:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی شهرستان تهران:

آرامش در بازار تلفن همراه با اجرای طرح رجیستری

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی گفت: با در نظر گرفتن نسبت عرضه و تقاضایی که در بازار گوشی همراه وجود دارد، اگر بانک مرکزی و مرکز جامع تجارت، ارز مناسب برای این کار را تخصیص دهند شرکت‌ها آمادگی واردات سریع موبایل را دارند.
کد خبر: ۱۶۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲
اقتصادگردان- «مهدی محبی» درباره وضعیت موبایل و گرانی این دستگاه گفت: قیمت اجناس در کشور به قیمت دلار بستگی دارد و با بالارفتن قیمت ارز، افزایش پیدا می‌کنند. البته شخصا فکر می‌کنم تلفن همراه نسبت به کالاهای دیگر گران نشده و همچنان در بازار وارد می‌شود. البته عرضه و تقاضا برای گوشی همراه در این مدت افزایش پیدا کرده است و از آن جا که ثبت سفارش انجام نمی شود و بانک مرکزی نیز ارز تخصیص نداده، گوشی در بازار کم شده است.

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی شهرستان تهران، اضافه کرد: زمانی که واردات گوشی روی روال خود انجام می‌شود و موجودی شرکت‌ها زیاد است، آن‌ها دستگاه را با سه تا چهار درصد سود به فروش می‌رسانند اما زمانی در زمان کمبود دستگاه آن‌ها اجازه دارند تا ۱۸ درصد سود بازرگانی دریافت کنند و گوشی را بر اساس همان ۱۸ درصد به فروش می‌رسانند. زمانی که گوشی کم می‌شود شرایط بازار فرق می‌کند.

او درباره این‌که طرح رجیستری چقدر توانسته به کاربران کمک کند، افزود: این طرح توانست آرامش را به صنف موبایل فروش‌ها برگرداند و برای کاربران خیلی تفاوتی نداشت. طرح رجیستری اگر در شرایطی انجام بگیرد که دولت کالا را تامین کند و در مغازه‌ها به وفور پیدا شود، آن زمان همه راضی هستند. البته این مساله صرفا برای صنف ما نیست و تمام صنف‌ها اکنون این مشکل را دارند. کالا در کشور کم شده و حتی کالاهای داخلی که درصدی از قطعات آن خارجی هستند، به مشکل برخورده‌اند.

محبی اشاره کرد: در گذشته هزینه رجیستری گوشی اینقدر بالا نبود که مردم از عهده پرداخت آن برنیایند. زمانی که این طرح آغاز شد، دلار ارزان بود اما اکنون کشور در شرایط خاص است.   

او در خصوص این فرضیه که ۹۰ درصد گوشی آیفون در کشور قاچاق می‌شود، گفت: گوشی قاچاق که نمی‌تواند در سامانه همتا رجیستر شود. افراد برای وارد کردن گوشی خود از امتیاز پاسپورت مسافری استفاده می‌کردند که این امتیاز نیز از امروز -اول مهر- قابل استفاده نیست و مسافر تنها با اظهار حضوری می‌تواند گوشی وارد کشور کند.

وی درباره تاثیر این طرح بر بازار گوشی همراه گفت: تا زمانی که طرح اجرایی نشود نمی‌توانیم درباره آن اظهار نظر قطعی بدهیم. در گذشته با استفاده از امتیاز پاسپورت مسافری، تعدادی گوشی وارد کشور می‌شود که اکنون قرار است این تعداد محدود شود. باید دید در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

محبی اشاره کرد: استفاده از برنامه شاد و آموزش مجازی نیاز به گوشی هوشمند را افزایش داده است. با در نظر گرفتن نسبت عرضه و تقاضایی که در بازار وجود دارد، اگر بانک مرکزی و مرکز جامع تجارت، ارز مناسب را تخصیص دهند شرکت‌ها آمادگی دارند موبایل را سریع وارد کشور کنند.

او درباره طرح افق نیز افزود: راه اندازی سامانه افق، یک طرح مویرگی بسیار خوب است. اما هنوز این طرح نتوانسته اجرایی شود. تحقیقات نهایی برای ورود بی اشکال این سامانه به عرصه موبایل در حال انجام است و امیدواریم این سامانه اجرایی شود.