:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

چند راهکار برای جلوگیری از ریزش بورس؛ چند توصیه به سهامداران

یک تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه شرکت‌های بورسی می‌توانند با انتشار اوراق مشارکت شرکتی، در جهت توسعه و تامین منابع مالی خود گام بردارند، گفت: باید شرایط این اقدام برای آن‌ها فراهم شود، زیرا این اتفاق دو تاثیر مثبت در پی دارد که یک مورد آن، نرفتن شرکت‌ها به سمت بانک‌ها برای دریافت وام است که پول‌های بانکی را آزاد و فرصت بیشتری برای مردم در جهت اخذ وام ایجاد می‌کند. علاوه براین، اوراق مشارکت شرکتی سودی بیشتر از سپرده‌های بانکی همراه با نوسانات کمتر دارد.
کد خبر: ۱۶۰۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
اقتصادگردان- میثم هاشم خانی در یک گفت و گوی زنده اینستاگرامی درباره وضعیت بازار سهام، اظهار کرد: منطقی است افرادی که وارد بورس می شوند، ریسک پذیر باشند و دارایی را وارد این بازار کنند که بتوانند روی آن ریسک کنند، زیرا در صورتی که به این سرمایه نیاز داشته باشند، در شرایط نوسانی بازار تلاش می‌کنند تا آن را از بازار خارج کنند که می توانند بر نوسانات بازار تاثیرگذار باشد.

آسیب شناسی ریزش‌های بورس

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های بازار سرمایه را ورود تعداد زیادی سهامدار تازه وارد که شناختی از این بازار ندارند، دانست و گفت: در پی رشدهای قابل توجه شاخص بورس، ارزش یک سوم از سهام شرکت‌های موجود در بورس افزایش یافت که بخش عمده علت این امر، ورود افراد آماتور به بورس است که صرفا با شناخت نام ایران خودرو، سهام آن را خریده‌اند بدون اینکه شناختی از وضعیت شرکت و سهم آن داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: زمانی که دولت افراد زیادی را به حضور در بازار سرمایه تشویق کرد، باید در این زمینه به آنها گوشزد می‌کرد که دارایی را وارد بورس کنند که بتوانند روی آن ریسک کنند و تا یکسال آینده به آن نیاز نداشته باشند. همچنین، این افراد سهام نخرند و سرمایه خود را در یونیت صندوق‌های موجود در بورس، سرمایه‌گذاری کنند، زیرا این موضوع هم تلاطم بازار را کمتر و هم سود بیشتری را نصیب سهامداران می‌کند.  

در ادامه، این تحلیلگر اقتصادی دامنه نوسان و حجم مبنا را از عوامل تاثیرگذار بر نوسانات اخیر بازار تاثیرگذار دانست و افزود: صف در بازار سرمایه نماد فساد است، زیرا اینکه چه کسی در صف جلوتر و چه کسی عقب تر است، انبوهی از فساد را ایجاد می کند و در اکثر کشورها سعی براین است تا صف خرید و فروش در بورس شکل نگیرد،  زیرا صف موجب تشکیل فساد و هیجانی کردن بازار می‌شود.  

راهی برای تقویت بازار سرمایه

 به گفته هاشم خانی، در حال حاضر با کاهش درآمدهای نفتی، پولی در صندوق توسعه ملی وجود ندارد و تزریق منابع به بورس چاپ پول و افزایش تورم است؛ لذا تنها اقدام مفید دولت برای تقویت بورس این است که با انجام ندادن اقداماتی چون توقف ناگهانی صادرات محصول و مجدد از سر گرفتن آن، تغییرات قوانین صادرات و واردات و نرخ فروش دلار صادراتی، در فعالیت‌های شرکت‌ها و کسب‌وکارها دخالت نکند.  

چند توصیه به سهامداران در شرایط فعلی بورس

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم وضعیت بورس بهتر شود باید حضور شرکت‌های معروف و شناخته شده به بازار سرمایه را تسهیل کنیم، زیرا در نگاه خوشبینانه سهامداران به آینده بازار تاثیرگذار است. گفتنی است که شرکت های بورسی می‌توانند با انتشار اوراق مشارکت شرکتی، در جهت توسعه و تامین منابع مالی خود گام بردارند که باید شرایط این اقدام برای آنها فراهم شود، زیرا این اتفاق دو تاثیر مثبت در پی دارد که یکی نرفتن شرکت‌ها به سمت بانک‌ها برای دریافت وام است که پول‌های بانکی را آزاد و فرصت بیشتری برای مردم در جهت اخذ وام ایجاد می‌کند. علاوه براین، اوراق مشارکت شرکتی سودی بیشتر از سپرده‌های بانکی همراه با نوسانات کمتر دارد.  

این کارشناس اقتصادی در پایان به سهامداران در شرایط فعلی توصیه کرد سرمایه‌ای که وارد بورس می‌کنید باید به آن احتیاج نداشته باشید، زیرا خیلی بعید است که فردی امروز سهام شرکتی را بخرد و هفت تا هشت ماه بعد آن را بفروشد و ضرر کند. اگر هم ضرر کند، اتفاق فاجعه‌آوری رخ نمی‌دهد. همچنین، برای خرید سهام، اولویت خود را بر خرید یونیت صندوق‌های موجود در بورس بگذارید، زیرا ریسک کمتر و سود بیشتری دارد.