:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
معاون وزیر صنعت خبرداد:

هدفگذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای بومی‌سازی بخش معدن

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: برای امسال، ۵۰۰ میلیون دلار بومی‌سازی در بخش معدن و صنایع معدنی هدفگذاری شده است و ایمیدرو هم توجه و تمرکز خود را به حفظ منابع انسانی به عنوان با ارزش ترین منابع سازمانی معطوف کرده پس از آن حفظ ماشین آلات معدنی کشور مورد توجه قرار دارد.
کد خبر: ۱۶۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
اقتصادگردان- «خداداد غریب پور» امروز در مراسم افتتاح "پروژه بومی سازی و ساخت شبیه ساز رانندگی دامپتراک" افزود: امروز با بومی سازی و ساخت شبیه ساز رانندگی دامپتراک، شاهد یک موفقیت علمی در بخش معدن و صنایع معدنی هستیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: به دنبال صفر کردن حوادث ناشی از اقدامات غیر ایمن در معادن و صنایع معدنی با توسعه آموزش، مهارت و استفاده از روش های نوین آموزشی هستیم.

وی اضافه کرد: ورود شبیه ساز رانندگی دامپتراک به معادن، جامعه معدنی را وارد مرحله جدیدی می کند و این موفقیتی برای جامعه معدنی کشور، دانشگاه های کشور بخش خصوصی انجام دهنده پروژه و همکاران ایمیدرو محسوب می شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ساخت شبیه ساز رانندگی دامپتراک، موضوع کوچکی به نظر می رسد، اما بخش قابل توجهی از حوادث معادن روباز مربوط به حوادث ترافیکی است.

وی، تصریح کرد: ساخت و استفاده از این دستگاه در معادن، سبب کاهش هزینه های مربوط به تلفات انسانی در بخش مربوطه خواهیم شد و ضریب تکرار و شدت حوادث به حداقل می رسد.

غریب پور گفت: اجرای این پروژه، به عنوان افتخارات دانشگاه خواجه نصیر محسوب می شود و این دانشگاه در بخش های دیگر خودرو سواری و اتوبوس نیز اقدامی مشابه را اجرا کرده است. امروز با رییس دانشگاه خواجه نصیر توافق شد تا تفاهم نامه همکاری در زمینه های مهندسی مواد و مکانیک امضا کنیم.

وی اضافه کرد: امسال در فولاد قائنات ( خراسان جنوبی)، تجهیزات بسیار مهمی بومی سازی شده که اطلاع رسانی خواهد شد.

غریب پور با اشاره به اینکه توجه به سلامت کارکنان و منابع انسانی در اولویت برنامه های ایمیدرو قرار دارد،گفت: باوجود افزایش ۳۰ درصدی تولید بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۸، حوادث معدنی رشد بسیار پایینی (کمتر از پنج درصد) داشت.

وی اضافه کرد: ایمیدرو توجه و تمرکز خود را به حفظ منابع انسانی به عنوان با ارزش ترین منابع سازمانی معطوف کرده پس از آن حفظ ماشین آلات معدنی کشور توجه دارد.

به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، اکنون در سیمان، مس، فولاد آلومینیوم و اغلب محصولات این حوزه مازاد تولید داریم و اقدام به صادرات می کنیم.

اجرای پروژه برای ارتقای بهره وری

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان به دنبال افزایش تولید نیست، بلکه درصدد کیفی سازی تولید است و در کنار تولید، ارتقای بهره وری در برنامه ایمیدرو قرار دارد و اکنون با دانشگاه امیرکبیر در زمینه بهره وری پروژه اجرا می کنیم.

وی تاکید کرد: به دنبال نوآوری در بخش های اکتشاف، استخراج و فرآوری هستیم و تامین ماشین آلات معدنی از دیگر اولویت های ایمیدرو است و اکنون با شرکت هپکو و یک شرکت خودروساز برای ساخت دامپتراک ۳۵ و ۱۲۰ تنی مذاکره در حال انجام است که چنانچه به نتیجه برسد، نقش بسیار مهمی در تامین ماشین آلات معدنی خواهد داشت.

بنا به این گزارش، شبیه ساز رانندگی دامپتراک با مشارکت سه جانبه سه بخش دولتی، دانشگاهی و خصوصی انجام شد.

‌دو دستگاه شبیه ساز توسط دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با حمایت های مشترک ایمیدرو (با همکاری مجتمع سنگ آهن سنگان و پیمانکاران آن شامل کنسرسیوم اپال کانی و آسفالت طوس) و شرکت صنعتی معدنی گل گهر (و آرمان گهر سیرجان پیمانکار آن)، برای نخستین بار در کشور بومی سازی و ساخته شد.