:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
دلار صرافی در مرز ۳۲ هزار تومان

بررسی بازار ارز با حضور وزرای اقتصادی در مجلس / دلار آزاد به کانال 31 هزار تومان کاهش یافت

در بازار آزاد ارز قیمت دلار در عصر یکشنبه با قیمت 31 هزار و 900 تومان، یورو 37 هزار و 500 تومان و درهم امارات 8 هزار و 750 تومان معامله شد. در نتیجه این کاهش قیمت ارز، هر گرم طلا 1 میلیون و 475 هزار، مظنه مثقال طلا 6 میلیون و 392 هزار، سکه 16 میلیون و 330 هزار، طرح قدیم 15 میلیون و 300 هزار، نیم سکه 8 میلیون و 800 هزار، ربع سکه 6 میلیون و سکه گرمی 3 میلیون و 100 هزار تومان داد و ستد شد
کد خبر: ۱۶۲۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵


 گروه بانک و بیمه – محسن شمشیری
نشستی با حضور  رئیس مجلس، روسای کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه، بودجه و محاسبات، صنایع و معادن، کشاورزی، آب و منابع طبیعی و وزرای مربوطه و رییس کل بانک مرکزی جهت بررسی وضعیت بازار ارز و نهاده‌های کشاورزی برگزار خواهد شد. همچنین روز چهارشنبه قرار است وضعیت بازار و گرانی های اخیر در مجلس در دستور کار قرار گیرد.
قالیباف رییس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده کاشمر تاکید کرد: این تذکر به جایی است و فلسفه وجودی ما همین است که در حوزه نظارت از هیچ ابزار و وظیفه قانونی کوتاه نیاییم بنابراین قطعاً در این زمینه مجلس انجام وظیفه خواهد کرد. ما حتماً باید به اولویت‌های مردم توجه کنیم و این حرف حقی است و فلسفه وجودی ما همین است کما اینکه الان طرح دو فوریتی مربوط به سبد کالا در کمیسیون مربوطه در حال بررسی است و اعضای این کمیسیون باید تلاش بیشتری برای تسریع این روند داشته باشند، همچنین موضوع گرانی و کنترل بازار در دستور کار جلسه روز چهارشنبه صحن قرار داشته که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهد شد.

دلار صرافی در مرز ۳۲ هزار تومان

از سوی دیگر،  در بازار آزاد ارز قیمت دلار در عصر یکشنبه با قیمت 31 هزار و 900 تومان، یورو 37 هزار و 500 تومان و درهم امارات 8 هزار و 750 تومان معامله شد. در نتیجه این کاهش قیمت ارز، هر گرم طلا 1 میلیون و 475 هزار، مظنه مثقال طلا 6 میلیون و 392 هزار، سکه 16 میلیون و 330 هزار، طرح قدیم 15 میلیون و 300 هزار، نیم سکه 8 میلیون و 800 هزار، ربع سکه 6 میلیون  و سکه گرمی 3 میلیون و 100 هزار تومان داد و ستد شد.
 روز یکشنبه  قیمت دلار در صرافی‌های بانکی با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۳۱ هزار و ۹۵۰ تومان تعیین شده و قیمت خرید دلار نیز 29 هزار و 700 تومان درج شده است. ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل 37 هزار و 450 تومان و قیمت خرید یورو 35  هزار و 200 تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.

تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی‌های غیربانکی و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.

بانک مرکزی البته اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است.با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.

گفتنی است، با افزایش بیش از 3 هزار تومانی قیمت ارز در صرافی های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی های بانکی متوقف شده بود

تاثیر مثبت کاهش نرخ دلار بر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

کاهش نرخ دلار برای کشورهای حاشیه همکاری خلیج فارس در صورت کاهش تاثیر همه‌گیری کوید -۱۹ مثبت خواهد بود. به گزارش بلومبرگ، بیش از یک دهه پیش، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در تلاش برای حفظ نرخ ثابت ارزی خود بودند که دلار عقب نشینی کرد. قبل تر در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، دلار ضعیف، هزینه واردات را افزایش داد و اجازه داد تورم حفظ شود. اکنون، تقاضای کُند داخلی باعث رشد قیمت ها شده است، در حالی که کاهش نرخ دلار می تواند صنعت های غیرنفتی مانند گردشگری را هنگامی که بیماری همه گیر کاهش یابد،‌ تقویت کند.
مونیکا مالک، اقتصاددان ارشد در بانک تجارت ابوظبی در امارات متحده عربی، گفت: کاهش نرخ دلار برای شورای همکاری خلیج فارس در صورت کاهش تاثیر همه گیری کوید -۱۹ مثبت خواهد بود. نرخ ارز ثابت هنوز لنگر مهمی برای اقتصاد و ورود سرمایه است.
شش عضو شورای همکاری خلیج فارس از اوایل دهه ۱۹۷۰ رژیم های ارزی را اداره می کردند. این سیستم از سال های متوالی پایین بودن قیمت نفت در دهه ۱۹۹۰، دوره ضعف دلار قبل از بحران مالی سال ۲۰۰۸ و سقوط دیگر نفت خام در سال ۲۰۱۴، جان سالم به در برده است. فقط کویت در ماه می سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفت که با سرعت گرفتن تورم، دینار را به سبد ارز وصل کند.
در اوایل سال جاری، با پایین آمدن قیمت نفت به پایین ترین سطح ۱۸ ساله، احتمال کاهش ارزش پول، اقتصاد مناطق را متضرر کرد و در مورد ذخایر ارزی آنها سوالاتی ایجاد کرد. از آنجایی که کشورهای حوزه خلیج فارس هزینه ها و یارانه ها را کاهش داده و به بازارهای بدهی روی آوردند تا کسری بودجه خود را تامین کنند، بازرگانان از آن زمان این احتمالات را مطرح کردند.
با قیمت نفت و گاز به دلار، نرخ ارز ثابت به محافظت از کشورها در برابر نوسانات بازارهای انرژی کمک کرده و به بانک های مرکزی اجازه داده اند تا در مواقع خوب ذخایر ارزی خود را جمع کنند. یک محقق مقیم در موسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن، رابرت موگیلنیکی، گفت: مهم ترین نکته در مورد نرخ ارز کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نوسانات کوتاه مدت ارزش دلار آمریکا نیست، بلکه دسترسی به دارایی های ارزی کافی در میان مدت است.


صعود دلار در معاملات جهانی

شاخص دلار در معاملات ارزی اندکی افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۷۰۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۳ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۴ درصد پایین رفت و با باقی ماندن کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۱ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۲ درصد کاهش به ۱۰۵.۴۰۱  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۱۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۶۹۶ یوان چین اعلام شد.

به گزارش رویترز، تداوم روند افزایش کسری بودجه دولت آمریکا باعث نگرانی معامله گران از وادار شدن فدرال رزرو به چاپ پول بیشتر شده است. دفتر کنترل بودجه آمریکا در گزارشی اعلام کرده است همزمان با افزایش هزینه های دولت برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی این کشور در برابر پیامدهای ویروس کرونا، کسری بودجه دولت در  سال مالی ۲۰۲۰ به ۳.۱۳ تریلیون دلار رسیده استکه این رقم با وجود کمتر بودن نسبت به برآوردهای قبلی، یک رکورد کاملا تازه محسوب می شود.

در شرایطی که کریستین لاگارد- رییس بانک مرکزی اروپا از استفاده حداکثری از ابزارهای در اختیار این بانک برای تقویت طرف تقاضا و رشد اقتصادی خبر داده، مرکز آمار اتحادیه اروپا در گزارشی ناامیدکننده اعلام کرد متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ماه منتهی به سپتامبر با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۰.۳ درصد رسیده که این نرخ تورم در فاصله زیادی از سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه باقی مانده است. همچنین متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۰.۳ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۱ درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است.

متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین در آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر نیز با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۴ درصد رسید که این نرخ تورم،  بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۹ ماهه اخیر بوده است.  در مدل جدید سیاست گذاری فدرال رزرو، اجازه داده خواهد شد تا برای تقویت رشد اقتصادی و تزریق نقدینگی لازم به بازارها، نرخ تورم از سطح دو درصدی هدف گذاری شده قبلی عبور کند اگر چه طبق گفته جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا، اجازه فاصله گرفتن بیش از حد تورم از سطح دو درصدی داده نخواهد شد