:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
رییس جهاد کشاورزی شهرستان عنوان کرد

صادارات پسته ورامین به کشورهای دیگر، نیاز به برند سازی صادرات پسته

رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: مردم ورامین با دارا بودن ۸ هزار هکتار باغات پسته، محصولی با کیفیت تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.
کد خبر: ۱۶۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
اقتصادگردان- محسن بنائیان در خصوص محصول پسته ورامین اظهار کرد: شاید اکثر مردم، ورامین را با تولید محصولاتی همچون گندم، جو، بادمجان، طالبی و ذرت علوفه‌ای بشناسند ولی سال‌هاست که اراضی جنوبی دشت ورامین به کشت محصول پسته اختصاص یافته و با وجود بیش از ۸ هزار هکتار باغات پسته، محصولی با کیفیت تولید و روانه بازار مصرف می شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: نهال پسته پس از سه سال، به پیوند زدن نیاز دارد و پس از 6 سال، نخستین محصول نوبر خود را به کشاورز می‌دهد و پس از ۱۱ سال به باردهی اقتصادی می‌رسد.

وی افزود: با به بار نشستن محصول نخستین باغات پسته‌ در ورامین، اقبال کشاورزان بومی نیز به کشت این محصول افزایش یافت؛ به گونه‌ای که سطح زیر کشت این محصول امروز به بیش از ۸ هزار هکتار رسیده که از این میزان، ۴ هزار هکتار بارو و ۴ هزار هکتار غیربارور است که پس از چند سال، این میزان نیز به سطح بارور افزوده می‌شود.

بناییان خاطر نشان کرد: پسته تولید شده در مزارع شهرستان ورامین از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و اکثر پسته تولیدی به کشورهای دیگر صادر می گردد.

وی اظهار کرد: ۶۰ درصد از محصول پسته ورامین احمدآقایی ، ۲۰ درصد اکبری ، ۱۰ درصد کله قوچی و ۱۰ درصد فندقی است و با توجه به این که جنوب دشت ورامین متصل به کویر مرکزی بوده و همواره امکان نفوذ کویر به مناطق کشاورزی جنوبی وجود دارد، کشت پسته نقش مهمی در تثبیت خاک و جلوگیری از پیشروی کویر دارد.

مدیرجهاد کشاورزی ورامین یادآور شد: تمامی محصول پسته تولید شده در شهرستان ورامین پس از پوست کنی و خشک شدن، به استان کرمان و رفسنجان ارسال شده و از آن جا، با برند رفسنجان به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: مسئولان شهرستان ورامین درصدد تشکیل شرکت تعاونی پسته کاران هستند تا محصول پسته شهرستان در قالب این تعاونی فرآوری، بسته بندی و با برند و نام ورامین صادر شود.