:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رییس جمهور:

بالاخره دنیا به نفت و گاز ایران نیاز دارد

رییس جمهور با بیان اینکه دنیا نیازمند به نفت و گاز ایران است، گفت: شما امروز را نبینید که چند سال ما را در فشار و تحریم گذاشتند، بالاخره جهان و منطقه به نفت و گاز ایران آن هم با جایگاهی که ایران دارد نیازمند است.
کد خبر: ۱۶۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
اقتصادگردان- حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با بیان اینکه ظرف دو سال آینده همه مشعل‌هایی که گازهای کشور در آن سوزانده می‌شد، به طور کامل جمع آوری می‌شود، تأکید کرد: این مشعل‌ها علاوه بر آنکه خطرات زیست محیطی داشت سرمایه ملی را از بین می‌برد و مسئله فلرها یا همان گازهایی که پیش از این می‌سوخت برای ما بسیار مهم است، زیرا سرمایه ملی می‌سوخت.

وی یادآور شد: از روزهای اولیه دولت یازدهم در سفر به منطقه بوشهر و عسلویه در این مورد با وزیر نفت صحبت کردم و آقای زنگنه قول داد که این گازها جمع شود. ما مسیر را هموار می‌کنیم تا این گازها جمع‌آوری شود و دیگر نسوزد.

رییس جمهور ادامه داد: این پروژه بزرگ در روزی افتتاح می‌شود که آنها که مدعی بودند ایران را به زمین خواهند زد و می‌توانند کمر ملت سرافراز ایران را در برابر استبداد و قلدری خم کنند و آنهایی که توطئه و برنامه ریزی کردند در روزی این پروژه بزرگ افتتاح می شود دیگر نیستند. آنها با ذلت و سرافکندگی سرنگون شدند.

روحانی تصریح کرد: کارهای روزهای پایانی عمر منحوس آنها برای همه جهان و ملت خود آمریکا روشن کرد که آنها آغازگر ضد دمکراسی و پارلمان هستند. همانطوری که مجلس شورای ملی آن زمان را مستبدین به توپ بستند آنها هم آخر عمر خود کنگره را با اوباشی که به سمت کنگره فرستادند به توپ بستند. آنها از آغاز کار خود  به همین صورت بودند منتها در پایان برای همه آشکار شد که این تروریست‌ها چه جنایتی بر مردم آمریکا و جهان روا داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این پروژه عظیم و بزرگ که یکی از بزرگترین پروژه‌ها در سطح منطقه و خاورمیانه است، گفت: این طرح در سال ۹۴ و ۹۵ که شرایطی بود که دست و بال ما در سایه برجام باز شده بود و توانستیم نفت را صادر کنیم و بخش بزرگی از پول نفت به صندوق وارد شود، طرح‌ریزی شد.

روحانی افزود: مردم بدانند نفتی که می‌فروشیم ۳۸ درصد فروش آن به صندوق واریز می‌شود بنابراین نفتی که به فروش می‌رسد همه آن در اختیار دولت قرار نمی‌گیرد.  ۱۴.۵ درصد در اختیار خود شرکت ملی نفت برای توسعه و اداره آن است. آنچه در اختیار دولت قرار می گیرد مقدار کمی است.

وی ادامه داد: هر چقدر شرایط ما مناسب شود و درآمد ما اضافه شود، این درآمد نفت بخش بزرگش در اختیار صندوق توسعه ملی برای تحول در تولید و بخش صنعت قرار می‌گیرد و امیدواریم سال آینده همانطور که پیش‌بینی کردیم بتوانیم ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت بفروشیم. این سهم نفت در اختیار صندوق برای توسعه کشور قرار می گیرد.

رییس جمهوری گفت: این تحول بزرگ در استان خوزستان اتفاق افتاد که یکی از استان‌های خیلی مهم ما است نه تنها از نظر نفت و گاز سرآمد است بلکه از نظر کشاورزی و همچنین از لحاظ اینکه به آبهای بین المللی متصل است و جایگاهی که این مردم آزاده دارند و همواره مرزبان خوبی برای کشور ما بودند و در دفاع مقدس نقش بسیار مهمی را ایفا کردند.

روحانی گفت: من به این مردم خوب و عزیز، ‌مردمی که با وحدت و اتحاد همه در کنار هم تلاش کردند و امروز شاهد افتتاح یک طرح بسیار بزرگ پالایشگاهی هستند تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: ۳.۴ میلیارد دلار برای این طرح هزینه شده است. طرحی است که برای محیط زیست بسیار مهم است.  یکی از کارهای بزرگی که در این دولت انجام گرفته کارهای محیط زیستی است. در واقع گازهای فلر و مشعل‌ها که فضا را آلوده می‌کردند گازهای آنها جمع می شود و به این پالایشگاه می‌آید و بعد در پتروشیمی‌ها یا آنهایی که گاز شیرین است به خط سراسری ملحق می شود و این کار بزرگ امروز به انجام رسید که من از همه دست اندرکاران و کارگران و مهندسان و مدیران تشکر می کنم.

وی اظهار کرد: بخشی از قدرت ملی ما در سایه قدرت انرژی است. کشوری که دارای منابع بزرگ نفت و گاز است و همچنین در کنار خطوط جهانی کشتیرانی قرار دارد؛ جنوب آن خلیج فارس و دریای عمان است که متصل به اقیانوس هند است و شمال آن دریای خزر است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه بزرگترین منبع گازی جهان در ایران است، گفت: ایران از لحاظ منابع گاز در سطح جهان مقام اول را دارا است. بیش از ۳۱ هزار میلیارد متر مکعب کشور ما گاز در اختیار دارد که البته به دست آوردن و فرآوری آن مشکلات بسیار دارد اما انجام می‌گیرد.

روحانی تصریح کرد: امروز در دولت دوازدهم برای اولین بار در تاریخ ایران شاهد تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز هستیم. با این همه گازی که تولید می‌کنیم و در اختیار مردم می گذاریم بازهم در زمستان مشکل داریم باید مقداری تلاش فرهنگی کنیم و کارهای دیگری انجام دهیم که مردم به خصوص در شرایط زمستانی در مصرف مراقبت کنند که این همه گاز مصرف نشود.

وی افزود: دنیا نیازمند به نفت و گاز ایران است. شما امروز را نبینید که چند سال ما را در فشار و تحریم گذاشتند، بالاخره جهان و منطقه به نفت و گاز ایران آن هم با جایگاهی که ایران دارد نیازمند است.

رییس جمهوری یادآور شد: یکی از منشاء‌های قدرت ملی ما  مسئله انرژی است که می‌توانیم قطب منطقه در تولید و صادرات برق و گاز باشیم. منتها به همه مدیران و وزیر نفت و همچنین مسئولین می گویم که ما در زمینه نفت و گاز کار بزرگی را انجام دادیم. در زمینه گاز ما دارای منابع بسیار غنی هستیم. در زمینه استحصال و پالایش گاز کار بزرگی را انجام می دهیم اما در زمینه صادرات گاز عقب هستیم، باید جزو پنج کشور اول دنیا در صادرات گاز باشیم. ما از نظر توانمندی در تولید جزو کشورهای مهم جهان هستیم.

روحانی گفت: در این پروژه بزرگ و عظیم سیاست خارجی، بانک‌ها، فناوری و مهندسان همه آنها هر کدام در جایگاه خود نقش بسیار مهمی دارند. اگر سیاست خارجی ما نبود و برجام در سال ۹۴ به ثمر نرسیده بود پول اینگونه پروژه های بزرگ نبود. ۲ میلیارد دلار از صندوق پول گرفتیم در حالی که صندوق پولی نداشت. پول صندوق برای سالهای ۹۴، ۹۵ و ۹۶ است که ما توانستیم نفت را بفروشیم و صندوق شرایط مناسب پیدا کند. بسیاری از قطعات مورد نیاز ما در این پالایشگاه بزرگ باید وارد می کردیم و این شرایط ۹۴، ۹۵ و ۹۶ بود که شرایط را آماده کرد و ما توانستیم طرح‌های بسیار بزرگی را به ثمر برسانیم.

وی یادآور شد: البته نمی‌خواهم توضیح بدهم می‌خواهم به آنهایی که بد زبان هستند و البته شاید مطلع نباشند، بدانند که سیاست خارجی و دیپلماسی چقدر می‌تواند در اقتصاد و تولید و جهش تولید نقش داشته باشد.  

رییس جمهوری گفت: مسئله دیگر در به ثمر رسیدن اینگونه پروژه‌های بزرگ نقش جهادگری و ایثار جوانان و مهندسین ما است. این پالایشگاه عظیم که یک شهر بزرگ است، اگر ایثار و فداکاری و فناوری نبود و اگر می‌خواستیم از نیروهای خارجی استفاده کنیم در این شرایط تحریم کسی اینجا نمی‌آمد و ما با دست فرزندان خودمان این پالایشگاه عظیم را به ثمر رساندیم که از افتخارات بسیار بزرگ ما است.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز ایران جزو کشورهایی است که ابرپروژه‌های بزرگ را در نفت، گاز، پتروشیمی، برق، آب، کشاورزی، سد سازی و نیروگاه سازی را بدست فرزندان خود انجام می‌دهد، گفت: جلسه‌ای داشتیم برای تامین نیازمندی‌های وزارت بهداشت و درمان برای سال ۱۴۰۰ و در آن جلسه وزیر بهداشت و درمان گزارشی که دادند خیلی خوشحال کننده بود. بسیاری از تجهیزات بیمارستانی را شرکت‌های دانش بنیان خودمان درست می‌کنند. بخش اعظم داروهای مورد نیاز حدود ۹۳  درصد در داخل تولید می‌شود.

وی با اشاره به نقش بانکها در توسعه پروژه‌ها، یادآور شد: از خود صندوق گرفته که منبع بزرگی برای بانک‌ها است تا بانک‌های عامل همه تلاش کردند تا این پروژه امروز به ثمر نشسته است. بانک سپه، بانک صنعت و معدن، تجارت، ملت، پارسیان همه اینها کنسرسیوم تشکیل دادند و با این کنسرسیوم توانستند از منابع صندوق استفاده کنند و به عنوان بخش عامل وارد عمل شوند و هزینه‌های این پروژه عظیم را تامین کنند.

رییس جمهوری ادامه داد: بخش غیر دولتی هم امروز در صنعت پتروشیمی وارد شده است. تا الان همه بحث ما این بود که پتروشیمی را بخش خصوصی به عهده بگیرد تا پایین دستی‌ها را احیا کند. امروز می‌بینیم که در بخش بالادستی پتروشیمی هم بخش خصوصی می‌تواند کار را به عهده بگیرد. پالایشگاه بخش بالادستی است که محصول آن در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می گیرد این هم کار بزرگی است که امروز انجام می شود.

رییس جمهوری با اشاره به سخنان وزیر نفت در این مراسم اظهار کرد: همانطور که وزیر نفت گفت امسال ما ۱۰ پتروشیمی را افتتاح کردیم و امروز یازدهمین پتروشیمی با ارزش سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون افتتاح شد و از افتخارات بسیار بزرگ برای ما است.

وی افزود: وزارت نفت در بخش‌های بزرگ و در فرآورده ها کار بسیار بزرگی در این چند سال انجام داده است. در آغاز این دولت تولید بنزین کشور کمتر از ۵۰ میلیون لیتر در روز بود و امروز تولید بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است یعنی بیش از دو برابر شده است. بنزین را وارد می‌کردیم و امروز صادرکننده هستیم.

روحانی یادآور شد: سال ۹۲ فراورده‌ای که صادر می‌کردیم، امروز ۴ برابر آن را صادر می‌کنیم یعنی توان ما برای صادرات فرآورده‌ها اعم از بنزین، نفت گاز و نفت کوره یا هر چیز دیگر چهار برابر شده است. در سال ۹۲ صادرات فراورده‌ها تقریباً ۵.۹ میلیون تن بوده امروز این رقم به ۲۲۳ میلیون تن رسیده یعنی ۴ برابر شده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه ما در زمینه صادرات گاز حرکت خوبی انجام دادیم، گفت: همه حرف من این است که گام دیگری برای صادرات گاز برداریم. مصرف داخلی را مهار کنیم و بتوانیم بیشتر صادر کنیم. این هم قدرت ملی و هم توان ملی و هم درآمد ملی ماست.

وی با اشاره به ظرفیت پروژه بیدبلند، ادامه داد: این پروژه عظیم که ۳.۴ میلیارد دلار در آن هزینه شده در عرض چهار سال و نیم پول خود را در می آورد. سالی ۷۰۰ میلیون دلار ارزش صادرات این بخش عظیم تولیدی است.


وی افزود: وقتی یک کار عظیم و بزرگ انجام می‌شود این کار ممکن است پنج یا شش سال طول بکشد و در همان مدت پولش را برمی‌گرداند. اگر ۶ سال کار شده چهار سال بعد کل پول را برمی گرداند و بعد از آن سودی است که به دست می آید.

روحانی در پایان  یادآور شد: ما امروز در شرایط و در جایگاهی هستیم که هم می‌توانیم به دست فرزندانمان ابرپروژه‌ها را نهایی کنیم و هم می‌توانیم محصولاتمان را صادر کنیم و می‌توانیم سرمایه را در مدت کوتاهی برگردانیم و این جزو افتخارات کشور است.