:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵

لایروبی مهمترین نهر آبرسانی کشاورزی در لاهیجان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از عملیات لایروبی نهر «سید علی اکبری» در شهرستان لاهیجان با پیشرفت فیزیکی 50 درصد خبر داد.
کد خبر: ۱۶۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
اقتصادگردان- "وحید خرّمی" با اعلام این خبر گفت: با توجه به ورود بالای رسوبات به بستر نهر «سید علی اکبری»، همچنین وجود پیچ و خم‌­های متعدد و پوشش گیاهی در حاشیه آن، نهر مذکور دچار کاهش سطح مقطع جریان شده بود.

خرّمی ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای گیلان برای رفع این مشکل با استفاده از یک دستگاه بیل مکانیکی دکل بلند اقدام به لایروبی شش کیلومتر از نهر مذکور کرده که هم اکنون با پیشرفت فیزیکی حدود 50 درصدی در حال انجام است.

وی اظهار داشت: طول لایروبی در این پروژه حدود 12 کیلومتر است که  حدود شش کیلومتر آن با آزاد سازی همزمان 2 هکتار از اراضی تصرف شده نهر انجام شد و امید است عملیات اجرایی مورد اشاره تا پایان بهمن ماه سال جاری به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در پایان با اشاره به نقش بسزای نهر «سیدعلی اکبری» در تأمین آب مورد نیاز مزارع شالیکاری منطقه، افزود: با اتمام این عملیات علاوه بر رفع آبگرفتگی اراضی حاشیه نهر در مواقع سیلابی، امکان آبگذاری بهتر سردهنه­‌های منشعب از این نهر و انتقال آب به مزارع کشاورزی نیز در فصل زراعی پیش‌رو فراهم خواهد شد.

شایان ذکر است، نهر سید علی اکبری لاهیجان با عبور حجم آب به مقدار 25 متر مکعب بر ثانیه به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین مجرای آبی جهت تامین آب کشاورزی 18 هزار هکتار از اراضی شالیزارهای منطقه محسوب می‌شود.