:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
حباب سکه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد

کاهش 1000 تومانی دلار و 700 هزار تومانی سکه / دلار وارد کانال 28 هزار تومانی شد

روز دوشنبه 4 آبان 99، قیمت دلار در بازار آزاد ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان، یورو 33 هزار و 200 تومان و درهم امارات 7 هزار و 740 تومان اعلام شده است. در بازار طلا نیز مظنه هر مثقال طلا 5 میلیون و 445 هزار تومان، قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون 256 هزار تومان، قیمت قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 13 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 13 میلیون تومان،نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 500 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 100 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۲۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
اقتصاد گردان  – محسن شمشیری

با کاهش دوباره نرخ دلار به کانال 28 هزار تومان، سکه نیز به کانال 13 میلیون تومان وارد شد. نرخ لحظه ای فروش دلار در سامانه سنا به 27980 تومان، خرید دلار 27550 تومان، نرخ فروش یورو 33100 تومان و خرید یورو 32590 تومان رسید.
قیمت فروش دلار در صرافی ها با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل  27 هزار و 980 تومان و قیمت خرید دلار نیز 27 هزار و 550 تومان درج شده است.ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل 33  هزار و 100 تومان و قیمت خرید یورو 32 هزار و 590 تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند. میانگین نرخ معاملات دلار در روز کاری 3 آبان 99 نیز به 28659 تومان و نرخ حواله دلار در سامانه نیما به 26831 تومان اعلام شده است
روز دوشنبه 4 آبان 99، قیمت دلار در بازار آزاد ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان، یورو 33 هزار و 200 تومان و درهم امارات 7 هزار و 740 تومان اعلام شده است. در بازار طلا نیز مظنه هر مثقال طلا 5 میلیون و 445 هزار تومان، قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون 256 هزار تومان، قیمت قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 13 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 13 میلیون تومان،نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 500 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 5 میلیون  و 100 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد.
کاهش یک هزار تومانی نرخ دلار
هر دلار در صرافی‌های بانکی روز (دوشنبه) ۲۷ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد که افت یک‌هزار و ۲۰ تومانی را نسبت به روز معاملاتی گذشته (شنبه) نشان می‌دهد.این در حالی است که نرخ خرید دلار در این صرافی‌ها ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شده است.قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانکی۳۳ هزار و ۱۰۰ تومان و نرخ خرید آن ۳۲ هزار و ۵۵۰ تومان درج شد.
همچنین در سامانه سنا در روز کاری گذشته (۳ آبان) هر یورو با قیمت میانگین 34 هزار و ۴۹ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز با قیمت میانگین ۲۸ هزار و ۶۵۹ تومان به فروش رفت.در سامانه نیما نیز طی روز کاری گذشته، حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۷۰۱ تومان به فروش رسید و حواله دلار نیز قیمت میانگین ۲۶ هزار و ۸۳۱ تومان را ثبت کرد.البته نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.
در هفته‌های اخیر با تشدید نوسانات ارزی، بانک مرکزی تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا اتخاذ کرد و قیمت ارز تا حدودی روند نزولی در پیش گرفت و برخی فعالان بازار ارز نیز این کاهش را به تزریق ارز توسط بانک‌ مرکزی به بازار متشکل مربوط دانستند و حتی از احتمال کاهش بیشتر قیمت ها در روزهای آینده خبر می دهند.
برخی علت ریزش دلار در روزهای اخیر را تزریق دلار به بازار توسط مردم اعلام کردند که با فروش ارزهای خود طرف عرضه را تقویت کرده‌اند اما به نظر می رسد که آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز نیز تا حدودی مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
بهای جهانی طلا افت کرد
بهای جهانی طلا روز دوشنبه به کمترین میزان خود در یک هفته گذشته تنزل کرد وبه سطح یکهزار ۸۹۸ دلار و ۲۸ سنت رسید.به گزارش رویترز، افزایش ارزش شاخص جهانی دلار و پیشرفت نداشتن مذاکرات مربوط به بسته محرک مالی جدید در آمریکا سبب شده تا بهای فلز زرد رو به کاهش گذارد.

افت ۷۰۰ هزار تومانی نرخ سکه

قیمت‌ها در بازار سکه و طلا روز (دوشنبه- ۵ آبان) روند نزولی داشت به‌طوری که سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید با افت بیش از ۷۰۰ هزار تومانی، به بهای ۱۴ میلیون تومان فروخته شد.سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بهای ۱۴ میلیون تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسید.
همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۶۰۰هزار تومان، ربع‌سکه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۷۰۰ میلیون تومان تعیین شد.در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و۲۶۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای ۵ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان فروخته شد.

حباب سکه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد

رییس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر روند نزولی بازار از حباب یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی سکه خبر داد. ابراهیم محمدولی در گفتگو با ایبِنا در خصوص موضوع دریافت فاکتور خرید طلا که این روزها در رسانه ها مطرح شده، توضیح داد: این موضوع، تصمیم جدیدی نیست و همواره به مشتریان و متقاضیان خرید طلا تاکید می‌شود که به هنگام خرید مصنوعات طلا به طور حتم فاکتور معتبر با مشخصات و اطلاعات لازم را دریافت کنند.

وی در ادامه درباره روند این روزهای بازار طلا و سکه نیز توضیح داد: قیمت ها بازار طلا و سکه در هفته جاری با نوسان همراه بوده، اما روند بازار کاهشی است. همچنین انس جهانی و بازار ارز داخلی نیز روندی کاهشی دارد که بر وضعیت بازار طلا و سکه موثر است.
رییس اتحادیه طلا و جواهر در ادامه با اظهار امیدواری نسبت به بازگشت آرامش و ثبات دوباره به بازار و افزایش تقاضا مردم برای مصنوعات طلا، گفت: هر انس جهانی در بازار امروز ۱۸۹۷ دلار و ۶۰ سنت، هر گرم طلا ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۲۸۱ هزار تومان است.  
به گفته وی، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان، طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود. همچنین حباب سکه نیز در حال حاضر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

فعالان بازار طلا معتقدند با وجود افزایش نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی طی هفته اخیر، به دلیل باز شدن کانال‌های عرضه ارز و کاهش نرخ آن در داخل، سکه و طلا نیز روند نزولی درقیمت‌ها پیش گرفته اند به طوری که حباب سکه یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان شد حبابی که حتی تا دو میلیون تومان نیز پیش رفته بود.
گفتنی است، قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.
در هفته‌های اخیر، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
بانک مرکزی همچنین اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است.فعالان بازار پیش بینی می کنند با ورود 50 میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کمااینکه بعد از اجرای این سیاست طی چند روز قیمت دلار حدود 4 هزار تومان کاهش یافت.

با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.