:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

به جای صدقه دادن، نیازمندان را از وام قرض‌الحسنه بهره‌مند کنید

طرح همیاران مهر که از سوی بانک مهر ایران ارائه شده، این امکان را فراهم مي‌کند تا خيّرين به جاي پرداخت صدقه يا كمك بلاعوض، براي توانمندسازي افراد نيازمند، به آن‌ها تسهيلات قرض‌الحسنه پرداخت كنند.
کد خبر: ۱۶۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
اقتصادگردان- به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، این بانک در راستای توسعه و گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه اقدام به تأمين مالي جمعي، به منظور حمايت از نيازمندان با عنوان «طرح همياران مهر» کرده است.

در این طرح، متقاضیان مبلغ مورد نظر خود را در قالب عقد صلح و به صورت بلاعوض در حسابی تعریف شده، نـزد بانک قرض‌الحسنه مهر ايران واريز مي‌کنند. بانک نيز متعهد مي‌شود مبالغ اهدا شده از سوي خيرين را، به پرداخت تسهيلات به اقشار نيازمند جامعه در زمينه‌هاي اشتغال، تأمين معيشت جوانان، بانوان سرپرست خانوار، درمان، تحصيل و همچنين بازسازي و توسعه‌ روستاها و مناطق محروم و ... تخصيص دهد. کارمزد وام‌ها در طرح همياران مهر بين صفر تا ۲ در صد است.

این طرح کارکردهای خیرخواهانه‌ دیگري نيز در خود تعريف کرده است؛ به‌نحوي که از طريق آن مي‌توان با اهداي برگه‌ همياران مهر در مراسم ترحيم و بزرگداشت درگذشتگان، تحت عنوان باقيات و صالحات متوفي، به جاي هزينه خريد تاج گل و... اين كار خير و انسان‌دوستانه را گسترش داد؛ عمل خيري كه علاوه بر اينكه لبخندي به لب يك نيازمند مي‌نشاند سبب آرامش روح متوفي مي‌شود.


تلاش برای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی

اهداف طرح همیاران مهر بانک مهر ایران را می‌توان این‌گونه برشمرد:

- کمک به توسعه مناطق محروم از طریق پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه

- کمک به رشد شاخص‌های بهداشت، درمان، آموزش و ... در سراسر کشور

- ارتقای فرهنگ نوع‌دوستی و قرض‌الحسنه در کشور

- فرهنگ‌سازی خیر ابدی و در گردش برای نيازمندان در کشور

- هدفمندسازی کمک‌های خیرین، به منظور تبديل کمک‌هاي موقت و كوتاه‌مدت به كمك‌هاي دائمي و در گردش.

علت اینکه بانک مهر ایران این طرح را اجرا کرده به این برمي‌گردد که ماهيت و فلسفه‌ بانك مهر ايران، توانمندسازي نيازمندان است؛ چرا كه اين بانك باور دارد اجراي اين طرح منجر به كاهش فاصله‌ طبقاتي و به تبع آن ناهنجاري‌هاي اجتماعي مي‌شود.

مبالغ جمع‌آوری شده در چارچوب طرح همیاران مهر در زمینه‌های مختلف عام‌المنفعه به کار مي‌رود؛ از جمله مواردي همچون: اشتغال جوانان، بهداشت و درمان، اشتغال زنان سرپرست خانوار، اشتغال زندانيان جرايم غيرعمد، بازسازي و توسعه روستاها و مناطق محروم و همچنين احياي زيرساخت‌هاي سنتي مانند قنات‌ها، مراکز فرهنگي، تاريخي، هنري و... .

لازم به یادآوری است مشارکت در طرح همیاران مهر به جای کمک‌هاي بلاعوض به نيازمندان موجب مي‌شود با پرداخت وام به نيازمندان چرخه نيکي ابدي شده و ادامه داشته باشد. ديگر اينكه فرد مي‌تواند با مشاركت در اين طرح، استان يا شهرستاني را كه تمايل دارد پولش در آن منطقه هزينه شود انتخاب كند. اين ويژگي مزيتي براي افرادي است كه از كاستي‌هايي در برخي نقاط از كشور مطلع هستند و مي‌توانند با كار نيكشان به آبادسازي آن مناطق كمك كنند.

 

شما افراد نیازمند را معرفی کنید

مشارکت در طرح همیاران مهر بانک مهر ایران بهره‌مندی از اجر معنوی و خير دائمي از طريق چرخش مداوم مبلغ اهدايي بين تعداد زيادي از نيازمندان را در پي دارد. بانک مهر ایران حتی این مورد را در نظر گرفته که مشارکت‌‌کننده قادر باشد فرد نیازمندي را معرفي و وارد چرخه‌ نيكي كند. بعد از مشاركت در طرح اين امكان براي فرد مشاركت‌كننده با معرفي فرد نيازمند، وي را در ليست مخاطبان طرح قرار دهد. بانك بعد از بررسي شرايط و بر اساس قرعه‌كشي به افراد نيازمند وام پرداخت مي‌كند. با اين حال افراد نيازمند معرفي شده توسط خيرين، نسبت به سايرين براي دريافت وام قرض‌الحسنه در اولويت قرار دارند.


چگونه در طرح همیاران مهر مشارکت کنیم؟

برای مشارکت همیاران مهر، اشخاص می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت بانک مهر ايران به آدرس www.qmb.ir و ورود به صفحه این طرح، برای مشارکت در آن اقدام کنند.

همچنین امکان مشارکت به‌صورت خانوادگی نیز در این طرح فراهم شده است. اعضاي خانواده مي‌توانند به نيت شادي روح درگذشتگان خود در اين طرح مشارکت کرده و با تعيين سرپرست خانواده كمك‌ها و خيرات هفتگي خود را جمع‌آوري كنند. مشاركت‌كنندگان در اين طرح مي‌توانند افراد نيازمند را براي دريافت وام قرض‌الحسنه به بانك معرفي كنند يا اينكه در صورت عدم شناخت افراد نيازمند، مي‌توانند اين امر را به بانك بسپارند تا بانك مبالغ جمع‌آوري شده را به ساير نيازمندان اختصاص دهد. در اين حالت بعد از پرداخت هر وام، پيامكي براي اطلاع اعضاي خانواده از پرداخت وام به آن‌ها ارسال مي‌شود.

 

مشارکت سازمانی و گروهی در طرح همیاران مهر

خیریه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و... می‌توانند با مشارکت در طرح همياران مهر، نيازمندان جامعه هدف خود را براي دريافت وام قرض‌الحسنه به بانک معرفي کنند.

طرح یادبود نیز در ذیل طرح همیاران مهر تعريف شده است. با مشارکت در طرح يادبود همياران مهر، افراد مي‌توانند مبلغ خريد تاج گل براي مراسم ترحيم را که علاوه بر تحميل هزينه زياد، تأثيري در شادي روح متوفي ندارد، به‌صورت وام قرض‌الحسنه براي توانمندسازي نيازمندان و توسعه کشور اختصاص دهند.


چرخه نیکی ابدی چیست؟

با توجه به اینکه مبالغ جمع‌آوری شده از طریق پرداخت وام قرض‌الحسنه به نیازمندان تعلق مي‌گيرد، همزمان با بازپرداخت اقساط توسط فرد نيازمند، اين مبلغ به شخص ديگري تخصيص مي‌يابد و اين چرخه مدام تکرار مي‌شود و در عمل شما به مدت نامحدود، به بي‌نهايت نيازمند کمک مي‌كنيد.