:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
كتك كاري براي يك مشت دلار / بانك مركزي: تقاضای روزانه بازار رسمی اسکناس ۵ تا ۸ میلیون دلار است

از سقوط شاخص بورس تا انتقال نوسانات سهام و خودرو به بازار ارز / افزایش قیمت ارز در صرافی‌ها و ورود دلار به كانال 25 هزار تومان

به دنبال افزايش قيمت دلار به كانال 25 هزار تومان و اعلام نرخ اونس جهاني به قيمت 1934 دلار، قيمت طلا نيز افزايش يافت و قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۱۲۲ هزار تومان، مظنه طلاي آبشده يا هر مثقال طلاي 7 عيار 4 میلیون و 860 هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 11 میلیون و 50 هزار تومان، قیمت نیم سکه بهار آزادی 5میلیون و 700 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 200 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 750 هزار تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد
کد خبر: ۱۵۹۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
اقتصاد گردان – محسن شمشيري
عكس ها و فيلم هاي كتك كاري متقاضيان خريد دلار در يكي از پاساژها،  تشكيل صف براي خريد ارز در صرافي هاي بازارهاي مختلف كشور، آن هم در بازاري كم عمق و با گردش مالي اندك كه به گفته بانك مركزي كل گردش مالي و فروش آن روزانه بين 5 تا 8 ميليون دلار است، در كنار سقوط قيمت سهام، افزايش قيمت خودرو، اجاره، مسكن و قيمت كالاهاي مورد نياز مردم و... حكايت از ورود اقتصاد ايران به مرحله اي جديد دارد و براي رهگذران و سرمايه گذاران، سهامداران و مردم كوچه و بازار اين پرسش اساسي را مطرح ساخته كه رشد قيمت كالاها، قيمت دارايي، مسكن، خودرو، ارز، وضعيت بورس تا كجا ادامه خواهد يافت و براي ايجاد ثبات در بازارهاي مختلف چه بايد كرد؟ و مديريت نامناسب بازارهاي مالي و دارايي تا كي ادامه دارد؟
درگیری در پاساژ اسکان میرداماد بخاطر خريد دلار و صف شلوغ مقابل صرافي ها در پاساژي كه در روزهاي عادي افراد اندكي به آن رفت و آمد مي كنند، نشان مي دهد كه تب دلار دوباره  بالا گرفته و به خاطر خريد دلار و كسب سود عده اي مشت و لگد به هم حواله مي دهند. 
برخي فعالان بازار ارز و سهامداران بورس مي گويند: اتفاقاتي كه باعث شده  شاخص كل بورس با سقوط 400 هزار واحدي به كانال 1.5 ميليون واحدي برسد و قيمت خودرو را با عدد سرسام آوري به چند صد ميليون افزايش دهد، موجب شده كه عده اي رفتار پله اي را در پيش بگيرند و پس از آن كه متوجه شدند قيمت سهام فعلا رشدي ندارد بخشي از سهام خود را فروخته و پول خود را به سمت بازار ارز، خودرو و طلا و مسكن منتقل كرده اند و در نتيجه خراب شدن وضعيت بورس عملا روي بازارهاي ديگر تاثير گذاشته است. 
برخي صاحب نظران نيز معتقدند كه با وجود حضور بانك مركزي و اشباع بازار اسكناس در بازار كم عمق 5 تا 8 ميليون دلاري صرافي ها و بازار آزاد، آنچه موجب شده كه قيمت ارز همچنان روبه افزايش باشد انتظارات تورمي و وضعيت بازار در ماه هاي آينده است و عده اي با اين تحليل كه انتخابات آمريكا، مشكلات كلان اقتصاد ايران و رشد نقدينگي و تورم در ماه هاي آينده، عامل رشد قيمت ها  خواهد بود،  به سمت خريد ارز رفته اند و معتقدند كه قيمت ارز هر چه باشد نسبت به آينده پايين تر است و همين موضوع موجب شده كه با وجود عرضه سنگين ارز در سامانه نيما و تامين ارز صرافي ها، همچنان  قيمت دلار همچنان روبه افزايش باشد و براي خريد دلار صف تشكيل شود.  در حالي كه اين بازار چند ميليون دلاري در مقايسه با كل واردات كشور و نيازهاي ارزي، حجم اندكي دارد و نبايد رشد آن ساير بازارها و كالاها و قيمت ها را  تحت تاثير قرار دهد. 
عده اي ديگر مي گويند كه كنترل برخي بازارها و عدم تناسب رشد قيمت در بازارهاي مختلف باعث شده كه در 5 ماه ابتداي سال عمدتا قيمت سهام افزايش يابد اما متناسب با آن قيمت ارز و مسكن و خودرو رشد نكند، در نتيجه پس از مدتي، بورس به اوج خود رسيد و از هيجان و رشد بالا باز ايستاد و در نتيجه عده اي پول خود را به بازارهاي ديگر مانند ارز و طلا و خودرو، مسكن و كالاهاي ديگر منتقل كردند. 
 اكنون نقدينگي سرگردان و سفته بازان و سوداگران از بازاري به بازار ديگر در حال حركت هستند و رفتار پله اي را در پيش گرفته اند و به دنبال آن هستند كه اكنون نوبت سوددهي و سوداگري در كدام بازار است تا پول خود را به آن بازار ببرند. 
برخي كارشناسان مي گويند كه دانم نمي شود حجم نقدينگي را روزانه 2.2 هزار ميليارد تومان و قيمت ارز را هر روز چند صد تومان افزايش داد تا بورس همچنان به هيجان و رشد خود ادامه دهد. زيرا رشد قيمت ها به شكل افسارگسيخته همه بازارها و كالاها را تحت تاثير قرار مي دهد و كافي است كه يك بازار از بازار ديگري به هر دليلي عقب بيافتند و در نتيجه باعث مي شود كه عده اي از يك بازار خارج شوند و به بازار ديگري بروند. اين رفتار سوداگري و كسب سود، موجب شده كه سهامدار به سهام شركتي كه آن را خريده  احساس تعلق نكند و حداقل براي يكسال صبر و حوصله را تعهد نكند، در نتيجه بدون آنكه منتظر گزارش هاي مالي و مجمع باشد، هر لحظه به دنبال جابجايي از اين سهم به آن سهم و از اين بازار به بازار ديگري است. 
همين موضوع باعث مي شود كه عده اي دچار رفتار عصبي و هيجاني شوند و گمان كنند كه بازنده هستند و هر چه زودتر بايد  دارايي خود را بفروشند و وارد بازار ديگري شوند و همين عصبيت باعث شده كه در صف خريد ارز اقدام به فحاشي و كتك كاري كنند.
سرمایه های سرگردان بعد از ریزش اخیر بورس همه بازارهاي دارايي مانند خودرو، ارز و طلا را تحت تاثير قرار داده و حتي به معيشت مردم و قيمت كالاها و خدمات مصرفي، لوازم خانگي، و حتي اجاره خانه نيز وارد شده است.  در حال حاضر، بخش قابل توجهي از مردم ايران  اجاره نشین هستند و بازار مسکن با رشد ماهانه 10 درصدی قیمت مواجه شده است و این نوع جهش قیمتها می تواند تبعات بسیار خطرناکی در معیشت و زندگی روزمره مردم داشته باشد. در حال حاضر براي رهن يك واحد آپارتمان بايد بين 300 تا 500 ميليون تومان پرداخت شود در حالي كه با اين پول قبلا مي توانستند مسكن خريداري كنند و مالك شوند. 

دلار در كانال 25 هزار تومان 

 روز سه شنبه 18 شهريور 99، در بازار آزاد  قیمت دلار با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل 25  هزار تومان، یورو 29 هزار و 400 تومان و درهم امارات 6 هزار و 900 تومان اعلام شده است. در ساعات عصر سه شنبه نيز دلار 25200، درهم 6930 و يورو 29400 تومان معامله شده است. 
برخي فعالان بازار ارز گفته اند كه به دنبال تحولات بازار سهام و سقوط آن به كانال 1 ميليون و 500 هزار واحد، و همچنين افزايش  قیمت خرید دلار  در سامانه نیما به 21 هزار و 863 تومان  و ايجاد فاصله بين دلار صرافي و دلار آزاد، صف خريد دلار از صرافي ها افزايش يافت و عده اي پول خود را به بازار ارز برده اند و در نتيجه ظرف روزهاي گذشته قيمت دلار به 25 هزار  تومان رسيده است. عده اي ديگر از كارشناسان مي گويند شايد افزايش قيمت دلار در بازار ارز بتواند جلوي سقوط قيمت سهام را بگيرد و سهامداران با اين تحليل كه با رشد قيمت ارز، قيمت سهام افزايش مي يابد از فروش سهام خود جلوگيري كنند. 

در اين راستا به دنبال افزايش قيمت دلار به 25 هزار تومان، قيمت ارز در صرافي ها نيز افزايش يافت تا فاصله آن با بازار آزاد را كاهش دهد. صرافی‌ها بانکی قیمت خرید و فروش دلار را نسبت به روز کاری قبل ۱۵۰ تومان افزایش دادند و برهمین اساس قیمت دلار در صرافی‌های بانکی برای فروش ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان است.این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 22 هزار و 650 تومان خریداری می‌کنند. همچنين قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها  با 150 تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 26 هزار و 950 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها 26 هزار و 850 تومان درج شده است.
قیمت خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی همزمان با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یافته است. این صرافی ها نرخ های آغاز معاملات را مشابه روز قبل اعلام کرده بودند ولی با ورود دلار آزاد به کانال جدید 25 هزار توماني، قیمت ها در صرافی های بانکی هم افزایش یافت.

سکه ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد

به دنبال افزايش قيمت دلار به كانال 25 هزار تومان و اعلام نرخ اونس جهاني به قيمت 1934 دلار،  قيمت طلا نيز افزايش يافت و  قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۱۲۲ هزار تومان،  مظنه طلاي آبشده يا هر مثقال طلاي 7 عيار 4 میلیون و 860 هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 11 میلیون و 50 هزار تومان، قیمت نیم سکه بهار آزادی 5میلیون و 700 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 200 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 750 هزار تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد.

دلار 25هزار تومانی از کجا آمد؟

قیمت هر اونس طلا با 0.32 درصد کاهش به 1927 دلار و 47 سنت رسید. قیمت طلا در معاملات آتی  برای تحویل در ماه دسامبر نیز با 0.01 درصد کاهش به 1934 دلار و 10 سنت رسید.
ایلیا اسپیواک تحلیلگر موسسه دیلی اف ایکس گفت: ارزش دلار تقویت شده و این مسئله تا حدودی قیمت طلا را تضعیف کرده است. حفظ قیمت در سطح بالای 1900 دلار برای طلا خیلی اهمیت دارد.شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب شاهد افزایش بود و موجب گرانتر شدن طلا برای سرمایه گذارانی شد که با ارزهای غیردلاری خرید می کنند.
پس از آنکه آمارها نشان داد که اقتصاد ژاپن در سه ماهه دوم امسال بیش از آنکه تصور می شد کوچکتر شده و میزان هزینه های سرمایه ای در نتیجه کرونا آسیب دیده است، امیدها نسبت به ترمیم سریع اقتصادی کمرنگ شد.
دولت ها و بانک های مرکزی جهان میلیاردها دلار نقدینگی به اقتصادهای ملی تزریق کرده اند تا جلوی افت بیشتر رشد اقتصادی را بگیرند و همین مسئله سبب شده تا سرمایه گذاران برای در امان ماندن دارایی های خود از افزایش نرخ تورم به بازار طلا هجوم ببرند و موجب رشد بی سابقه قیمت فلز زرد شوند.فعالان بازار اکنون روی تصمیم سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه متمرکز شده اند تا ببینند آیا این بانک سیاست های محرک مالی بیشتری را به اجرا خواهد گذاشت یا نه.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه بار دیگر ایده قطع ارتباط اقتصاد آمریکا از چین را مطرح کرد و گفت که کشورش اگر با دومین اقتصاد جهان داد و ستد اقتصادی نکند چیزی از دست نخواهد داد.

افزایش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه

طبق اعلام کشتی‌آرای، قیمت سکه ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته ولی در بازار طلا و سکه خریدهای هیجانی وجود ندارد.محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با تسنیم، درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روزجاری اظهار داشت:‌ با افزایش قیمت ارز در بازار داخلی، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافته است.هر گرم طلای 18 عیار نیز 22 هزار تومان افزایش یافته ولی خرید و فروش ها در بازار تغییر چندانی نکرده است.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد:‌ معمولا در سالهای قبل در ماه شهریور بازار طلا و سکه با رکود همراه می شد امسال شهریور همزمان شده با محرم و صفر این رکود توأمان شده بنابراین در بازار افزایشی در خرید و فروش ها نداشتیم.
وی با تأکید براینکه داد و ستدها در بازار معمولی است، گفت: پیش بینی میشد که بعد از ریزش بورس، پول وارد بازار طلا و سکه هم شود ولی این اتفاق نیفتاد؛ بنابراین درحالی که قیمت ها درحال افزایش است حباب سکه تغییر نکرده و همان 550 هزار تومان است چراکه تقاضای جدید وارد بازار نشده است.
کشتی آرای با بیان اینکه قیمت جهانی طلا به دلیل تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی اندکی کاهش یافت، گفت: بنظر می رسد نرخ ارز در بازار داخلی نیز به دلیل برابری با ارز بین المللی افزایشی شده است.

اثر بورس و خودرو بر بازار ارز و طلا

برخی فعالان بازار ارز معتقدند آنچه این روزها در بازار ارز رخ میدهد حاصل اتفاقاتی است که در بازار سرمایه و خودرو افتاده و گرانی ارز بهانه‌ای شده برای گران‌فروشی‌های دیگر!
بازار ارز مدتی است که با نوسانات شدید همراه شده و نوسانات لحظه‌ای در بازار ارز موجب شد تا قیمت دلار بار دیگر وارد کانال 25 هزار تومان شود.البته در ماه‌های اخیر با تشدید نوسانات ارزی، قیمت دلار رکورد 26 هزار تومان را هم زده بود ولی بعد از مدتی با ورود بانک مرکزی به بازار قیمت‌ها تا کانال 20 هزار تومان هم بازگشت و مدتی نیز در محدوده 22 هزار تومان در نوسان بود. اما از روزهای گذشته بار دیگر نوسان صعودی در بازار ارز شکل گرفته و قیمت ارز وارد کانال جدید قیمتی شد.
نوسانات لحظه‌ای درحالی باردیگر در بازار طلا و ارز ثبت می شود که از هفته‌های گذشته بازار سرمایه با ریزش همراه شد و برخی در پیش‌بینی‌هایشان گفتند بعد از ریزش بورس، تازه‌واردهای بورسی از بازار سرمایه خارج شده و به سراغ بازار ارز و سکه می روند.
این موضوع هرچند با اختلاف نظرهایی از سوی کارشناسان اقتصادی همراه شده ولی بی تاثیر در بازار طلا و ارز نبود؛ موید آنهم صف‌های طولانی‌ای است که در روزهای گذشته مقابل صرافی‌ها تشکل شده و می شود.
برخی فعالان بازار ارز  در مورد اتفاقاتی که باعث افزایش مجدد قیمت ارز شده مي گويند وضعیت بورس کار را خراب کرد و ریزش بورس در افزایش قیمت ها و خریدهای هیجانی ارز سهم بالایی دارد
برخي فعالان بازار ارز مي گويند كه تقاضاي ارز در بازار آزاد رقم زيادي نيست اما متاثر از وضعيت بازار سهام و خودرو  و انتظارات تورمي، با افزايش صف خريد ارز و رشد قيمت ها همراه شده است. 

تقاضای روزانه بازار رسمی اسکناس ۵ تا ۸ میلیون دلار 

طبق اعلام بانک مرکزی حجم معاملات اسکناس در بازار غیررسمی بسیار پایین و حجم تقاضای روزانه در بازار رسمی اسکناس نیز طی چند روز اخیر رقمی بین ۵ تا ۸ میلیون دلار بوده است.بانک مرکزی در راستای وظایف و مسئولیت‌های قانونی خود و سیاست‌های کلان اقتصادی، علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، سیاست تسهیل تجارت، حفظ ارزش پول ملی و قدرت خرید خانوارها و صاحبان کسب‌وکار، تعادل منابع و مصارف ارزی و کمک به رشد اقتصادی را دنبال می‌کند.بنابراین، در این شرایط سخت جنگ اقتصادی، سیاست‌گذار پولی نمی‌تواند صرفاً دنباله‌روی شاخص ارزی اسکناس و حواله در بازار غیررسمی ارز باشد، چراکه شکل‌گیری نرخ‌های اسمی بالای ارز در بازار یادشده، عمدتاً ناشی از انتظارات و نه عوامل بنیادین، کمکی به ایجاد و حفظ ثبات در بازار ارز و بخش‌های واقعی و مالی اقتصاد نخواهد کرد و اقتصاد ایران را با چالش‌های جدی مواجه خواهد ساخت.
در این راستا، بانک مرکزی متناسب با شرایط و روند امروزه بازار نسبت به تأمین تقاضاهای واقعی ارز به‌صورت اسکناس و حواله اقدام کرده است، بنابراین سیاست این بانک حفظ ثبات بازار ارز براساس عوامل بنیادین است.بازار اسکناس توسط بازارساز در حال اشباع شدن است و به‌نظر می‌رسد بازارساز با این اقدام دست دلالان را از بازار کوتاه کرده است و تأمین نیازهای ارزی متقاضیان واقعی توسط نظام بانکی و شبکه صرافی‌های مجاز به‌نرخ بازار و براساس عوامل بنیادین ادامه خواهد داشت.

بورس کار را خراب کرد

یکی از فعالان بازار ارز  می گوید: اگر همین وضعیت در بورس ادامه داشته باشد، تازه‌واردهای بورس سرمایه های خود را وارد بازارهای موازی می کنند و این موضوع نگران کننده است. برخی از فعالان بازار علت افزایش تقاضای خرد برای خرید ارز را ناشی از اتفاقات اخیر بورس می دانند و می گویند: مردم که عمدتاً اقشار متوسط هستند این روزها خریداران اصلی بازار هستند.
شاخص بورس در معاملات بازار سرمایه با ادامه روند نزولی به کانال 1.5 میلیون واحدی وارد شد.شاخص بورس از نقطه اوج خود تاکنون بیش از 500 هزار واحد کاهش یافته و حمایت های لفظی و عملی از این بازار نتوانسته است مانع افت ریزش شاخص شود.
روند نزولی بازار از زمانی آغاز شد که اخباری از اختلاف بین دو وزارتخانه اقتصاد و نفت بر سر عرضه سهام پالایشی در قالب ETF دولتی منتشر شد. اگرچه پذیره نویسی سهام پالایشی آغاز شد اما به عقیده تحلیلگران این اخبار اعتماد سرمایه گذاران به ویژه سهامداران خرد که عمدتا رفتار هیجانی دارند را به این بازار سلب کرد.

دلار نیمایی 21 هزار و 863 تومان

اما عده ای دیگر از فعلان بازار ارز به وضعیت تأمین ارز در سامانه نیما گله دارند و می گویند افزایش قیمت ارز در سامانه نیما و عدم تامین ارز به قیمت مناسب مشکلی برای فعالان اقتصادی شده است. گفتنی است قیمت خرید دلار  روز سه شنبه در سامانه نیما 21 هزار و 863 تومان بود.
یکی از بازاری‌ها در همین ارتباط می گوید: عدم وجود ارز کافی با نرخ مناسب در سامانه نیما برای صرافان غیربانکی و‌ خرید ارز محدود با شرایط مناقصه بسیار رقابتی و ارایه نرخ‌های بالا برای خرید محدود ارز از مهمترین دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر بوده است. بازاری‌ها از افزایش تقاضا بین صرافی‌ها می‌گویند و تأکید دارند که ارز با نرخ مناسب کم شده ضمن اینکه فضای رقابتی در خرید و فروش‌ها باعث افزایش نرخ ارز شده است.

گرانفروشی به بهانه گرانی دلار

عده اي از كسبه مي گويند كه افزایش قیمت خودرو نیز منجر به افزایش قیمت ارز شده است. این درحالی است که خودرو سازان نيز توپ گرانی خودرو را در زمین ارز می اندازند. ولی فعالان بازار ارز می گویند: دلار بهانه ای شده برای گران فروشی در بازارهای دیگر و هر كالايي به اين بهانه افزايش مي يابد. گويا عده اي منتظر رشد قيمت دلار هستند تا بهانه اي باشد براي رشد قيمت كالاهاي ديگر.
عدم تطابق میزان افزایش قیمت ارز با خودرو نکته مورد توجه فعالان ارزی است؛ آنها می گویند: دلار نسبت به خودرو چقدر بالا رفته است؟ پایان سال 97بالاترین نرخ دلار بین 18 تا 19 هزار تومان بوده و الان بین 24 تا 25 هزار تومان  است. ولی قیمت خودرو چند درصد افزایش یافته است؟ آقایان دلار را بهانه گران فروشی ‌شان کرده اند درحالی که واقعیت چیز دیگری است.
بانک مرکزی تأکید کرده که  بازار اسکناس توسط بازارساز در حال اشباع شدن است و به‌نظر می‌رسد بازارساز با این اقدام دست دلالان را از بازار کوتاه کرده است و تأمین نیازهای ارزی متقاضیان واقعی توسط نظام بانکی و شبکه صرافی‌های مجاز به‌نرخ بازار و براساس عوامل بنیادین ادامه خواهد داشت.
به هم ریختگی همزمان بورس، مسکن، خودرو و ارز 
بهم ریختگی همزمان بازارهای ارز،مسکن،خودرو، سکه و طلا و بورس در روزهای اخیر با توجه به شرایط کلان اقتصاد ایران عادی به نظر نمی رسد؛ برخی گمانه زنی‌ها از وجود اقدامات عمدي با هدف قفل شدن اقتصاد و امتیازگیری‌های سیاسی خبر می‌دهند. زيرا در روزهای اخیر به صورت همزمان تمام بازارهای اصلی از جمله مسکن، ارز، سکه و طلا، بورس، خودرو و.... دستخوش نوسانات جدی شده اند، بورس تهران که در گذشته تلاشهای جدی برای ورود سرمایه‌های عمومی به آن صورت گرفته بود حالا با افت زياد در بسیاری از سبدها همراه شده است.
این در حالی است که بازارهای موازی همچون ارز ، خودرو ، سکه و طلا و مسکن این روزها در شرایط نامناسبي قرار گرفته‌اند. بعد از روزهای انتهای تیر ماه که دلار در مرز 26 هزار تومان قرار گرفت و آرامش موقتی به این بازار حاکم شد، حالا تب و تاب تازه اي به بازار ارز بازگشته است.
نکته جالب توجه اینکه نرخ دلار در اواخر سال 96 یعنی همین 3 سال قبل تقریباً یک هفتم نرخ امروز بود. حالا بعد از یک آرامش کوتاه مدت و بعد از سقوط عجیب شاخص بورس رونق کاذب در بازار ارز شکل گرفته و دلار مجدداً در آستانه 25 هزار تومان قرار گرفته است.
بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با وجود وعده های متوالی مسئولان خودروسازی و وزارت صمت؛ همچنان شاهد بلاتکلیفی مردم و جهش روزانه قیمتها در بازار خودروهای داخلی هستیم.
در همین راستا اخیراً توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده است،" امروز گرفتار مسئولان بی دغدغه هستیم. عده ای که اصلاً دغدغه مردم را ندارند. الگوهای نامناسب برای اداره کشور تعقیب می شود. تعارض منافع همه را دارد بیچاره می کند. همچنین توزیع درآمد وحشتناک ناعادلانه و ظالمانه است. اختلاف طبقاتی در جامعه بیداد می کند که بر اثر آن استخوان مردم در حال خرد شدن است. اینها دردهای اصلی هستند."
جالب اینکه بعد از ناکامی دولت در به ثمر نشاندن طرح گشایش اقتصادی خود و عدم تصویب انتشار اوراق سلف نفتی در شورای هماهنگی سران قوا و کنار گذاشتن طرح به دلایل کارشناسی، هرج و مرج در بازارها تشدید شده است.
همین موضوع گمانه زنیها در تعمد احتمالی در به هم ریختگی های اخیر را تقویت می کند. نکته جالب توجه اینکه وضعیت کلان اقتصاد ایران چه به لحاظ کفایت تقاضا برای راه اندازی کسب و کارها و چه وضعیت تجارت خارجی و تراز وضعیت ارزی به هیچ عنوان موید شروع یک التهاب تورمی دیگر در اقتصاد ایران نیست.

قیمت جهانی طلا 

به دنبال تقویت ارزش دلار قیمت طلا روز سه شنبه شاهد کاهش بود، اما به دلیل افزایش نگرانی ها در مورد روند کند ترمیم اقتصاد بحران زده جهانی، افت قیمت طلا محدود بود.
به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.32 درصد کاهش به 1927 دلار و 47 سنت رسید. قیمت طلا در معاملات آتی امروز و برای تحویل در ماه دسامبر نیز با 0.01 درصد کاهش به 1934 دلار و 10 سنت رسید.
ایلیا اسپیواک تحلیلگر موسسه دیلی اف ایکس گفت: «طی 24 ساعت گذشته ارزش دلار تقویت شده و این مسئله تا حدودی قیمت طلا را تضعیف کرده است... حفظ قیمت در سطح بالای 1900 دلار برای طلا خیلی اهمیت دارد.»

شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب امروز شاهد افزایش بود و موجب گرانتر شدن طلا برای سرمایه گذارانی شد که با ارزهای غیردلاری خرید می کنند.
پس از آنکه آمارها نشان داد که اقتصاد ژاپن در سه ماهه دوم امسال بیش از آنکه تصور می شد کوچکتر شده و میزان هزینه های سرمایه ای در نتیجه کرونا آسیب دیده است، امیدها نسبت به ترمیم سریع اقتصادی کمرنگ شد.
دولت ها و بانک های مرکزی جهان میلیاردها دلار نقدینگی به اقتصادهای ملی تزریق کرده اند تا جلوی افت بیشتر رشد اقتصادی را بگیرند و همین مسئله سبب شده تا سرمایه گذاران برای در امان ماندن دارایی های خود از افزایش نرخ تورم به بازار طلا هجوم ببرند و موجب رشد بی سابقه قیمت فلز زرد شوند.
فعالان بازار اکنون روی تصمیم سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه متمرکز شده اند تا ببینند آیا این بانک سیاست های محرک مالی بیشتری را به اجرا خواهد گذاشت یا نه.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه بار دیگر ایده قطع ارتباط اقتصاد آمریکا از چین را مطرح کرد و گفت که کشورش اگر با دومین اقتصاد جهان داد و ستد اقتصادی نکند چیزی از دست نخواهد داد.