:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رییس گمرک اعلام کرد

توافقات گمرکی ایران و افغانستان، تنظیم سندجامع راهبردی اقتصادی

رییس کل گمرک ایران اعلام کرد: در گفت وگوی ویدئو کنفرانسی با رییس عمومی گمرکات جمهوری اسلامی افغانستان، بر تسهیل تجارت دو کشور، تبادل اطلاعات گمرکی، حل مشکلات مرزی و توسعه ترانزیت تاکید شد.
کد خبر: ۱۶۰۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
اقتصادگردان- مهدی میراشرفی اظهار کرد: باتوجه به اراده دو کشور ایران و افغانستان بر همکاری های راهبردی و در راستای تصمیمات دو کشور در ملاقات های  هیأت های عالی رتبه به ویژه سفر اخیر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران، مقرر شد سند جامع راهبردی اقتصادی دو کشور تنظیم شود. برهمین اساس دو کشور خواستار مشارکت حداکثری گمرکات طرفین و نقش فعال آنها در تهیه سند مذکور شدند، در همین راستا برای تسهیل تجارت گفت و گویی به صورت ویدئو کنفرانس با رییس  عمومی گمرکات افغانستان داشتیم.

وی با اظهار خرسندی از افتتاح و فعال سازی آزمایشی کریدور ترانزیتی سه جانبه ایران، افغانستان و ازبکستان و کریدور چهار جانبه کتای، گفت: راه اندازی این دو کریدور مهم، نشان دهنده عزم جدی گمرک ایران به ارائه تسهیلات گمرکی به منظور تسهیل ترانزیت از مسیر افغانستان و اتصال کشورهای آسیای میانه به آب های بین المللی از جمله بنادر خلیج فارس و دریای عمان (چابهار) است بر همین اساس  اجرای حمل و نقل ترکیبی و تیرالکترونیک به رئیس عمومی گمرک افغانستان در این گفت و گو پیشنهاد شد که مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفت و مقرر شد موضوع به صورت جدی  پیگیری شود.

معاون وزیر اقتصاد افزود: یکی از موضوعات مورد مذاکره در این گفت و گو بندر چابهار بود که رئیس عمومی گمرکات افغانستان نیز با تاکید بر اهمیت این  بندر برای دولت افغانستان، آن را بندری بسیار مهم و حیاتی در حوزه ترانزیت کالا از مسیر جمهوری اسلامی ایران  برای دولت افغانستان دانست و کاهش هزینه ویزا و عوارض ترانزیتی و تجدیدنظر در جرائم تخلف اداری در مسیر ترانزیتی کشور ایران از مطالبات طرف افغان بود که پیگیری موارد خواسته شده از طریق گمرک ایران از سازمان های ذیربط در دستور کار قرار می گیرد.

میراشرفی گفت: در این گفت و گو، نحوه تبادل الکترونیکی اطلاعات بین گمرکات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان  مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد هماهنگی های لازم فنی با در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی بین دو کشور بررسی شود.

معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: موضوع مساحت زمین اختلافی بین گمرک دوغارون خراسان رضوی و اسلام قلعه افغانستان و آسفالت آن که یک شرکت ایرانی هزینه ساخت آن را متعهد شده و نقشه اجرای آن نیز از مجاری دیپلماتیک به طرف افغانی داده شده است نیز از سوی گمرک ایران مطرح شد که رئیس عمومی گمرکات افغانستان قول مساعدت برای پیگیری موضوع از مقامات دولت مرکزی افغانستان را اعلام کرد.

وی افزود: باتوجه به کمبود باسکول و ایکس ری کامیونی در گمرک اسلام قلعه افغانستان، رئیس عمومی گمرکات افغانستان اعلام کرد مقدمات لازم برای استقرار دستگاه های ایکس ری، باسکول و تجهیز گمرکات رسمی مشترک در دستور کار گمرک افغانستان قرار داشته و با جدیت آن را  پیگیری خواهد کرد.

میراشرفی تصریح کرد: پیشنهاد افزایش گذرگاه های مرزی بین دو کشور را برای تسریع تبادلات تجاری به ویژه بازگشائی بازارچه یزدان در خراسان جنوبی و تبدیل آن به گمرک رسمی، به طرف افغان پیشنهاد شد که رئیس عمومی گمرکات افغانستان نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد، گفت"باتوجه به سیاست های دولت مرکزی افغانستان مبنی بر انجام تجارت از مبادی رسمی که گمرکات افغانستان در آن مکان ها حضور دارد در صورت حصول توافق در این خصوص افغانستان نیز نسبت به استقرار گمرک طرف مقابل در مرز یزدان اقدام خواهد کرد".

رییس کل گمرک ایران در پایان با تاکید بر اشتراکات دو کشور، اظهار امیدواری کرد که افغانستان و ایران دو کشور با ریشه های مشترک تاریخی، زبانی، فرهنگی و مذهبی هستند و با تنظیم سند جامع راهبردی تجاری و گسترش تعاملات دو ملت شاهد رشد و شکوفایی و افزایش صلح و ثبات در منطقه باشیم.