:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

سال گذشته ۲ تا ۳ برابر نیاز تولید محصولات باغی داشتیم، تولید به تعادل رسید

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه سال گذشته بیش از دو تا سه برابر نیاز کشور تولید محصولات باغی داشتیم و برای آن هیچ برنامه ریزی نشده بود، گفت: خوشبختانه تولیدات محصولات باغی امسال به تعادل رسیده و در حد نیاز کشور است.
کد خبر: ۱۶۱۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
اقتصادگردان- مجتبی شادلو با بیان اینکه امسال نسبت به سال های قبل تولید مرکبات و به طور کل محصولات باغی به تعادل رسیده و مازاد تولید نداریم، گفت: سال های گذشته همیشه با مازاد مرکبات به خصوص پرتقال مواجه می شدیم و چون صنایع تبدیلی هم ظرفیت جذب بالایی نداشتند میزان ضایعات این محصول بسیار بالا می رفت. ولی امسال تولید تنها به حد نیاز کشور و صادرات است.

وی در ادامه گفت: سال گذشته بیش از ۲ تا ۳ برابر نیاز کشور تولید محصولات باغی داشتیم و برای آن هیچ برنامه ریزی نشده بود. از ابتدای ۱۳۹۸ تا دی ماه  نیز وضعیت صادرات خوب نبود و تقریبا صادرات محصولات باغی به صفر رسید. به عبارت دیگر تولید و در کنار آن عدم صادرات به اندازه مصرف داخل، مازاد این محصولات را رقم زد.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور تصریح کرد: از دی تا اسفند ۹۸ صادرات شرایط بهتری پیدا کرد و توانست ماه های قبل را جبران کند ولی با شیوع کرونا توقفی یکماهه  برای صادرات پیش آمد و از فروردین و اردیبهشت امسال توانستیم صادرت خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه محصولات باغی دچار سرمازدگی و آفات نشده اند به وضعیت برداشت آنها اشاره کرد و گفت: برداشت نارنگی، سیب، کیوی و انار از باغات کشور آغاز شده است و برداشت پرتقال نیز از آبان ماه شروع می شود.