹ مین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه استان مرکزی بواسطه استقرار صنایع مادر و بزرگ کشور پایتخت صنعت ایران است، افزود: استان در رتبه چهارم توسعه یافتگی صنعتی است.

وی تصریح کرد: تحریم ها صنعت استان را اذیت می کند، اما قطعا نمی توان هر چیزی را به تحریم ها گره زد. در واحدهای بزرگ استان، در حوزه بانکی و پولی، تامین اجتماعی، امور مالیاتی و گمرکات درگیر مشکل هستیم.

بیگی با بیان اینکه امروز تحریم های داخلی بیش از تحریم خارجی آزاردهنده است، افزود: در پتروشیمی خام فروشی می شود، برگشت ارز درگیر مشکل است، کارخانه ای در فرمهین به دلیل کمبود پروپیلن ۲۵۰۰ کارگر خود را کاهش داده است، این کارخانه با هزار امید خط تولید وارد کرده است، اما امروز با تعطیلی روبروست و این شرایط مسلما برای کشور صورت خوشی ندارد.

وی تاکید کرد: شر ارز ترجیحی را از سر تولید کم کنید، این ارز به دست مصرف کننده نمی رسد، باعث استقلال در تولید نمی شود و چیزی جز رانت به همراه ندارد. در بودجه ۱۴۰۰ به جای رشد و رونق تولید و صادرات به جای کاهش تورم، افزایش حقوق و دستمزد دیده شده است، ولی افزایش حقوق و دستمزد به دلیل افزایش نقدینگی تورم را بالا می برد.

رییس اتاق بازرگانی اراک در خصوص بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه نگاه بودجه ۱۴۰۰ نگاهی توسعه ای نیست و افزایش مالیات تن تولید را خرد می کند، اظهار کرد: دوسوم بودجه ۱۴۰۰ به شرکت های دولتی تعلق دارد، به شرکت ها بودجه اضافی می دهید تا با بخش خصوصی رقابت کنند، مردم هم حق دارند کیفیت بودجه این شرکت ها را بدانند.

در این جلسه فعالان اقتصادی مواردی همچون رسیدگی به روند خصوصی سازی و واگذاری صنایع استان مرکزی و ایجاد کمیته ای برای پیگیری مسائل واحدهای به غلط واگذار شده طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، تضییع حقوق تولیدکننده بواسطه قوانین دارای اشکال، ممانعت از واردات محصول نهایی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد به مدت ۱۲سال، مشکلات واحدهای صنعتی در دریافت کد بورسی، لزوم تفویض اختیار به استان ها، بحران قیمت تمام شده در واحدها، توجه به واحدهای تولیدی کمتر از هزار نفر که ۷۵ درصد تولید کشور را رقم می زنند، کوتاه شدن دست دلالان از صنعت خودرویی، کمک جهت پرداخت مطالبات قطعه سازان، پذیرش محل پروژه به عنوان وثیقه توسط بانک ها، بازگشت ارز حاصل از صادرات، تک نرخی شدن قیمت ارز و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به عنوان مشکلات و مطالبات مطرح کردند.