:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

امکان سواستفاده از خشکسالی توسط کشورهای مداخله جو سلب می شود

وزیر نیرو گفت: با مذاکرات دوجانبه و اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری شرایطی فراهم می شود که به دیگرانی که از راه دور قصد مداخله و سو استفاده از شرایط خشکسالی برای بروز مشکلات منطقه ای را دارند فرصت ندهیم.
کد خبر: ۱۶۰۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
اقتصادگردان- رضا اردکانیان در حاشیه اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه ما با همه کشورهای همسایه مرز آبی مشترک داریم اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری چه در ارتباط با همکاری‌های دوجانبه و چه مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری فرصتی برای مذاکرات و همکاری و تبادل دانش و همچنین کاهش زمینه بروز اختلافات و تنازع در حوزه آب خواهد بود.

وی با اشاره به تاریخچه شورای حکام، گفت: اوایل دهه ۸۰ شمسی با تصویب مجمع عمومی یونسکو که رای همه کشورها را داشت مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در تهران تاسیس و از کشورهای منطقه همسایه، هم اقلیم و سازمان‌های بین‌المللی علاقمند به حل مسایل آب دعوت کردیم به عضویت شورای حکام در آیند.

اردکانیان با بیان اینکه پروژه‌های خوبی در این زمینه اجرا ولی مدتی نیز فعالیت مرکز کم شد اما مجددا با پیگیری‌های انجام شده از دو سال پیش به وضعیت فعال قبل بازگشت و سال گذشته شورای حکام مرکز در سطح بالا تشکیل شد، اظهار کرد: امسال قرار بود این مجمع در شهر دوشنبه تشکیل شود که به دلیل شیوع کرونا این امکان فراهم نشد و جلسه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

وزیر نیرو افزود: با توجه به مسایل دبیرخانه و مرکز برگزاری تصمیم بر این شد که اجلاس در تهران برگزار شود که امروز با حضور ۵۳ نفر از شرکت کنندگان از ۱۰ سازمان بین المللی و ۱۶ کشور به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

اردکانیان با تاکید بر اینکه ۹ کشور در سطح وزیر که عمدتا از کشورهای همسایه مثل عراق، سوریه، آذربایجان، تاجیکستان، افعانستان، قطر و... بوده‌اند تعدادی از کشورها مثل عمان، ترکیه و ارمنستان در سطح معاونین از کشورهای آلمان و سوییس نیز مدیران میانی در قالب سازمان های تخصصی حضور داشتند، تصریح کرد: سازمان خواربار جهانی، یونسکو، هواشناسی، بانک توسعه اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی و اکو برنامه همکاری جهانی آب از کشورهای دور و نزدیک نیز از جمله سازمان‌های شرکت کننده بوده است.

وی با بیان اینکه علیرغم محدودیت‌های کرونا این امکان فراهم شد که بسیاری از علاقمندان به راحتی در این نشست شرکت کنند، اظهار کرد: قبلا در برخی از اجلاس‌ها مشکلاتی نظیر رفت و آمد، صدور ویزا، هزینه های سفر محدودیت‌های را تحمیل می‌کرد که برخی علاقمندان از حضور در اجلاس محروم می‌شدند اما اکنون شرایط برای تمامی آنها مهیا بوده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه امروز جلسه دو جانبه‌ای نیز با وزراء تاجیکستان و سوریه خواهم داشت گفت: در جلسه امروز شورای حکام گزارش پروژه‌های سال‌های قبل ارایه شد که از جمله آنها دو پروژه که مطابق برنامه به نتیجه رسیده بودند مورد گفت وگو قرار گرفت. یکی مربوط به ارتقاء آگاهی عمومی در زمینه تغییر اقلیم و دیگری کارگاه آموزشی در موضوع تغییر اقلیم درعمان بوده است.

اردکانیان افزود: پروژه ها دیگر نیز تا پایان سال ۲۰۲۱ انجام می‌شود که وضعیت بهبود کیفیت منابع آب از جمله این پروژه‌ها است که از ایران آبفای کشور و از کشور آلمان مرکز تغییر اقلیم همکاری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه پروژه دیگر فعال سازی استارتاپ‌ها است که با مشارکت مهندسی مالی سوییس اجرا خواهد شد، همچنین مدیریت منابع آب به صورت وبینار و کارگاه برگزار خواهد شد، ادامه داد: در زمینه پایش خشکسالی منطقه‌ای نیز کشور ترکیه و سازمان جهانی هواشناسی علاقمند به فعالیت هستند.

وزیر نیرو با بیان اینکه ارتقاء امنیت آب شهری و آموزش آن توسط سازمان زیر مجموع سازمان ملل و اکو و همچنین شرکت آبفای ایران برگزار می شود، گفت: کشور ارمنستان نیز که اخیرا به این مرکز اضافه شده پروژه های افزایش راندمان و ایجاد تصفیه خانه آب را پیشنهاد داده است.

وی با بیان اینکه ما تصمیم گرفتیم در یکی از کشورهای منطقه که احتمالا قطر خواهد بود یک مرکز در ارتباط با آبهای غیر متعارف مثل آب های شور استفاده از پساب آغاز به کار کند، گفت: هدف این است که دانش موجود در این زمینه یکجا متمرکز شده و در اختیار اعضا قرار گیرد که قطعا هزینه تمام شده برای دسترسی به این آبها کم خواهد شد و برای ایران که منابع آب های آزاد دسترسی دارد کمک خوبی خواهد بود.